Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door saskia
Vandaag om 16:49:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 16:48:48
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door henk
Vandaag om 16:48:46
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:35:53
Omgeving Frankfurt am Main door haes
Vandaag om 15:37:55
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
verlichting inbouwen voor beginners door Scratchbuilt
Vandaag om 14:43:28
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Digitaliseren Trix V 120 door Ben
Vandaag om 14:35:32
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 13:51:49
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Configureren van YD8116 via web browser door Ben
Vandaag om 13:15:02
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door j.ossebaar
Vandaag om 12:53:03
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
  

Auteur Topic: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?  (gelezen 10084 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22621
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #15 Gepost op: 27 September 2018, 11:56:05 »
Precies, na ijking rijden de treinen echt veel mooier, ook bij meerdere melders per blok. Voor mij reden om de locs altijd te ijken. Zoveel werk vind ik dat niet. Bovendien is het in ieder geval bij Koploper genoeg om een paar waarden in te vullen voor een sterk verbeterd rijgedrag. Dat doe ik ook weleens bij een nieuwe loc. Genoeg modellen die ik nooit meer volledig heb geijkt, omdat ze mooi zat rijden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2063
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #16 Gepost op: 27 September 2018, 11:56:58 »
Ook met meerdere melders per blok WIL je en MOET je de treinen ijken. Je wilt toch netjes afremmen zodra je de binnenmelder vh stationsblok binnenrijd? En zodra je de stopmelder raakt, wil je dat je trein al kruipt zodat hij daar netjes tot stilstand komt en niet abrupt.

Ik wil zelfs al dat mijn treinen progressiever langzamer gaan rijden VOORDAT ze uberhaupt over de 'binnenmelder' vh station (of in mijn geval, het stationsblok) rijden.

Wat je WIL moet iedereen natuurlijk zelf weten.
En het zijn je eigen treinen op je eigen baan. Dat wat je MOET beslis je volgens mij dus ook helemaal zelf.

Roelco

RobVille

  • Gast
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #17 Gepost op: 27 September 2018, 12:46:16 »
Tja, hoeveel melders. Het is altijd een compromis. Zelf rij ik met iTrain. Mijn advies! Zoveel mogelijk. Waarom? Zelf maak ik gebruik van minimaal drie deelblokken, een binnenkomst- , vertrek- en een middenmelder voor de detectie. De aankomst- en vertrekmelder zijn minimaal 50 cm, de gemiddelde lengte van een loc. De lengte van de trein in relatie met de bloklengte is niet echt van belang. Past de trein niet in het blok dan wordt de wisselstaat cq het voorafgaande blok niet vrijgegeven. Dit kan weer een deadlock tot gevolg hebben.

Zelf ga ik nu uit van iTrain. In de praktijk maak ik gebruik van “posities”. In principe kan ik per blok volstaan met een melder. Alleen de nauwkeurigheid van bv het stoppen van treinen voor seinen wordt minder (lange treinen, solo rijden, multitractie, Mfx, warme motoren ….). Doordat ik gebruik maak van meerdere melders per blok, wordt de nauwkeurigheid van de snelheid en de positie in het blok groter. In het begin gebruikte ik niet-geijkte Mfx locs waarbij het afremmen en optrekken van de loc in de decoder was ingesteld. Zelfs deze locs stopte keurig voor de seinen.

De loc kun je nog verder afregelen door gebruik te maken van de terugmelder-offset en de reactievertraging binnen iTrain.

Binnen de software is het mogelijk om de snelheid van elke individuele loc te regelen. Multitractie met wagons tot een lengte van 250 cm stoppen keurig voor de seinen. Het valt me op dat wanneer een korte trein het blok inrijdt, het voorafgaande blok eerder wordt vrijgegeven dan bij een langere trein ;)

Ik zou zeggen, maak zoveel deelblokken als mogelijk, sluit deze al dan niet aan. Stel dat je later andere software gaat gebruiken dan hoef je aan de baan niets te veranderen, hooguit een kabeltje trekken.

Wil je helemaal zeker zijn van de terugmelding dan kun je kiezen voor Games on Track, alleen die zichtbare zendertjes …… >:(

Groetjes,
Rob

Trein-H0

  • Gast
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #18 Gepost op: 27 September 2018, 13:08:10 »
minimaal 50 cm, de gemiddelde lengte van een loc?

Gemiddeld?
Spoor 1?

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22621
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #19 Gepost op: 27 September 2018, 13:19:40 »
Een loc hoeft ook helemaal niet in een meldsectie te passen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RobVille

  • Gast
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #20 Gepost op: 27 September 2018, 13:22:26 »
--> H0

Blijkbaar een ongelukkige formulering van mijn kant. Omdat ik vrij veel met multitractie rij,
heb ik de stop- cq vertrekmelder aangepast aan de lengte van deze locs en daarbij rekening
gehouden met een eventuele doorschieten van deze combinaties. 

Groetjes,
Rob

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6849
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #21 Gepost op: 27 September 2018, 13:27:38 »

Het valt me op dat wanneer een korte trein het blok inrijdt, het voorafgaande blok eerder wordt vrijgegeven dan bij een langere trein ;)


Da's niet zo raar. De snelheid van de trein is bekend evenzo de lengte. Dus is ook bekend wanneer de wisselstraat die voor de melder ligt vrij is.

Gr, Ben.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22621
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #22 Gepost op: 27 September 2018, 13:37:07 »
--> H0

Blijkbaar een ongelukkige formulering van mijn kant. Omdat ik vrij veel met multitractie rij,
heb ik de stop- cq vertrekmelder aangepast aan de lengte van deze locs en daarbij rekening
gehouden met een eventuele doorschieten van deze combinaties.

Als je 50 cm nodig hebt om doorschieten te voorkomen, dan gaat er echt iets niet goed. Goed geijkte locs stoppen keurig als het eerste stroomafnemende wiel de stopsectie inrijdt. Het hele remproces is dan al lang in gang gezet en bijna afgerond.
Wat het met multitractie te maken heeft, is mij al helemaal onduidelijk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #23 Gepost op: 27 September 2018, 13:50:58 »
Zelfs al zou je een meldsectie hebben van maar 10 cm, dan wordt het remproces toch niet afgebroken als de detectie stopt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobVille

  • Gast
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #24 Gepost op: 27 September 2018, 14:07:44 »
Blijkbaar moet ik iets specifieker zijn. Ik dacht dat jullie wel begrepen dat mijn baan een 3L baan (stroomdetectie) is gebouwd met gemodificeerde 2L componenten. Probleem is de plaatsing van de sleper onder de loc cq treinstel. Deze varieert nogal .... ;) Om het doorschieten onder het sein te voorkomen zijn stop- cq vertrekmelders iets aan de lange kant. Daarnaast is de snelheid van de trein bij het binnenkomen van de stopmelder voor het sein erg belangrijk. Te hoge snelheid betekent een "noodstop".  Zelf wil ik zo langzaam mogelijk afremmen en dat kost lengte ....

Als je 50 cm nodig hebt om doorschieten te voorkomen, dan gaat er echt iets niet goed. Goed geijkte locs stoppen keurig als het eerste stroomafnemende wiel de stopsectie inrijdt. Het hele remproces is dan al lang in gang gezet en bijna afgerond.
Wat het met multitractie te maken heeft, is mij al helemaal onduidelijk.
Nogmaals, excuses voor mijn niet adequate omschrijving.

Zelfs al zou je een meldsectie hebben van maar 10 cm, dan wordt het remproces toch niet afgebroken als de detectie stopt?
Probleem bij mij is, dat deze trein dan niet meer gedetecteerd wordt.

Groetjes,
Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #25 Gepost op: 27 September 2018, 14:15:38 »
Probleem bij mij is, dat deze trein dan niet meer gedetecteerd wordt.
Oké, maar je besturingsprogramma weet toch waar de trein is? Er zijn ook modelspoorders die met reedcontacten werken. Die worden ook maar kort geactiveerd en toch weet het programma daar mee om te gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22621
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #26 Gepost op: 27 September 2018, 14:43:06 »
Blijkbaar moet ik iets specifieker zijn. Ik dacht dat jullie wel begrepen dat mijn baan een 3L baan (stroomdetectie) is gebouwd met gemodificeerde 2L componenten.

Sorry Rob, maar zoiets bedenk ik niet zomaar.  :)

Het klinkt een beetje alsof een fink deel van het remmen in de stopsectie moet plaatsvinden. Dat hoeft nu net niet met moderne programma's. Een stopsectie is tegenwoordig een zekerheidje voor de laatste paar centimeter.

In ieder geval rijdt de vragensteller tweerail met stroomdetectie.
« Laatst bewerkt op: 27 September 2018, 14:49:57 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RobVille

  • Gast
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #27 Gepost op: 27 September 2018, 15:01:35 »
Oké, maar je besturingsprogramma weet toch waar de trein is? Er zijn ook modelspoorders die met reedcontacten werken. Die worden ook maar kort geactiveerd en toch weet het programma daar mee om te gaan.

Nee dus ...  Bij het kiezen van het type bezetmelder zijn er een aantal mogelijkheden. In iTrain kies ik voor bezetmelders. Deze geven aan of een spoor bezet is of niet. Schiet een trein door het blok (10 cm) dan geeft iTrain aan dat de trein in een "onverwacht" blok staat en stopt de route. Ik heb geen idee hoe iTrain omgaat met reedcontacten, simpelweg omdat ik deze optie niet gebruik.

Om nog even terug te komen op het aantal bezetmelders. Uit bovenstaande discussie kun je wel afleiden dat er tal van mogelijkheden zijn om detectie toe te passen met elk zijn voor- en nadelen.

Sorry Rob, maar zoiets bedenk ik niet zomaar.  :)

Het klinkt een beetje alsof een fink deel van het remmen in de stopsectie moet plaatsvinden. Dat hoeft nu net niet met moderne programma's. Een stopsectie is tegenwoordig een zekerheidje voor de laatste paar centimeter.

Klopt, alleen is dit afhankelijk van de configuratie in je software en het gebruik van het type bezetmelder.


Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: 27 September 2018, 15:04:43 door RobVille »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #28 Gepost op: 27 September 2018, 16:22:05 »
Blijkbaar moet ik iets specifieker zijn. Ik dacht dat jullie wel begrepen dat mijn baan een 3L baan (stroomdetectie)

Groetjes,
Rob

Dan mis je dus 1 van de grote voordelen van 3rail, nl volledige treindetectie zonder gedoe.

grtz rob

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Detectiestuk, hoe lang moet een bezetmelder zijn?
« Reactie #29 Gepost op: 27 September 2018, 17:31:57 »
@borotof, ligt aan de soort rails, met M-rails is dat een aardig gedoe ofwel, het kost je veel schakelrails en volledig blok detectie is onmogelijk ;D Maar uitgaande van K of C, ja, lijkt mij massadetectie ook makkelijker. Of de stroomdetectie in de rail ipv de 3e rail.

En qua lengte van de stopsectie, lijkt me niet van toepassing op doorschieten, alleen dat de neus misschien al voorbij de blokscheiding is als de sleper net de stopsectie raakt. Of mis ik iets? ???


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox