Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 17:43:56
digitaal veranderd in 15 jaar
door
-Anton-
Vandaag
om 17:01:53
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
Vandaag
om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Railpassie
Vandaag
om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 16:14:37
Piko 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:04:09
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 14:48:54
Raadplaatje
door
Bob11
Vandaag
om 14:29:45
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Sikje 225
door
Eric B
Vandaag
om 13:49:47
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Locatie van foto gezocht
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
shay59
Vandaag
om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 11:16:52
Lima IRM pimpen
door
Railpassie
Vandaag
om 11:13:09
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:33:53
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Zimo CV57 (max Voltage) vraag
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Zimo CV57 (max Voltage) vraag (gelezen 2189 keer)
Sven
Offline
Berichten: 8323
Eton Wick, UK
Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Gepost op:
23 November 2018, 11:50:38 »
Ik heb een Zimo MX618N18 in een lok geplaatst, in de Next18 plug. In deze Tillig lok (02993) zit een 3V motor (waarom??), dus ik moet de uitgaande max Voltage verlagen van 12 naar 3V. Dit kan je in een Zimo decoder doen dmv CV 57 te veranderen. Standaard staat ie op 0, maar zet je 'm op 30, dan is de max Voltage onder de 3V. Door de decoder in de ESU profi-prüfestand te plaatsen, kan ik met de multimeter controleren dat er niet meer dan 3V uitkomt. Check! Maar in deze testopstelling en in de lok stopt de motor binnen een halve seconde. Of ik nu meteen vol gas geef of een beetje, alleen de verlichting werkt. Alleen door de noodstop van de Z21 aan en weer uit te zetten, krijg ik 'm weer in beweging.
Het lijkt erop alsof de decoder merkt dat het overbelast wordt en schakelt de doorgang naar de motor uit. Wat ik niet begrijp waarom dit met beide motors gebeurt, de 12V op het ESU proefapparaat en in de lok. De decoder is heet, maar dat is toch normaal?
Weet iemand wat hier gebeurt en hoe het op te lossen? Desnoods ga ik de motor vervangen en zet er een van mijn klokankermotors in. Snap niet dat Tillig dat al niet heeft gedaan, kunnen ze zo bij mij afnemen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
henk
Offline
Berichten: 22502
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #1 Gepost op:
23 November 2018, 11:56:48 »
Bij mijn weten verlaagt de decoder de spanning door die in warmte om te zetten. Als dat te gek wordt, gaat de decoder in de beveiliging.
Het is dezelfde reden waarom kleine Zimo decoders slecht overweg kunnen met de Mauscentrales of andere centrales met een relatief hoge uitgangsspanning. Standaard staat de spanning immers ingesteld op 12 volt en dan moet de decoder bij gebruik van een dergelijke centrale al een flinke spanning verstoken.
Weet je trouwens zeker dat de spanning in de decoder omlaag moet? Staat dat in de gebruiksaanwijzing?
Edit, al gezien. In de gebruiksaanwijzing staat dat alleen de 66037 decoder van Tillig geschikt is. Dat zal dan wel.
https://www.tillig.com/Produkte/produktinfo-66037.html
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2018, 12:05:04 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Sven
Offline
Berichten: 8323
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #2 Gepost op:
23 November 2018, 12:03:20 »
In de gebruiksaanwijzingen staat dat je alleen een Tilligdecoder (Tillig art 66037) kan gebruiken. Het hele nut van een standaardstekker gaat hiermee verloren, uiteraard. Er staat: "Alleen deze decoder is geschikt om de in de Lok aanwezige 3V motor digitaal aan te sturen".
Kan "natuurlijk" ook de maximale snelheid aanpassen in CV 5. Of denk ik dan verkeerd?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26634
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #3 Gepost op:
23 November 2018, 12:05:29 »
In de handleiding staat inderdaad dat er een 3V motor in zit. Vraag ik me af hoe dat dan gaat als je het ding analoog gebruikt.
Verder staat er dat alleen de Tillig decoder artikelnummer 66037 geschikt is om dit motortje aan te sturen. En dat de digitale spanning niet hoger mag zijn dan 14V.
(Sven was zelf net iets vlugger)
Ik zou het hele probleem omzeilen door er een "normaal" motortje in te zetten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22502
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #4 Gepost op:
23 November 2018, 12:07:10 »
Och, de Tillig decoder is heel normaal geprijsd. Zou ik niet moeilijk gaan doen.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Sven
Offline
Berichten: 8323
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #5 Gepost op:
23 November 2018, 12:11:13 »
Klaas, hij rijdt niet verkeerd met dit motortje. Als ik 'm alsnog opblaas, kan er altijd een andere in.
Voor analoog gebruik zit er een "dummy" plaat op met weerstandjes (lijkt het).
Het gaat mij niet om de prijs, maar de Zimo daar kun je geluid op aansluiten via SUSI, of je kunt met de MX659 een alles in één geluidsdecoder plaatsen.
Ik heb CV5 nu op 70 gezet, dan zit ik onder de 3V. Dat moet dan toch de manier zijn, lijkt me zo. We gaan het zien. Als je een rookwolkje boven Windsor ziet, hoef je niet gelijk de politie te bellen...
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
henk
Offline
Berichten: 22502
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #6 Gepost op:
23 November 2018, 12:13:54 »
Volgens de gebruiksaanwijzing heeft de Tillig decoder ook een SUSI aansluiting. Dat wil zeggen, aansluiten via de locprint. Het lijkt erop dat loc en decoder voor elkaar zijn ontwikkeld. De oprechte hobbyïst kan natuurlijk vinden dat hij het beter kan.
https://www.tillig.com/dateien/Produkte/TTModellbahnen/Digital/Komponenten/66037-BAL.pdf
«
Laatst bewerkt op: 23 November 2018, 12:16:53 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Sven
Offline
Berichten: 8323
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #7 Gepost op:
23 November 2018, 12:22:47 »
Had ik niet gezien. Dan zou het me niks verbazen als het gewoon dezelfde, maar voorgeprogrammeerde Zimo decoder. De maten zijn ook hetzelfde. Bedankt voor de link naar de handleiding, die had ik nog niet gezien. Die had ik wel nodig, want het geeft gelijk aan waar de aansluitingen voor het geluid zitten. Zover was ik nog niet.
Overigens werkt het prima nu, met CV5 aangepast. Bedankt voor de hulp!
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Sven
Offline
Berichten: 8323
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #8 Gepost op:
23 November 2018, 12:24:12 »
Citaat van: henk op 23 November 2018, 12:13:54
Het lijkt erop dat loc en decoder voor elkaar zijn ontwikkeld.
Dat lijkt me héél sterk. Gewoon een "fool proof" decoder, met voorinstellingen. Maar als ergens staat dat je alleen maar A mag doen, wil ik graag kijken of ik niet gewoon B kan toepassen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Sven
Offline
Berichten: 8323
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #9 Gepost op:
23 November 2018, 12:41:10 »
Toch niet, weer gezeur. Deed het even een tijdje, nou weer niet. Heb de decoders maar eens visueel vergeleken, als het plaatje accuraat it. Toch maar eens die Tillig decoder bestellen. Had initieel niet gezien dat SUSI via het moederbord van de lok ging. Ben ook benieuwd welke fabrikant het gaat uitlezen.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Sven
Offline
Berichten: 8323
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #10 Gepost op:
23 November 2018, 13:15:08 »
Als ik de geschiedenis van Next18 decoders bekijk bij Tillig is het allemaal Uhlenbrock. Zal deze dan naar verwachting ook zijn.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
henk
Offline
Berichten: 22502
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #11 Gepost op:
23 November 2018, 13:24:29 »
Nou ja, op de site staat bij de decoder "in Kooperation mit Fa. Albert". Geen idee waar die samenwerking uit heeft bestaan.
Kan zo gauw geen decoder met dezelfde componentopstelling vinden. Gelijk afmetingen zegt weinig, omdat die zijn voorgeschreven in de next18 norm. Ik gok dat een decoder geschikt maken voor 3 volt motortjes, toch meer inhoudt dan alleen wat andere firmware.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Sven
Offline
Berichten: 8323
Eton Wick, UK
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #12 Gepost op:
23 November 2018, 13:50:36 »
Gezien mijn bevindingen zal je daar wel gelijk in hebben. Bestelling maar gedaan.
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26634
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #13 Gepost op:
23 November 2018, 14:03:32 »
Volgens de handleiding van die Tillig decoder is die speciaal ontwikkeld voor dit locje. Heel apart, waarom zouden ze dat gedaan hebben?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Zimo CV57 (max Voltage) vraag
«
Reactie #14 Gepost op:
23 November 2018, 14:51:00 »
Eh... afmetingen? 3V motor?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Zimo CV57 (max Voltage) vraag