Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 14:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
  

Auteur Topic: Hall sensor versus Reed schakelaar  (gelezen 11000 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #15 Gepost op: 18 november 2018, 20:06:53 »
Het zou wel werken met adServo, die kan wel om met een puls.

Timo,
Schakelt jouw Adservo bij elke puls om naar de voorgaande stand? Ik heb nog steeds een bouwpakketje van je liggen. Toch maar eens in elkaar zetten.

Gr. Frits
Groet Frits

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #16 Gepost op: 18 november 2018, 20:12:07 »
Yep, de "standaard" software doet dat in ieder geval en heeft 8 inputs voor 4 servo's. Maar doet niets geks als een input laag blijft. Kan dus "omgebouwd" worden door het eerste* contact per uitgang direct met laag te verbinden en dan een latching schakelaar op de tweede* ingang.

Eens kijken of ik zelf weer eens een adServo op de werkbank kan leggen en beginnen met de nieuwe major software versie. Maar goed, eerst deze week de auto weer rijdende zien te krijgen. ::)


Timo



* Of was het nu andersom ::)
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #17 Gepost op: 19 november 2018, 09:28:31 »
Hoe ga je van de drie aansluitingen van de Hall sensor over naar twee aansluitingen van de Reed schakelaar?
Vraag 1: Dit is de rubriek Elektronica en analoog. Toepassing reedcontact/hallsensor digitaal of analoog?

Vraag 2: het schema van hoe een unipolaire of bipolaire hallsensor (b.v. TLE4509L) van binnen werkt, is wel duidelijk?

2. het schema
Een hallsensor heeft meestal 3 pinnen, soms 4. De TLE4509L heeft 3 pinnen: IN, Ground, OUT.
Hij schakelt tussen IN en GROUND, en als hij geleidt (als er een magnetisch veld wordt gevonden), dan geleidt OUT. Zo niet niet.

De meeste reedcontacten hebben 2 pinnen (al bestaan er ook reedcontacten met drie pinnen).

Je kunt je een reedcontact voorstellen als een draadonderbreking, die soms , als er een magnetisch veld wordt gevonden, hersteld wordt, en dan geleidt, en anders niet, en logisch dus een "0" of een "1" levert. En over logisch "0" , de normaal-toestand, wordt gezegd dat hij "zweeft", omdat "0" niet te  interpreteren valt.

Het verschil is dus de extra draad van GND die een hallsensor zoals TLE4509L nodig heeft, om te kunnen werken. De rest blijft gelijk, qua aansluiting. Een hallsensor zoals TLE4509l kan volgens de documentatie niet verkeerd om worden aangesloten, daartoe dient de ingebouwde diode.

Over vraag 1 is een hoop gezegd: de uitgang van een hallsensor is logisch geïnterpreteerd "0" of "1". Hij geleidt of niet. En over logisch "0" , de normaal-toestand, wordt gezegd dat hij "zweeft", omdat "0" niet te  interpreteren valt door de hardware (dat vergt software, of extra hardware zoals een S88). Digitaal zit je daarmee misschien. Analoog niet. Analoog is interpretatie-vooraf.

Je hebt aangegeven dat het je gaat om een toepassing voor servo's. Dat is voor mij geen reden om aan te nemen dat je dus digitaal rijdt. Analoog kan dat ook. Aannemelijk is dat je digitaal rijdt omdat de meesten op dit forum digitaal rijden. Ik gebruik analoog reedcontacten in combinatie met ESU Switch Pilot Servo, en dat kan ook.

Als ik toen al had gekozen voor hallsensoren (en dat had zomaar gekund, als ik ze gekend had), dan kon ik je uit m'n bolle hoofd zomaar een schema meegeven.

Nu pak ik een datasheet. Dus ik kijk bij een leverancier, bijvoorbeeld deze, ga naar de knop Datenblätter & Downloads, en haal een Engelstalige "Datenblad.EN" op, en daar hebben we de datasheet, de passende documentatie.
Waar Klaas Z. het al eerder over had. Voor mij spreekt daarna alles voor zich, analoog althans.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #18 Gepost op: 19 november 2018, 10:07:04 »
Jan Willem, je maakt het wel weer ingewikkeld. Wat jij IN noemt is de voedingsaansluiting. En de "schakelaar" is de transistor tussen OUT en GND.
Verder is de vraag: analoog of digitaal niet relevant. Het is elektronica, de vraag hoe je met een hall sensor de ingang van een ander apparaat activeert.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #19 Gepost op: 19 november 2018, 11:16:38 »
Verder is de vraag: analoog of digitaal niet relevant. Het is elektronica, de vraag hoe je met een hall sensor de ingang van een ander apparaat activeert.
Ik waardeer je bezorgdheid: wat simpel lijkt ingewikkeld maken, is mijn huismerk.

