Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Josephes
Vandaag om 14:02:38
"Nederlandse" modellen door TonM
Vandaag om 14:00:40
Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: Helemaal opnieuw digitaal beginnen  (gelezen 4657 keer)

railgeert

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Gepost op: 30 september 2018, 21:15:48 »
Hallo allemaal
Na ongeveer zeven jaar niks te hebben gedaan , baan had ik helemaal afgebroken, ben ik vanmiddag weer eens begonnen..
Heb een rondje aan rails uitgelegd en mn intellibox aangesloten. Heb een trafo aangesloten op de IB en twee draden aangesloten op de rails en daarop een van decoder voorziene lok gezet. Heb daarna geprobeerd een adres in de lok te programmeren , volgens mij gelukt. En verder kom ik even niet.
Mn eerste vraag is: moet er behalve de intellibox ook een trafo worden aangesloten aan de rails??, kan dat even nergens vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 30 september 2018, 21:24:29 »
Nee, de trafo van de Intellibox voedt ook de baan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

railgeert

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #2 Gepost op: 30 september 2018, 21:29:35 »
Okay, bedankt.
Volgende vraag: als ik programmeer op het normale spoor dan hoef ik toch niet de programeer uitgangen van de IB te gebruiken?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #3 Gepost op: 30 september 2018, 22:01:32 »
Pom staat voor Programming on main. Dat doe je dan juist op het normale spoor en niet via de programmeeruitgang.
Alleen kan je zo geen adres veranderen. Dat kan alleen via de programmeeruitgang. Ik heb overigens geen IB en weet dus hiet hoe dat daar wordt genoemd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5678
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2018, 22:10:03 »
Welkom Geert.
Citaat
als ik programmeer op het normale spoor dan hoef ik toch niet de programeer uitgangen van de IB te gebruiken?
Het is wel veilig om een apart programmeerspoor te gebruiken.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2018, 22:54:33 »
Inderdaad, de kans is groot dat je locs vergeet te verwijderen van het spoor. Je programmeert elke loc die op het spoor staat.

Advies : gebruik je programmer uitgang om te programmeren :)

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 688
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #6 Gepost op: 30 september 2018, 23:37:08 »
'Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.'

QED.

Sandopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 280
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #7 Gepost op: 30 september 2018, 23:54:28 »
Verw. Verkeerde draadje gepost.

Ben geloof ik ietwat warrig vanavond. Post herstelt.


Martin,

Volgens mij verwissel jij programmeerspoor en POM. Met POM voer je alleen wijzigingen door voor de decoder die je geselecteerd hebt. Op het programmeerspoor wijzig je voor alle locs die op het programmeerspoor aanwezig zijn de CV('s). POM is handig om b.v. tijdens het rijden de motorregeling aan te passen.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 00:16:12 door Sandopie »
Met vriendelijke groet,

Rinus Vos

Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.



OpenDcc GBMBoost16T master, GBM16TS, GBMBoost16T cliënt, OneControl en LightControl, iTrain.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #8 Gepost op: 01 oktober 2018, 07:33:26 »
Zo is dat. Met Pom programmeer je alleen de loc met het gekozen adres. Precies de reden waarom je dat adres onder Pom niet kan veranderen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

railgeert

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #9 Gepost op: 01 oktober 2018, 09:08:18 »
Ben weer wat verder, heb nl beide draadjes welke naar het spoor gaan bij de IB omgewisseld , nu aangesloten op programmeer spoor, kan dus nu een lok zn adrs uitlezen en veranderen. IB ingesteld op alleen prog. spoor.
Alleen ik vindt dat niet handig, ik wil op mn normale spoor ook het adrs van de lok kunnen inlezen/ veranderen, volgens mij had ik dat vroeger ook zo ???. Iemand een idee of dit kan?

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #10 Gepost op: 01 oktober 2018, 09:16:38 »
Nee dat kan niet. Zie de vorige post van Henk.  Als die optie er wel zou zijn zou dat betekenen dat alle loks op je baan hetzelfde adres zouden krijgen en dan wordt je ook niet vrolijk.

Wiebe

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #11 Gepost op: 01 oktober 2018, 09:23:48 »
Het kan wel (niet met POM zoals al eerder aangegeven), maar dan moet dan op de hele baan alleen (!) de te programmeren lok staan. Staan er ook nog andere loks (of wagons met functiedecoder) op de baan dan worden die meteen ook mee geprogrammeerd zoals Wiebe en Martin eerder ook al aangaven.

Het handigst is om een apart stukje spoor als programmeerspoor te gebruiken. Dat kan ook bijvoorbeeld een klein kopspoortje aan je gewone baan zijn. Als je dat dubbel isoleert kun je met een simpele dubbelpolige schakelaar wisselen van normaal spoor naar programmeerspoor.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 09:25:47 door Bert V »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #12 Gepost op: 01 oktober 2018, 09:34:59 »
CV1 kan alleen via de programmeeruitgang worden veranderd. Bij systemen zonder programmeeruitgang (Roco Maus) is dat natuurlijk anders, maar de programmeeruitgang is niet voor niets bedacht. Ik weet niet of je met de IB wel via cv17 en cv18 onder POM een lang adres kan wijzigen. Je kan zeker een consistadres wijzigen.

De vraag is waarom je cv1 onder POM zou willen veranderen. Zo vaak is dat niet nodig.

Bij mijn Lenz-centrale is de programmeeruitgang op een rollenbank of een apart metertje spoor aangesloten. Een nieuwe loc of een loc met een net ingebouwde decoder zet ik op dat programmeerspoor om te kijken of alles in orde is. De programmeeruitgang heeft een sterk begrensde stroomafgifte en kan een verkeerd gemonteerde decoder niet opblazen. Nu speelt dat met de komst van de decoderstekkers niet meer zo, maar toch. Als alles in orde blijkt, geef ik de loc het gewenste adres en verander wat ik toch al wil veranderen. Daarna gaat de loc naar de baan en gebruik ik vooral nog POM. Ik vind dat handig, omdat je de verandering gelijk kan proberen. Je kan geen cv's uitlezen, dus zo nu en dan moet de loc toch terug naar het programmeerspoor, maar een risico heeft het gebruik van POM verder niet.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 09:47:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

railgeert

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #13 Gepost op: 01 oktober 2018, 11:15:44 »
Okay, bedankt tis me duidelijk. Alleen ben ik ff aan het denken hoe ik het vroeger dan had :( , Als ik een stuk programmeer rail opneem in de bestaande baan, dus dat dat daar een onderdeel van de baan vormt, kan het dan wel? Of stopt dan een lok op dat stuk als je alleen aan het rijden bent en dus niet aan het programmeren

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Helemaal opnieuw digitaal beginnen
« Reactie #14 Gepost op: 01 oktober 2018, 11:29:59 »
De bedoeling is dan dat een omschakelaar dat stuk spoor naar keuze verbindt met de gewone uitgangen of de programmeeruitgangen.
Ik vind het eigenlijk onhandig om een stuk van de baan daarvoor te gebruiken. Als je na programmeren vergeet de schakelaar terug te zetten (en dat ga je een keer vergeten), dan zal de eerste loc die naar het spoor rijdt de programmeeruitgang met de gewone uitgangen verbinden. Dat vindt de programmeeruitgang niet fijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.