Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Haarsem aan Zee H0  (gelezen 42313 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #60 Gepost op: 26 maart 2020, 14:36:47 »
Bedankt voor je antwoord. Ik zag op stationsweb op obdam in 1990 idd gele prullenbakken. Dus ik heb vandaag gele verf gekocht en:


De CTA's zijn ook af. Ik heb een strip styreen van 2mm gesneden, daarop de plaatjes geplakt en een strook paper geverfd en er om heen geplakt. Ik vraag me alleen af of de grootte een beetje goed is.

Ik heb echt geen idee hoe groot alles precies is dus ik doe het met 'well educated guessing'.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #61 Gepost op: 26 maart 2020, 22:03:52 »
Kijk hier eens nu ook met werkende klok   :D

Sorry, ben te enthousiast aan het zoeken, maar die hadden ze in 1980 nog niet uitgevonden.  ;D
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2020, 06:07:32 door nighttrain1 »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #62 Gepost op: 27 maart 2020, 17:53:30 »
Eigenlijk van messing een etsplaat maken, dan zijn er beslist nog andere die ze ook graag willen hebben :angel:
De laatse keer dat ik iets etste was het een zelfgemaakt PCB tijdens mn opleiding maar dat is ook alweer 10j geleden. Als ik het me goed herinner, moest ik met een soort transparant spul een masker uitprinten. Die printjes moest ik op de koperen printplaat plakken, dan ging dat in een belichtingsbak. Dit process verwijderde een of andere beschermingslaag en toen konden we de print in de etsbak mieteren.

Ik weet niet precies hoe het etsen van messing gaat? Zal vast hetzelfde zijn alleen moet je de messing platen behandelen met een laagje bescherm spul?

Ik heb 0 spullen in huis noch plaats noch geld om die spullen te kopen. Ik weet niet of er speciale etsdiensten zijn die zoiets voor je kunnen doen? Dan zou je een behoorlijk aantal prullenbakjes en lamp 'koffers' kunnen laten maken en die verder verhandelen.

Kan je zo'n snijplotter ding niet een messing plaatje laten 'bekrassen'. Als ik nu een prullenbak maak, dan leg ik mijn mal er op en met een mesje maak ik krasjes zodat ik kan zien wat ik uit kan knippen. Misschien dat een vulpotlood ook werkt, maar die heb ik niet in huis.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #63 Gepost op: 27 maart 2020, 18:15:15 »
Knap gemaakt man  (y) (y) 8) 8)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #64 Gepost op: 27 maart 2020, 22:59:55 »
Tnx Samual  ;)

Ik heb het voorste stukje perron van hekjes voorzien. En ik heb er een CTA, prullenbakje en vertrekstaat in verwerkt.




Ielig werk zo'n klokje  maken


De palen van de CTA heb ik vast gezet met kleine stukjes messing.

De tegels zijn helaas niet zo netjes. Vooral de voorste rand. :-\
 Ik denk dat ik op dit stuk nog 1 lantaarn plaats tussen de prullenbak en vertrekstaat. Dat wordt weer met messing spelen  :-\. Ik heb plexiglas gekocht voor het glas gedeelte.

En ik vergat de roosters er op te lijmen..

Dat komt dan met de volgende update,

Bas.

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #65 Gepost op: 27 maart 2020, 23:12:25 »
Dit wordt GÁÁF!!  (y) (y)
Heel herkenbaar.
Goed bezig Bas!! (y)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #66 Gepost op: 28 maart 2020, 10:10:38 »
Mooi! (y)
Groet,

Mark

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #67 Gepost op: 05 april 2020, 23:33:31 »
Ik ehhh.. zelf lantaarntjes bouwen wilt niet erg vlotten. Ik heb 3 proto's gebouwd maar ze zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Ik was vergeten een foto van ze te maken dus dat komt volgende keer wel. Het is ook best veel werk om 'effe' zo'n ding in elkaar te flansen en dan heb ik het nog alleen maar over de kap zelf... Dan moet de mast en het ledje en...

Afijn ik realiseerde me dat ik op dit punt nog niet toe ben aan zelf lantaarns bouwen en dat een consessie nodig was. Zodoende heb ik 20 lantaarns voor ~50 cent per stuk uit China besteld  :-[ Opzich een goeie deal maar ik had natuurlijk liever dat dit mij zo goed af zou gaan als de prullenbakjes.

Sinds we het spel ticket to ride hebben (echt een aanrader), spenderen mijn vrouw en ik best veel tijd daar aan en de constructie van de stations van Haarsem loopt daardoor wat vertraging op. Vandaag heb ik weer wat hekwerk gedaan, knippen, solderen, vijlen, nog meer vijlen, nog meer solderen, vijlen, verfen en lijmen.

