Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
  

Auteur Topic: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?  (gelezen 15265 keer)

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Gepost op: 01 december 2018, 11:56:58 »
Beste allen,

Het is buiten donker en de kerst nadert. Tijd om weer lekker actief te zijn met de hobby. Nu heb ik een oude Lima 1200 die ik graag op zou willen knappen (oa met een cd speler motor). Echter is het ding momenteel zo lelijk als de nacht en zou ik hem ook naast cosmetische wijzigingen aan de kap, opnieuw willen gaan verven.

Na oa wat youtube video's te hebben gekeken en veel mooie voorbeelden hier op het forum te hebben gezien ben ik enthousiast geworden over het hele airbrushen. Nu ben ik een absolute beginner en verwacht ik zeker niet dat het zo mooi gaat worden als voorbeelden van hier op het forum, heb ik wel zin om er mee aan de slag te gaan.

Echter, zijn er 100 verschillende soorten te koop voor veel verschillende prijzen.

Nu vroeg ik mij af, wat zou een airbrush zijn waar je als beginner goed mee uit te voeten kan? Wat zou zoiets ongeveer moeten kosten? Ik verwacht niet dat ik het beste van het beste nodig zal hebben voor de doeleinden waarvoor ik hem graag zou willen gebruiken.

Ik heb even op bol.com gekeken, en daar zijn veel setjes te krijgen voor tussen de 85 en de 110 euro. Is dit wat?
Bijvoorbeeld: link
Of: link
Of: link

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet,
Mark
« Laatst bewerkt op: 01 december 2018, 19:15:50 door Reinout van Rees. Reden: Links visueel ingekort »
Groet,

Mark

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #1 Gepost op: 01 december 2018, 12:21:07 »
qua compressor neem er best een met een tank, dat zal een veel gelijkmatiger drukverloop naar de spuit geven.
 zoiets in de aard dus:


link

Als pistool neem je best een met een kuipje boven aan.

link

of de combi:

link

Die met een beker onderaan werken op een onderdruk principe om de verf naar boven te trekken.
Je zal redelijk veel verlies aan verf hebben omdat je die beker nooit helemaal leeg kan trekken.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2018, 19:17:02 door Reinout van Rees. Reden: Links visueel ingekort »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #2 Gepost op: 01 december 2018, 12:27:46 »
Misschien eens je licht gaan opsteken bij Airbrush services Almere
Gr.
Eric

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #3 Gepost op: 01 december 2018, 13:11:27 »

Als pistool neem je best een met een kuipje boven aan.

https://www.bol.com/nl/p/fengda-fe130k-airbrush-pistool-set-double-action-3x-nozzle-set/9200000054115446/?suggestionType=browse&bltgh=uDf47rvR0i-7aiWPm2VKmQ.1.4.ProductImage


Hallo

Dit is de meest slechte verfspuit die ik ooit in mijn handen heb mogen houden.
Spuit voor geen meter, is gelijk stuk en niet schoon te krijgen.
Als je met thinnergedragen lak spuit lost het ding op van binnen.

Bart

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #4 Gepost op: 01 december 2018, 13:37:37 »
Ik ben erg te spreken over de startset van Revell.
De 39199, met een simpele compressor, ter grootte van een brooddoos.

Ik heb het ding nu ruim een jaar, gebruik hem regelmatig.

Als je eenmaal weet waar je op moet letten, werkt het prima.
Goed onderhoud is belangrijk, maar dat geldt voor elke airbrush.
Op youtube zijn hierover goede tutorials te vinden.

Het reinigen is inmiddels tweede natuur voor me. Een normale kwast moet je tenslotte ook schoonmaken na gebruik ;)

groeten
Hendrik Jan

Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly


JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #6 Gepost op: 01 december 2018, 15:38:54 »
Dit ziet er wat aangenamer uit voor de lezer:   airbrush
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #7 Gepost op: 01 december 2018, 16:32:43 »
Beste allen,

Bedankt voor alle suggesties en adviezen.  Ik ben blij dat een startset geen 300 euro hoeft te kosten, althans dat is niet zo bij de Fengda van bol.com. Deze klinkt aantrekkelijk. Zou die spuit echt zo slecht zijn als @Bahn-AG zou melden? Ik ben natuurlijk een beginner. 

De Revell waar @Hendrik Jan moet ik nog even goed bekijken, maar ook dat lijkt niet slecht. Lekker compact ook!

Ook alle topics van @Rondje_HO ben ik langsgeweest. Daar kwam voornamelijk uit dat ik langs moest gaan bij Airbrush Services Almere, echter woon ik niet direct om de hoek en leken de airbrush-sets daar een stuk duurder/professioneler?

Wellicht dat er in Houten aankomend weekend nog iemand met een stand staat?

Groeten,
Mark


« Laatst bewerkt op: 01 december 2018, 18:22:54 door San-Markos »
Groet,

Mark

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #8 Gepost op: 01 december 2018, 16:48:32 »
qua compressor neem er best een met een tank, dat zal een veel gelijkmatiger drukverloop naar de spuit geven.
 zoiets in de aard dus:
Ik ben nog altijd van mening dat je best zonder tank kan beginnen. Mijn eerste compressor had geen tank. Bij iets van 1,2 bar liep dat ding nooit constant, maar schakelde vaak in en uit.
In het begin is het ontbreken van een drukvat geen probleem. Die van mij sloeg niet snel genoeg aan om de druk constant te houden, dus ik liep de kans druppels op m'n werk te spuiten.
Daarom moest ik bij afnemende druk de spuit even buiten m'n werkstuk brengen en wachten tot de compressor weer draaide, waarna ik verder kon.
Uitendelijk werd dat irritant en ging ik voor wat beters.

