Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PPM kranen van Strukton door edwin1974
Vandaag om 19:13:26
Rangeren met een pec door barry1972
Vandaag om 19:10:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 19:05:50
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:00:14
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ronald A.
Vandaag om 18:57:29
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Gerrit H
Vandaag om 18:43:48
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:18:36
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
  

Auteur Topic: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?  (gelezen 11977 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22631
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #15 Gepost op: 26 December 2018, 11:28:27 »
Als de treinen ook met DB wagens hebben gereden, dan lijkt de FAD 167 een aardige keuze. Valt in ieder geval in de categorie ‘had gekund’. Voordeel is ook dat de FAD 167 een favoriet van de toenmalige modelspoorfabrikanten was. Fleischmann had een knots van een uitvoering met goed zichtbare lippen voor echt lossen. Märklin gebruikt de mal nog steeds. Maar het is Lima geworden. Het model is in grote aantallen met Erz IIId opschriften geproduceerd.

Het verwijderen van de Erz IIId opschriften lukt alleen met korrel 2000 schuurpapier. De opschriften bleken bestand tegen uiteenlopende vloeistoffen: terpentine, wasbenzine, tot aan airbrush cleaner aan toe. Lima blijft verbazen.

Voorlopig zien ze er zo uit. Nog ideëen voor verdere detaillering? Vervuiling komt nog.



Een wat eenvoudig model, maar de vorm zit er goed in en dat vind ik het belangrijkst. Ook de prijs is een overweging bij een lange sleep. Op een beetje beurs levert een speurtoch in de bakken onder de tafels al gauw een paar exemplaren voor een paar euro per stuk op.

Nadeel is dat het model een grote knop midden in de bak heeft. Als je erop drukt, gaan de loskleppen open. Erg leuk, maar het ziet er niet uit. Het mechanisme is deels in de onderdelen van de bak meegegoten. Het is en heel gesnij en geschuur om dat allemaal weg te halen.





De meeste wagens hebben pizzasnijders bij wijze van flenzen en nergens een kortkoppeling te bekennen. Als je daarmee klaar bent, is het model plotseling niet meer zo heel goedkoop, maar ach.



Binnenkort een zak neperts kopen voor de lading.


Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5629
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #16 Gepost op: 26 December 2018, 13:12:25 »
Beide NS varianten bestaan volgens mij niet in model, maar werden dus wel door elkaar gebruikt, in ieder geval in deze trein bij Acht op 29 mei 1981 getrokken door de 1301. Op de achtergrond nadert een proefrittrein met voormalige geelbanders getrokken door een gloednieuwe 1600 (welke weet ik niet want daar schoof de voorste trein natuurlijk voorlangs).



'Weisspunkt Fals' achter het vierspan (2329, 2290, 2323 en) 2334 op 080783 bij emplacement Botlek.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2018, 13:25:48 door spoorzeven »
Groet, Frank

ceuleer

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #17 Gepost op: 26 December 2018, 13:32:45 »
Lima heeft die wagons rond de eeuwwisseling ook uitgebracht met moderne wielen en NEM schacht voor kortkoppelingen.
En de drukknop is dan verdwenen, de kleppen gaan ook niet meer open.
Als je er erts in doet, zie je van de verdikking in de laadbak niets meer.
Hier een voorbeeld van de Railion wagon van Lima, van de ERZ wagons heb ik er vroeger ook zo een gehad.





Hie 2 modellen van Lima gevonden op het net.

Lima L302929


Lima L302929K

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #18 Gepost op: 26 December 2018, 21:52:39 »
...of in NS grijs als kalkwagen.

https://youtu.be/eM2vcAYUM74

Varianten te over van een best leuke wagen voor een schappelijke prijs.

Je kunt de opschriften ook eens met een Fleischmann railgum te lijf gaan. Ik heb bij Mehano wagens aardige resultaten geboekt.
Zal zoeken naar een plaatje ter illustratie.


Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 26 December 2018, 22:01:06 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #19 Gepost op: 27 December 2018, 14:52:39 »
Setje indentieke ABB systemlösung wagens. 1x origineel, 1x vervaagde opschriften en 1x geheel verwijderde opschriften.




Setje RAG wagens. Opschriften verwijderd, DB keks geplaatst.




Detail van ex ABB wagen




Lima catalogus 1999 met diverse Fadsen af fabriek met kk.






Mvg

Sander.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2018, 17:45:19 door Sander. »
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4763
    • Filmpjes op YouTube
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #20 Gepost op: 27 December 2018, 15:43:55 »
Die Mehano's (Falns121 als ik het goed heb) lijken mij wat te modern voor een 2200, zeker met het DB AG logo (vanaf 1994).
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #21 Gepost op: 27 December 2018, 15:46:29 »
....ja dat klopt (Falns121), maar dat was ook puur ter illustratie vwb het verwijderen van opschriften met een railgum. Wellicht dat dat ook op Lima wagens werkt.

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4763
    • Filmpjes op YouTube
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #22 Gepost op: 27 December 2018, 15:50:00 »
Achso!  (y)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22631
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #23 Gepost op: 27 December 2018, 21:53:26 »
Bedankt Sander. Ook een manier om aan nog wat Falns 121 nummers te komen zie ik. Alleen heb ik er daar al een stuk of 18 van in DB AG, DB Cargo en DB Schenker uitvoering.

Maar terug naar tp IV. De uitgebeide latere series van de Lima wagens heb ik ook weleens gezien, maar daar wordt de hoofdprijs voor gevraagd. Toch ter vergelijk maar eens eentje meenemen. De meegegoten delen van de drukknop zitten er zo te zien nog op. En ik denk niet dat de wagens tot de rand met erts werden gevuld.

Niu ja, de komende maanden heb ik weer een reden om beurzen te bezoeken.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22631
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #24 Gepost op: 29 December 2018, 15:32:36 »
De trekkracht is nog wat overdreven voor het treintje, maar daar gaan we de komende maanden verandering in brengen.

Hadden deze treinen rond 1975 een knipperbol achterop?

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #25 Gepost op: 29 December 2018, 16:50:20 »
die dingen gingen tot de rand vol met kolen, dus met erts erin zullen ze halfvol zijn geweest.
Heb bij die lima-dingen wel t idee dat de draaistellen meer naar de kop horen.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2018, 16:52:30 door Floris Dilz »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8575
  • Spoor N
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #26 Gepost op: 29 December 2018, 17:11:47 »
Hadden deze treinen rond 1975 een knipperbol achterop?
Die werden vanaf de jaren '60 toch al gebruikt? Het staat in ieder geval ergens op het forum.

Inderdaad: klik

die dingen gingen tot de rand vol met kolen, dus met erts erin zullen ze halfvol zijn geweest.
Een Fad had een inhoud van 75m3, erts weegt 5 ton per m3, dan ga je ruim over de 150 ton heen met een halfvolle wagon.  :)
Een realistische belading is ongeveer 12m3, dat valt in model niet eens op denk ik. Dan kan je net zo goed leeg rijden of er kolen indoen.
« Laatst bewerkt op: 29 December 2018, 17:24:16 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22631
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #27 Gepost op: 29 December 2018, 19:18:02 »
Had het onderste stuk niet minder inhoud vanwege de schuin geplaatste toevoer naar de loskleppen? Nou ja, minder dan halfvol gaat het niet worden hoor.

Ik heb momenteel nog één wagen in huis en die gaan we maar eens van een knipperbol voorzien.

Als ik de plaatjes goed bekijk, dan zie ik steeds meer aanpassingen aan de nieuwere versie van Lima. Volgens mij staan de draaistellen nog wat meer naar binnen dan bij de oude versie. De draaistellen lijken ook wel wat gedetailleerder.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #28 Gepost op: 30 December 2018, 00:32:12 »
ben wel benieuwd of er ooit nog een betere versie komt van het type dat lima maakte. Kan zelf ooit nog wel een sleepje belgische gebruiken, maar eigenlijk vind ik die lima-dingen los van de vindbaarheid ietwat te lillik en de marklin is niet wezenlijk beter...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22631
Re: Welke Fadsen voor achter de Piko 2200?
« Reactie #29 Gepost op: 30 December 2018, 07:11:52 »
Het is een grof model, maar ik wil het beeld van zo’n rijdende bruine muur op de baan. Dat gaat, mits kortgekoppeld, prima met de Lima.

Kennis over de Duitse zelflossers haal ik hier. Rick ziet het goed. Vanwege het eigengewicht van ruim 22,6 ton halen de wagens een laadvermogen van 60 ton niet eens. Dat geldt voor al de vergelijkbare vierassers.

http://www.dybas.de/dybas/gw/gw_f_1/g167.html

Daar staat tegenover dat het gewicht van ijzererts eerder ruim 3 ton per kuub schijnt te zijn (tot 333 kg per hectoliter). Niet dat het veel uitmaakt. Ongeveer 17 kuub is nog steeds een laagje onderin.

http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/lijsten/lijsten.php?lijst=sd-ladingen
« Laatst bewerkt op: 30 December 2018, 07:32:21 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.