Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa 2023, nieuws fabrikant (H0) door Arjan6511
Vandaag om 08:34:46
Hornby International 2023 door Arjan6511
Vandaag om 08:31:07
Hoekstenen door Forever Rocofan
Vandaag om 08:30:43
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Noordpool
Vandaag om 08:02:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 07:30:41
IR-treinen Berlijn-Schiphol (blauw/grijs/wit) door ES44C4
Vandaag om 06:17:42
Helaas geen EUROSPOOR2023 door Hirschsprung
Vandaag om 06:16:33
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door FreekH
Vandaag om 00:28:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:22:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Robkop
Vandaag om 00:16:29
Een messing dak walsen, maatje groter door roadster36
Vandaag om 00:06:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide door ErikvanR
27 januari 2023, 23:55:30
D&H functiedecoder FH05B door joespoor
27 januari 2023, 23:30:21
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Benelux795
27 januari 2023, 23:20:26
Berna-bahn, een klein speelbaantje in N door Bert V
27 januari 2023, 23:06:29
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door St00mboy
27 januari 2023, 23:00:16
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
27 januari 2023, 22:52:30
Rangeersein door sneek
27 januari 2023, 22:40:42
2023 BEMO Nieuws door R.C.Grootveld
27 januari 2023, 22:33:29
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
27 januari 2023, 22:26:09
Mijn rijdend materieel door Carl
27 januari 2023, 22:24:32
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door bask185
27 januari 2023, 22:17:49
Onderdelenlijst Kato 37-1309 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 22:12:47
Een "werkende"sluis door jan_vm
27 januari 2023, 21:59:13
TILLIG H0, nieuws van de fabrikant. door ES44C4
27 januari 2023, 21:24:29
Flikkerende bezetmelding in Koploper met xTreme keerlus door Frank 123
27 januari 2023, 21:22:30
US dieselmaterieel H0 door HJ
27 januari 2023, 21:14:56
De fabriek - Spoor 0 door RonaldEU-AM
27 januari 2023, 21:13:14
Ermehuizen anno 1974 door Huup
27 januari 2023, 21:09:40
NS700/ Nedtrain door Edsko Hekman
27 januari 2023, 20:34:17
  

Auteur Topic: Frans loodsje et cetera  (gelezen 187553 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1605 Gepost op: 25 november 2022, 10:35:47 »
Nu je het zegt, Huup. De torsiestijfheid van het frame zal niet geweldig zijn.



Het rechte deel van het hoofdspoor is klaar, gebaseerd op destijds normale dwarsliggerverdeling voor 15m-rails.
Ik vond een mooi schema met maten in een civieltechnische vraagbaak uit ongeveer 1955 in de bibliotheek van mijn werk, zo’n 20 jaar geleden.



Hier even het bouwprincipe.
Ten opzichte van de eerdere schetsen loopt het spoor niet meer parallel met de voorkant en staat ook de linker kopwand niet meer haaks op de voorkant. Dit omdat het spoor wél haaks op de kopwand komt te liggen. Die haaksheid vind ik nodig om te kunnen koppelen aan een fiddle yard of aan een ander baanstuk.

Want wat zou het leuk zijn om minibaantjes gewoon voor de lol te kunnen koppelen. Plankje met haakse overgang ertussen en klaar. :)

Wolter

Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1606 Gepost op: 25 november 2022, 12:15:13 »
Die fiets is behoorlijk, uhm, essentieel, zeg maar..... Zou er een blokje op willen ervaren  :)
Helemaal een ander onderwerp, maar ik herinner me het krantenartikel waar ik erg enthousiast van werd. De Volkskrant van 24 januari 1981, even opgezocht in Delpher (en daar staat nog meer).
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=spanfiets&coll=ddd&page=1&sortfield=date&identifier=ABCDDD:010879142:mpeg21:a0528&resultsidentifier=ABCDDD:010879142:mpeg21:a0528&rowid=1
De fiets heb ik een keer gezien maar ik heb er nooit op gereden.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1607 Gepost op: 25 november 2022, 15:13:45 »
Dankjewel, Theo.
Ja, dat kon hem wel eens zijn.

Groet,
Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Frans loodsje et cetera: Tolbert Landbouw (vervolg)
« Reactie #1608 Gepost op: 27 november 2022, 22:58:14 »
Tolbert Landbouw maar weer.



De (jawel) Franse wagen brengt eindelijk de Spaanse schrikdraadapparaten die een paar jaar geleden al waren besteld. Omdat ze toen niet kwamen, kon Sinterklaas de loodsruimte gebruiken. Dit jaar heeft de coöperatie de loods zelf nodig.
Tot zover de anecdote.

O ja, het spoor ligt nog los; niet alles ligt perfect uitgelijnd.



Ik maakte de rails grotendeels klaar voor montage. De stukken die recht moeten blijven klemde ik tussen twee profielen, met per dwarsligger een drupje secondenlijm. Geen leuk werk, maar het ziet er nu niet meer uit als spoor van een hoofdlijn.



Overzicht, met het prototypische boogje van het hoofdspoor, tegen het einde van de bak.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1609 Gepost op: 28 november 2022, 09:54:36 »
 (y) (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7881
    • Rangeerbanen
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1610 Gepost op: 28 november 2022, 10:08:55 »
Dit belooft wat! Mooie lijn.