Ik heb bijna genoeg hekken voor dit station. Voor alle volgende stations ga ik denk maar eens mallen maken om het proces te versnellen. (y)

En ik heb een klein wachthokje gefabriceerd. Ik heb uit mn 2mm styreen plaat een dak gesneden. Met de vierkante styreen profielen en messing buisjes maakte ik de verticale delen, het bankje is van een stukje hout en 2 inimini stukjes styreen aan de onderkant. En na het verven heb ik doorzichtig plastic aan de achter en zijkanten gelijmd.







Losse bankjes heb ik ook nog niet gefabriceerd. De verticale delen zijn tot heden lastig gebleken te fabriceren. Ik wil dus  10cm breed beton als basis. Op schaal is dat 1,15mm. Misschien dat ik het met 1mm dikke styreenstroken ga proberen  ???

Ik heb overigens nog een soort van 'foutje' (of eigenlijk gebrek) ontdekt in het sporenplan. Ik kwam er achter, toen ik iemand anders op het forum aan het helpen was met een baanplan, dat ik geen sporen heb aangelegd voor overneem locs. Als ik dat gedaan had, had ik niet hoeven om te lopen op beide stations. Maar daar had ik helaas nooit over nagedacht.

Dan had ik een extra rijtuig kunnen toevoegen voor een getrokken trein. Ik heb straks een 1100, 1300 en 1600 die dezelfde stam van slechts 2 IC rijtuigen mogen delen  ::). Ik zal dit iig onthouden voor mn volgende baan.

Ik zal eerdaags ook maar eens de servomtors onder de wissels inbouwen. Ik ben benieuwd of het werkt  ;)

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #68 Gepost op: 07 april 2020, 09:22:32 »
Fraai vingergepruts  (y) (y)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #69 Gepost op: 08 april 2020, 17:00:27 »
 (y) (y) (y)
Groet,

Mark

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #70 Gepost op: 11 april 2020, 11:51:08 »
In plaats van proberen bankjes te fabriceren ben ik nog een beetje met elektronica bezig geweest.

Ik had al een tijdje het plan om een raspberry te configureren als trein centrale, zijnde het met of zonder een scherm. Ik had ook het probleem dat mijn laatste batch bluetooth modules maar niet in configuratie modus wilde gaan, de hufter dingen  :(. Ik kon dus niet mijn handcontroller verbinden met de DCC controller.

In mijn originele elektronica plan:

zou de DCC controller via de rs485 bus met de raspberry worden verbonden en de handregelaar zou via bluetooth direct met de DCC controller kunnen babbelen. Het idee was dat zowel centrale als handcontroller instructies naar de DCC controller konden sturen. Dit had als nadeel dat er meer communicatie over de bus zou gaan waar ook nog andere slave apparaten hangen en aangezien ik geen ID's oid heb, zouden er onverwachte bugs in de communicatie plaats kunnen vinden.
Natuurlijk erg vervelend en ingewikkeld allemaal..

Nu is het zo dat zo'n raspberry zowel wifi als bluetooth ingebouwd heeft dus ik dacht daar moeten we iets mee doen. Ik ben dus deze week even aan het stoeien geweest met de raspberry. Ik had er 3 liggen waarvan 2 een SD kaart had. Van de eerste Rpi deed de bluetooth het niet (komt waarschijnlijk doordat er 2 schakelende voedingen naast lagen  :( ) en van de 2e raspberry was de SD kaart corrupt. Dus SD kaartjes uitgewisseld, raspberry aan mn 65" tv gehangen, wifi ingesteld en ik kon weer verder spelen.

Er waren een aantal taken die ik moest doen en er was iets heel leuks bijgekomen. Als eerste komt er een wijziging in de elektronica architectuur. De hand controller moet met bluetooth met de raspberry babbelen. De DCC centrale plug ik met USB in aan de raspberry en de overige slaves gaan via de rs485 bus naar de raspberry. De raspberry krijgt zo'n simpele usb -485 dongle voor de verbinding.

Ik heb met de raspberry tot nu allemaal het volgende gedaan.
- Ik moest processing installeren
- Ik moest processing kunnen draaien zonder een display
- Ik moest de bluetooth van de pi verbinden met de handcontroller
- met een simpele sketch laat ik de raspberry informatie doorsluizen van hand controller naar DCC controller en andersom.
- En het leukste ik kan de raspberry pi arduino programma's laten compileren en uploaden.

Dit laatste is erg leuk om te kunnen. Ik kan de raspberry namelijk bij de DCC controller in een behuizing stoppen en ik kan de DCC controller dus updaten draadloos. Hij is permanent met USB aan de raspberry verbonden. Ik wil alleen niet de raspberry pi zelf een project laten compileren. Dan moet je A meerdere files opsturen en B het compileren duurt langer.

Wat ik nu nog moet doen is de boel automatiseren zodat ik op mijn PC met een druk op F6 mijn PC kan laten compileren, het .HEX bestand opstuurt naar de raspberry met een scp (secure copy) instructie en dan moet de PC met een ssh verbinding de raspberry een upload script laten uitvoeren.

Dit zelfde moet ik ook doen voor de processing applicatie die ik gemaakt heb. Ik wil niet dat de raspberry dat compileert. Ik wil een binary en een .ini bestand opsturen en dat moet de raspberry opstarten nadat hij zelf is opgestart. Dan kan ik alle wisselstraten aansturen met mijn schakelpanelen en dan zouden mijn te maken pendeldiensten moeten gaan lopen (hoewel ik dit wel achter een start/stop knop moet stoppen).

Ik ben er nog niet over uit hoe ik de pendeldiensten wilt gaan aansturen zonder een scherm. Mijn hoofdcomputer staat in de kamer er naast dus ik kan zonder te veel moeite een bestandje opsturen, maar het is misschien ook wel leuk om een USB stick of een sd kaart er in te kunnen steken met een dienstregeling. Misschien dat zoiets leuk is?


De 'centrale' met de 'DCC controller'.


De handcontroller met wat data gegevens op de monitor:


Het is ook wel leuk te zien dat alle informatie overdracht tussen centrale en hand controller ook worden getoond op de monitor van mn werk PC. Als ik bijvoorbeeld een foutje moet opzoeken dan kan ik de centrale opstarten via een SSH verbinden en dan kan ik alles zien.

Mvg,

Bas

EDIT: ik vergeet mijn nieuwe aanwinst nog te tonen.
Ik kwam dit schatje per toeval tegen op catawiki. Daar had ik nog nooit eerder iets gekocht en de veiling duurde slechts nog maar 8u. Dus accountje gemaakt en auto bieden op €120,- gezet. Met €108,- had ik gewonnen en was ik haar nieuwe gelukkige eigenaar  :o





Ik was al een tijdje opzoek naar een 1300. Ze zijn net ff wat schaarser dan d'n 1100s en meestal ook een stukje duurder. Ik ken dit merk ook bijna niet, electrotren. Het is iig een 3-railer en hij heeft sluitseinen. Ik heb hem nog niet laten rijden.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2020, 11:57:09 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #71 Gepost op: 15 april 2020, 10:08:39 »
Ik heb na veel lange avonden mijn DCC centrale weer aan de praat gekregen. En voor het eerst kon ik een trein aansturen met mijn handregelaar.

Het probleem was een functie genaamd: "shortCirtuit". Wat ik 'fout' deed, was elke programma cyclus analogRead() aanroepen. Dit vrat blijkbaar zoveel performance dat de DCC bus niet helemaal werkte. Het viel me per toeval op dat toen ik deze functie uit zette, dat de trein opeens ging rijden. Ik doe nu nog maar eens per 10ms controlleren op kortsluiting, en naar 5x kortsluiting wordt de spanning er af gegooid.

De centrale liep ook nog niet helemaal lekker. Het aanzetten van functies ging wel goed, het uitzetten dat komt erg vertraagd binnen. Het achterruit rijden werkte ook niet helemaal ofwel gewoon niet. En ook de rij-instructies komen laat binnen. Ik had wel een mechaniek ingebouwd dat nieuwe instructies 60x herhaald worden zodat ze sneller aankomen. Ik had ook maar 1 loc in de lijst gezet voor snellere reflexen maar het gaat nog niet overal goed.

Ik had ook de pre-amble instructie verlengt van 14 naar 22 bits. Maar ik betwijfel of dat problemen geeft. ???

Ik ben in ieder geval blij dat de trein kan rijden, nu nog goed. Dan kan ik een filmpje schieten  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #72 Gepost op: 26 april 2020, 15:48:10 »
Ik heb nog een vraagje tussendoor. Ik heb de problemen in de DCC centrale opgelost en ben verder gegaan met baan decoders. Ik heb de servo motor besturing aan de praat gekregen en mijn idee van de wisselstraten werken nu. Ik heb als test opstelling mijn enige schakelpaneel gebruikt. En aan de PCA9685 heb ik 4 servo's gehangen.

Door op een knopje te drukken op het schakelpaneel worden alle relevante wissels aangestuurd via de centrale. En ik kan alle servo's configureren met 2 posities naar keuze. Ik heb behalve servo type wissels ook de optie om een wissel met 1 output en een relais aan te sturen en ik heb de optie om 2 outputs te schakelen en dmv transistoren de spoelen direct te schakelen.

Nu ik deze servo besturing aan de praat heb, is het tijd om het volgende 'object' te programmeren en dat worden de seinen. Ik wil natuurlijk armseinen maken maar ik hou de opties voor lichtseinen ook open. Het philo setje heb ik al, ik moet alleen nog wat messing aanschaffen. Ik heb helaas geenzins verstand van seinen.

Hoeveel moet ik er bijvoorbeeld hier plaatsen in Haarsem Oost. Ik heb natuurlijk een niet helemaal realistisch sporen plan. Ik dacht er zelf aan om er slechts 2 te plaatsen achter wissels 27 en 29 op het hoofdspoor. Het perron loopt immers even ver door als deze wissels. Maar ik weet niet wat te doen met de korte zijsporen.


Ik had ook nog een leuk ideetje omtrent de werking van de seinen. Ik wil dus dat de centrale uiteindelijk kleine sub-programmaatjes gaat uitvoeren die bepaalde treinen kunnen laten pendelen. Ik heb alleen geen een bloksyteem, routeplanner of uberhaupt iets van beveiliging ingebouwd. In de pendelregeling komen dan bijvoorbeeld instructies te staan die slechts wachten op een bepaalde stand van een sein. Dan kan ik als 'seinhuis bediende' dat ene sein op groen zetten, waardoor de trein verder gaat met zijn programma. Wat ik dan eventueel wil toevoegen is dat ik bepaalde 'links' kan maken tussen bezetmelders en seinen. Als een trein dan over een bezetmelder rijdt achter een sein dan kan ik het op rood zetten van dat sein automatiseren. Dat werkt dan precies hetzelfde als de wisselstraten. Aan de andere kant, kan ik het schakelen van seinen ook meenemen in het trein regel programma.

Het lijkt mij heel leuk dat ik dus met een druk op de knop een trein van West naar Oost kan laten rijden terwijl ik gelijktijdig ergens aan het rangeren ben. :police:

Ik had laatst tijdens het advies geven aan iemand iets slims bedacht. Ik maak nu gebruik van de Arduino's ingebouwde EEPROM. Die wilde ik stiekempjes gaan vervangen door externe I2C eeproms. Als ik een eeprom wil configureren met een extra wissel bijvoorbeeld, dan is het nu nog nodig dat ik serieel instructies opstuur naar die arduino. Ofwel ik moet er een laptop aan hangen of het via de centrale doen. Om dat probleem te laten verdwijnen leek het mij leuk om de EEPROM afneembaar te maken. Dan kan ik de EEPROM optioneel configureren op mijn computer en hoef ik niet moeilijk te doen. Ik moet nu wel opletten dat ik zo niet lui word ofzo  ::)

Nog wat scenery nieuws:
Ik heb, omdat het bouwen van lampenkappen niet erg wilde vlotten, lantaarntjes besteld op banggood en die zijn binnen  (y).
Ik heb er 40 gekocht. Het zijn misschien niet de allermooiste maar zeker ook niet de lelijkste  ;) en voor ~51cent per stuk ben ik zeer tevreden.

Als ik nu het programmeren zat ben, dan ga ik langzaam seintjes inbouwen in de perrons.  ;D

Mvg,

Bas.

P.S. Als je nog adviezen heb over de seinen, vergeet ze niet te delen  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #73 Gepost op: 26 april 2020, 18:05:35 »
Met twee uitrijseinen bij de wissels 27 en 29 ben je er eigenlijk al Bas, zeker met armseinen.
Voor het oog zou je, als je daar de ruimte voor hebt, ook aan beide zijden nog een inrijsein kunnen plaatsten.
Een en ander zoals te zien bij de beschrijving van Dronrijp op klassiekebeveiliging.com
Voor het kopspoor zou je kunnen volstaan met een grendel op een handwissel en eventueel een stopontspoorblok voor de vrijbalk.
In de beschrijving van Obdam op dezelfde website zie je hoe dat daar geregeld was.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ronald1974

  • Gast
Re: Haarsem aan Zee H0
« Reactie #74 Gepost op: 28 april 2020, 15:23:04 »
Hoi Bas,

Heb even een schets gemaakt van jouw spoor plan met armseinen.
De codering van de seinen is van links naar rechts Begin bij A inrijsein B uitrijsein links en C inrijsein D uitrijsein rechts.
De nummers geven aan bij welke sporen ze horen.
De R borden betekend einde rangeer gebied.
Ik heb wissel 28 even iets verschoven getekend zodat duidelijk zichtbaar is dat de onderdeel is van spoor 36.
Dit wissel is voor zien van een slot ook het stopontspoorblok.
Deze kunnen bediend worden door de sleutel uit het bedienings toestel te nemen.
Door het uitnemen van de sleutel kunnen de inrijseinen A en B niet bediend worden.
En kan er gerangeerd worden tussen de R borden en gebruik maken van sein B en C

De seinen A en D kun je bij ruimtegebrek laten vervallen.
Bij sein A36-37 hoort voorsein Av en bij sein D36-37 hoort voorsein Dv, deze staan niet op de tekening.

 

Mvg Ronald Hofmeester