Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:56
LS Models 2025 door Jeroen Water
Vandaag om 22:19:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
Vandaag om 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:12:01
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11

Auteur Topic: Schoonhouden rails  (gelezen 16892 keer)

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Schoonhouden rails
« Reactie #15 Gepost op: 23 January 2008, 15:50:59 »
Bert: 1e vraag: ja.
         2e vraag: dat vraag ik me zelf ook af. Als ik lees voor de Lux wagens,
slijpschijven korrel 280, denk ik: 100x eroverheen en je hebt geen profiel meer over. Natuurlijk, je hebt ook 1500 slijpschijven maar het blijven slijpschijven...

Nog wat ter overweging:
In het grootspoor wordt gewerkt met geavanceerde machinerie die bv. horizontaal uitlijnt op 0,1mm. Reken eens om wat dat voor H0 zou zijn.
Hoe strak leggen wij rail? Nou, dat valt denk ik doorgaans erg tegen. Eigenlijk zou je na het leggen met een 2-assige Sik o.i.d de baan uit moeten testen. Het grootspoor werkt met onafhankelijk afgeveerde assen, dat is in model niet echt gebruikelijk. Bovendien eet het grootspoor zijn voeding niet direkt uit de rail.

Vuil: je hebt los vuil en plakkend vuil. Los vuil, stof, fijne deeltjes die bv. uit een stuclaag neerdwarrelen is met een stofzuiger te verwijderen. Koop je een Lux wagen of een simpele kruimeldief (al dan niet voorzien van een flexibel zuigstuk). Tja, je kunt niet overal bijkomen.
Plakvuil: door je zwetende vingertjes op de rail krijg je vetaanslag, dat trekt vuil aan en houdt het vast. Idem dito met te veel olie in aslagertjes, dat slingert eruit en komt weer op je railstaaf.

Poetswagens: zolang ze zacht materiaal bevatten, prima. Klaas heeft onlangs nog uitgebreid geexperimenteerd met Roco railgum en het krast niet. Doe er niet een stuk schuurpapier korrel 80 in, dat krast wel.

FF praktijk: mijn baan is in 2003 begonnen, ik gebruik Rocoline. Nou staat de kop van het railprofiel bij Rocoline enigszins bol, waar oud materiaal plat was. Theoretisch resulteert dat in een kleiner contactoppervlak met wielen dan plat materiaal. Toch heb ik uitermate weinig problemen. Bij een bolle kop zullen de lok- en wagenwielen door hun gewicht het vuil ook eerder wegpersen dan bij een platte kop, oftewel: hoe meer je rijdt, hoe beter het is. Voorbeeldje: door mijn kolentrein, die ca 150 assen telt (en de wagens zijn allemaal van lading voorzien en wegen dus ook) regelmatig te laten lopen merk ik gewoon dat ik minder kan poetsen.
Rijdt je een tijdje niet, dan is stofzuigen dan wel een poetstrein rond te laten rijden eigenlijk een must. Stofzuigen als eerste, want met kalkgruis op je spoor en dan de poetstrein eroverheen betekent weer krassen.

Regulier rijdt er bij mij een poetstrein rond, 1 Rocopoetser en een Liliput waarin stroken zeemleer zitten. Een andere trein bevat een 2e Rocopoetser. Het is zelden nodig daarnaast nog met los railgum te werken, tenzij ik ergens aan het spoor geprutst heb.
Die poetsblokken en stukken zeemleer worden wel regelmatig in wasbenzine schoongemaakt of vervangen.

Een heel verhaal, maar misschien kan je er wat mee ;)

Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #16 Gepost op: 23 January 2008, 15:54:03 »
Wim,
Je hebt gelijk dat de sleepcontacten en wielen ook op elkaar krassen. Dat is aan de binnenkant. Als je dan ook nog eens lekker op het loopvlak gaat zitten krassen werkt het extra mee, of beter gezegd, het werkt tegen.
Zo'n gelul is het mou ook weer niet.

@ Louis:
De stroomaanvoer/afvoer vind ook plaats via de rails (waar zou het anders naar toe moeten?).
Het onderhoud aan de spoorstaven zal bij grootspoor wel een andere reden hebben. Ik denk dan eerder aan tractie en slijtage.

« Laatst bewerkt op: 23 January 2008, 15:59:28 door René Wolf »
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #17 Gepost op: 23 January 2008, 17:30:49 »
René, als je op grootspoor doelt: ja en nee. Aanvoer elektrisch via de rijdraad. Afvoer via alle wielen en rails. Die rijdraad, daar loopt een zichzelf slijpende (lees schoonhoudende) schuit onderdoor, die dan ook nog een zigzagbeweging maakt. Pas bij ijzelvorming levert dat problemen op, maar we praten daar wel over amperages van 1000-3000 bij 1500V.
Als vergelijking moge de aloude Märklin middenrail met contactpunten en de sleper dienen. Nog steeds in mijn ogen een wereldvinding.

Uitlijning zowel horizontaal als lateraal bij grootspoor heeft eerder verband met strak lopen (geen bokkesprongen makende lok en wagens) of slingeringen. Denk ff aan de bakslingeringen van de beruchte 1300's. Dat op zich vermindert ook weer slijtage. Ik denk dat jij als Preiserpassagier in je treintje na een half uur niet echt lekker meer naar buiten zou komen en dat komt echt niet alleen door de krappe bogen :D

Tot slot: regelmatig schoonhouden van wielen en stroomafnemers: natuurlijk!

