Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:42:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 08:41:53
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Peter J K
Vandaag om 02:28:53
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
Vandaag om 01:30:48
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Overstap naar HTM door Dave.......
Vandaag om 00:50:06
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
24 October 2025, 22:43:01
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
24 October 2025, 20:13:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
24 October 2025, 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
24 October 2025, 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
24 October 2025, 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
24 October 2025, 19:23:43
MoBaBro.de door henk
24 October 2025, 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
24 October 2025, 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
24 October 2025, 19:18:31
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
24 October 2025, 19:06:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
24 October 2025, 17:49:25

Poll

Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?

Ja,goed plan ik zou er gebruik van maken
7 (28%)
Ik weet het niet
5 (20%)
Nee (houd 't maar zo)
13 (52%)

Totaal aantal stemmen: 25

  

Auteur Topic: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?  (gelezen 8470 keer)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Gepost op: 08 August 2006, 19:13:57 »
Eigenlijk een poll wat meer bedoeld voor de Noordelingen maar de rest kan natuurlijk ook een stem uitbrengen!!

Ergens mid-jaren '80 was er een idee gelanceerd om Leeuwarden -Groningen dubbelsporig te maken & onder draad te zetten.
Echter is het 1e gedeeltelijk doorgegaan op deze lijn maar de rest niet.

Graag zou ik wel eens willen weten of dit idee wel of niet zou zijn aangeslagen of het in jullie ogen dan een goed plan zou zijn geweest.
Ook een eventuele aansluiting naar Duitsland werd destijds mogelijk geacht.

Zelf persoonlijk zou ik het goed keuren als idee.
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2006, 19:39:23 »
Ach kom nou, voor die 1 trein per uur per richting die daar rijdt...
En er rijden ook zooooo veel goederentreinen daar he.

stadlerGTW(Remco)

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2006, 19:45:36 »
hoho NS 1100 ik woon in Groningen en er gaan best veel treinen per uur naar lw.Hoeveel weet ik niet precies.En misschien ontstaan er internationale goederentreinen van leeuwarde via nieuweschans naar Duitsland!! ;D.
Maar ik geef toe laten ze het maar bij een goed rendabele boemellijn houden.
FC Groningen mijn trots! samen met........

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #3 Gepost op: 08 August 2006, 19:58:58 »
Zo! we hebben de poll's wel uitgevonden hier  ;D

Maar het lijkt me niet dat hier bepaald wordt of Prorail die boemellijntjes onder de draad gaat brengen ( 1 voordeel, die lelijke arriva-stellen kunnen gelijk weg!).
Er zijn wel heel weinig redenen om dit te doen op dit moment, of er moet op kort termijn beslist worden, dat er niet meer op dieseltractie gereden mag gaan worden in Nederland.
Op het dubbelsporige gedeelte van Veenwouden tot Grijskerk is de baanvaksnelheid 140 km/h (halen die arriva-gedrochten dat?) en de reistijd Gn-Lw per sneltrein is op dit moment 36 minuten. Waarom investeren? Veel sneller zal het echt niet worden.

Groeten
Edwin

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2006, 20:05:48 »
Ha,Start in Harlingen sjees in 1x door naar Lw-Gn Oldenburg (dld) met een ICE / Thalys achtige trein.Wat word dan de reistijd? 1 uur en 30 min?
Rendabel!! ;) ;D
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2006, 20:10:12 »
Hoeveel mensen uit Harlingen gaan er per dag richting Oldenburg e.v.?

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1887
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2006, 20:15:56 »
Geen idee maar ik weet niet hoe ze dat vroeger voor de ogen hadden.

Maar kijk eens naar het verleden, kijk naar t heden, met een blik in de toekomst.....

Ik weet alleen dat het plan ooit er geweest is.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2006, 21:41:00 »
Er is ooit een heel klein stukje dubbelspoor gelegd. Dat liep vanaf het station naar halverwege achter de hoven, ongeveer waar nu die overweg  bij het politieburo is. Verder heeft het nooit gelopen.Al weer een aantal jaren geleden is dat weggehaald. Een bovenleiding heeft daar volgens mij nooit gehangen.
Het heeft volgens mij ook geen enkele zin om het dubbelsporig te maken. De wadlopers van en naar groningen komen elkaar tegen in Hardegarijp, waar een inhaalspoortje ligt.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #8 Gepost op: 08 August 2006, 22:01:37 »
Zolang ze het noorden des lands niet auto vrij maken zal die lijn niet dubbelsporig worden.

