BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: jentje op 30 oktober 2018, 15:18:22

Titel: Herstart hobby baanplan voor zolder HO tijdperk 4
Bericht door: jentje op 30 oktober 2018, 15:18:22
Goede middag mede hobbyisten,

Na zo'n 10 jaar afwezigheid in de modelspoorhobby ga ik eindelijk weer beginnen! :D
Nadat ik afgelopen jaar een huis heb gekocht en verbouwd, is er een mooie plek op zolder ontstaan voor een treinbaan. Afgelopen zomer in Schwarzwald-Modellbahn in Hausach geweest, toen was ik wel weer verkocht. En de vriendin ook, die gaat helpen met de aankleding van de baan ;)

Wat ik al op zolder heb liggen:

- Roco multimaus/lokmaus
- Heel veel Rocoline met bedding rails
- Voornamelijk Roco(digitaal) materieel, waaronder Köf 2, br 215, br 80,  silberlingen en veel goederenwagons
- Veel baanaankleding, huisjes, auto's

Wat ik van plan ben:

- Tijdperk 4
- Fictief Duits landschap
- Nevenlijn
- Korte trein combinaties, dieseltrein + 2/3 wagons
- Simpel spoorplan, wil een zo realistisch mogelijk spoorplan maken

Ik wil geen rondje om de kerk, maar een eind-station met een spiraal met schaduwstation.
Afmetingen wil ik ongeveer 270 cm breed, 180 cm diep benutten. En dan een L-baan bouwen. Er is meer ruimte op zolder aanwezig, maar voorlopig wil ik eerst deze afmetingen aanhouden. Ik kan altijd nog rondje zolder maken ;D


Voorlopig met het rijdend materieel rijden wat ik heb. Ik ben er inmiddels achter dat er de afgelopen jaren heel erg mooi en betaalbaar materieel bij gekomen is. Dus het verlanglijstje is inmiddels al vrij lang ;)

Ben inmiddels al even aan het tekenen geslagen. Had nog ergens D-Rail op de computer staan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan-compleet.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan-compleet.jpg)
Totaal overzicht

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan-zichtbare-deel-boven.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan-zichtbare-deel-boven.jpg)
Zichtbare gedeelte boven

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan-schaduwstation.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Baan-schaduwstation.jpg)
Schaduwstation met aansluiting voor een vitrine-spoorbak, zodat treinen stofvrij blijven.

Niet afgebeeld op banenplan, maar komt uiteraard een spiraal in! ;)
Titel: Re: Herstart hobby baanplan voor zolder HO tijdperk 4
Bericht door: Jelmer op 30 oktober 2018, 15:28:37
Hoi Jentje (gebruik je deze naam ook echt zo? mijn vader heeft het maar verbasterd, hij vond het maar niks)

Leuk plan!
Het komt me aleen over dat er maar 1 spoor in je station echt gebruikt kan worden voor treinen, dus als er een goederentrein binnen is, dan geen plek voor personenvervoer. En hebt veel goederen schrijf je.
Heb je gedacht aan nog een omloopspoor in het station voor de afhandeling?

en hoe ga je omlopen in het schaduwstation?

Zou met jouw huidige concept het niet een idee zijn om aan de ene kant van je L het station te plannen en aan de andere kant van de L een soort open fiddleyard met omloopmogelijkheden? Of gaat de spiraal zoveel hoogteverschil geven dat je in het schaduwstation met de hand kunt wisselen?

Groeten,
Jelmer
Titel: Re: Herstart hobby baanplan voor zolder HO tijdperk 4
Bericht door: Wim Hesselink op 31 oktober 2018, 13:35:46
Hallo Jentje,

Leuk thema! Point to point, klein station, DB Tp 4. Dat vind ik altijd interessant!  (y)
In je eindstation zou ik zeker een omloopmogelijkheid toevoegen. Een minimaal aantal sporen is een goed uitgangspunt, maar dit is wel heel weinig en beperkt je exploitatie. Een korte goederentrein kan nu wel binnen komen, maar de lok sluit zich op. Je hebt dan sowieso altijd een 2e lok in het station nodig, en dat is dan weer onlogisch (want duur). Beter 1 of 2 extra wissels, dan kan je lok vrolijk rangeren en vervolgens weer terug naar het schaduwstation.

Het schaduwstation heeft ook geen omloopmogelijkheid, maar dat is niet perse nodig. Dat kun je met de hand doen (de "Fünffingerkran" zoals Otto Kurbjuweit dat zo mooi zegt :) ). Het is dan ook meer een fiddleyard.
Wat ik me nog wel afvraag, is waarom je een helix wilt bouwen. Ik zie dat de laatste jaren wel vaker. Het lijkt een soort standaard te zijn: als je geen helix hebt, hoor je er bij wijze van spreken niet bij... ;)
Persoonlijk vind ik het ondingen: soms een noodzakelijk kwaad als je geen ruimte hebt. Maar jij hebt ruimte genoeg. Ik zou doen wat Jelmer al schreef: een L vormige baan. Eindstation, stukje paradebaanvak en dan een fiddleyard. Alles op hetzelfde niveau.

De reden dat ik geen helix zou bouwen is: het kost tijd om te bouwen, er ligt doorgaans veel rails in waar je niets aan hebt (onzichtbaar) maar wat wel geld kost (en tijd om te bouwen). Je zit altijd met een helling bij iedere treinbewegeing, dus dat is een belasting van de motoren van je loks. Het kost tijd voor de trein om de helix te berijden, dus beperkt je treinvereer (tenzij je hem dubbelsporig maakt).
Tenslotte heb je een schaduwstation/fiddleyard onder de baan. Om voldoende toegankelijkheid te hebben (schoonmaken, reparatie van wissels, enz), heb je zeker een afstand van 40 cm tot het zichtbare niveau nodig. Maar dan nog is het niet optimaal. Als je daarentegen een vrijliggende fiddleyard hebt (op hetzelfde niveau als je eindstation) heb je geen problemen met bereikbaarheid. Ook de andere nadelen van de helix zijn verdwenen. Het kost alleen meer ruimte, maar die heb je wel.

Groet, Wim
Titel: Re: Herstart hobby baanplan voor zolder HO tijdperk 4
Bericht door: Frans Peeters op 31 oktober 2018, 14:39:23
En nog een leuk bijkomend voordeel: je kan je fiddleyard ook helemaal aankleden en instrooien, zo wordt die een echt deel van je baan
Titel: Re: Herstart hobby baanplan voor zolder HO tijdperk 4
Bericht door: jentje op 04 november 2018, 12:59:54
Jelmer, Jazeker, Jentsje op z'n fries ;)

Oke dus een spiraal zal ik weinig voordeel uit halen. Fiddleyard had ik nog niet over nagedacht, maar is zeker ook een goede optie ;)
Omloopspoor is een goed punt. Ik ga eens even stoeien met D-rail om een nieuw baanplan te bedenken.