Punten van de compressor met drukvat van bol.com: er staat NIETS over de bedrijfsklasse van de motor. Grote kans (gezien de prijs) dat dat een erg lage bedrijfsklasse is, wat niet veel meer betekent dan dat de gebruiksduur/pauze verhouding (bijvoorbeeld) 10/60 is: na 10 minuten continu draaien MOET je 'm 60 minuten laten afkoelen omdat anders de motor oververhit raakt (en nee, de oververhittingsbeveiliging is een laatste redmiddel en daar niet voor bedoeld!)
Ook dure membraancompressors hebben vaak zo'n bedrijfsklasse. Er zijn er maar weinig die continu kunnen draaien (wat ook maar zelden voor zal komen bij de meeste mensen).
Ander punt wat niet vermeld wordt is de geluidsdruk: de reviews van mensen die zeggen dat het een fluisterstille compressor is, geloof ik niet: het is een zuigercompressor. Die zijn nooit fluisterstil maar variëren van een goed verdraagbaar gepruttel tot veel herrie.

Let ook op de slang-aansluiting: die is te groot voor standaard airbrush-slangen en je moet dus een verloopje hebben.
Daarnaast vind ik het raar dat het drukvat geen aftap-ventiel heeft voor condenswater.

Dat Airbrush Services in Almere duurder is ligt aan meerdere zaken: allereerst heeft hij een tastbare winkel, daarnaast worden waarschijnlijk meerdere producten daar in de EU gemaakt en niet in China.
Het meest belangrijke is echter een goede dienstverlening: toen mijn tweedehands Badger 150 ineens niet meer wou spuiten en lucht lekte, nam ik 'm mee. Ik kocht weliswaar ook een andere spuit omdat ik toe was aan iets anders, maar wou 'm niet zomaar weg doen. Zeer vakkundig werd mijn spuit in 15 minuten volledig nagekeken en kwam het probleem (een defect ventiel als ik het me goed herinner) naar voren. Met een nieuw ventiel en nieuwe schroefdraad-pakking op de schroefdraden die vrijwel niet uit elkaar hoeven, deed 'ie het weer.
Er werd de tijd genomen en dat vond ik erg belangrijk.
Toen mijn compressor, wel bij hem gekocht, volgens mij een half jaar oud, ineens niet meer wou, ging ik bij 'm langs. Het werd uiteindelijk een omruilactie toen hij de aankoopdatum zag, maar hij werd wel in de reparatie gezet om te onderzoeken wat het probleem was: het was dus niet een kwestie van 'we sturen 'm gewoon retour leverancier', nee, reserve-schakelaars en andere onderdelen waren gewoon op voorraad.

Ook voor mij is die winkel niet om de hoek (42 kilometer per auto, zo'n 3 kwartier reistijd en per OV nog langer), maar vakkundigheid is me ook wat waard.


Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #10 Gepost op: 01 december 2018, 17:04:15 »
Dezelfde set waar Floris naar linkt is momenteel als actie bij HBM machines voor 50 euro te koop (excl. verzendlkosten). Staan daar wel apart: compressor voor 30 en spuitpistool voor 20 euro.

Kijk zelf maar op https://www.hbm-machines.com

Groeten,
Bert



prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #11 Gepost op: 01 december 2018, 18:06:03 »
Hallo

Dit is de meest slechte verfspuit die ik ooit in mijn handen heb mogen houden.
Spuit voor geen meter, is gelijk stuk en niet schoon te krijgen.
Als je met thinnergedragen lak spuit lost het ding op van binnen.

Bart

Ik heb hele andere ervaringen, bijna al mijn rijtuigen heb ik met deze spuit gespoten er werkt voor mij naar behoren.
Ik spuit alleen thinnergedragen verf en de spuit kan daar prima tegen.
Het mechanisme kan wat stroef gaan en kan soms blijven hangen, door goed af te stellen en veel prutsen loopt het bij mij al weer een hele tijd prima.
Die van mij is van het merk Benson tools maar is exact hetzelfde.
Bij HB machines zijn ze weer onder een andere merknaam te koop.

Als je wat comfortabeler wilt spuiten is een dure spuit een betere optie.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 01 december 2018, 18:17:50 door prutser »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #12 Gepost op: 01 december 2018, 19:19:30 »
is het perse nodig zulke onwijs lange links te plaatsen dat de breedte van de forumpagina zodanig wordt dat ik uitgebreid heen en weer moet scrollen om de berichten te lezen??

Dit is inderdaad niet de bedoeling. Ik heb in twee berichten de links aan moeten passen: plaats er voortaan a.u.b. [url]...[/url] omheen (of gebruik dat "voeg hyperlink toe" knopje).

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #13 Gepost op: 01 december 2018, 20:10:11 »
Ik heb zelf onlangs de complete Fengda-set die hier eerder staat omschreven aangepast. Over de compressor heb ik absoluut niets te klagen. Ik zie ook dat er A-merken zijn die dezelfde compressor met eigen merknaam erop verkopen.
Alleen heb ik er wel spijt van dat ik de set met spuitje heb gekocht: Na enkele keren spuiten (watergedragen verf) was deze stuk en kon ik de nozzle niet meer op zijn plek schroeven. Kortom: Een Chinees spuitje komt er hier absoluut niet meer in!

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #14 Gepost op: 01 december 2018, 21:00:18 »
Bekijk de DH-102 en 103 eens van Sparmaxx. Te koop oa bij Airbrush service Almere. Ik spuit er alles mee, watergedragen en thinner geen probleem. Ik had al een Evolution II van H&S maar die Sparmaxxjes zijn echt een fijn alternatief en goed betaalbaar.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...