Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:35
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:02:53
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Klein baantje 1200x1200mm door grove den
Vandaag om 12:29:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 12:23:40
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jan Bennink
Vandaag om 11:56:17
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
  

Auteur Topic: Zimo CV57 (max Voltage) vraag  (gelezen 2206 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Gepost op: 23 November 2018, 11:50:38 »
Ik heb een Zimo MX618N18 in een lok geplaatst, in de Next18 plug. In deze Tillig lok (02993) zit een 3V motor (waarom??), dus ik moet de uitgaande max Voltage verlagen van 12 naar 3V. Dit kan je in een Zimo decoder doen dmv CV 57 te veranderen. Standaard staat ie op 0, maar zet je 'm op 30, dan is de max Voltage onder de 3V. Door de decoder in de ESU profi-prüfestand te plaatsen, kan ik met de multimeter controleren dat er niet meer dan 3V uitkomt. Check! Maar in deze testopstelling en in de lok stopt de motor binnen een halve seconde. Of ik nu meteen vol gas geef of een beetje, alleen de verlichting werkt. Alleen door de noodstop van de Z21 aan en weer uit te zetten, krijg ik 'm weer in beweging.

Het lijkt erop alsof de decoder merkt dat het overbelast wordt en schakelt de doorgang naar de motor uit. Wat ik niet begrijp waarom dit met beide motors gebeurt, de 12V op het ESU proefapparaat en in de lok. De decoder is heet, maar dat is toch normaal?

Weet iemand wat hier gebeurt en hoe het op te lossen? Desnoods ga ik de motor vervangen en zet er een van mijn klokankermotors in. Snap niet dat Tillig dat al niet heeft gedaan, kunnen ze zo bij mij afnemen.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22502
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #1 Gepost op: 23 November 2018, 11:56:48 »
Bij mijn weten verlaagt de decoder de spanning door die in warmte om te zetten. Als dat te gek wordt, gaat de decoder in de beveiliging.
Het is dezelfde reden waarom kleine Zimo decoders slecht overweg kunnen met de Mauscentrales of andere centrales met een relatief hoge uitgangsspanning. Standaard staat de spanning immers ingesteld op 12 volt en dan moet de decoder bij gebruik van een dergelijke centrale al een flinke spanning verstoken.

Weet je trouwens zeker dat de spanning in de decoder omlaag moet? Staat dat in de gebruiksaanwijzing?

Edit, al gezien. In de gebruiksaanwijzing staat dat alleen de 66037 decoder van Tillig geschikt is. Dat zal dan wel.
https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-66037.html
« Laatst bewerkt op: 23 November 2018, 12:05:04 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #2 Gepost op: 23 November 2018, 12:03:20 »
In de gebruiksaanwijzingen staat dat je alleen een Tilligdecoder (Tillig art 66037) kan gebruiken. Het hele nut van een standaardstekker gaat hiermee verloren, uiteraard. Er staat: "Alleen deze decoder is geschikt om de in de Lok aanwezige 3V motor digitaal aan te sturen".

Kan "natuurlijk" ook de maximale snelheid aanpassen in CV 5. Of denk ik dan verkeerd?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #3 Gepost op: 23 November 2018, 12:05:29 »
In de handleiding staat inderdaad dat er een 3V motor in zit. Vraag ik me af hoe dat dan gaat als je het ding analoog gebruikt.
Verder staat er dat alleen de Tillig decoder artikelnummer 66037 geschikt is om dit motortje aan te sturen. En dat de digitale spanning niet hoger mag zijn dan 14V.
(Sven was zelf net iets vlugger)
Ik zou het hele probleem omzeilen door er een "normaal" motortje in te zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22502
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #4 Gepost op: 23 November 2018, 12:07:10 »
Och, de Tillig decoder is heel normaal geprijsd. Zou ik niet moeilijk gaan doen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #5 Gepost op: 23 November 2018, 12:11:13 »
Klaas, hij rijdt niet verkeerd met dit motortje. Als ik 'm alsnog opblaas, kan er altijd een andere in.  ;D

Voor analoog gebruik zit er een "dummy" plaat op met weerstandjes (lijkt het).

