Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain door Joz
Vandaag om 16:21:20
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door dutchbuilder
Vandaag om 15:57:48
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:34:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 14:00:17
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
  

Auteur Topic: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...  (gelezen 30028 keer)

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #150 Gepost op: 31 December 2018, 09:10:12 »
Hi Rob,

Die beste man kan wel plannen bedenken zeg  (y)
Echter ook hier weer zijn de wissels schematische getekend, als je dit plan in een railtekenprogramma zou uittekenen, ziet het er denk ik heel anders uit en blijft er veel minder raillengte over.

De ruimte die ik heb hoeft niet koste wat kost benut te worden.
Ik probeer juist zo min mogelijk rails te gebruiken om het zo realistische mogelijk te houden, ik zie wel eens plannen met super veel rails op een m2 ieder zijn ding natuurlijk, maar dat is niets voor mij.

Daarnaast probeer ik het plan ook zo te maken dat ik het in etappes kan bouwen en niet alles in een keer gebouwd heft te worden.

Wel wil ik zo optimaal mogelijk maken van de (beperkte) ruimte die ik heb, een fiddel-yard of opstelsporen op hetzelfde niveau of verdekt schaduw station zoals in het plan van dhr. Knipper vind ik dan minder handig omdat dit ten koste gaat van de nuttige ruimte.

Door het idee en spoor voor de ICE te laten varen, en het station te spiegelen heb ik meer rij lengte naar station zuid, daarnaast ook minder gedoe met het dalen om naar het schaduwstation te komen.


Groet,
Ruben

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9042
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #151 Gepost op: 31 December 2018, 10:13:28 »
Wil je niet dwingen maar een fiddle yard is juist het optimaal benutten van de ruimte met grote voordeel dat je makkelijk aan je baan kan werken en bij je materieel kan.
Plaats boven je fiddle-yard een plank of plaat en je hebt werkruimte!

Er zijn er ook die hun fiddle-yard bij hun baan betrekken met wat scenery.

Je kan er ook heel creatief mee zijn.

Voor geautomatiseerd rijden is zo'n schaduwstation weer heel geschikt.
Maar ben er, net als Michel en Rob , geen fan van.

Het is alleen maar meedenken 8)
Vind je plan al een hele verbetering ten opzichte van de eerste post. :D

Gr Koen.

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8940
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #152 Gepost op: 31 December 2018, 10:24:28 »
(...) is zo'n schaduwstation weer heel geschikt.
Maar ben er, net als Michel en Rob , geen fan van.
Nou, of ik er geen fan van ben weet ik niet, ik heb er geen ervaring mee. ;)

De ruimte die ik heb hoeft niet koste wat kost benut te worden.
Ik probeer juist zo min mogelijk rails te gebruiken om het zo realistische mogelijk te houden, ik zie wel eens plannen met super veel rails op een m2 ieder zijn ding natuurlijk, maar dat is niets voor mij.

Daarnaast probeer ik het plan ook zo te maken dat ik het in etappes kan bouwen en niet alles in een keer gebouwd hoeft te worden.
Volgens mij heb je dat aardig voor elkaar. En in stappen de baan bouwen is leuk. De delen zijn overzichtelijk en je kunt iets afbouwen. Zo ben ik deze week begonnen met een kleine module (80x30cm) en dat hoop ik aan het eind van deze week vrij ver af te hebben. Een paar van dit soort weken en je hebt een leuk resultaat, en dat loont voor je motivatie.

Je hebt naar mijn mening een leuk plan in elkaar gezet, conform jouw eisen. Op naar de bouwmarkt zou ik zeggen :)

Groet,
michel

Ronald1974

  • Gast
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #153 Gepost op: 31 December 2018, 11:32:16 »
Hoi Ruben,

Je baan ontwerp is een leuk ontwerp geworden.
Zeker de laatste twee ontwerpen in reactie #138 links om dalen naar het schaduw station.
Of in reactie #142 rechts om dalen naar het schaduw station.
Je hebt ook het schaduw station her ontworpen zodat dit ook wat meer rust uitstraalt.
Je zou er voor kunnen kiezen om het schaduw station uit te rusten met deels kop sporen of volledig kop sporen.
Als je met trein stellen rijdt heb je genoeg aan een kop spoor.
Een getrokken trein maak gebruik van de keerlus, of je rijdt hem na het keren via de keerlus een stukje de helling op en dan achter uit een kop spoor op en wachten tot de volgende in zet.





Mogelijk heb je hier wat aan, en je hebt minder wissels nodig.

M.v.g. Ronald.

Silencer

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Silencer nieuw baanplan HO - met 9 jaar vertraging...
« Reactie #154 Gepost op: 31 December 2018, 14:14:11 »
@Koen,  geautomatiseerd rijden is uiteindelijk wel een doel, dus ik denk toch dat ik het bij het schaduw station hou.

@Ronald, bedankt, scheelt inderdaad een paar wissels en de dingen die nog op mijn verlanglijstje staat zijn voornamelijk treinstellen, dus dan is dit inderdaad een prima oplossing.

Groet,
Ruben