Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Haarsem aan Zee H0  (gelezen 42341 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #75 Gepost op: 28 april 2020, 17:24:34 »
Bedankt Ronald, zeer helpvol. Ik had nog wat vraagjes.

Door het uitnemen van de sleutel kunnen de inrijseinen A en B niet bediend worden. < dit moet A en D zijn toch?
En kan er gerangeerd worden tussen de R borden en gebruik maken van sein B en C

De seinen A en D kun je bij ruimtegebrek laten vervallen.
Bij sein A36-37 hoort voorsein Av en bij sein D36-37 hoort voorsein Dv, deze staan niet op de tekening. Sein A = A37-77? en D = D36-37

Die einde rangeerborden zijn dat deze?


De inrijseinen kunnen dat voorseinen zijn? Of zijn seinen A-D allemaal hoofdseinen.
Ik denk namelijk niet dat ik de ruimte heb om behalve het inrijsein ook nog een extra voorsein te plaatsen. De noordelijke kan van station Oost krijgt in ieder geval in inrijsein. Die aan de zuidkant die eh kan ik misschien verven en dan is die maar 2D en niet functioneel  ;)

Je geeft ook nog stof om over na te denken. Ik heb op het moment geen functionaliteiten in SW om een rangeer vrijgave sectie te maken. Omdat de centrale de wissel instructies uitdeelt, kan ik daar ook een blokkade inbouwen. Dan moet ik alleen voor mijn seinen hetzelfde inbakken voor de splinternieuwe sein software (gister avond afgemaakt. Werkt als een zonnetje). Nu kunnen seinen nog direct op een arduino worden aangestuurd. Ik denk dat als ik de geheugencellen kan uitbreiden naar ook seinen, dat ik ook de seinen mee kan nemen. Dan kan ik deze ook blokkeren. Maar goed daar eh moet ik nog over nadenken. Het idee is natuurlijk leuk, maar de daadwerkelijke uitvoer kan tricky zijn.

Omdat ik niet echt een 'normaal' werkend bloksysteem heb, kan ik niet bijhouden of er nog een trein staat op spoor 37. Dat is dan afhankelijk of die trein voor of op de bezet melder staat.

Ik denk dat ik gewoon een erg lange geisoleerde spoorstaaf, zolang als het spoor, moet gebruiken voor de detectie. Dan weet ik ook meteen of er nog wagon staat (hoewel 80+% van de wagonnen 2 rail asjes heeft -_-" ). Dan kan ik achter het inrijsein nog een wat kortere contactrail aanbrengen.


Wat ook wel grappig is. Ik heb wel eens gezien een wissel waarbij de rechtdoorgaande kant niet meer dan 20m lang is en waar een stootblok op staat. Ik heb tot op heden gedacht dat daar ooit een spoor had gelegen en dat ze de wissel nooit hadden opgeruimd. Maar nu ik het stopontspoorblok heb gegoogled, weet ik wat de daadwerkelijke rede is van deze constructie :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald1974

  • Gast
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #76 Gepost op: 28 april 2020, 19:35:09 »
Hallo Bas,

Moet zijn inrijsein A en D.

De sein nummers zijn gelijk aan de sporen waar deze voor gelden.
In jouw geval A36-37 inrijsein A geeft toegang tot spoor 36 en 37.
Sein B36-37 geeft toegang tot uitrijden spoor 36 en 37.
Het zijn allemaal enkelvoudige hoofdseinnen.
Voor sein C36-37 kan je ook kiezen voor C35-37 dan is het sein geschikt voor uitrijden van spoor 35, 36 en 37.
Je kan ook voor losse seinen kiezen.
Dan heb je A36-37, B36, B37, C35, C36, C37, en D35-37.

Dat R bord wat je laat zien is de juiste.

Door het snelheids bord van 4 40 kilometer per uur kan je volstaan met enkelvoudige hoofdseinnen.
Anders moet je als inrijsein een bordessein en een vertakkingsvoorsein gaan gebruiken.
Kijk anders even hier.

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Seinen

Mvg Ronald Hofmeester.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2020, 19:37:02 door Ronald1974 »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #77 Gepost op: 28 april 2020, 20:48:27 »
Mooi opgezet Ronald  (y)

De vaste 40km/u beperking heeft wel één nadeel, ook doorgaande treinen die de wissels 27 en 29 in rechtstand berijden moeten dus afremmen tot 40km/u.
Of dat hinderlijk is in jouw geval hangt van de voorgenomen exploitatie af Bas.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #78 Gepost op: 28 april 2020, 21:32:20 »
Ik dacht die 4 stond voor 'er passen 4 rijtuigen voor het perron'.

Ik hoop dat m'n treinenboer de juiste messing buizen heeft. Ik zal deze week even langs rijden. Lijkt me leuk om te maken. Is er nog een bepaalde grondverf die ik echt moet hebben? Mijn huidige ervaring met Revell Aqua color op messing kwasten zijn niet om over naar huis te schrijven. ::)

Gelijktijdig wil ik ook alvast m'n servo motors inbouwen voor de wissels en de bezetmelders aanbrengen. Dan kan ik eindelijk ballasten. Ik heb op dit moment nog geen een werkende wissel in de hele baan  ;D

Mvg

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #79 Gepost op: 28 april 2020, 21:41:36 »
Ik ben na diverse goede recensies hier op het forum al een tijdje helemaal over op Alabastine spuitplamuur Bas.
Spuitplamuur doet doet je misschien even fronsen, maar het werkt echt.
Ondergrond goed reinigen/ontvetten en dan een licht waasje van het spul er overheen, absoluut niet proberen het dekkend te krijgen!
Daarna kan je probleemloos spuiten of schilderen met elke verfsoort.
Wel bij voorkeur buiten of in een zeer goed geventileerde ruimte spuiten, want het spul meurt van jewelste.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #80 Gepost op: 30 april 2020, 08:25:27 »
Ik heb gisteren de eerste wisselmotors ingebouwd. Ik had hiervoor al eerder een lange aluminium U-profiel gekocht bij de bouwmarkt. Deze is net 1mm smaller dan de servo's dik zijn waardoor ze goed blijven zitten op klemkracht. Ik heb ze in stukken gezaagd en per stuk een klein en een groot gat geboord. Het kleine is voor het ijzer draadje naar de wisseltongen en de grote is voor een schroef.


Het was ff een gedoetje om die ijzer draadjes goed te krijgen. Past ook net tussen de ringleiding. Het draadje gaat van de servovleugel door het gat naar de wisseltongen. De servo's moeten ongeveer slagen maken van 90 graden totaal. Het luistert niet heel nauw omdat het ijzerdraad best veel speling geeft. Ik denk dat ik deze beugels ook voor de seinen kan gebruiken.

Volgende keer maar ik ook een baan die ~90 graden omhoog kan klappen of ik maak een vast frame onder de hele baan en maak makkelijk verwijderbare modules. Onder de baan draadjes aansluiten is echt verschrikkelijk  ;D Heb vroeger ook al uren op de grond gelegen.

Ik moet ook wanhopig mijn hobby kamers eens opruimen en mn scotland baantje afmaken.




Ik heb wel alvast het materieel verhuist naar de vitrine. Het rangeergedeelte leek ondertussen meer op een trein kerkhof. Mijn kat die was binnen gesneakt, had er ook nog eens paar omver gestoten. Dus dat zag er bijzonder mistroostig uit.


Mijn draaischijf en locloods worden zaterdag door een forumgenoot ook opgehaald. Moge deze betere levens krijgen dan ze bij mij  hadden :angel:

Voor vandaag staat: In de pauze even naar de bouwmarkt om de hoek om spuit plamuur te halen (tnx Eric) en na werken even langs d'n treinenboer om messing te kopen.

Stel nu dat meneer treinboer niet de juiste messing heeft. Waar zou ik het nog meer vandaan kunnen halen??

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #81 Gepost op: 30 april 2020, 09:57:20 »
Bas

Dat kun je hier kopen De Metaalwinkel.
of hier Messing profielen

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #82 Gepost op: 30 april 2020, 12:08:57 »
Bas, Modelbouwcompany in Koedijk heeft ook een uitgebreid assortiment messing, zowel online als in de winkel.

Leuke scoop heb je daar staan, ik heb een kleiner broertje, een PM 3232 0-10 MHz.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #83 Gepost op: 30 april 2020, 12:54:41 »
Ik kijk natuurlijk geen gegeven paard in de bek daar ik heb gratis gekregen heb, maar doe mij maar een digitale  ::). Ben er nog steeds blij mee, heb hem van de week nog gebruikt om m'n servo pulsen in te stellen. Er klopte niks van die pwm driver

Ik kan met deze niet mijn dcc signalen uitpluizen. Daar moet ik nog een Arduino aan toewijzen :)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #84 Gepost op: 01 mei 2020, 20:56:53 »
D'n treinenboer had helaas geen 2.5mm messing buizen meer. Gelukkig was d'n modelbouwcompany in koedijk op slechts een kwartier rijden een leuk uitje. Ik had helaas erg weinig tijd dus ik kon maar een kort rondje lopen. Het is een erg leuke toko. Hij had vitrines met allerlei voertuigen, was erg mooi om te zien. Vooral een jagdPanther in ik denk 1:24.

Maar helaas had ook deze toko geen 2.5mm buizen. Natuurlijk wel 3 en 2mm en ben daarom maar gesettled op 3. Ik wilde nu lekker beginnen aan de seinen, maar ik heb geen 2mm boor die ik nodig heb om de buizen in elkaar te krijgen. Dus morgen ochtend maar even langs de bouwmarkt (kan ik meteen de primer maar even meenemen).

Zodoende ben ik alvast begonnen met het dremelen van mijn rails voor de bezet melders. Nu nog de ijzerdraadjes er tussen friemelen.

Ik heb overigens mijn nieuwe aanwinst binnen, ik heb hem al ook al gepost bij de nieuwe aanwinsten. Maar:

 ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #85 Gepost op: 04 mei 2020, 21:43:13 »
Ik heb vanavond nog wat aan haarsem oost kunnen doen.

Ik heb het perron nog een beetje geverfd. Ik heb de witte tegels met een los slingerend staafje messing geverfd.


Helaas heeft m'n kat m'n CTA stuk gebeten...


Ik ben ook al begonnen met ballasten. Ik heb de railstaven ook al gekwast. Er ging wel erg veel ballast in de kieren zitten hier en daar. Ik heb nog zeker een zakje nodig.


Ja en de eerste 50c lantaarns zitten in het perron. Ze lijken me een beetje lang, maar niet te lang.

Ik wil aan de voorzijde een weg aanleggen die voor het industrie gedeelte langs gaat (hij loopt dan uit de bak) ik moet nog een beetje inspiratie opdoen voor de opvulling. Als iemand nog leuke ideeën geeft.. graag :police:

Ik heb ook al 3 masten van armseinen vervaardigd en de vleugels in de spuitplamuur gezet. Ik moet nog een gat in de masten boren maar weet nog niet hoe. Ik denk dat ik ze even meeneem naar werk en een kolomboor gebruik. Ik weet ook nog niet hoe ik de vleugels moet bevestigen. Ze moeten niet te los zitten maar ook niet te strak aangezien ze moeten kunnen draaien. Heeft iemand nog adviezen?.. Ronald? Ik weet dat hoekdam mooie Armseinen heeft    ::)

iig tot de volgende update!

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #86 Gepost op: 11 mei 2020, 22:00:26 »
Ik heb 2 hele armseinen weten te fabriceren, man man wat een priegel werk is dat. Het was hier en daar ook een beetje trial en error. Ik heb zoveel mogelijk de encyclopedie aangehouden.

Ik vond het wat lastig om de gaten te boren. Ik moest eerst het oppervlakte vijlen zodat deze plat werden, dan voorboren met een klein boortje <0.5mm en dan een gat maken van ~0.6mm (kwenie precies). Ik heb al 2 boortjes gebroken en ik moet het doen met een accutol. Ik heb een klein staafje messing gebruikt als as. Ditzelfde draad is ook de stang naar het seinarm arm toe.


In de lampenkast heb ik een gloeilampje zitten, ik had er 3 gekocht voor samen €6,-. Iets duurder dan een led, maar ze doen het zeker goed.

Er komt nog wel een klein weerstandje voor. Er is niet veel licht nodig.


Ik heb het ledje gloeilampje met 1 pootje direct aan het lamphuis vast gesoldeerd en aan het andere pootje een erg dun lakdraadje. Ik wilde aanvankelijk dit lakdraadje de mast in leiden, maar ik heb hem toch maar aan de mast vast geplakt met seconde lijm. (y)


Met mijn nieuwe ponstang heb ik de gekleurde glaasjes vervaardigd. En ik heb een schijfje 0.5mm styreen gemaakt en die aan de seinvleugel gelijmd aan de binnenkant. Deze blijft zo rechter staan aangezien de as dunner is dan het gat in de sein vleugel.


Ik moet ze nog verven, maar ik ben een beetje schurftig om de spuit plamuur te spuiten omdat ik vrees dat ik dingen volspuit waar ik geen plamuur wil hebben. :-\

De basis bestaat ook uit 0.5mm styreen.


Op het verven na moet ik alleen de de lampenkappen nog dichten. Ik denk dat ik het met siliconen kit of plamuur kan opvullen. Ik wil ook nog 1 dingetje toevoegen en dat is het wiel waar de kabels normaliter om heen gaan. Ik dacht er aan om gewoon een rondje styreen met een uitsteekseltje er aan er op te lijmen voor het verven.

Ondanks het gepriegel is het wel erg belonend werk.  :police: Ik snap nu ook waarom die kant en klare zo duur zijn.


Ik wilde 1 sein aan eigenlijk voor de module scheiding plaatsen achter het seinhuis. Maar ik denk dat het 'correcter' zou zijn om hem achter het perron aan de rechter zijde te plaatsen. :D


Bij deze zijde komt hij achter de overgang aan de rechter zijde.

Tot de volgende update!

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #87 Gepost op: 13 mei 2020, 08:36:37 »
spuitje plamuur hier en een likje verf daar en voila:



Ze lijken mij aardig gelukt :angel:

Vanavond op de baan monteren!

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #88 Gepost op: 13 mei 2020, 09:43:22 »
Ziet er goed uit  (y)

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #89 Gepost op: 13 mei 2020, 09:57:39 »
Mooi stukje huisvlijt Bas  (y)

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.