En als er een ICE rond rijden moet, zal je er minstens 5.9 maal zo veel mensen moeten hebben wonen.
(dat baseer ik op de inwoners aantallen van de randstad in vergelijking met Friesland en Groningen.)

Dus Menno... Dat blijft dromen, of je moet heel hard gaan werken aan een grote familie  ;D

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Mr Timetable

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #9 Gepost op: 08 August 2006, 22:04:02 »
Electrificaties vinden plaats in gebieden die de helft zo dun bevolkt zijn als het noorden van ons land. Zie de Ardennen (Noordlijn en Athus-Meuselijn), maar ook een boemellijn als Rivage-Marloie. En wat te denken van Frankrijk of Zweden?

Dat dubbelspoor is wel handig, gezien de frequentie van 3 treinen per uur per richting op maandag t/m vrijdag. Bovendien maak je de lijn veel minder kwetsbaar voor vertragingen. Vertragingen op enkelsporige lijnen zijn bijzonder hinderlijk gezien het kruisen. Een vergelijkbare lijn in het zuiden, Maastricht-Heerlen kent al lang bovenleiding en dubbelspoor. Verder is electrificatie bijzonder handig voor uitwijken en overbrengingsritten.

Dus waarom niet? Opent doorgaande boemels Assen - Leeuwarden - Groningen - Heerenveen. Werkzaamheden tussen Zwolle - Groningen/Leeuwarden? Uitwijken met elektriek wordt makkelijker. Het zal wel niet gebeuren, maar die cynische reacties hier. Een Arriva zou dat toejuichen en slimmerds, waar we hier te weinig van hebben in NL, weten dit te regelen met Europees geld.

Blijft over de frequentie: 1800 V =, 15000 V 16 2/3 Hz ~ of 25000 V 50 Hz ~?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #10 Gepost op: 08 August 2006, 22:22:13 »
Mocht je dat willen electrificeren heeft alleen 1800 volt nut,
anders hou je een eiland bedrijf, en is zelfs dieseltractie mobieler zoals nu.
Arriva zal er ook niet blij van zijn..
Immers hebben die net een partij dieseltreintjes gekocht...

Leuk dat je een frequentie van weet ik hoeveel kunt halen...
Maar gaat niet omhoeveel treinen je kunt _rijden_,
maar om hoeveel treinen je kunt _vullen_ met reizigers...
Je kunt mss wel 3 slagen in een uur gaan rijden,
maar als je dan nog steeds dezelfde aantallen reizigers aan boord hebt, schiet je er niks mee op

En dan als B, is het die extra trein wel waard tegenover het aantal (extra)reizigers ?
« Laatst bewerkt op: 08 August 2006, 22:24:57 door Thom »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8568
  • Spoor N
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #11 Gepost op: 08 August 2006, 22:22:59 »
1800 V, anders wordt het een eilandbedrijf met apart elektrisch materieel. Voordeel van elektrificatie is dat je de IC's naar Leeuwarden/Groningen door kan laten rijden en dan weer terug naar Zwolle (dus Zwolle - Leeuwarden - Groningen - Zwolle en andersom).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #12 Gepost op: 08 August 2006, 22:26:41 »
1800 V, anders wordt het een eilandbedrijf met apart elektrisch materieel. Voordeel van elektrificatie is dat je de IC's naar Leeuwarden/Groningen door kan laten rijden en dan weer terug naar Zwolle (dus Zwolle - Leeuwarden - Groningen - Zwolle en andersom).
Wat heeft zo'n IC voor nut?

Als ik van Lw naar Zl ga, wil ik helemaal niet via Gn want dat kost me tijd :)
En van Zl naar Gn of Lw doe ik ookwel rechtstreeks...

Voor tussengelegen stationnetjes hebben we toch juist de stopper..  ???

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8568
  • Spoor N
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #13 Gepost op: 08 August 2006, 22:28:46 »
Wat heeft zo'n IC voor nut?

Als ik van Lw naar Zl ga, wil ik helemaal niet via Gn want dat kost me tijd :)
En van Zl naar Gn of Lw doe ik ookwel rechtstreeks...

Voor tussengelegen stationnetjes hebben we toch juist de stopper..  ???
En dan een IC ;) het leek me vooral leuk dat de Koplopers dan rondjes kunnen rijden :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #14 Gepost op: 08 August 2006, 22:34:43 »
Mja, leuk dat er een rondje gereden word, maar dat is toch iets wat totaal geen nut heeft?