Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 11:35:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:29:13
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 11:23:44
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 11:18:23
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:50:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:46:40
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 10:40:00
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
  

Auteur Topic: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...  (gelezen 28648 keer)

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #120 Gepost op: 20 December 2018, 17:32:12 »
Michel,

Ik vermoed dat Wim bedoelt om het perron voor spoor 1 aan de zuidzijde te plaatsen, en het perron voor de zijlijn apart.
Zoiets als dit word het dan:

Krijg alleen dat korte stukje niet dicht met flex rail  >:(


Het schaduwstation aangepast conform voorstel:


Groet,
Ruben

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #121 Gepost op: 20 December 2018, 18:31:00 »
ziet er ook leuk uit. In datgeval zou ik alle sporen doortrekken tot aan het stationsgebouw. Extra lengte is nooit weg. En zeker voor korte treinen (DE1 of DE2) ziet het er ook leuker uit. Die verdwijnen als het ware aan het perron.
Mooi ontwerp. Ben je er zelf tevreden over?

Groet,
michel

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #122 Gepost op: 20 December 2018, 18:35:28 »
Ja in deze opzet zou het korte spoor best langer kunnen, scheelt de preiser familie weer stuk lopen.

Ik ben nu wel tevreden over het resultaat ja.

Het enige waar ik nog over twijfel is het kleine station aan de zijlijn.
Hebben die extra wissels wel toegevoegde waarde, behalve dat het wel leuk staat en wat extra bewegingen mogelijk maak. Hmm misschien is de vraag stellen hem ook wel beantwoorden  :angel:

Groet,
Ruben

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8856
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #123 Gepost op: 20 December 2018, 23:13:30 »
Hoi Ruben,

Ik ben nu wel tevreden over het resultaat ja.
Dat is altijd mooi om te horen. Dan kan je nu na 9 jaar toch eens gaan bouwen :D

Over het andere station, met hetzelfde aantal wissels kan je een ander station neerleggen. Ik weet alleen niet of je er de ruimte voor hebt. Maar een leuk basisprincipe voor het rangeren is tegengestelde sporen. Wil je beide sporen bedienen, zal er omgelopen moeten worden. Het houdt je een beetje bezig :). Ik weet niet of je er de ruimte voor hebt, maar zoiets is een leuk principe:

Zo maar twee basisstations, waarbij je bij de onderste ook nog personentreinen kan laten kruisen. In de bovenste heb je een wachtspoor, waar je je goederentrein kunt plaatsen, zodat de lok enkele wagens kan brengen, of halen, bij de industrieaansluiting aan de andere zijde van de brug. Bij die aansluiting zou je evt een ontspoortong kunnen leggen, om te voorkomen dat losse wagens direct het hoofdspoor oprijden.

Groet,
michel

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8949
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #124 Gepost op: 21 December 2018, 08:52:35 »
Hoi,

Citaat
Dan kan je nu na 9 jaar toch eens gaan bouwen

Anders komt er zo een jaar bij ;D

Ik ga je toch nog een beetje plagen Ruben.
Ik heb je nog niet gehoord over wat voor landschap je wilt bouwen.

Nederlands landschap van Noord naar Zuid:

- weidelandschappen.
-bossen.
-duinen.
-polder.
-stedelijk.
-industrie.
-haven/kade.
-heuvels.

Een hoop hangt samen met de juiste vegetatie die je aan gaat brengen en vraagt de nodige ruimte.

Je kan je baan in modules indelen en alle modules thema gericht opbouwen.

Voordeel van modulebouw is dat je bv ook beneden kan bouwen aan een deel.

Is ook nog allemaal in te vullen.

Er zijn er een aanta die een fotodijkje als proefstukje hebben gemaakt, misschien ook iets voor jou.
Dan kun je een beetje zien wat je wilt maken.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 21 December 2018, 09:01:46 door NS264 »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #125 Gepost op: 21 December 2018, 09:00:38 »
Ik vermoed dat Wim bedoelt om het perron voor spoor 1 aan de zuidzijde te plaatsen, en het perron voor de zijlijn apart.
Dat bedoelde ik inderdaad.  :) En het spoortje kan inderdaad verlengd worden tot aan het stationsgebouw, dan ben je flexibeler in het gebruik.

Voor de wissels in het zijlijnstation: ik zou ze alleen leggen als ze een funktie hebben. Dus als je inderdaad wilt rangeren met goederenwagen, dan heb je ze zeker nodig. Ik zou ze wel iets anders leggen. Michel heeft een paar goede voorbeelden gegeven.
Persoonlijk zou ik voor het 1e gaan: losweg aan de noordkant en een fabriekje aan de zuidkant. Wel zou ik de goederenloods dan aan het einde van de losweg plaatsen. Dan kan daar ook een wagen staan zonder het doorgaande verkeer te hinderen.
Het fabriekje kan natuurlijk ook een ander bedrijf zijn: kolenboer, staalhandel, schroothandel, enz.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #126 Gepost op: 21 December 2018, 11:33:10 »
Thanx heren voor de input!

kleine aanpassingen gedaan voor het station en het deel aan de zuidzijde:


Denk dat dit dan een beetje conform de tekening van Michel is, aleen dan net wat anders, aan de rechterzijde had ik niet echt meer ruimte voor nog een wissel namelijk.

Als antwoord op de vraag van Koen:
- Het grote station komt m.i. in een stads omgeving.
- Het spoor van Noord naar Zuid aan de linkerzijde word dan polder, op een spoordijk met wat schapen en koeien ofzo, misschien nog een klein schuurtje of volkstuintje oid. gewoon wat leuke detail dingetjes denk ik.
- Het station Zuid krijgt dus een perron en een fabriek
- Rechts onder in de hoek het korte spoortje daar weet ik nog niet echt wat ik ga doen, maar is wel een leuk plekje voor iets grappigs.
- Rechts een beetje in het midden die gele cirkel, dat word een molen, die heb ik nog ongebouwd in een doosje.

Nou dan ben ik weer rond denk ik.

Enige wat ik me nog afvraag is het nut van het doodlopende stuk groene spoor vanaf het grote station.
Daar zijn  natuurlijk wel mogelijkheden voor te bedenken, fabriek / laad losplek / locloods

Groet,
Ruben

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8949
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #127 Gepost op: 21 December 2018, 15:30:53 »
Hoi,

Dat spoor kun je later nog zien.
Genoeg plek voor uitwaaierende.
Vindt het ook wel wat hebben als je het parallel legt met je uitrijspoor.
Kun je er altijd een treinstel parkeren of een werktrein.

Ondanks het mooi uitgewerkte plan neig ik nog steeds naar dubbelspoor (in L-vorm en dan een keerlus naar schaduwstation.
De nevenlijn aftakkende bij station Zuid en over de brug naar andere zijde.
Dat rangeerspoortje bij de brug zou je kunnen gebruiken voor een graanelevator van Walters.

Het is maar een spinsel, ik vind dit als enkelsporige hoofdlijn al mooi.
Zal waarschijnlijk door je genoemde treinen komen.

Zou alles op modules 60 cm diep, looppad op 60 cm breed, uitwerken.

Gr Koen.


Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #128 Gepost op: 21 December 2018, 21:28:14 »
Hallo allemaal,

Het wordt steeds mooier :)

Nog een beetje finetuning:
1. In het station zou ik de overloopwissels tussen spoor 1 en 2 (vanaf noord tellend) omdraaien. Hierdoor krijg je meer nuttige perronlengte op spoor 2. Daarnaast komt het "loze" kopstukje (wat nu aan het eind van spoor 2 ligt) op spoor 1 te liggen. Daar zou je dan een postperron of zo van kunnen maken. Welliswaar wordt de nuttige lengte van spoor 1 iets minder, maar hele lange goederentreinen zul je toch niet hebben.

2. De hoofdlijn en zijlijn liggen nu strak naast elkaar als je het station verlaat. Ik zou ze direct iets uiteen laten lopen, dus niet parallel.

3. Probeer de boog linksonder (vlak voor binnenrijden zijlijnstation) nog iets ruimer te maken. Dat kan door het station iets te draaien (met de klok mee)

4. Het groene kopspoor in het grote station zou ik ook gebruiken voor een fabriek of een losweg (of beide als je van rangeren houdt). Eventueel ook als een opstelspoor voor een treinstel. Je zou er dan zelfs nog een wasstraat van kunnen maken (net zoals bv in Enschede).

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #129 Gepost op: 22 December 2018, 12:32:08 »
Goedemiddag,

Nog wat aanpassingen doorgevoerd zowel in het zichtbare deel als in het schaduwstation.

Zichtbare deel, wissels spoor 1 en 2 omgedraaid, de zijlijn vanaf het grote station anders laten lopen en station zuid iets anders geplaatst:


Schaduwstation, iets van de muur af gehaald, er zit daar namelijke nog een radiator.... en het onderste spoor meer naar binnen gebracht, zodat er meer loopruimte overblijft:


Groet,
Ruben

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8949
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #130 Gepost op: 22 December 2018, 15:21:33 »
Hoi,

Van mij krijg je een groen sein om te starten.
Niks meer aan doen.

Fijne feestdagen, Ruben.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #131 Gepost op: 22 December 2018, 16:27:07 »
Dank je Koen,

Maar ik heb toch nog een kleine aanpassing gedaan in het station.
Ik zag dat als je uit het schaduwstation naar spoor 2 wil (van boven geteld) er dan wel een paar gekke hoeken inkwamen, terwijl je el rechtstreeks naar spoor 1 kan.
Dus ik heb de enkelse wissels iets naar beneden geplaatst en de normale wissel naar boven.

Nu kan je vanuit het schaduwstation met maar 1 beweging spoor 2 op, en heb je iets meer werk als je een lok wilt laten omlopen, maar dat is minder erg.

Dus ik denk dat het zo nog net iets beter is, correct me if i'm wrong  ;)


Groet,
Ruben
« Laatst bewerkt op: 22 December 2018, 16:30:23 door Silencer »

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #132 Gepost op: 22 December 2018, 21:47:32 »
Enkele bemerkingen die ik me maak.

Geen probleem in de linkerbovenhoek met het spoor dat naar de andere kant van de kamer gaat en het spoor naar het schaduwstation?
Beide gaan immers dalen...
Hoeveel ligt je schaduwstation onder het zichtbare station?
Je kan aan alle sporen geraken op een relatief vlotte manier (voldoende ruimte tussen het spoor en de draagstructuur)?

Enfin, je doet er mee wat je wil, ik geef het maar mee.

Succes met de bouw.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #133 Gepost op: 22 December 2018, 22:28:57 »
Hi Frans,

Wat voor probleem zie je in de lnkerhoek als beide sporen meten dalen?

Ik denk dat het schaduwstation zo’n 12 cm onder het zichtbare deel komt.
Ik heb kleine handjes, en wil in het schaduwstation alleen daar plaatwerk neerleggen waar er spoor loopt om het zo bereikbaar te houden..

Groet,
Ruben

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #134 Gepost op: 22 December 2018, 23:34:12 »
Hoever lopen ze dan "samen" naar beneden? Je zet nu een deel van het spoor naar je schaduwstation als "verborgen" terwijl het eigenlijk "zichtbaar" is.
Je moet het "ergens" laten verdwijnen.

Die 12cm is die gemeten tussen de bovenkant van de rail en onderkant van je draagstructuur?
Anders ga je heel kleine handjes en dunne armpjes moeten hebben.
Veel ruimte ga je niet hebben tussen de sporen om de treinen te bereiken in geval van calamiteit.
Reken maar dat je spoor al minimaal 3cm breed is op de dwarsligger. normaal leg je dat op een bed dat ongeveer 4cm breed is.
En dan heb je nog wat reserve nodig om links en rechts een onvermijdelijke afwijking op te vangen.
Wil je daar met je hand door komen (met een wagon erin) heb je nog eens makkelijk 10cm nodig.
Je sporen in het schaduwstation moeten dan al op zo'n 15cm van elkaar gaan liggen.
Hierdoor zit je snel aan 60cm diepte voor amper 4 sporen, daar leggen wij 10 sporen op.
Bovendien ga je niet zien wat je aan het doen bent, want je hebt geen zicht op je handen. Dus alles op de tast.

Maar zoals ik al gezegd heb:
Citaat
Enfin, je doet er mee wat je wil, ik geef het maar mee.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025