Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
  

Auteur Topic: Bask185 vraagt suggesties baanplan.  (gelezen 2719 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Bask185 vraagt suggesties baanplan.
« Gepost op: 05 november 2018, 10:15:22 »
Beste mede treinfans,

Toen ik eerst een baan maakte, wilde ik vooral rondjes rijden dus ik had een baan ontworpen die daaraan voldeed. Ik had wel wat rangeer mogelijkheden maar niet super veel. Het eerste ontwerp zag er uit als:


Uiteindelijk had ik eerst een rangeerbaantje gebouwd die in dat ontwerp moest passen, maar vanwege een 'klein constructie foutje' paste het toch niet helemaal. Dit baantje, toen hij af was, gaf me de inspiratie om er nog 1 of 2 te bouwen die je aan elkaar kan koppelen met de bedoeling dat ik ze ook mee kon nemen en dat je dus het een en ander kan rangeren.



Bovendien, vond ik de baan ook een beetje saai, hij was echt ontworpen om gewoon zo veel mogelijk treinen te kunnen rijden.

Dus nu heb ik ontworpen:


De onderste drie modules +die lus zijn ontworpen om mee te nemen, daarom heb ik ze zo klein mogelijk gehouden. De linker module wordt een industrie stukje, de middelste is een rangeerbaan en de rechter wordt een haven baantje.

Alleen zoals het nu is, is het een krappe boel geworden. Een bijkomend probleem is dat ik al wat dingetje gemaakt had. De dubbele lus links boven en de 10 opstelsporen zijn al gemaakt. Deze wil ik graag behouden, vooral die lus daar zit wel wat tijd en materiaal in. De opstelsporen zou ik ook in tweeën kunnen zagen en achter elkaar plaatsen, maar dat is echt een last resort. Bovendien hebben de wissels geen mechaniek er in. Het was dusdanig ontworpen dat er geen aandrijving in hoeft. Er zouden servo's onder kunnen eventueel.




Ik heb dus ook een ringloods voor 6 sporen. Die ik 'preferebly' wil gebruiken.

De draaischijfsectie met loods ligt nu aan de roze baan. Maar ik dacht er zelf aan om die een niveau hoger te plaatsen en aan de blauwe lus te verbinden. De blauwe lus moet een station krijgen, maarja... krappe boel. Als ik dus de hele bovenmuur gebruik, kan ik misschien wel een echt leuk stationnetje + draaischijf en keerlus inbouwen...

Hebben jullie nog opmerkingen en/of suggesties??

« Laatst bewerkt op: 06 november 2018, 17:23:32 door Bert van Gelder »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Heb wat hulp nodig bij de wijziging van m'n baan plan.
« Reactie #1 Gepost op: 06 november 2018, 10:05:21 »
Ik heb gisteravond wat lopen te spelen in anyrail maar ben nog niet helemaal content.

Gelukkig herinnerde ik me nog een belangrijk detail. De rechter kant van de kamer heeft te kampen met een schuin dak. En die ringloods ligt al ruim 25cm hoger dan de opstelsporen (hier begint het dak schuin te lopen). Dus ik moest deze iets naar links verplaatsen.

Ik zelf vind de station-lus constructie niet erg mooi. Ik denk dat ik een drastische maatregel moet nemen en de ringlokloods weglaten. Dan heb ik kortere sporen en past de lus er om heen

Dat geeft me de mogelijkheid om de lus rondom de draaischijf te laten lopen aangezien deze kortere sporen heeft. Het station wordt dan ook mooier en kan minder schuin lopen.

De 2 parallel sporen onder het station wil ik opsplitsen en het zo maken dat 1 spoor voor het station loopt en dus niet een tunnel hoeft. De sporen wil ik dan weer samen laten lopen aan de rechterkant. Ik wil daar wel 2 sporen behouden omdat ik dan 2 extra blokken kan toevoegen.

En het leek me ook wel een grappig idee om helemaal onderin met een klein kruisstuk een spoortje te leggen van de industriebaan naar de binnenkant van die lus. Dan kan ik mijn te maken fabriek gaan uitbreiden (y)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Heb wat hulp nodig bij de wijziging van m'n baan plan.
« Reactie #2 Gepost op: 06 november 2018, 11:08:08 »
Hoi,

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je met deze baan wilt. Maar je heb aardig wat ruimte denk ik en volgens mij kun je daar wel meer uit halen.

Probeer eens een heel nieuw ontwerp, nu blijf je wellicht vast zitten in je huidige gedachten en ontwerp.
Ik snap dat je al het eea gebouwd hebt en dat je dat wilt gebruiken. Ik denk dat je vanuit die lus links boven wel een start punt hebt omdat je dat al hebt. Wil je toch die draaischijf in die hoek dan misschien die lus rondom de locloods heen. Bij die loc loods zou Ik zowiezo nog wat service spoortjes neerleggen

Onderin misschien dat rechtse roze spoor in een rechte lijn naar de onderste lus en een aftakking maken naar je rangeer gedeeltes. Dat roze spoor misschien helemaal dubbel spoor zodat je met 1 of 2 treinen rondjes kunt rijden zonder moeilijkheden

Het zijn maar wat ideetjes

Arjan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Heb wat hulp nodig bij de wijziging van m'n baan plan.
« Reactie #3 Gepost op: 06 november 2018, 13:34:03 »
Maar je heb aardig wat ruimte denk ik...
if only  ;D

Wat ik wil is en kunnen rondrijden en kunnen rangeren, maar niet noodzakelijk tegelijkertijd. De helft van het rondrijd gedeelte is enkelsporig en kan niet bereden worden wanneer er overheen gerangeerd wordt. Ook bij het in en uit halen van treinen, is het hoofdspoor geblokkeerd. Mijn eerste baan had ik wel zo ontworpen dat treinen continu kunnen rijden terwijl er gerangeerd wordt of een trein in- en uit wordt gehaald. Daar waren ze bij de modelspoor club erg op gehamerd. Maar dat maakt me nu eigenlijk niet zo veel uit  ::)

Ik vind het wel een goed idee van je om onder in nog een extra spoor te leggen zodat er meer trein tegelijk kan rijden. Ik geloof dat ik dat eerder niet gedaan heb omdat de havenbaan dan te ver overlapt met de opstelsporen.  Maar daar kan ik wel 7cm op winnen en dan heb ik een 2e baan voor het hoofdspoor. Ik kan de haven banen ook halverwege 15 graden naar links laten buigen. Tussen de haven en de opstelsporen zit maar iets van 6cm hoogte verschil.

De kruis rechts onderin, kan ik dan het best vervangen door een wissel. En rechts daarvan wil ik een 2e wissel zetten. Dan vertakt het hoofdspoor zich naar het rangeer gedeelte, en kan een trein van en naar de haven rijden, zonder het hoofdspoor te blokkeren.

Om een lus te leggen rondom de ringloods heb ik een boog van minimaal R2 nodig en dan past het net aan. Dat heb ik wel eens gehad. Het probleem hier is dat R2 niet past, dan kom ik boven de haven baan uit. Ik denk dat ik daarom de ringloods weg laat en de sporen in kort. Dan kan de lus er wel om heen.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Re: Bask185 vraagt suggesties baanplan.
« Reactie #4 Gepost op: 07 november 2018, 20:27:43 »
Ik heb wat wijzigingetjes aangebracht en ik ben nu redelijk tevreden  :police:


Het hoofdspoor is nu volledig dubbelsporig. Treinen kunnen nu van de haven naar het rangeerspoor zonder dat ze over het hoofdspoor moeten. Alleen van rangeerspoor naar industriespoor moet over het hoofdspoor gereden worden.

Het station in nu langer, heeft 3 sporen en heeft 2 kleine rangeersporen er bij gekregen.

De draaischijf heeft niet langer een ringloods, dat werd gewoon te krap allemaal.


Het hoofdspoor splits zich in 1 tunnel en 1 parade baantje die voor het station langsloopt. Ik kan eventueel beide hoofdsporen voor het station leggen, maar dit leek me opzich. ook wel grappig.





Ik had ook een spoortje van het industriespoor vertakt naar de lus links onder... alleen die ligt precies op de grens van de platen. Misschien dat ik daar.... een weg laat lopen ipv een spoor  (y).


Ik zit alleen nog te twijfelen om het hoofdspoor aan de rechterzijde alsnog enkelsporig uit te voeren. Ik kan niet uitleggen waarom, maar het lijkt me mooier somehow.
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4004
Laatste ontwerp
« Reactie #5 Gepost op: 14 november 2018, 09:00:27 »
Na heeel erg veel passen en meten heb ik het volgende ontwerp in elkaar geflanst:

Ik heb besloten om m'n mooie lus toch weg te laten. Hoewel hij erg mooi is, neemt hij ook onpraktisch veel ruimte in beslag.

Ook heb ik de opstelsporen verdeeld in 2 blokken van 6 sporen elk. Het bestond oorspronkelijk uit 1 blok hout met 12 sporen. Daar had ik er al 2 vanaf gehaald en nu haal ik nog 4 van af. Dat heeft als voordeel dat ik en m'n 2 afgezaagde sporen er weer bij krijg. Ik weet niet meer hoeveel trein ik precies had, maar wel dat ik ze alle 12 nodig had  ::), De sporen liggen nu allemaal goed verborgen en de haven kan nu veel groter zijn en ik krijg een leuk parade spoortje naar de linker sporen toe.

Zoals ik net al zei, de haven is nu groter. Hij is zowel breder als langer. De rechter wissels liggen trouwens wel al 1 rail hoger. Er moeten verder alleen wat ontkoppelrails bij gedacht worden  ;)

Het industriespoor en de keerlus heb ik samengevoegd tot 1 geheel. Met 2 kleine kruisen heb ik een spoortje buiten de lus gebracht. Ik denk dat, al bij al, ik nu meer ruimte over hou voor scenery.

Het station begint nu met een bocht, slanke wissels en flex-rails. Ik vond het wel lastig om het station te ontwerpen, er zijn natuurlijk 1001 variaties mogelijk. Ik weet wel dat ik het station en de draaischijf (nu nog met ringloods) als laatste gebouwd wordt. Misschien dat ik tijdens de bouw nog wat wijzig, dat ik eerst m'n plaat maak en dan met de rails ga spelen.

Hoewel ik nu niet echt in de knop zit met ruimte, zijn er nog steeds twijfels over de loc ring loods. Dat komt voort uit mijn verzameling van Traxxen... elke keer als ik een Br 185, E186, Br 152 of Br 189 in een mooi kleurtje tegen kom, dan neem ik hem mee naar huis. Ik heb er nu iets van 16 en deze 16 locs gaan zo niet allemaal op de baan passen niet. Ik dacht, wat als...ik die ring loods nu verkoop. Dan kan ik kortere sporen aanleggen en dus meer sporen aanleggen...

Bij het ontwerpen, had ik ook nog rekening gehouden met de toekomst. De 'planning' is dat ik me over ~2 jaar 'voortplant' en dat heeft zoals sommige hier weten soms een 'negatief' effect op men's treinbaan.  :'(. Mede hierom lijkt het me ook niet verstandig om te investeren nog 10 extra aansluiting voor een draaischijf.  :'(. Eindigen sommige traxxen toch in een vitrine  :'( :'(

Mijn andere kleinere hobbykamer moet dan worden omgetoverd in kinderkamer en moet mijn bureau met alle toebehoren naar mijn treinkamer. Ik denk dat deze situatie ongeveer 2 jaar lang het geval zal zijn. Daartoe had ik parallel deze baan mee ontworpen:

Dit ontwerp is voor 90% opgebouwd op de onderdelen die ik (hopelijk) al heb. Ik kan nog steeds 8/12 opstelsporen gebruiken (2 vergeten mee te tekenen). Alleen het station en draaischijf worden vervangen door een kleiner 2 spoors kop station. Ook worden de wissels achter het rangeerspoor verwijderd omdat de achterste baan moet zakken.

Vanwege mijn kwantiteit aan goederen wagons, wil ik de 'nieuwe' opstelsporen gedeeltelijk gaan gebruiken als rangeer baan. Dus ik dacht er aan om in de toekomst de helft van de banen van extra wissels en kruiswissels te voorzien en te ballasten. En het station moet er dan als een brug overheen lopen.

Het is duidelijk dat bij het laatste ontwerp treintjes niet rond kunnen rijden. Nu heb ik een paar treinstellen, een trein met stuurstandrijtuig  en een splinternieuwe 2e hands Fleischman plan V   :angel:  die kunnen pendelen en voor 1 trein kan ik een stuurstandrijtuig er bij doen, maar ik moet er toch aan gaan geloven. Dat niet al mijn materieel dan nog kan rijden. Het station moet ook langer en in een bocht gaan lopen. Mijn Ice2, vt11.5 en SBB EwIV stam inkorten omdat ze niet op mijn nederlandsche station passen, is natuurlijk onacceptabel. ::)

Ik denk wel dat het ontwerp in grote lijnen goed is. Ik kan doen wat ik wil doen, maak redelijk goed gebruik van de beschikbare ruimte (naar mijn mening  ;) ), heb rekening gehouden met de toekomst en alles is modulair opgebouwd.

Dus ik denk dat ik vanmiddag naar de bouwmarkt ga, 4 platen populieren triplex en wat vuren houten balken aanschaf en ga zagen voor m'n leven treinbaan  :P

Eerst de bakken voor de industrie- en haven banen, dan dan opstelsporen in orden maken en op hun plaats zetten en dan zien we wel weer  ;D



Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)