Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door SFA
Vandaag om 22:27:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
  

Auteur Topic: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...  (gelezen 29184 keer)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #135 Gepost op: 29 December 2018, 09:36:03 »
Goedemorgen allemaal,
De bereikbaarheid van het schaduwstation is inderdaad wel een aandachtspunt. Dunne handjes en armpjes zijn niet genoeg...
Die 12 cm is het bruto hoogteverschil. Drager (plankje) en rail zijn samen ook ongeveer 2 cm dus netto zit je op 10 cm. Nog los van de plaatsen waar dragende balken moeten komen: die zijn toch snel 4 cm dik.

Zelf zou ik het schaduwstation nog een niveautje lager leggen, dus ongeveer 22-24 cm onder het kopstation. Je moet dan wel een extra lus toevoegen, maar dat is niet zo'n probleem. Enige nadeel is een langer ondergronds traject. Dat beperkt bij enkelspoor het treinverkeer. Door een stuk dubbelsporig uit te voeren, kun je daar een kruisingsmogelijkheid inbouwen en dan is dat nadeel weer opgeheven.
In mijn oude h0 baan had ik ook een kopstation met een schaduwstation 25 cm lager. Dat was voldoende afstand voor een fatsoenlijke bereikbaarheid. De helling was wel vrij steil: 3% maar ik reed met korte treinen.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #136 Gepost op: 29 December 2018, 10:33:15 »
Opties:

-helemaal geen schaduwstation.

-linksonder een keerlus, met aftakking.

-een 2e niveau reserveren voor stijging, daling en keren om op 3e niveau te komen.

-op rechterpoot een fiddle yard als eindstuk.

Gr Koen.

-
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #137 Gepost op: 29 December 2018, 15:46:59 »
Middag heren,

Als ik de keer lus naar de rechterkant verplaats en dan eerst helemaal terug naar rechts rij en vanavond daar het schaduw station in rij pak ik denk ik 10-12cm extra hoogte verschil.

Zal dat wel eens proberen te tekenen vandaag of morgen.

Groet,
Ruben

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #138 Gepost op: 30 December 2018, 11:27:38 »
Goed, ik heb het schaduwstation zo aangepast dat er eerst geheel rond gereden word waardoor er extra ruimte ontstaat.



Inmiddels begin ik mezelf echter wel af te vragen of dit nu wel het meest handige is  ???
Het schaduwstation neemt dermate veel ruimte in dat ik me afvraag of ik het niet beter zo kan oplossen dat er helemaal geen spoor rechtstreeks vanuit het station naar het schaduwstation kan.

Dan zou het plan dus zo worden dat er vanaf het kopstation de kamer rond gereden word en dat er onder het kopstation een aantal opstelsporen komen waar treinen geparkeerd kunnen worden. evt. met een keerlus aan het einde.

De ICE heeft dan natuurlijk niet veel te zoeken op de baan maar daar heb ik niet zo veel moeite mee.

Ik zal hetgeen ik bedoel ook nog even tekenen.

Edit:
Getekende alternatief:


Schaduwstation:



Groet,
Ruben
« Laatst bewerkt op: 30 December 2018, 11:41:22 door Silencer »

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #139 Gepost op: 30 December 2018, 13:03:29 »
Het is ook hoe handig je bent dit te maken.

Het simpelste is eenlaags.
Daarna wordt het lastiger met stijgen en dalen.

Maar beide zijn mogelijk.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #140 Gepost op: 30 December 2018, 19:19:09 »
Koen,

Handig ben ik best wel.
Punt is meer dat ik vind dat de kamer te vol begint te raken, en dat komt voornamelijk door het schaduwstation.
Het zichtbare deel neemt namelijk minder ruimte in.

Zeker met 2 rondgangen links en rechts blijft er nauwelijks ruimte over om te lopen/zitten/werken, en dat vind ik wel een issue.

Het laatste plan neemt minder ruimte in doordat er maar 1 rondgang in zit, feit blijft natuurlijk dat je toch wel ca. 1m2 nodig hebt om een rondje te kunnen maken.