Het gaat mij niet om de prijs, maar de Zimo daar kun je geluid op aansluiten via SUSI, of je kunt met de MX659 een alles in één geluidsdecoder plaatsen.

Ik heb CV5 nu op 70 gezet, dan zit ik onder de 3V. Dat moet dan toch de manier zijn, lijkt me zo. We gaan het zien. Als je een rookwolkje boven Windsor ziet, hoef je niet gelijk de politie te bellen...
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22502
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #6 Gepost op: 23 November 2018, 12:13:54 »
Volgens de gebruiksaanwijzing heeft de Tillig decoder ook een SUSI aansluiting. Dat wil zeggen, aansluiten via de locprint. Het lijkt erop dat loc en decoder voor elkaar zijn ontwikkeld. De oprechte hobbyïst kan natuurlijk vinden dat hij het beter kan.  ;D

https://www.tillig.com/dateien/Produkte/TTModellbahnen/Digital/Komponenten/66037-BAL.pdf
« Laatst bewerkt op: 23 November 2018, 12:16:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #7 Gepost op: 23 November 2018, 12:22:47 »
Had ik niet gezien. Dan zou het me niks verbazen als het gewoon dezelfde, maar voorgeprogrammeerde Zimo decoder. De maten zijn ook hetzelfde. Bedankt voor de link naar de handleiding, die had ik nog niet gezien. Die had ik wel nodig, want het geeft gelijk aan waar de aansluitingen voor het geluid zitten. Zover was ik nog niet.

Overigens werkt het prima nu, met CV5 aangepast. Bedankt voor de hulp!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #8 Gepost op: 23 November 2018, 12:24:12 »
Het lijkt erop dat loc en decoder voor elkaar zijn ontwikkeld.
Dat lijkt me héél sterk. Gewoon een "fool proof" decoder, met voorinstellingen. Maar als ergens staat dat je alleen maar A mag doen, wil ik graag kijken of ik niet gewoon B kan toepassen.  ;)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #9 Gepost op: 23 November 2018, 12:41:10 »
Toch niet, weer gezeur. Deed het even een tijdje, nou weer niet. Heb de decoders maar eens visueel vergeleken, als het plaatje accuraat it. Toch maar eens die Tillig decoder bestellen. Had initieel niet gezien dat SUSI via het moederbord van de lok ging. Ben ook benieuwd welke fabrikant het gaat uitlezen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #10 Gepost op: 23 November 2018, 13:15:08 »
Als ik de geschiedenis van Next18 decoders bekijk bij Tillig is het allemaal Uhlenbrock. Zal deze dan naar verwachting ook zijn.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22502
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #11 Gepost op: 23 November 2018, 13:24:29 »
Nou ja, op de site staat bij de decoder "in Kooperation mit Fa. Albert". Geen idee waar die samenwerking uit heeft bestaan.
Kan zo gauw geen decoder met dezelfde componentopstelling vinden. Gelijk afmetingen zegt weinig, omdat die zijn voorgeschreven in de next18 norm. Ik gok dat een decoder geschikt maken voor 3 volt motortjes, toch meer inhoudt dan alleen wat andere firmware.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #12 Gepost op: 23 November 2018, 13:50:36 »
Gezien mijn bevindingen zal je daar wel gelijk in hebben. Bestelling maar gedaan.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #13 Gepost op: 23 November 2018, 14:03:32 »
Volgens de handleiding van die Tillig decoder is die speciaal ontwikkeld voor dit locje. Heel apart, waarom zouden ze dat gedaan hebben?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2018, 14:51:00 »
Eh... afmetingen? 3V motor?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix