Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:00:17
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Frans/Belgisch H0e baantje door Scratchbuilt
Vandaag om 09:58:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door spoorijzer
Vandaag om 09:39:18
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 09:38:20
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34

Poll

Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?

Ja,goed plan ik zou er gebruik van maken
7 (28%)
Ik weet het niet
5 (20%)
Nee (houd 't maar zo)
13 (52%)

Totaal aantal stemmen: 25

  

Auteur Topic: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?  (gelezen 7511 keer)

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1790
  • Frl
    • Frieslandrail
Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Gepost op: 08 augustus 2006, 19:13:57 »
Eigenlijk een poll wat meer bedoeld voor de Noordelingen maar de rest kan natuurlijk ook een stem uitbrengen!!

Ergens mid-jaren '80 was er een idee gelanceerd om Leeuwarden -Groningen dubbelsporig te maken & onder draad te zetten.
Echter is het 1e gedeeltelijk doorgegaan op deze lijn maar de rest niet.

Graag zou ik wel eens willen weten of dit idee wel of niet zou zijn aangeslagen of het in jullie ogen dan een goed plan zou zijn geweest.
Ook een eventuele aansluiting naar Duitsland werd destijds mogelijk geacht.

Zelf persoonlijk zou ik het goed keuren als idee.
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2006, 19:39:23 »
Ach kom nou, voor die 1 trein per uur per richting die daar rijdt...
En er rijden ook zooooo veel goederentreinen daar he.

stadlerGTW(Remco)

  • Offline Offline
  • Berichten: 245
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2006, 19:45:36 »
hoho NS 1100 ik woon in Groningen en er gaan best veel treinen per uur naar lw.Hoeveel weet ik niet precies.En misschien ontstaan er internationale goederentreinen van leeuwarde via nieuweschans naar Duitsland!! ;D.
Maar ik geef toe laten ze het maar bij een goed rendabele boemellijn houden.
FC Groningen mijn trots! samen met........

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2006, 19:58:58 »
Zo! we hebben de poll's wel uitgevonden hier  ;D

Maar het lijkt me niet dat hier bepaald wordt of Prorail die boemellijntjes onder de draad gaat brengen ( 1 voordeel, die lelijke arriva-stellen kunnen gelijk weg!).
Er zijn wel heel weinig redenen om dit te doen op dit moment, of er moet op kort termijn beslist worden, dat er niet meer op dieseltractie gereden mag gaan worden in Nederland.
Op het dubbelsporige gedeelte van Veenwouden tot Grijskerk is de baanvaksnelheid 140 km/h (halen die arriva-gedrochten dat?) en de reistijd Gn-Lw per sneltrein is op dit moment 36 minuten. Waarom investeren? Veel sneller zal het echt niet worden.

Groeten
Edwin

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1790
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #4 Gepost op: 08 augustus 2006, 20:05:48 »
Ha,Start in Harlingen sjees in 1x door naar Lw-Gn Oldenburg (dld) met een ICE / Thalys achtige trein.Wat word dan de reistijd? 1 uur en 30 min?
Rendabel!! ;) ;D
Greetz:Menno
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2006, 20:10:12 »
Hoeveel mensen uit Harlingen gaan er per dag richting Oldenburg e.v.?

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1790
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2006, 20:15:56 »
Geen idee maar ik weet niet hoe ze dat vroeger voor de ogen hadden.

Maar kijk eens naar het verleden, kijk naar t heden, met een blik in de toekomst.....

Ik weet alleen dat het plan ooit er geweest is.
Greetz:Menno
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2006, 21:41:00 »
Er is ooit een heel klein stukje dubbelspoor gelegd. Dat liep vanaf het station naar halverwege achter de hoven, ongeveer waar nu die overweg  bij het politieburo is. Verder heeft het nooit gelopen.Al weer een aantal jaren geleden is dat weggehaald. Een bovenleiding heeft daar volgens mij nooit gehangen.
Het heeft volgens mij ook geen enkele zin om het dubbelsporig te maken. De wadlopers van en naar groningen komen elkaar tegen in Hardegarijp, waar een inhaalspoortje ligt.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2006, 22:01:37 »
Zolang ze het noorden des lands niet auto vrij maken zal die lijn niet dubbelsporig worden.

En als er een ICE rond rijden moet, zal je er minstens 5.9 maal zo veel mensen moeten hebben wonen.
(dat baseer ik op de inwoners aantallen van de randstad in vergelijking met Friesland en Groningen.)

Dus Menno... Dat blijft dromen, of je moet heel hard gaan werken aan een grote familie  ;D

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Mr Timetable

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2006, 22:04:02 »
Electrificaties vinden plaats in gebieden die de helft zo dun bevolkt zijn als het noorden van ons land. Zie de Ardennen (Noordlijn en Athus-Meuselijn), maar ook een boemellijn als Rivage-Marloie. En wat te denken van Frankrijk of Zweden?

Dat dubbelspoor is wel handig, gezien de frequentie van 3 treinen per uur per richting op maandag t/m vrijdag. Bovendien maak je de lijn veel minder kwetsbaar voor vertragingen. Vertragingen op enkelsporige lijnen zijn bijzonder hinderlijk gezien het kruisen. Een vergelijkbare lijn in het zuiden, Maastricht-Heerlen kent al lang bovenleiding en dubbelspoor. Verder is electrificatie bijzonder handig voor uitwijken en overbrengingsritten.

Dus waarom niet? Opent doorgaande boemels Assen - Leeuwarden - Groningen - Heerenveen. Werkzaamheden tussen Zwolle - Groningen/Leeuwarden? Uitwijken met elektriek wordt makkelijker. Het zal wel niet gebeuren, maar die cynische reacties hier. Een Arriva zou dat toejuichen en slimmerds, waar we hier te weinig van hebben in NL, weten dit te regelen met Europees geld.

Blijft over de frequentie: 1800 V =, 15000 V 16 2/3 Hz ~ of 25000 V 50 Hz ~?

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 3869
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #10 Gepost op: 08 augustus 2006, 22:22:13 »
Mocht je dat willen electrificeren heeft alleen 1800 volt nut,
anders hou je een eiland bedrijf, en is zelfs dieseltractie mobieler zoals nu.
Arriva zal er ook niet blij van zijn..
Immers hebben die net een partij dieseltreintjes gekocht...

Leuk dat je een frequentie van weet ik hoeveel kunt halen...
Maar gaat niet omhoeveel treinen je kunt _rijden_,
maar om hoeveel treinen je kunt _vullen_ met reizigers...
Je kunt mss wel 3 slagen in een uur gaan rijden,
maar als je dan nog steeds dezelfde aantallen reizigers aan boord hebt, schiet je er niks mee op

En dan als B, is het die extra trein wel waard tegenover het aantal (extra)reizigers ?
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2006, 22:24:57 door Thom »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #11 Gepost op: 08 augustus 2006, 22:22:59 »
1800 V, anders wordt het een eilandbedrijf met apart elektrisch materieel. Voordeel van elektrificatie is dat je de IC's naar Leeuwarden/Groningen door kan laten rijden en dan weer terug naar Zwolle (dus Zwolle - Leeuwarden - Groningen - Zwolle en andersom).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 3869
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #12 Gepost op: 08 augustus 2006, 22:26:41 »
1800 V, anders wordt het een eilandbedrijf met apart elektrisch materieel. Voordeel van elektrificatie is dat je de IC's naar Leeuwarden/Groningen door kan laten rijden en dan weer terug naar Zwolle (dus Zwolle - Leeuwarden - Groningen - Zwolle en andersom).
Wat heeft zo'n IC voor nut?

Als ik van Lw naar Zl ga, wil ik helemaal niet via Gn want dat kost me tijd :)
En van Zl naar Gn of Lw doe ik ookwel rechtstreeks...

Voor tussengelegen stationnetjes hebben we toch juist de stopper..  ???

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #13 Gepost op: 08 augustus 2006, 22:28:46 »
Wat heeft zo'n IC voor nut?

Als ik van Lw naar Zl ga, wil ik helemaal niet via Gn want dat kost me tijd :)
En van Zl naar Gn of Lw doe ik ookwel rechtstreeks...

Voor tussengelegen stationnetjes hebben we toch juist de stopper..  ???
En dan een IC ;) het leek me vooral leuk dat de Koplopers dan rondjes kunnen rijden :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

  • Online Online
  • Berichten: 3869
Re: Lw-Gn dubbelspoor & electrisch!?
« Reactie #14 Gepost op: 08 augustus 2006, 22:34:43 »
Mja, leuk dat er een rondje gereden word, maar dat is toch iets wat totaal geen nut heeft?