Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?  (gelezen 18347 keer)

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #45 Gepost op: 28 september 2018, 15:50:57 »
Dat klopt ook wel Wim, ergens denk ik er net zo over.  Je kan namelijk niet alles hebben in princiepe.  ik heb ook nog enkele andere bouwprojecten die ik graag zou realiseren (minder gerelateerd aan treinen) spoor 1 is een schaal die zeker mijn hart veroverd heeft, toch moet ik zeggen dat schaal H0 ook nog steeds zijn plaats verdient.  Ik twijfel werkelijk tussen deze 2 schalen.  Na 8jaar ben ik in H0 nog steeds niet tot een baanplan gekomen waar ik zo iets van heb, ok dit is het.  Ik zie liefst dubbelsporig bvb in H0 waarin treinen mekaar kunnen kruisen.  toch als ik een plan uitteken en de wisselstraten wil beperkten val ik snel terug op een enkelsporig plan waar ik dan achteraf niet tevreden over ben.  Enkelsporige plannen nodigen minder uit om met lange 'zware' treinen te rijden maar eerder met buurtgoederenvervoer, en dubbelsporige plannen met een toch wel realistisch karakter vragen veelal meer ruimte dan ik ter mijner beschikking heb (ook al heb ik eigenlijk een riante ruimte) In spoor 1 vind ik het veel minder erg om met korte treinen te rijden en te rangeren, spoor 1 is dan ook een heel ander gegeven.  je kan daarin ook een 'kleine' baan bouwen met meer mogelijkheden en detail.  dat spreekt me wel aan eerlijk gezegd...

het blijft een moeilijke keuze.  De ene ochtend stap ik uit mijn bed en denk ik, Het word Spoor 1, de volgende ochtend denk ik weer, H0 is toch de meer verstandige keuze voor een herbeginner...

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #46 Gepost op: 28 september 2018, 16:02:28 »
Een nadeel van een tuinbaan is overigens wel dat je er niet het hele jaar door van kunt genieten. Het regent hier nogal eens en dan is het gewoon toch wat minder leuk  :(

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #47 Gepost op: 28 september 2018, 16:03:31 »
Je kunt ook een dubbelsporig paradetraject nemen met een schaduwstation aan de achterzijde (op hetzelfde niveau dus). Dat is relatief snel te bouwen en je kunt al snel je treinen zien rijden. Wissels zijn niet nodig in je zichtbare deel.
Voor de afwisseling kun je dan no een aftakking toevoegen. Bv een enkelsporige lijn die aftakt van de hoofdlijn. Een station is niet nodig. Misschien een halte om het wat aan te kleden en je personentreinen (alleen de stoptreinen) een reden geven om wat langer stil te staan.
Je kunt het altijd nog weer uitbreiden met industrie of een haventje oid.

Bij deze een link van iemand die zoiets in N bouwt.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9848#p158655

Je schrijft dat enkelspoor minder uitnodigt tot zware treinen. Nu worden die treinen natuurlijk bij voorkeur over de hoofdlijnen gestuurd, maar het kan best zijn dat een zware trein een beginpunt aan een zijlijn heeft. Bv een groeve voor ballast of kalk. Via de enkelsporige lijn rijdt de trein naar de dichtsbijzijnde hoofdlijn en dan verder het land in.
Daarnaast bestaan er ook enkelsporige hoofdlijnen. Zeker in Duitsland zijn er daar best veel van. Enkelsporig betekent niet per definitie simpeler, rustiger of korte treintjes.

...het blijft een moeilijke keuze.  De ene ochtend stap ik uit mijn bed en denk ik, Het word Spoor 1, de volgende ochtend denk ik weer, H0 is toch de meer verstandige keuze voor een herbeginner...
Denk aan Lance Mindheim.... voor je het weet ben je een decennium verder en heb je nog steeds niets... Denk niet te lang na. Begin aan een relatief simpele baan (schaal maakt niet zo veel uit), maar begin in ieder geval.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #48 Gepost op: 28 september 2018, 16:18:25 »
Goed punt wat je zegt ivm regenweer.  Daar had ik al even niet mee stilgestaan.  Anderzijds heb ik op die momenten dan natuurlijk nog mijn binnenbaan om me even om te bekommeren in dat geval.

Die link die je stuurt ivm dat spoor N baantje is echt wel boeiend.  Als ik dat uitvergroot naar spoor H0 komt het zo wat overeen met de ruimte die ik heb.  Ik was bovendien aan iets soortgelijks aan het denken... Moest ik momenteel een baantje bouwen denk ik toch eerder voor H0 te gaan.

Wat betreft beginnen.  Ik heb net mijn managementcursus met vrucht afgesloten en heb vanmiddag mijn resultaten gehad.  Nu komende maand zou ik nog voor mijn treinbrevet moeten studeren en bij goed weer mijn vliegbrevet moeten vernieuwen.  ondertussen moet ik dan op zolder nog even de kasten monteren en de laatste hand leggen aan de afwerking.  Dan kan ik beginnen bouwen.  Ik hoop realistisch genomen eind dit jaar of begin volgend jaar effectief te kunnen starten.

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #49 Gepost op: 29 september 2018, 18:26:03 »
@wim nadat ik nog even je post las bedacht ik me dat achterin een schaduwstation nogal moeilijk is met het schuine dak.  Ik ben echter van plan om met een helix naar onder toe te werken en onderin een schaduwstation te maken.  Dit werd me echter al afgeraden.  Anderzijds als ik de delfthavense schipbruggen zie van maasbuurtspoor, dan moet ik zeggen dat het bij hun althans toch gesmeerd loopt...

