Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt
door
Pauldg
Vandaag
om 13:46:29
Station Roodeschool
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Lambert
Vandaag
om 13:39:40
Hulp gezocht omgeving Drachten
door
Joz
Vandaag
om 13:38:02
Bauarbeiten im gange
door
Jelmer
Vandaag
om 13:37:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 13:29:35
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 13:26:52
Bumper voor de LH-101 handregelaar
door
robstuart
Vandaag
om 13:24:34
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
thijs
Vandaag
om 13:18:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Falkenberg
Vandaag
om 13:11:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 13:04:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 12:59:21
Rondom Charlois
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 12:51:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple
door
GD
Vandaag
om 12:23:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 12:15:58
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen
door
kar
Vandaag
om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 11:51:46
Lodewickshaven
door
Eric B
Vandaag
om 11:51:24
TRAX3D - kan geen account aanmaken
door
Pauldg
Vandaag
om 11:42:27
Märklin 2025
door
Railpassie
Vandaag
om 11:36:35
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving.
door
Herb73
Vandaag
om 11:23:12
Wat spoor 1 brouwsels
door
Kees-Jan
Vandaag
om 09:40:15
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:23:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Zimo CV57 (max Voltage) vraag (gelezen 2334 keer)
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Gepost op:
23 November 2018, 11:50:38 »
Ik heb een Zimo MX618N18 in een lok geplaatst, in de Next18 plug. In deze Tillig lok (02993) zit een 3V motor (waarom??), dus ik moet de uitgaande max Voltage verlagen van 12 naar 3V. Dit kan je in een Zimo decoder doen dmv CV 57 te veranderen. Standaard staat ie op 0, maar zet je 'm op 30, dan is de max Voltage onder de 3V. Door de decoder in de ESU profi-prüfestand te plaatsen, kan ik met de multimeter controleren dat er niet meer dan 3V uitkomt. Check! Maar in deze testopstelling en in de lok stopt de motor binnen een halve seconde. Of ik nu meteen vol gas geef of een beetje, alleen de verlichting werkt. Alleen door de noodstop van de Z21 aan en weer uit te zetten, krijg ik 'm weer in beweging.
Het lijkt erop alsof de decoder merkt dat het overbelast wordt en schakelt de doorgang naar de motor uit. Wat ik niet begrijp waarom dit met beide motors gebeurt, de 12V op het ESU proefapparaat en in de lok. De decoder is heet, maar dat is toch normaal?
Weet iemand wat hier gebeurt en hoe het op te lossen? Desnoods ga ik de motor vervangen en zet er een van mijn klokankermotors in. Snap niet dat Tillig dat al niet heeft gedaan, kunnen ze zo bij mij afnemen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
henk
Offline
Berichten: 22635
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #1 Gepost op:
23 November 2018, 11:56:48 »
Bij mijn weten verlaagt de decoder de spanning door die in warmte om te zetten. Als dat te gek wordt, gaat de decoder in de beveiliging.
Het is dezelfde reden waarom kleine Zimo decoders slecht overweg kunnen met de Mauscentrales of andere centrales met een relatief hoge uitgangsspanning. Standaard staat de spanning immers ingesteld op 12 volt en dan moet de decoder bij gebruik van een dergelijke centrale al een flinke spanning verstoken.
Weet je trouwens zeker dat de spanning in de decoder omlaag moet? Staat dat in de gebruiksaanwijzing?
Edit, al gezien. In de gebruiksaanwijzing staat dat alleen de 66037 decoder van Tillig geschikt is. Dat zal dan wel.
https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-66037.html
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2018, 12:05:04 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #2 Gepost op:
23 November 2018, 12:03:20 »
In de gebruiksaanwijzingen staat dat je alleen een Tilligdecoder (Tillig art 66037) kan gebruiken. Het hele nut van een standaardstekker gaat hiermee verloren, uiteraard. Er staat: "Alleen deze decoder is geschikt om de in de Lok aanwezige 3V motor digitaal aan te sturen".
Kan "natuurlijk" ook de maximale snelheid aanpassen in CV 5. Of denk ik dan verkeerd?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26879
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #3 Gepost op:
23 November 2018, 12:05:29 »
In de handleiding staat inderdaad dat er een 3V motor in zit. Vraag ik me af hoe dat dan gaat als je het ding analoog gebruikt.
Verder staat er dat alleen de Tillig decoder artikelnummer 66037 geschikt is om dit motortje aan te sturen. En dat de digitale spanning niet hoger mag zijn dan 14V.
