Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54

Auteur Topic: Schoonhouden rails  (gelezen 16880 keer)

BertuzZz

• Offline Offline
Schoonhouden rails
« Gepost op: 22 January 2008, 13:22:43 »
IK heb via de zoekfuntie gezocht, ook al het een en ander gevonden maar mijn vraag is wat is nu de beste manier om de baan echt goed schoon te houden (zodat de stroomafname goed blijft)?

Ik heb gelezen dat sommige mensen iets rijdends doen om het schoon te houden:
slepers onder hun wagonnetjes doen,
andere hebben een stofzuiger-wagon,
Andere hebben een polijstwagon,

Of op een andere manier
Andere poesten met de hand (doek),
Andere hebben een railgom (hand of onder wagon).

Nu vraag ik me af; wat is voldoende?
Ik heb zelf gekeken naar een stofzuigerwagon (maarja hoevaak moet je die dan gebruiken, iedere keer voor je gaat rijden?), en vond hem vrij prijzig ca. 180 euri.

Als je slepers gebruikt, vraag ik me af, hoe goed werkt dat, je slepers zijn immers zo ontzettend licht, dat ze de rails meer aaien dan poetsen voor mn gevoel.

En als je een wagon met railgom gebruikt, bestaat de angst, dat de rail krast (al is daar afgelopen maand een discussie over begonnen, waarin men concludeerd dat dat niet zo is).

Kortom:
Wat is de beste manier, of combinatie van manieren om de rails goed schoon te houden, zodat er een goede stroomafname blijft?

Mvg,

henk

• Offline Offline
Re: Schoonhouden rails
« Reactie #1 Gepost op: 22 January 2008, 14:08:21 »
Volgens mij heeft het niet zo'n zin om nog een keer een uitgebreid gesprek te hebben over de voorkeuren. Je hebt in die andere draadjes gelezen dat de meningen verschillen en dat verandert echt niet.

Misschien wel een paar opmerkingen over wat in ieder geval werkt.

1. Een goede poetswagen. Niet die van Fleischmann bijvoorbeeld, dat slaat echt nergens op. Maar ik begrijp dat de Roco wagen goed voldoet en natuurlijk de Lux wagens.

2. Poetsen met een doek. Een droge doek gaat al goed en bij wat meer vuil een beetje wasbenzine erop. Olieachtige vloeistoffen (S39) maken verbazend goed schoon, maar trekken net zo hard weer nieuw vuil aan.

3. En sommige mensen zijn gelukkig met hun railgum, terwijl anderen er niet aan moeten denken. Feit is dat het werkt en bij juist gebruik geen schade aanricht.

Zelf hou ik het op de droge doek methode en een enkele keer wat wasbenzine.

Nog iets heel belangrijks. Voor een goede stroomafname zijn schone wielen en stroomafnemertjes veel en veel belangrijker dan schone rails. Ook daarbij werkt de doek/wattenstaaf met wasbenzine feilloos.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 January 2008, 14:38:51 »
Henk, welke wagon van roco bedoel je? Naar mijn weten is er enkel een roco clean wagon, wat hetzelfde materiaal is als een railgom, bedoel je deze?

En welke Lux wagon bedoel je? Voor dcc de lux 8825 (http://www.keuterman.nl/Downloads/lux%20prijslijst%202006p.pdf)

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #3 Gepost op: 22 January 2008, 15:47:16 »
Bert, mocht je N rijden:
Bij Modelbahnshop-lippe in Duitsland verkopen ze momenteel railpoetsers van Tomix voor pakweg 49 euri. Stofzuiger/slijper, incl. een aardig setje reserve slijp/poetsschijven.
Analoog en digitaal inzetbaar, hoewel digitaal alleen op volle kracht.
Misschien te overwegen?
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Fred

• Offline Offline
    • Mittelerstadt in N-Spoor
« Reactie #4 Gepost op: 22 January 2008, 16:05:11 »
Hallo Louis,

Het is niet waar dat die stofzuiger, - in digitaal gebruik-, alleen op volle kracht draait. Er zijn al uitgebreide stukjes over geschreven dat als je er een decodertje in prutst, hij ook perfect te regelen is. Zelfs via "Koploper"is dit dan te doen.

Ben zelf ook eigenaar van de stofzuiger met een decoder erin. Werkt dan heel goed.

Sukses,
Fred.
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 January 2008, 16:24:15 »
Ik rijd H0, heb over tomix gehoord dat deze zeeeer veel geluid maken én dat deze snel kapot gaan (niet meer correct functioneren).

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2008, 11:14:37 »
Iemand reactie?

@ henk
Niettemin zou ik graag van andere horen aan welke methoden zij combineren om schoon te houden. In de andere topics staat enkel de voor en nadelen? Als ik ongelijk zit, gaarne link naar andere thread :).