M.i. is de vraag analoog/digitaal relevant, en dat is ook afhankelijk van het aan te sturen apparaat.
De onderliggende vraag is: wil je real-time (volatiele) logica of niet. Analoog is die onderliggende vraag niet relevant, digitaal wel.

Stel analoog, en stel het ESU servo apparaat, dan moet je potentiaalvrij kunnen schakelen.
Met de meeste typen reedcontact kan dat, met deze hallsensor TLE4509L kan dat niet.
Stel analoog, een reedcontact werkt zowel met AC als met DC, maar deze hallsensor schakelt uitsluitend met DC.  Dus kom ik pas verder als er meer informatie is dan nu.

Ik kan niet ruiken wat de vragensteller voor apparaten heeft en hoe hij het nu doet met reedcontacten. Ik zie alleen maar dat hij servo's wil gaan aansturen, en reedcontacten wil vervangen door hallsensoren, en zich afvraagt hoe dat 1 op 1 is over te zetten (van 2 pootjes naar 3).  M.i. zijn dat 2 losse vragen.

Natuurlijk kun je die 2 in een verband brengen, en een uniforme oplossing aandragen, en ervan uit gaan dat de vragensteller nog geen apparaten heeft om servo's mee aan te sturen, de zogenaamde nul-optie. Het is en blijft elektronica. Een mijnenveld voor de gemiddelde hobbyist.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #20 Gepost op: 19 november 2018, 12:09:39 »
Stel analoog, en stel het ESU servo apparaat, dan moet je potentiaalvrij kunnen schakelen.
Moeten is een groot woord. Met de informatie (of eigenlijk het gebrek aan) die ESU levert maakt dat het wel makkelijk ja. Maar ik durf er best een broodje kroket of een biertje op in te zetten dat de onderste rij contacten op de SwitchPilot gewoon GND zijn en dat je een micro controller ingang laag trekt. :angel: En dan is een NPN hall schakelaar zoals de TLE4509L dus direct bruikbaar.

Over AC en DC ben ik het met je eens, dat stipte ik ook al aan in reactie 8. Bij digitaal is de kans dat het al DC is inderdaad groter maar het is niet iets voor alleen analoog.

En in reactie 6 meldde de vraagsteller dat hij het zou willen gebruiken met een ASB. Waar 72sonett in reactie 12 terecht van opmerkte dat dit een latching contact verwacht en je dat dus niet direct uit een hall schakelaar krijgt, ongeacht of de interface werkt of niet.

En inderdaad, uiteindelijk is alles aan elkaar te koppelen en/of zo robuust als een tank te maken. Maar of je dat moet willen is wat anders. En ja, voor iedereen een eigen focuspunt in deze uitgebreide hobby. Voor mij is elektronica geen mijnenveld maar treinsamenstellingen of weatheren bijvoorbeeld wel. ::)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #21 Gepost op: 19 november 2018, 12:24:02 »
Stel analoog, een reedcontact werkt zowel met AC als met DC, maar deze hallsensor schakelt uitsluitend met DC.  Dus kom ik pas verder als er meer informatie is dan nu.
De relevantie hiervan ontgaat me ook volledig. De topicstarter wil er een servocontroller mee sturen. Ik geloof er niks van dat zo'n ding AC als stuuringang wil hebben. Daar moet gewoon DC in, hetzij extern, hetzij intern geleverd. Dan kan het enige probleem nog zijn dat die controlleringang naar de voeding geschakeld wil worden in plaats van naar GND. Kwestie van er nog een omkeerstap achter te zetten. Maar dat weten we pas als we weten hoe de controller werkt.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #22 Gepost op: 19 november 2018, 13:06:49 »
Ik ben gelukkig een oud elektronicus er wordt hier veel bijgehaald, zelfs kroketten maar als leek en vraagsteller zou ik er helemaal niets van snappen.

groet
Harald

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #23 Gepost op: 19 november 2018, 13:28:39 »
Harald, dat kan, maar hier ligt de kans voor Martin Domburg om z'n handleiding te verbeteren.
Zoals Fritsprt in reactie #10 al aangeeft:

Citaat
Ik vermoed dat normaal gesproken de schakelaars naar massa schakelen. Is dus een kwestie van even proberen met een Hallsensor. De plus kan van het middelste pennetje van de servo worden afgenomen.

