Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lambert
Vandaag om 19:53:55
Raadplaatje door Arjan6511
Vandaag om 19:39:38
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:27:49
Rail away door henk
Vandaag om 19:24:03
Roco 290 digtaliseren door Peter J K
Vandaag om 19:20:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:04:54
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
  

Auteur Topic: Schoonhouden rails  (gelezen 17669 keer)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #60 Gepost op: 23 April 2011, 22:57:16 »
Heeft ATF ook nog een volledige naam?. Bij het googelen kom ik telkens bij de FBI uit. En daar kom ik liever niet.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #61 Gepost op: 23 April 2011, 22:59:40 »
Het komt er altijd op neer dat je de smerige oxydelaag bovenop je rails moet zien te verwijderen of te voorkomen.
Hier staat iets over NO-OX-ID, een geleidend vet, met blijkbaar hetzelfde resultaat en tevreden gebruikers als ATF:

http://model-railroad-hobbyist.com/node/2726
(even naar beneden scrollen)

Door Model Railroader werd al in de jaren '60 over dit spul gepubliceerd.
Het is te koop bij Walthers.

Leen.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2359
  • Bnlx treinendokter.
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #62 Gepost op: 23 April 2011, 23:01:51 »
ATF: Automatic Transmission Fluid.

Jan-Peter

(effekes anders gegoogled: dus geen FBI).
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #63 Gepost op: 23 April 2011, 23:05:29 »
@René,
Ik kom uit bij Automatic Transmission Fluid, een niet-giftig aardolieproduct, wat ook niet verdampt. Dus ik ben het geheel met je eens, verklaar de gebruikte afkorting om verwarring te voorkomen.
Ik heb Google toegepast op ATF+ MSDS (material safety data sheet), dan kom je vaak erachter wat de chemische samenstelling is, plus de gevaren.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 370
    • AnyRail
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #64 Gepost op: 23 April 2011, 23:10:17 »
Sorry, had ik wel even kunnen vermelden. Inderdaad Automatic Transmission Fluid.
Ik heb gebruikt ATF Dexron II-D.

David.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #65 Gepost op: 23 April 2011, 23:52:54 »
Bij het zoeken vond ik ook iets met olie wat er wel op leek. Dat zag er niet veel schadelijker uit dan wasbenzine. Dat moet je ook niet drinken of in ruime mate inademen. Voor pure alcohol zoals ik gebruik is dat ook niet aan te raden ook al kunnen sommigen de verleiding niet weerstaan.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

wvdm

  • Gast
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #66 Gepost op: 24 April 2011, 11:20:38 »
Hallo,

Ik vind de Lux stofzuiger wagon nog steeds de beste manier om de rails schoon te krijgen en te houden, maar eigenlijk is er geen beste manier, alle manieren zijn best op een na, zie hieronder.

Waarschuwing, gebruik geen fijn staalwol en zeker niet met spanning op de rails.
Het brandt. Hou er maar eens een 9 volt batterijtje tegen en het gaat gloeien en daarna heel fel branden. Op een brandweer cursus liet de instructeur dat zien en vertelde, dat ze ergens een zolderbrand geblust hadden, doordat vader en zoon met staalwol de rails schoonmaakten. Ze zaten beneden koffie te drinken terwijl er nog stroom op de rails stond, toen de brandweer arriveerde.
Brandend staalwol en een berg van papier machee, plastic huisjes en houten treintafel is geen goede combinatie. Bovendien maakt staalwol krassen.

Na vier maanden varen zet ik de stofzuiger wagon op mijn spoorbaan en laat mijn sterkste locomotief duwen. Na een paar keer het stof bakje te hebben geleegd kan ik weer gewoon rijden. (Voordat ik die wagon had, was ik dagen bezig met de kruimeldief)
Zelfs van een schone rails haalt hij nog stof.
Okee, het is een hele uitgave, maar zijn geld zeker waard. De wagon doet wat hij moet doen, stofzuigen. ( Ik heb nog geen korreltje ballast in de stofbak gevonden.)

Ik had een Herkat railreinigings wagon met vloeistof, de rook vloeistof. Onder de wagon zit een viltje op een plastic schijf en die draait rond door een snaar, die door beide assen wordt aan gedreven. De hoeveelheid vloeistof kan je instellen met de middelste regelaar. Het andere knopje is een dopje om de tank te vullen.
Op zich werkte dat goed, maar bij stilstand bleef de vloeistof ook stromen en er onstonden vlekken in de ballast. De wielen van de locomotieven vonkten duidelijk minder met die rookvloeistof.
(Het wit van de wagon was helemaal vergeelt en er stond verschrikkelijke reclame op. Het schijfje is er onder vandaan gehaald en de wagon is overnieuw wit gespoten en zodoende heb ik er weer een koelwagon bij.)

Ik laat de Roco poets wagon gewoon in een van mijn goederen treinen meerijden.

De Fleischmann wagon met twee draaiende viltjes beviel ook niet.

Groetjes
Wil