(Sven was zelf net iets vlugger)
Ik zou het hele probleem omzeilen door er een "normaal" motortje in te zetten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22635
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #4 Gepost op:
23 November 2018, 12:07:10 »
Och, de Tillig decoder is heel normaal geprijsd. Zou ik niet moeilijk gaan doen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #5 Gepost op:
23 November 2018, 12:11:13 »
Klaas, hij rijdt niet verkeerd met dit motortje. Als ik 'm alsnog opblaas, kan er altijd een andere in.
Voor analoog gebruik zit er een "dummy" plaat op met weerstandjes (lijkt het).
Het gaat mij niet om de prijs, maar de Zimo daar kun je geluid op aansluiten via SUSI, of je kunt met de MX659 een alles in één geluidsdecoder plaatsen.
Ik heb CV5 nu op 70 gezet, dan zit ik onder de 3V. Dat moet dan toch de manier zijn, lijkt me zo. We gaan het zien. Als je een rookwolkje boven Windsor ziet, hoef je niet gelijk de politie te bellen...
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
henk
Offline
Berichten: 22635
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #6 Gepost op:
23 November 2018, 12:13:54 »
Volgens de gebruiksaanwijzing heeft de Tillig decoder ook een SUSI aansluiting. Dat wil zeggen, aansluiten via de locprint. Het lijkt erop dat loc en decoder voor elkaar zijn ontwikkeld. De oprechte hobbyïst kan natuurlijk vinden dat hij het beter kan.
https://www.tillig.com/dateien/Produkte/TTModellbahnen/Digital/Komponenten/66037-BAL.pdf
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2018, 12:16:53 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #7 Gepost op:
23 November 2018, 12:22:47 »
Had ik niet gezien. Dan zou het me niks verbazen als het gewoon dezelfde, maar voorgeprogrammeerde Zimo decoder. De maten zijn ook hetzelfde. Bedankt voor de link naar de handleiding, die had ik nog niet gezien. Die had ik wel nodig, want het geeft gelijk aan waar de aansluitingen voor het geluid zitten. Zover was ik nog niet.
Overigens werkt het prima nu, met CV5 aangepast. Bedankt voor de hulp!
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #8 Gepost op:
23 November 2018, 12:24:12 »
Citaat van: henk op 23 November 2018, 12:13:54
Het lijkt erop dat loc en decoder voor elkaar zijn ontwikkeld.
Dat lijkt me héél sterk. Gewoon een "fool proof" decoder, met voorinstellingen. Maar als ergens staat dat je alleen maar A mag doen, wil ik graag kijken of ik niet gewoon B kan toepassen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #9 Gepost op:
23 November 2018, 12:41:10 »
Toch niet, weer gezeur. Deed het even een tijdje, nou weer niet. Heb de decoders maar eens visueel vergeleken, als het plaatje accuraat it. Toch maar eens die Tillig decoder bestellen. Had initieel niet gezien dat SUSI via het moederbord van de lok ging. Ben ook benieuwd welke fabrikant het gaat uitlezen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #10 Gepost op:
23 November 2018, 13:15:08 »
Als ik de geschiedenis van Next18 decoders bekijk bij Tillig is het allemaal Uhlenbrock. Zal deze dan naar verwachting ook zijn.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
henk
Offline
Berichten: 22635
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #11 Gepost op:
23 November 2018, 13:24:29 »
Nou ja, op de site staat bij de decoder "in Kooperation mit Fa. Albert". Geen idee waar die samenwerking uit heeft bestaan.
Kan zo gauw geen decoder met dezelfde componentopstelling vinden. Gelijk afmetingen zegt weinig, omdat die zijn voorgeschreven in de next18 norm. Ik gok dat een decoder geschikt maken voor 3 volt motortjes, toch meer inhoudt dan alleen wat andere firmware.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Sven
Offline
Berichten: 8365
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #12 Gepost op:
23 November 2018, 13:50:36 »
Gezien mijn bevindingen zal je daar wel gelijk in hebben. Bestelling maar gedaan.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26879
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #13 Gepost op:
23 November 2018, 14:03:32 »
Volgens de handleiding van die Tillig decoder is die speciaal ontwikkeld voor dit locje. Heel apart, waarom zouden ze dat gedaan hebben?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #14 Gepost op:
23 November 2018, 14:51:00 »
Eh... afmetingen? 3V motor?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Zimo CV57 (max Voltage) vraag