- Realiseert u zich goed, dat in het huidige plan een eventueel stationsgebouw aan de voorkant van het spoor moet komen en dan het zicht op de treinen weghaalt?
- Het daal-/stijgspoor geeft als het ware een bult/gat in het midden van de tafel. Hoe mooi is dat?
- De treinen rijden voor het grootste gedeelte in bogen. Er zijn relatief weinig rechte stukken.
- De lengte van de sporen in het schaduwstation is ongeveer een meter. het gebruik van bochtwissels geeft wel de indruk, dat de lengte meer is, maar mag niet meegerekend worden, omdat rijtuigen in bochten aan de kopse kant buiten het spoor komen en in de binnenkant knijpen.
- De lengte van het lichtblauwe spoor is hetzelfde gebleven. Ik kan de wissel links daar niet verder naar links verschuiven omdat het groene klimspoor meteen na de wissel begint te klimmen met een hoek van 2,7%
Je schrijft dat met jouw aanpassingen dat je op het onderste spoor een trein van bijna 2 meter kan laten kruisen. Wat bedoel je daarmee? Is "Laten kruisen" iets anders dan gewoon de lengte? Of bedoelde je eigenlijk het gele middelste spoor te schrijven in plaats van het onderste spoor?
Hallo Erik,Eerst even een algemene vraag: is je baan gekrompen? In een eerder bericht (reactie nr 3) schreef je dat de linker zijde 300 cm lang is, maar in je laatste schetsen is het nog maar 260 cm. De achterkant was eerst 250 breed, maar dat is nu tot 220 cm gekrompen. Heb ik iets gemist?
In mijn eigen schets van 6 oktober (bericht nr 29) is er meer ruimte, en dat scheelt behoorlijk met opstellengte en hellingspercentages:Ik zou toch het wissel iets verschuiven. Dat geeft direct meer opstelruimte in je station terwijl de helling nauwelijks steiler wordt. Als de helling 20 cm korter wordt, dan wordt hij misschien 2.9%. Dat is nog goed te doen.
Daarnaast vraag ik me af welk deel je als helling neemt. Alleen het groene traject? Een deel van het aansluitende rode traject kan ook nog prima mee doen als helling. Dat scheelt toch weer 40-50 cm lengte.
Sorry, spoorweg jargon Ik bedoelde inderdaad dat je op de onderste twee stationssporen treinen van bijna 2 meter kunt opstellen. Dat is handig (noodzakelijk) om treinen te laten kruisen.Als 2 treinen in tegengestelde richting op een enkelsporig baanvak rijden, dan zullen ze ergens moeten kunnen uitwijken om niet te botsen. Je hebt dus ergens een parallel spoor nodig. De ene trein stopt op het uitwijkspoor. De andere kan dan passeren. Dat wordt "kruisen" genoemd. Een station waar dit spoor ligt en het kruisen plaatsvindt, heet een kruisingsstation.Groet, Wim