Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
  

Auteur Topic: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...  (gelezen 29185 keer)

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #150 Gepost op: 31 December 2018, 09:10:12 »
Hi Rob,

Die beste man kan wel plannen bedenken zeg  (y)
Echter ook hier weer zijn de wissels schematische getekend, als je dit plan in een railtekenprogramma zou uittekenen, ziet het er denk ik heel anders uit en blijft er veel minder raillengte over.

De ruimte die ik heb hoeft niet koste wat kost benut te worden.
Ik probeer juist zo min mogelijk rails te gebruiken om het zo realistische mogelijk te houden, ik zie wel eens plannen met super veel rails op een m2 ieder zijn ding natuurlijk, maar dat is niets voor mij.

Daarnaast probeer ik het plan ook zo te maken dat ik het in etappes kan bouwen en niet alles in een keer gebouwd heft te worden.

Wel wil ik zo optimaal mogelijk maken van de (beperkte) ruimte die ik heb, een fiddel-yard of opstelsporen op hetzelfde niveau of verdekt schaduw station zoals in het plan van dhr. Knipper vind ik dan minder handig omdat dit ten koste gaat van de nuttige ruimte.

Door het idee en spoor voor de ICE te laten varen, en het station te spiegelen heb ik meer rij lengte naar station zuid, daarnaast ook minder gedoe met het dalen om naar het schaduwstation te komen.


Groet,
Ruben

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #151 Gepost op: 31 December 2018, 10:13:28 »
Wil je niet dwingen maar een fiddle yard is juist het optimaal benutten van de ruimte met grote voordeel dat je makkelijk aan je baan kan werken en bij je materieel kan.
Plaats boven je fiddle-yard een plank of plaat en je hebt werkruimte!

Er zijn er ook die hun fiddle-yard bij hun baan betrekken met wat scenery.

Je kan er ook heel creatief mee zijn.

Voor geautomatiseerd rijden is zo'n schaduwstation weer heel geschikt.
Maar ben er, net als Michel en Rob , geen fan van.

Het is alleen maar meedenken 8)
Vind je plan al een hele verbetering ten opzichte van de eerste post. :D

Gr Koen.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #152 Gepost op: 31 December 2018, 10:24:28 »
(...) is zo'n schaduwstation weer heel geschikt.
Maar ben er, net als Michel en Rob , geen fan van.
Nou, of ik er geen fan van ben weet ik niet, ik heb er geen ervaring mee. ;)

De ruimte die ik heb hoeft niet koste wat kost benut te worden.
Ik probeer juist zo min mogelijk rails te gebruiken om het zo realistische mogelijk te houden, ik zie wel eens plannen met super veel rails op een m2 ieder zijn ding natuurlijk, maar dat is niets voor mij.

Daarnaast probeer ik het plan ook zo te maken dat ik het in etappes kan bouwen en niet alles in een keer gebouwd hoeft te worden.
Volgens mij heb je dat aardig voor elkaar. En in stappen de baan bouwen is leuk. De delen zijn overzichtelijk en je kunt iets afbouwen. Zo ben ik deze week begonnen met een kleine module (80x30cm) en dat hoop ik aan het eind van deze week vrij ver af te hebben. Een paar van dit soort weken en je hebt een leuk resultaat, en dat loont voor je motivatie.

Je hebt naar mijn mening een leuk plan in elkaar gezet, conform jouw eisen. Op naar de bouwmarkt zou ik zeggen :)

Groet,
michel

Ronald1974

  • Gast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #153 Gepost op: 31 December 2018, 11:32:16 »
Hoi Ruben,

Je baan ontwerp is een leuk ontwerp geworden.
Zeker de laatste twee ontwerpen in reactie #138 links om dalen naar het schaduw station.
Of in reactie #142 rechts om dalen naar het schaduw station.
Je hebt ook het schaduw station her ontworpen zodat dit ook wat meer rust uitstraalt.
Je zou er voor kunnen kiezen om het schaduw station uit te rusten met deels kop sporen of volledig kop sporen.
Als je met trein stellen rijdt heb je genoeg aan een kop spoor.
Een getrokken trein maak gebruik van de keerlus, of je rijdt hem na het keren via de keerlus een stukje de helling op en dan achter uit een kop spoor op en wachten tot de volgende in zet.





Mogelijk heb je hier wat aan, en je hebt minder wissels nodig.

M.v.g. Ronald.

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #154 Gepost op: 31 December 2018, 14:14:11 »
@Koen,  geautomatiseerd rijden is uiteindelijk wel een doel, dus ik denk toch dat ik het bij het schaduw station hou.

@Ronald, bedankt, scheelt inderdaad een paar wissels en de dingen die nog op mijn verlanglijstje staat zijn voornamelijk treinstellen, dus dan is dit inderdaad een prima oplossing.

Groet,
Ruben