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 23 January 2008, 17:42:33 »
Kijk, dit is nou wat mijn intentie was. Een toelichting hoe men het aanpakt, en niet enkel de voor en nadelen! Prachtig jongens  ;D!!!
@louis

Ik neem aan dat jij de roco 46400 hebt (ook al heet het ding onder de wagon een slijpstuk, deze is - volgens de oude roco gids, voorzien van de bekende roco gummi (10 002).
Klopt dit?

Verder zijn andere meningenm, bevindingen en praktijkoplossingen van andere modelspoorders ook van harte welkom!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #19 Gepost op: 23 January 2008, 18:35:17 »
Verder zijn andere meningenm, bevindingen en praktijkoplossingen van andere modelspoorders ook van harte welkom!

Ja leuk, dan kunnen we hier nog even 20 jaar forum overnieuw doen.

Mvg
Wim.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

br212

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 23 January 2008, 18:46:58 »
« Laatst bewerkt op: 23 January 2008, 18:49:50 door br212 »
Mvg,
Frans

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #21 Gepost op: 23 January 2008, 19:41:30 »

2. Poetsen met een doek. Een droge doek gaat al goed en bij wat meer vuil een beetje wasbenzine erop. Olieachtige vloeistoffen (S39) maken verbazend goed schoon, maar trekken net zo hard weer nieuw vuil aan.

Nu dat zal ik zeker niet gebruiken, dat is vrij bijtend spul en vreet je metaal gewoon op, S39 was voor het solderen met een vlammetje. Maar mag niet meer worden verkocht.

Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt is SR24. Rook en reinigings vloeistof.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #22 Gepost op: 23 January 2008, 21:03:03 »
@ Bert: inderdaad, hoewel ze onder diverse nummers gemaakt zijn. Piko maakt een soortgelijke wagen, misschien zijn de slijpstukken nog wel uitwisselbaar ook (en die van Piko zijn ook goedkoper). Mocht je ooit zo'n Liliput ketelwagen 2e hands tegenkomen: doen. Het blok (gewicht) hangt vrij in 2 houders en je kunt van alles in het ding zetten. Zeemleer is perfect, neemt prima vuil op maar eigenlijk kun je na 1 poetsbeurt v/d gehele baan het zeempje vervangen. Anders ga je gewoon vuil verplaatsen. Geldt ook voor de gumwagens, maar daar kun je langer mee blijven rijden.

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 24 January 2008, 12:02:12 »
@ br212, bedankt! Maar deze had ik al reeds in mijn favouriten staan  ;D!

Ik heb thuis S24, maar laat dit een vuilaantrekkende laag achter? Er staat toch immers niet voor niks vuilverwijderend op?

Voor wissels ga ik glasvezelpotlood gebruiken.

Verder ga ik een roco reinigingswagen gebruiken, met rocogum eronder én één wagon met viltjes tussen de assen.

Heeft er iemand verder nog een stappenplan voor het onderhouden loc (heb het nl. nog nooit eerder gedaan). Los natuurlijk van de info die in het boekje zit, geleverd bij de loc.

Update:
genoeg info gevonden op http://www.nproject.nl/modelspoor/onderhoud-van-de-locomotief.html  ;)
« Laatst bewerkt op: 24 January 2008, 13:28:02 door Bert »

henk

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 24 January 2008, 13:42:09 »
@Wim

;D ;D ;D
yep
« Laatst bewerkt op: 13 February 2008, 01:00:34 door Peter Korsten. Reden: Citaat verwijderd. »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 24 January 2008, 13:47:37 »
@Bert

SR24 is olie Bert. De rest kan je zelf wel verzinnen.
Glasvezelpotlood zou ik niet aan beginnen. Is ook nergens voor nodig. Doek/wattenstaafje, eventueel met wasbenzine, verwijdert alle vuil. Daar voegt een glasvezelpotlood niets aan toe.
Andere middelen zou ik alleen gebruiken als daar een praktische reden voor is.
Voor een grotere baan of een baan met lastig te bereiken delen, is zo'n wagentje natuurlijk handig. En bij railstaven met geverfde zijkanten ben ik erg zuinig met wasbenzine.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2008, 01:01:00 door Peter Korsten. Reden: Citaat verwijderd. »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #26 Gepost op: 24 January 2008, 15:07:23 »
Nu dat zal ik zeker niet gebruiken, dat is vrij bijtend spul en vreet je metaal gewoon op, S39 was voor het solderen met een vlammetje. Maar mag niet meer worden verkocht.

Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt is SR24. Rook en reinigings vloeistof.

Mvg
Wim.

Waarom mag s39 niet meer worden verkocht? Het bedrijf waar ik werk wordt het nog volop gebruikt om koperen leiding en messing fittingen te solderen?

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 24 January 2008, 16:52:42 »
S-39 wordt nog steeds verkocht. Maar je hebt 3 varianten.

De ouderwetse S-39. Deze mag niet meer voor drinkwaterleidingen gebruikt worden
S-39 Cu, deze is door KIWA toegelaten voor koperen drinkwaterleidingen.
S-39 RVS, speciaal geschikt voor roestvrij staal en gewoon staal.

Maarre, S-39 heeft dus niks met het reinigen van rails te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

BertuzZz

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 24 January 2008, 17:39:28 »
Geen glasvezel potlood voor schoonmaken wissels? Lijkt me niet handig om daar te gaan klooien met wasbenzine of alcohol ivm aantasten vh plastic?

GerritM

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 24 January 2008, 17:42:48 »
Wat denk je dat een glasvezelpotlood met railstaven doet?
Je moet de benzine er ook niet overheen gieten maar met een bevochtigd doekje of wattestaafje schoonvegen.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz