Doel:€250.00
Donaties:€107.00

Per saldo:€-143.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:20:44
Wie herkent deze sfeervolle beschrijving? door Noordster
Vandaag om 23:16:49
Tandwielen van as Roco-motortje afkrijgen? door Sven
Vandaag om 23:15:20
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door wpinkhof
Vandaag om 22:58:11
BNLS-Module: "Spoormuseum in H0" door Rondje_HO
Vandaag om 22:44:12
GATX zans knikketelwagon H0 door W. Thomas
Vandaag om 22:42:19
Projekt 083-338 door Rondje_HO
Vandaag om 22:41:07
Modulebaan, waar kun je schaduwstation maken, en andere vragen. door Hendrik Jan
Vandaag om 22:40:14
Vitrinekast ipv baan door Martin Hornis
Vandaag om 22:39:40
NS Gbs voor het vasteland en het antwoord van de DB voor Engeland door Ronet-1981
Vandaag om 21:44:01
25 jaar geleden door Rondje_HO
Vandaag om 21:43:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 21:38:28
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 21:36:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rondje_HO
Vandaag om 21:32:54
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
Vandaag om 21:29:31
Exacttrain, SBB Gbs, een nieuwe variant. door Rondje_HO
Vandaag om 21:28:12
FS verschil livrei XMPR - XMPR1 door Rondje_HO
Vandaag om 21:26:52
Intellibox IR 60 550, hoe te updaten? door Ronald Koerts
Vandaag om 21:07:25
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord door lokloods
Vandaag om 21:03:28
Atlas Reko DDR tram 'T59' gesuperd door DE-II
Vandaag om 20:13:12
ARBED-A Wagens, wie heeft hier meer info over? door Ronet-1981
Vandaag om 19:59:58
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Edsko Hekman
Vandaag om 18:35:57
Roco Fccpps door VAM65
Vandaag om 17:33:22
'even voorstellen’ uit Las Vegas door thonis
Vandaag om 17:20:09
Electrotren NS 1300, hoe demonteren? door hmmglaser
Vandaag om 17:03:19
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 15:58:58
De bouw van Rehausen. door Lobomotion69
Vandaag om 15:14:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door phdirk
Vandaag om 13:42:30
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:04:00
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
Vandaag om 10:25:42
  

Auteur Topic: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64  (gelezen 3616 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #15 Gepost op: 11 oktober 2018, 12:18:46 »
@Floris

 (y) Zo is't maar net.


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5871
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #16 Gepost op: 11 oktober 2018, 18:46:17 »
Ik ben ook in 1:64 begonnen. Voor een Backertje is het echt wel een ideale schaal. De Halling Vario aandrijvingen zijn er perfect voor en je kunt mooie details maken. Als je mijn draadje opzoekt over toen ik begon met het Backertje, kun je echt ontzettend veel informatie terugvinden. Vanaf pagina 13 zijn er foto's van het 1:64 model en kun je ook zien hoe groot het is in vergelijk met mijn hand. Maar ik raad je aan eigenlijk alle pagina's door te nemen, want het staat vol met foto's, tekeningen en informatie van alle details van de lok: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=40711.0

Voer voor de breedtediscussie, hier een vergelijk tussen 750 mm (GTM) , 1000 mm (TNHT) en 1435 mm (HTM) Backer & Rueb tramlocomotieven. De twee rechtse zijn even breed.

« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2018, 18:50:08 door Sven »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #17 Gepost op: 11 oktober 2018, 20:32:20 »
Bijkomend voordeel van 1:64: wielen in overvloed.
De in HO-smalspoor zo gezochte kleine diameters met spaakwielen zijn in 1:64 geen probleem meer. Een standaard HO-wiel komt dan overeen met een echte diameter van ruim 700 mm.

En nu zeuren we even niet over het feit dat kleinere wielen meestal ook minder spaken hebben.
Ik geloof niet dat Albert daar wakker van ligt.

Wolter

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #18 Gepost op: 11 oktober 2018, 21:09:29 »
 ;D Ik slaap als de spreekwoordelijke 🌹.....

