Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?  (gelezen 15263 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #15 Gepost op: 01 december 2018, 22:30:13 »
Ik heb iemand hier gezien die net 2 Airbrush cursussen heeft gedaan, en daardoor onlangs een Harder & Steenbeck Silverline two in One heeft gekocht. Ik hoor daar veel positieve verhalen over. Hij kon er voor een zachte prijs ook een zeer stille compressor bij kopen. Zelf loop ik ook al een tijdje te twijfelen maar die Silverline gaat hem denk ik ook wel worden.

Groeten Jake

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #16 Gepost op: 02 december 2018, 00:25:07 »
Hallo,

IK heb een compressor van de praxis. Prima ding om mee te spuiten. Wel wat herrie maar ach , hoe vaak spuit je nu??  IK heb er een badger spuit bij. Bij elkaar rond 200 euro .
Als je handig bent kun je ook van een koelkastmotor een compressor maken.
Met een motor uit een oude koelkast ben je voor bijna geen geld klaar.
Ik heb er dertig jaar heel veel mee gewerkt. Ging prima

succes jandcargo

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #17 Gepost op: 02 december 2018, 10:41:19 »
Hallo allen,

Ik kom een hoop verder zo :), waarvoor mijn dank.

@supercitroen: Dat klinkt goed, die compressor! Welke spuit heb jij nu aangeschaft en in gebruik ipv degene die bij deze set zit?

@ingenium Ik ga even op onderzoek uit! Toch twijfels om daar eens een kijkje te gaan nemen. Echter hoopte ik ook op een goed kerstcadeau. Maar dat gaat een beetje lastig als ik ze helemaal mee naar Almere moet slepen hehe.

@jakeman ook ik ga hier even onderzoek naar doen! Helaas vandaag werken.

@jandcargo De compressor van de Praxis voor 200 euro klinkt duurder dan de eerder besproken sets en maakt hij ook nog veel herrie? Ik heb er natuurlijk geen verstand van, dus wellicht blinkt hij dan in andere dingen weer uit.

Tot slot: @Reinout van Rees, mijn excuses. Ik had niet door dat mijn linkjes de hele pagina in de war bracht. Ik zal het volgende keer anders regelen.

Nogmaals dank!

Groeten,
Mark
Groet,

Mark

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #18 Gepost op: 02 december 2018, 12:04:47 »
Heb zelf een arsenaal van 7 airbrushes. Compressor is eigenlijk om het even, wel afhankelijk van wat je aan herrie wilt. Ben begonnen met een kleintje die 48dB produceert en uiteindelijk heb ik een Sil-Air 20A gekocht omdat de 10dB minder toch wel erg lekker is.

Wat betreft de airbrush, dat is zo persoonlijk in mijn ogen. Ben zelf fan van Harder en Steenbeck, vanwege de eenvoud betreffend het reinigen. Ook H&S heeft met de Ultra een leuke starter van 79,95. Maar het gaat er wel om dat hij voor jou lekker in de hand ligt. Dat is alleen te ervaren door hem ook daadwerkelijk in de hand te houden en te voelen. Zou een trip naar Almere ook echt adviseren omdat je bij ASA die dingen echt kunt vasthouden en proberen.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #19 Gepost op: 02 december 2018, 14:40:56 »
qua compressor neem er best een met een tank, dat zal een veel gelijkmatiger drukverloop naar de spuit geven.
 zoiets in de aard dus:


link

Als pistool neem je best een met een kuipje boven aan.

link

of de combi:

link

Die met een beker onderaan werken op een onderdruk principe om de verf naar boven te trekken.
Je zal redelijk veel verlies aan verf hebben omdat je die beker nooit helemaal leeg kan trekken.
Deze gebruik ik ook, uitstekend apparaat. Wel die met extra buffervat nemen.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1190
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #20 Gepost op: 02 december 2018, 16:58:09 »
hallo Mark,

DE compressor was rond de 100 euro en het spuitje ook zoiets

groeten jandcargo

Supercitroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #21 Gepost op: 02 december 2018, 21:09:49 »
@supercitroen: Dat klinkt goed, die compressor! Welke spuit heb jij nu aangeschaft en in gebruik ipv degene die bij deze set zit?

Ik heb nog geen vervangende spuit op het moment. Aan het eind van de week moet ik naar Lelystad en ga dan ook even in Almere langs. Aangezien een Sparmax DH-103, die qua specificaties en uiterlijk sterk op de Fengda-spuit bij de compressor lijkt, ook gewoon heel leuk geprijsd is, zou ik, met de kennis van nu, zeker dat spuitje als startersmodel overwogen hebben.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #22 Gepost op: 02 december 2018, 21:51:29 »
@Martin Domburg Extra buffervat? Zit dat op de compressor Fengda AS-186?

@Martin Welberg. Dat klinkt als een zeer ervaren brusher! Echter gaat die compressor momenteel wel boven mijn budget helaas.

@jandcargo Bedankt voor de tip!

@Supercitroen Dank voor de nieuwe reactie. Ik zie dat hij inderdaad ook qua prijs wel overeen komt met de combi. Zou ik die zo op de Fengda compressor aan kunnen sluiten?

Al met al veel adviezen van jullie gekregen! Misschien is het een goed idee om enkel de compressor (Fengda AS-186) voor kerst te vragen en dan later zelf de spuit aan te schaffen, wellicht dan toch na een bezoek aan de airbrush winkel in Almere.