Groet,
michel

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1611 Gepost op: 29 november 2022, 22:21:03 »


En er is nog grondverf op de geplamuurde loodsdeuren van de Kibri-ringloods gekwast.
Lekker om na een drukke werkdag met ‘hoofdwerk’ nog even te doen. Dit onder de opwekkende geur van ruitenwisservloeistof, waardoor acrylverf prachtig vloeit.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1612 Gepost op: 06 december 2022, 20:43:54 »


Dit is de hele aanwijsbare productie van een week: 6 loodsdeurtjes geverfd, en dat alleen nog maar aan de binnenkant. Modelbouw is voor mij ook een soort yoga: in alle rust passeren allerlei onderwerpen de revue die helemaal niets met treintjes te maken hebben.

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 710
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1613 Gepost op: 08 december 2022, 11:54:20 »
Heerlijk!

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1614 Gepost op: 12 december 2022, 21:07:49 »




Hmm, wil ik die dikke raampjes weer in de loodsdeuren hebben? Nee, met wat plastic van onbekende herkomst ziet het er beter uit. En die ontbrekende roeden aan de binnenkant de deur zie ik door de vingers.



Mijn Jouef/Electrotrenlocomotiefje ging weer in elkaar, met uitzondering van de digitale interface. Dat ding zat in de weg bij het herplaatsen van de opbouw. En toen spontaan een draad afbrak vond ik het welletjes. Ik rijd toch analoog.

Vanwend als ik ben met de kwaliteit van Fleischmann en Roco vind ik de mechanische kwaliteit zeer matig. Wielen die alle kanten opzwabberen en een rumoerige aandrijflijn om maar een paar dingen te noemen. Toegegeven, het is een ding uit de Junior-line. Maar dan deed Fleischmann het met de ‘Anna’ al beter.

Wolter
« Laatst bewerkt op: 12 december 2022, 21:11:13 door Noordernet. Reden: Aanvulling »
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1615 Gepost op: 12 december 2022, 21:30:05 »
Dus maar op jacht naar een Anna..??
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1616 Gepost op: 12 december 2022, 22:41:24 »
Sterker nog, ik ben een ‘Anna’ aan het opknappen. Waarom maar één ding tegelijk doen?

Groet,

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

NS1220

  • Offline Offline
  • Berichten: 5161
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1617 Gepost op: 13 december 2022, 12:59:43 »
...
Maar dan deed Fleischmann het met de ‘Anna’ al beter.
...

Ja; die uit de startset was technisch hetzelfde als de los verkochte. Ook de opschriften waren scherp.
Het stangenwerk was eenvoudiger. Ik heb beide varianten.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2354
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1618 Gepost op: 16 december 2022, 12:42:47 »


Het moest er eens van komen: een groene Hippel voor mijn kleine baantje ‘Tolbert Landbouw’. Blij mee!

En de Hors-Série 88 van Loco-Revue, die deze week ook kwam is weer prima. Thema is la Voie Normale Secondaire, vertaald is dat: normaalsporige zijlijnen. Ondertitel is: trains courts, idées larges, dus korte treinen en grote ideeën.

Het zijn leuke, kleinere baantjes rond Franse thema’s, waarbij ter wille van de uitvoerbaarheid nog wel eens door de oogharen wordt gekeken. Geen blindstaren op wat niet klopt, maar juist kijken wat ook gaat passen. En ook nog eens realiseerbaar op hooguit een paar vierkante meter. Overigens zijn de onderwerpen niet vergelijkbaar met wat je in Nederland aantreft bij zijlijnen. Het gaat juist om nog kleinschaliger normaalspoor. Een van de thema’s is de spoorlijn Mamers - St. Calais, waarop tegenwoordig de Transvap rijdt, met prachtige historische foto’s.

En een ‘nabrander’: natuurlijk gaat het niet alleen om Franse emplacementjes, locomotiefjes en wagentjes. Er zitten altijd leuke scenery-elementen in: opslagloodsjes, fabrieksgebouwen, een vervallen bestelwagen die iets onduidelijks inlaadt, een paar lantaarnpalen etc. En altijd een paar mensen die er ook rondscharrelen.
Een beetje Ostmühle-achtig, om maar een parallel te trekken met een draadje op dit forum, maar dan Frans.

Maar oordeel zelf. Een los nummer kost in Frankrijk €15, en oude nummers zijn na te bestellen bij de uitgever, lrpresse. Het leuke van die losse nummers is dat de thema’s niet echt verouderen.

Wolter


« Laatst bewerkt op: 16 december 2022, 13:32:48 door Noordernet. Reden: Nabrander en meer tekst »
Kleinschalig prutsen aan spoor en omgeving.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 7881
    • Rangeerbanen
Re: Frans loodsje et cetera
« Reactie #1619 Gepost op: 16 december 2022, 12:55:36 »
En de verzendkosten zijn iets van €2, dus niet echt overdreven hoog. Het is inderdaad een interessant nummer, ik heb het ook al lekker doorgespit. en volgens mij was nummer 87 ook wel de moeite waard, ik zag echter pas dinsdag dat dat het geval was, anders had ik die afgelopen zaterdag ook wel (in Frankrijk). Die komt nog wel eens mijn kant op.

Die hippel staat overigens tof  (y)

Groet,
michel