Gr :)

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 January 2008, 12:00:08 »
Hallo Louis,

Het is niet waar dat die stofzuiger, - in digitaal gebruik-, alleen op volle kracht draait. Er zijn al uitgebreide stukjes over geschreven dat als je er een decodertje in prutst, hij ook perfect te regelen is. Zelfs via "Koploper"is dit dan te doen.

Ben zelf ook eigenaar van de stofzuiger met een decoder erin. Werkt dan heel goed.

Sukses,
Fred.

Er zijn zelfs 'Plug-and-Play' printjes te koop waarmee je er eenvoudig een decoder in kunt prikken en niet eens hoeft te solderen mocht dat gewenst zijn.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #8 Gepost op: 23 January 2008, 13:19:41 »
Bert, ik denk dat dit een onnodige vraag is, je geeft zelf aan de eerdere draadjes gelezen te hebben, en daar is het al helemaal uitgemolken. Dus wat heeft dit dan voor nut??

Bye the way moet je niet alleen je rails schoonhouden, maar ook je rollende materiaal, en dat is misschien nog wel veel belangrijker dan de rails. Dus op tijd versleten stroomafnemer vervangen, wielen schoon houden, motor regelmatijg schoonmaken en ontdoen van olie en koolborstelslijpsel, enz enz.
Er wordt altijd maar vanuit gegaan dat het aan de rails ligt, maar in de meeste gevallen is het gewoon het materiaal wat erop rijd wat niet in topconditie is.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2008, 13:21:22 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 23 January 2008, 13:39:14 »
@ wim:
Ik heb nog geen ervaring met het schoonmaken van rollend materieël, heb je hier nog tips of een tutorial voor? Ik heb hier nog niks inhoudelijks over kunnen vinden.

Volgens mij is de tomix niet voor H0 beschikbaar. Nog andere opties voor rijdend materieel?
« Laatst bewerkt op: 23 January 2008, 13:47:16 door Bert »

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 January 2008, 13:44:43 »
Nog iets heel belangrijks. Voor een goede stroomafname zijn schone wielen en stroomafnemertjes veel en veel belangrijker dan schone rails. Ook daarbij werkt de doek/wattenstaaf met wasbenzine feilloos.

De gemakkelijkste methode.
Lok op de kop leggen, met twee draadjes onder spanning zetten zodat de wielen draaien, wattenstaafje met wasbenzine tegen de wielen houden. Moet je eens kijken hoe zwart dat staafje wordt. Niet aangedreven wielen gewoon met de hand draaien.
In ernstige gevallen zo veel mogelijk de wielstellen uitnemen en vervolgens met een doek met wasbenzine schoonmaken. Dan kun je vaak ook bij de stroomafnemertjes die je weer met een wattenstaafje met wasbenzine kunt reinigen.

Wattenstaafjes en conctailprikkers: basisgereedschap voor de modelspoorder.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #11 Gepost op: 23 January 2008, 14:11:36 »
Wat denk je van glashaar/glasvezel potloden? Kost iets van 10-12 euro maar werkt uitstekend. Je hebt 2 en 4mm varianten, perfect om wielen schoon te maken. Te koop bij Conrad, modelbouwzaken en soms bij winkels in crea-spul (kunstschilder en emailleer artikelen).
En wellicht ten overvloede: blijf met je vingertjes van je rails als het niet nodig is  :P

En Bert, de Lux wel.... maar goed dat vergt dus enige investering.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 23 January 2008, 14:22:16 »
Wat denk je van glashaar/glasvezel potloden? Kost iets van 10-12 euro maar werkt uitstekend.

Dan ben je op dezelfde manier bezig als bij het schuren van de rails. Groeven aanbrengen waarin vet en vuil zich verzamelen en samen een lekker koekje vormen.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #13 Gepost op: 23 January 2008, 15:03:45 »
Rene, allemaal gelul en bangmakerij, wat denk wat er gebeurd als de contacten langs de wielkrans slepen, geeft dat geen groeven dan?
Het is verdorie niet van poppestront gemaakt hoor.

En soms moeten er gewoon onderdelen vervangen worden, om het simpele feit dat ze versleten zijn.
En dat is bij de wielcontacten eerder dan je denkt of wil.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 January 2008, 15:18:06 »
Dus met glasvezel potlood kan je ook wielen schoonmaken?

Als ik een Lux voertuig neem, hoeveel meerwaarde biedt de slijp en polijst functie? Hoe goed en betrouwbaar slijpt hij, en is dat niet ruw voor de rails? (het zal wel niet, maar gevoelsmatig krijg ik er kippenvel van).

Bedankt overigens voor de tips onderhoud loc  :D:
Ik ga de wielen van loc schoonmaken met wattestaafjes en alcohol
En hoelang gaan de contacten mee? Ik heb nog nooit de onderkant van een loc opengehad.