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #19 Gepost op: 12 oktober 2018, 13:04:01 »
@Sven,

Bedankt! ik heb weer wat te doen!  ;D  En de locomotief lantaarns passen ook prima in 1:64 (Sm)  (y)

Albert

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #20 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:10:38 »
Nu ik weet dat Albert materieel van Oostelijk Groningen wil bouwen, begrijp ik zijn keuze van H0 rails en onderstellen helemaal!
Omdat de OG, evenals andere trambedrijven in het oosten van Groningen en in Drenthe op Kaaps spoor reden, lijkt me 1:64 ook een juiste keuze.
Inmiddels heb ik al een stuk of 10 figuren in schaal 1:64 gevonden die richting Oost Groningen gaan.
Zelf bouw ik in schaal 1:22,5,  mijn voorkeur gaat uit naar materieel van de GTW, dus deze figuren kan ik best missen.

Het staat me bij dat vroeger veel diecast speelgoedautootjes in ongeveer 1:64 werden verkocht, dus met auto's op zijn baan zal het ook wel goed komen.

Piet

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #21 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:20:04 »
Nu ik er dan niet aan ontkom om iets serieuzer in de materie te duiken kom ik tot de volgende ontdekking:

De afmetingen zoals ik ze nu hanteer zijn van type Silvolde en Gendringen, beide ontworpen voor 750 mm spoorwijdte. In 1:64 is dat 50,3 mm lang, 28,2 mm breed en 43,4 mm hoog.

OG Backertjes serie 11 tm 14 zijn ex Stoomtramwegmij. Tiel-Buren-Culemborg machines. Gebouwd voor kaapspoor, 1067 mm. De vraag is dus: welke afmetingen hadden deze locjes? Of kan ik gewoon bovengenoemde afmetingen aanhouden? De foto van Sven impliceert dat de meterspoorlocjes iets breder zijn?

Voor de liefhebbers: ik kijk naar Loc 12, op blz. 79 van het grote OG boek De Weger en Jansen.


Albert

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #22 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:34:24 »
Zie gewone e-mail.

Succes,
Wolter

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 50
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #23 Gepost op: 12 oktober 2018, 20:53:44 »
Albert, in het boek van S. Overbosch; De stoomlocomotieven der Nederlandse Tramwegen staat op blz. 90 een tekening van loc TBC 2, is dit niet jouw OG 12 geworden?
Ik kan een fotokopie voor je maken.
De breedte van de kast is 2150 mm. en de lengte van de kast 4000 mm, de radstand 1500 mm.


Piet

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5871
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #24 Gepost op: 14 oktober 2018, 08:48:19 »
Ik zal je weer vooruit helpen. Maten zijn in 1:64.



Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #25 Gepost op: 14 oktober 2018, 09:13:11 »
Zo'n tekening is al een feestje op zich, Sven. Printen en ophangen in een klassiek gouwe houten lijstje....  ;D

Albert, wat ik me afvraag: hoe kun je nou die tram in eerste instantie te groot hebben gemaakt?

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 279
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #26 Gepost op: 14 oktober 2018, 10:08:49 »
@DE-II, dat komt omdat ik "een Backertje" wilde op 16,5mm rails in schaal H0. Welk Backertje was niet nader gespecificeerd, als het op een B. lijkt dan was het al goed. Afmetingen komen dus voort uit het feit dat ik het moest doen met een bestaande aandrijving in H0 en dan volgen daar de minimaal mogelijke afmetingen uit.

Het hele maatvoering-verhaal en klinknagels en zo heeft me nooit zo wakker gehouden, maar toen ik toch richting Stoomtram OG begon te denken moest ik het iets serieuzer aanpakken. Freewheelen en scratchbuilden gaat prima, heb nooit anders gedaan, totdat je een tekening bekijkt, dan is het mis...... ;D
Het postrijtuig PD64 van OG is de schuldige. ;)

@Sven, wederom zeer bedankt. (y)

Albert

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 3743
Re: Dilemma: Stoomtram Backer & Rueb in 1:87 of 1:64
« Reactie #27 Gepost op: 14 oktober 2018, 10:10:14 »
Duidelijk en bekend verhaal ;)