Groeten,
Mark
Groet,

Mark

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #23 Gepost op: 02 december 2018, 22:10:04 »
Die Fengda heeft een tank, das wel lekker met lucht als buffer. Ratelt ie niet zo heel vaak.
Zou idd naar de Sparmaxxen kijken, daar heb ik er ook 2 van. Maar voor wat knaken meer ook naar de H&S Ultra of de Iwata Neo. Allemaal leuke starters spuiten voor mnder dan 100 euro.

Moet erbij zeggen dat mijn airbrush werkplek erg stil is en ik veel laat in de avond werk. Wil de rest van het huis niet storen met een ratelende compressor. Vandaar de 20A.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #24 Gepost op: 03 december 2018, 06:10:25 »
Goedenmorgen,
Ik heb een compressor met tank, werk beter bij grotere stukken zoals de rails of bij mij het viaduct, en daardoor slaat hij niet continue aan.
Heb sparmaxx en H&S, met verschillende naalden, fijne voor fijn werk en grovere voor primen. De sparmaxx mag ook mijn zoon benutten.
Als je met oplosmiddelhoudende verf werkt dan moeten alle dichtingringen daarvoor geschikt zijn, dat is in goedkope spuiten meestal niet gegeven.

Belangrijk is te kijken hoe makkelijk of moelijk de naald eruit gehaalt kan worden als er een verstopping aanwezig is, bij mijn merken kan ik het met de hand uitelkaar schroeven, bij andere ben je dan met minitools aan het werk. Dit moet je regelmatig doen. Dit geldt ook voor de bovenste cupjes, die wil je niet te groot hebben als je kleine stukjes verft. Nb 5 ml is al groot.

Een airbrush is gereedschap, een goede is het zeker waard, liever een keer goed als twee keer kopen. Velen haken af omdat ze de foute gekocht hebben.
gr Joke
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 06:12:08 door Tulpendaal »

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #25 Gepost op: 03 december 2018, 10:00:27 »
Goedemorgen!

Top, ik begrijp nu inderdaad ook de meerwaarde van de tank.

Ik zal nu vooral even onderzoek doen naar onder andere die Sparmaxx spuiten en de H&S/Iwata. Maar vooral ga ik even verschillende (beginner)tutorials kijken over het airbrushen. Hebben jullie nog aanraders welke ik moet kijken? Daarnaast aankomende zaterdag in Houten nog maar even kijken. Wellicht staat daar iemand met  wat modellen die ik even vast kan houden.

Maakt het qua aansluiten nog uit welke soort spuit je neemt? Of kan elke spuit op bijvoorbeeld de Fengda AS-186 aangesloten worden?

Met vriendelijke groet,
Mark
« Laatst bewerkt op: 03 december 2018, 10:11:56 door San-Markos »
Groet,

Mark

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22187
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #26 Gepost op: 03 december 2018, 10:18:13 »
Hoi Mark,

Zelf gebruik ik al meer dan 25 jaar Aztek airbrushes. Heb sinds 2 jaar m'n 2e aangeschaft.
Geen gedoe met kwetsbare naalden en schoonmaken is alleen maar even doorspuiten. En ze doen het altijd!

Met vriendelijke groet,
Wim

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #27 Gepost op: 03 december 2018, 11:45:02 »
leuk dat deze vraag gesteld wordt  ;)
Zit met precies hetzelfde punt.
Wat is een leuke goede goedkope spuit/set.

Nu zie ik als je naar de Fenga spuiten en die van HBM kijkt dat ze dezelfde type nummers hebben.
Zijn dit dus dezelfde spuiten?
Weet iemand of dit zo is?
Kan iemand mij het verschil in de spuiten vertellen van degene die op de HBM site staan? Ik zie zo geen verschillen behalve klein prijs verschil.

En als laatste: als ik een spuit bij HBM koop dan moet er nog een compressor bij.
De AS 16-3 is al voorbij gekomen maar heeft geen tank. Is die wel goed genoeg voor het spuiten of zou je dan toch beter voor de AS-18 A gaan?

N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #28 Gepost op: 03 december 2018, 16:39:10 »
Zonder compressor werkt zo'n ding niet of je zou er een bus met lucht achter moeten hangen. Uiteindelijk de duurdere oplossing.

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: Starten met airbrush, welke raden jullie aan?
« Reactie #29 Gepost op: 03 december 2018, 18:48:47 »
leuk dat deze vraag gesteld wordt  ;)
Zit met precies hetzelfde punt.
Wat is een leuke goede goedkope spuit/set.

Nu zie ik als je naar de Fenga spuiten en die van HBM kijkt dat ze dezelfde type nummers hebben.
Zijn dit dus dezelfde spuiten?
Weet iemand of dit zo is?
Kan iemand mij het verschil in de spuiten vertellen van degene die op de HBM site staan? Ik zie zo geen verschillen behalve klein prijs verschil.

En als laatste: als ik een spuit bij HBM koop dan moet er nog een compressor bij.
De AS 16-3 is al voorbij gekomen maar heeft geen tank. Is die wel goed genoeg voor het spuiten of zou je dan toch beter voor de AS-18 A gaan?

De HBM spuiten zijn gewoon Fenga spuiten, alleen heeft HBM hier een eigen sticker op geplakt. Het is inderdaad aan te raden om een compressor met tankje te nemen voor een constante druk. Zelf heb ik er 1 zonder, dat gaat opzich prima alleen een tankje is gewoon beter.

Zelf ook in het bezit van 2 HBM/Fenga spuiten en deze werken naar volle tevredenheid en met goed onderhoud zijn dit prima spuiten.

Gr

Wesley
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl