Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:05:52
Wat was jullie allereerste loc? door R1954
Vandaag om 17:01:29
Yamorc:loconet goes loco door Karst Drenth
Vandaag om 16:53:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 16:47:54
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:41:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
  

Auteur Topic: Schoonhouden rails  (gelezen 16970 keer)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #60 Gepost op: 23 April 2011, 22:57:16 »
Heeft ATF ook nog een volledige naam?. Bij het googelen kom ik telkens bij de FBI uit. En daar kom ik liever niet.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #61 Gepost op: 23 April 2011, 22:59:40 »
Het komt er altijd op neer dat je de smerige oxydelaag bovenop je rails moet zien te verwijderen of te voorkomen.
Hier staat iets over NO-OX-ID, een geleidend vet, met blijkbaar hetzelfde resultaat en tevreden gebruikers als ATF:

http://model-railroad-hobbyist.com/node/2726
(even naar beneden scrollen)

Door Model Railroader werd al in de jaren '60 over dit spul gepubliceerd.
Het is te koop bij Walthers.

Leen.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #62 Gepost op: 23 April 2011, 23:01:51 »
ATF: Automatic Transmission Fluid.

Jan-Peter

(effekes anders gegoogled: dus geen FBI).
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #63 Gepost op: 23 April 2011, 23:05:29 »
@René,
Ik kom uit bij Automatic Transmission Fluid, een niet-giftig aardolieproduct, wat ook niet verdampt. Dus ik ben het geheel met je eens, verklaar de gebruikte afkorting om verwarring te voorkomen.
Ik heb Google toegepast op ATF+ MSDS (material safety data sheet), dan kom je vaak erachter wat de chemische samenstelling is, plus de gevaren.

David Hoogvorst

  • Online Online
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #64 Gepost op: 23 April 2011, 23:10:17 »
Sorry, had ik wel even kunnen vermelden. Inderdaad Automatic Transmission Fluid.
Ik heb gebruikt ATF Dexron II-D.

David.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #65 Gepost op: 23 April 2011, 23:52:54 »
Bij het zoeken vond ik ook iets met olie wat er wel op leek. Dat zag er niet veel schadelijker uit dan wasbenzine. Dat moet je ook niet drinken of in ruime mate inademen. Voor pure alcohol zoals ik gebruik is dat ook niet aan te raden ook al kunnen sommigen de verleiding niet weerstaan.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

wvdm

  • Gast
Re:Schoonhouden rails
« Reactie #66 Gepost op: 24 April 2011, 11:20:38 »
Hallo,

Ik vind de Lux stofzuiger wagon nog steeds de beste manier om de rails schoon te krijgen en te houden, maar eigenlijk is er geen beste manier, alle manieren zijn best op een na, zie hieronder.

Waarschuwing, gebruik geen fijn staalwol en zeker niet met spanning op de rails.
Het brandt. Hou er maar eens een 9 volt batterijtje tegen en het gaat gloeien en daarna heel fel branden. Op een brandweer cursus liet de instructeur dat zien en vertelde, dat ze ergens een zolderbrand geblust hadden, doordat vader en zoon met staalwol de rails schoonmaakten. Ze zaten beneden koffie te drinken terwijl er nog stroom op de rails stond, toen de brandweer arriveerde.
Brandend staalwol en een berg van papier machee, plastic huisjes en houten treintafel is geen goede combinatie. Bovendien maakt staalwol krassen.

Na vier maanden varen zet ik de stofzuiger wagon op mijn spoorbaan en laat mijn sterkste locomotief duwen. Na een paar keer het stof bakje te hebben geleegd kan ik weer gewoon rijden. (Voordat ik die wagon had, was ik dagen bezig met de kruimeldief)
Zelfs van een schone rails haalt hij nog stof.
Okee, het is een hele uitgave, maar zijn geld zeker waard. De wagon doet wat hij moet doen, stofzuigen. ( Ik heb nog geen korreltje ballast in de stofbak gevonden.)

Ik had een Herkat railreinigings wagon met vloeistof, de rook vloeistof. Onder de wagon zit een viltje op een plastic schijf en die draait rond door een snaar, die door beide assen wordt aan gedreven. De hoeveelheid vloeistof kan je instellen met de middelste regelaar. Het andere knopje is een dopje om de tank te vullen.
Op zich werkte dat goed, maar bij stilstand bleef de vloeistof ook stromen en er onstonden vlekken in de ballast. De wielen van de locomotieven vonkten duidelijk minder met die rookvloeistof.
(Het wit van de wagon was helemaal vergeelt en er stond verschrikkelijke reclame op. Het schijfje is er onder vandaan gehaald en de wagon is overnieuw wit gespoten en zodoende heb ik er weer een koelwagon bij.)

Ik laat de Roco poets wagon gewoon in een van mijn goederen treinen meerijden.

De Fleischmann wagon met twee draaiende viltjes beviel ook niet.

Groetjes
Wil