De handleiding over de ASB (en de DCC toepasbaarheid ervan) is in simpel Nederlands opgesteld. ASB=Analoge Servo besturing; per ABS kun je 2 servo's  elk met polarisatierelais, bedienen met tuimelschakelaars. Enige benodigdheid is een gelijkspanning voeding tussen de 7 en 35 VDC.

ABS handleiding
DCC-aanvulling info

De vraag speelt hoe je de tuimelschakelaar vervangt door bijvoorbeeld een TLE4905L met 3 pootjes:

Citaat
De tuimelschakelaars hebben elk 3 contacten, eigenlijk identiek aan die van
het relais. Je sluit één terminal aan op de middelste poot van de
tuimelschakelaar, de andere terminal sluit je op ofwel de linker ofwel de
rechter poot van de tuimelschakelaar aan. Dit herhaal je met twee draden
voor de tweede set terminals.
Het is overigens niet persé nodig om een tuimelschakelaar te gebruiken.
Elke schakelaar welke wisselt tussen twee contacten is voldoende om de
servo te bedienen.

Als Martin dat even aanvult, zijn heel veel leken zoals ik daarbij geholpen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #24 Gepost op: 19 november 2018, 13:54:33 »
@Haradigi, tja, als je wat wilt wat niet bedacht is door de fabrikanten zal je er toch dieper in moeten duiken. Of, zoals in dit geval, je het voor de leeuwen gooit aan experts voorlegt kan het zijn dat die onderling wat discussiëren om tot een werkende oplossing te komen. Dus ik snap je opmerking niet helemaal ::)

@Te 2/2, alleen één klein probleempje:
Citaat
Het is overigens niet persé nodig om een tuimelschakelaar te gebruiken.
Elke schakelaar welke wisselt tussen twee contacten is voldoende om de
servo te bedienen.
Daar wordt nu net niet aan voldaan door een hall schakelaar tenzij je de loc boven op de hall parkeert ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #25 Gepost op: 19 november 2018, 14:03:03 »
de ASB wordt helemaal niet bestuurd met een wisselcontact. Het is gewoon een aan/uit schakelaar. Contact gesloten brengt de servo naar de ene stand, contact open brengt hem naar de andere stand. Simpelste oplossing lijkt mij om met de hall sensors een bistabiel relais te sturen, en een contact daarvan verbind je met de ingang van de ASB. Ben je ook meteen potentiaalvrij.

Ik vind het altijd jammer dat fabrikanten niet gewoon laten zien hoe hun ingangs- en uitgangscircuits er uit zien. Dat maakt het voor elektromensen makkelijker om te beoordelen wat je er wel en niet mee kan.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #26 Gepost op: 19 november 2018, 14:15:58 »
@Klaas, je hebt gelijk. Ik bedoelde daar indirect aan te geven dat de ASB een latching contact verwacht ofwel de servo alleen in de tweede zet als het contact actief is.

En inderdaad, op te lossen met een bistabiel relais of een flipflop et c zoals ik in reactie 14 schreef. Het is dus mogelijk het te gebruiken (immers wat is niet te koppelen in de elektronica) maar er zal wat tussen moeten. Maar eigenlijk is dat hetzelfde om überhaupt ook een reedcontact te laten werken met een ASB. Dus eigenlijk al geen eerlijke start om te vragen of je een hall schakelaar kunt gebruiken ipv een reedcontact voor het sturen van een ASB :police:

100% eens wat betreft ingangs- en uitgangscircuits. Misschien voor de "ik volg alleen fabrikant schema's"-leek niet zo heel interessant maar voor de meer technische mensen maakt dat het een stuk makkelijker om meer/leuke toepassingen voor een product te kunnen verzinnen. (y)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #27 Gepost op: 19 november 2018, 14:34:49 »
De oorspronkelijke vraag van crabbcharles is ondertussen al lang beantwoord en ik denk dat hij inmiddels afgehaakt is.
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #28 Gepost op: 19 november 2018, 14:35:44 »
Ik zie nu nog iets aparts bij de ASB module. Je kunt die besturen door een schakelaartje tussen twee klemmen. Kennelijk wordt de ingang dan gestuurd met een interne spanning.
Maar volgens de aanvullende beschrijving kan je hem ook aansturen met een Digikeijs 4018. En die geeft juist spanning op zijn uitgangen. Kennelijk kun je de ASB zowel passief als actief aansturen. Dit maakt mij nog nieuwsgieriger naar de opbouw van het ingangscircuit.

Geert2

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: Hall sensor versus Reed schakelaar
« Reactie #29 Gepost op: 19 november 2018, 14:41:27 »
Ik heb goede ervaring met deze Hall sensor. Gewoon eenvoudig te gebruiken en hier per 20 te bestellen voor niet te veel geld....

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen