Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
prutser
Vandaag
om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
RdJ
Vandaag
om 15:49:38
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 15:40:51
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
ronaldvd2000
Vandaag
om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a
door
cbouwhuis
Vandaag
om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
dennie
Vandaag
om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Dion
Vandaag
om 14:42:55
US diorama in H0
door
Frits C
Vandaag
om 14:39:27
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
puntenglijder
Vandaag
om 14:25:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:26:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Pauldg
Vandaag
om 13:10:53
Uhlenbrock Iris
door
bellejt
Vandaag
om 13:08:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
Duikeend
Vandaag
om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 12:58:51
Raadplaatje
door
hervé
Vandaag
om 11:26:43
Esu Loksound - NS Wadloper?
door
Wijbe
Vandaag
om 11:19:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 11:06:00
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 10:34:15
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo
door
dennie
Vandaag
om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2
door
NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Herstart hobby baanplan voor zolder HO tijdperk 4
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Herstart hobby baanplan voor zolder HO tijdperk 4 (gelezen 3333 keer)
jentje
Offline
Berichten: 247
Herstart hobby baanplan voor zolder HO tijdperk 4
«
Gepost op:
30 October 2018, 15:18:22 »
Goede middag mede hobbyisten,
Na zo'n 10 jaar afwezigheid in de modelspoorhobby ga ik eindelijk weer beginnen!
Nadat ik afgelopen jaar een huis heb gekocht en verbouwd, is er een mooie plek op zolder ontstaan voor een treinbaan. Afgelopen zomer in Schwarzwald-Modellbahn in Hausach geweest, toen was ik wel weer verkocht. En de vriendin ook, die gaat helpen met de aankleding van de baan
Wat ik al op zolder heb liggen:
- Roco multimaus/lokmaus
- Heel veel Rocoline met bedding rails
- Voornamelijk Roco(digitaal) materieel, waaronder Köf 2, br 215, br 80, silberlingen en veel goederenwagons
- Veel baanaankleding, huisjes, auto's
Wat ik van plan ben:
- Tijdperk 4
- Fictief Duits landschap
- Nevenlijn
- Korte trein combinaties, dieseltrein + 2/3 wagons
- Simpel spoorplan, wil een zo realistisch mogelijk spoorplan maken
Ik wil geen rondje om de kerk, maar een eind-station met een spiraal met schaduwstation.
Afmetingen wil ik ongeveer 270 cm breed, 180 cm diep benutten. En dan een L-baan bouwen. Er is meer ruimte op zolder aanwezig, maar voorlopig wil ik eerst deze afmetingen aanhouden. Ik kan altijd nog rondje zolder maken
Voorlopig met het rijdend materieel rijden wat ik heb. Ik ben er inmiddels achter dat er de afgelopen jaren heel erg mooi en betaalbaar materieel bij gekomen is. Dus het verlanglijstje is inmiddels al vrij lang
Ben inmiddels al even aan het tekenen geslagen. Had nog ergens D-Rail op de computer staan:
Totaal overzicht
Zichtbare gedeelte boven
Schaduwstation met aansluiting voor een vitrine-spoorbak, zodat treinen stofvrij blijven.
Niet afgebeeld op banenplan, maar komt uiteraard een spiraal in!
Gelogd
Jelmer
Offline
Berichten: 5241
Re: Herstart hobby baanplan voor zolder HO tijdperk 4
«
Reactie #1 Gepost op:
30 October 2018, 15:28:37 »
Hoi Jentje (gebruik je deze naam ook echt zo? mijn vader heeft het maar verbasterd, hij vond het maar niks)
Leuk plan!
Het komt me aleen over dat er maar 1 spoor in je station echt gebruikt kan worden voor treinen, dus als er een goederentrein binnen is, dan geen plek voor personenvervoer. En hebt veel goederen schrijf je.
Heb je gedacht aan nog een omloopspoor in het station voor de afhandeling?
en hoe ga je omlopen in het schaduwstation?
Zou met jouw huidige concept het niet een idee zijn om aan de ene kant van je L het station te plannen en aan de andere kant van de L een soort open fiddleyard met omloopmogelijkheden? Of gaat de spiraal zoveel hoogteverschil geven dat je in het schaduwstation met de hand kunt wisselen?
Groeten,
Jelmer
Gelogd
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel
Wim Hesselink
Offline
Berichten: 866
Re: Herstart hobby baanplan voor zolder HO tijdperk 4
«
Reactie #2 Gepost op:
31 October 2018, 13:35:46 »
Hallo Jentje,
Leuk thema! Point to point, klein station, DB Tp 4. Dat vind ik altijd interessant!
In je eindstation zou ik zeker een omloopmogelijkheid toevoegen. Een minimaal aantal sporen is een goed uitgangspunt, maar dit is wel heel weinig en beperkt je exploitatie. Een korte goederentrein kan nu wel binnen komen, maar de lok sluit zich op. Je hebt dan sowieso altijd een 2e lok in het station nodig, en dat is dan weer onlogisch (want duur). Beter 1 of 2 extra wissels, dan kan je lok vrolijk rangeren en vervolgens weer terug naar het schaduwstation.
Het schaduwstation heeft ook geen omloopmogelijkheid, maar dat is niet perse nodig. Dat kun je met de hand doen (de "Fünffingerkran" zoals Otto Kurbjuweit dat zo mooi zegt
). Het is dan ook meer een fiddleyard.
Wat ik me nog wel afvraag, is waarom je een helix wilt bouwen. Ik zie dat de laatste jaren wel vaker. Het lijkt een soort standaard te zijn: als je geen helix hebt, hoor je er bij wijze van spreken niet bij...
Persoonlijk vind ik het ondingen: soms een noodzakelijk kwaad als je geen ruimte hebt. Maar jij hebt ruimte genoeg. Ik zou doen wat Jelmer al schreef: een L vormige baan. Eindstation, stukje paradebaanvak en dan een fiddleyard. Alles op hetzelfde niveau.
De reden dat ik geen helix zou bouwen is: het kost tijd om te bouwen, er ligt doorgaans veel rails in waar je niets aan hebt (onzichtbaar) maar wat wel geld kost (en tijd om te bouwen). Je zit altijd met een helling bij iedere treinbewegeing, dus dat is een belasting van de motoren van je loks. Het kost tijd voor de trein om de helix te berijden, dus beperkt je treinvereer (tenzij je hem dubbelsporig maakt).
Tenslotte heb je een schaduwstation/fiddleyard onder de baan. Om voldoende toegankelijkheid te hebben (schoonmaken, reparatie van wissels, enz), heb je zeker een afstand van 40 cm tot het zichtbare niveau nodig. Maar dan nog is het niet optimaal. Als je daarentegen een vrijliggende fiddleyard hebt (op hetzelfde niveau als je eindstation) heb je geen problemen met bereikbaarheid. Ook de andere nadelen van de helix zijn verdwenen. Het kost alleen meer ruimte, maar die heb je wel.
Groet, Wim
Gelogd
Nieuwe baan:
Kurtscheid
Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1480
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Herstart hobby baanplan voor zolder HO tijdperk 4
«
Reactie #3 Gepost op:
31 October 2018, 14:39:23 »
En nog een leuk bijkomend voordeel: je kan je fiddleyard ook helemaal aankleden en instrooien, zo wordt die een echt deel van je baan
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
jentje
Offline
Berichten: 247
Re: Herstart hobby baanplan voor zolder HO tijdperk 4
«
Reactie #4 Gepost op:
04 November 2018, 12:59:54 »
Jelmer, Jazeker, Jentsje op z'n fries
Oke dus een spiraal zal ik weinig voordeel uit halen. Fiddleyard had ik nog niet over nagedacht, maar is zeker ook een goede optie
Omloopspoor is een goed punt. Ik ga eens even stoeien met D-rail om een nieuw baanplan te bedenken.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Herstart hobby baanplan voor zolder HO tijdperk 4