Een alternatief zou nog zijn om het station aan de linkerkant te leggen en de “cirkel” aan de rechterzijde te maken, maar ruimte technisch maakt dat niet veel uit.

Groet,
Ruben

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #141 Gepost op: 30 December 2018, 19:40:28 »
Daar had ik geen rekening mee gehouden.

Altijd goed om eerst te kijken waar alles komt in een ruimte.
Daarop je plan aanpassen.

Ik zou dan voor een L-vormige variant gaan.
Dan houdt je ruimte over voor een bureau/kast/stelling.

Met de 3 mtr kun je best veel.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #142 Gepost op: 30 December 2018, 20:24:09 »
Een stelling is niet echt nodig, misschien dat er hoger op de wand nog wat planken oid komen maar op zich moet de ruimt wel redelijk te benutten zijn.

Wat het me om gaat is dat het niet te vol moet zijn, ik wil er wel wat ruimte in houden.

Ik heb het plan nu gedeeltelijk gespiegeld zodat het kopstation aan de linkerkant ligt en de lus in het schaduwstation rechts.
Volgens mij past het zo iets beter in de ruimte, ik heb het station ook nog 3 graden extra gedraaid.

Zichtbare deel:


Schaduwstation:


Groet,
Ruben

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #143 Gepost op: 30 December 2018, 20:25:54 »
Ik vind dit laatste alternatief niet eens zo slecht. Het kleine station zou ik iets wijzigen, met het perron aan de bovenzijde. zodat een stoptrein er kan staan terwijl de intercity deze kan passeren. Best wel leuk alternatief :)
Voor de rest heb ik geen ervaringen met schaduwstations, ik werk met een fidlle yard (voor zover ooit gebouwd).

Groet,
michel


Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #144 Gepost op: 30 December 2018, 20:43:59 »
Michel,

Bedoel je zoiets?


Groet,
Ruben

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #145 Gepost op: 30 December 2018, 20:52:21 »
Google maar eens op 'fiddle-yard' en je zult zien wat er kan.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #146 Gepost op: 30 December 2018, 21:01:28 »
Hi Koen,

Ja ik ken het principe, echter als ik dat toepas op dezelfde hoogte als het zichtbare deel gaat het ten koste van de rijlengte.

Groet,
Ruben

AnneR

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #147 Gepost op: 30 December 2018, 21:05:06 »
Misschien is het een idee om van je schaduw station ook een kopstation te maken. Of een stel opstelsporen met een locopstelspoor er tegenover waar een extra loc staat de andere loc's staan opgesloten achter de trein met tussenruimte. Treinstellen kunnen gewoon weer terug rijden. Scheelt een keerlus.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8885
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #148 Gepost op: 30 December 2018, 21:10:29 »
Bedoel je zoiets?

zoiets bedoelde ik inderdaad :)

Groet,
Michel

RobVille

  • Gast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #149 Gepost op: 30 December 2018, 22:03:37 »
Hallo,

Nog eens aandachtig alle antwoorden nagelezen. Ik krijg de indruk dat alle ruimte ook daadwerkelijk benut dient te worden ;) Daarom laat ik de oude meester Rolf Knipper nog even aan het woord ... Deze baan ligt op een niveau. Het is een kopstation met aan de linkerkant een spoor om de locomotief te laten omlopen. Het schaduwstation is, inderdaad, ook een kopstation. Naast het stationnetje is er ook een industrieterrein. Het hoofdspoor verdwijnt in een viaduct naar het schaduwstation. daarnaast is er een gecamoufleerde toegang via een hek naar het schaduwstation. De bebouwing en de fabrieksgebouwen zijn ook in de Nederlandse uitvoering te krijgen. Als optie kun je aan de rechterkant een spiraal bouwen, na het viaduct, om vervolgens onder de baan een schaduwstation met keerlus te bouwen :D

Rolf Knipper -->
 



Spiraal Rob --> oude modelbaan


Groetjes,
Rob