Misschien is dit ook een optie?

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #50 Gepost op: 30 september 2018, 22:03:37 »
Hallo Bjorn,

Gefeliciteerd met het slagen voor je managementscursus en succes met je trein- en vliegbrevet. Ik zie dat je nog wel even druk bent :)

Waarom zou dat schaduwstation onder het schuine dak een probleem worden? Het voordeel van een schaduwstation aan de achterzijde is, dat erboven geen landschap nodig is. Net zoals de N baan die ik als voorbeeld stuurde. Wat wel een probleem kan zijn, is de bereikbaarheid, maar dat heeft niets te maken met een schuin dak. Dat probleem heb je ook met een rechte muur.
Je kunt het op meerdere manieren oplossen.
1. Hele baan verrijdbaar maken zodat je er achter kunt komen bij problemen in het schaduwstation. Al kan het naar voren rijden van een hele baan in schaal h0 wat problematischer worden dan in N (scheelt toch een factor 4 in oppervlak)
2. De baan niet tegen de muur bouwen, maar een smalle gang aan de achterzijde houden. 40 cm breed is genoeg denk ik, maar dat hangt ook van je postuur af
3. Een O vormige baan bouwen ipv een rechthoek. Op het achterste deel komt het schaduwstation, op het voorste deel het zichtbare deel van de baan. In de tussenruimte heb je dan plek om te staan (voor onderhoud en noodgevallen). Deze oplossing vraagt evenveel ruimte als optie 2, maar geeft ruimere bogen tussen S-station en zichtbaar deel.
4. Schaduwstation onder het zichtbare deel van de baan en verbinden met 1 of 2 helixen.

Optie nr 4 wordt veel toegepast en is technisch gezien zeker mogelijk. Ik wil hem echter ook afraden. De reden is meervoudig: een helix vreet ruimte, (veel) tijd om te maken, geld (er gaat ontzettend veel rails in zitten wat dus ook weer tijd kost). Verder hebben je loks altijd te maken met een lange helling, iedere keer dat ze een rondje over je baan maken. Dat is nooit goed voor een motor; ze slijten gewoon harder.

Persoonlijk vind ik helixen ondingen. Soms zijn ze een noodzakelijk kwaad (bv bij weinig ruimte), maar als je ze kunt voorkomen zou ik dat zeker doen.
In jouw geval heb je meer dan voldoende ruimte. Daarnaast heb je (erg) weinig tijd. Ik zou dus voor een baanplan gaan dat snel te bouwen is.
Je kunt het zelfs zo bouwen dat je schaduwstation en je zichtbare deel losse segmenten zijn. Ze worden in eerste instantie verbonden door twee 180 graden bogen (ook op losse segmenten). Mocht je later dan toch het schaduwstation onder het zichtbare deel willen hebben, dan bouw je 2 helixen en plaats je het schaduwstation een stuk lager. Zowel schaduw als zichtbaar station zijn dan volledig her te gebruiken. Alleen de twee 180 graden bogen niet.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #51 Gepost op: 01 oktober 2018, 14:51:55 »
Hoi wim,

bedankt met je felicitaties alvast.

Wat je aanhaalt is inderdaad waar ik dus mee zit, de bereikbaarheid.  De baan zou in zijn geheel 6m50 lang worden dan. om een mooie boog te maken heb je toch 1m30 nodig ongeveer, daarmee komt dat op het smalste stuk van de zolder de baan dan op 40cm van de muur komt te staan en voor de baan zelf nog te weinig ruimte over blijft om effectief voor de baan te kunnen staan.  met name een goeie 30cm ik heb ook al zitten denken om een baan te maken de kamer rond (weliswaar veel eenvoudiger dan eerst aangegeven.  toch blijf ik steeds op datzelfde probleem botsen lijkt het..  Hoe dan ook ruimte voorzien om achterom te gaan is niet mogelijk, de o vormige baan net hetzelfde probleem, en verrijdbaar maken van zulk een baan is bijna vragen om brokken denk ik.  daarom dat ik voor optie 4 dacht te kiezen maar dat word me langs alle kanten afgeraden merk ik nu... zo gaat het wel bijzonder moeilijk worden denk ik... bovendien moet ik ook echt wel nog ruimte voorzien voor een ander project wat ik nog in de pijplijn heb zitten...

Persoonlijk ben ik ook geen echte voorstander van helixen maar het lijkt me de meest praktische oplossing om toch nog ruimte te kunnen behouden voor andere projecten.  Mijn twijfel bevind zich er vooral in dat je bij wijze van spreken al je treinen in de helixen jaagt links en rechts en dan heel veel treinen hoort rijden maar ze niet ziet rijden... dat vind ik in se een beetje sneu... Misschien is het toch een waardevol idee om nog eens na te denken over die baan de kamer rond, zoals initieel uitgetekend op blz 1 van dit draadje, weliswaar in een eenvoudiger kleedje?

Let wel, ik moet daar volgende maand rekening mee gaan houden aangezien ik dan de kasten begin te bouwen die onder de modelbaan gaan komen (de pre onderbouw zeg maar)
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2018, 14:53:26 door the railwarrior »

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #52 Gepost op: 01 oktober 2018, 15:50:03 »
Hallo Bjorn,
Ik zie het ruimte probleem nog niet helemaal. Je lijkt juist ontzettend veel ruimte te hebben.
Voor de goede orde, het schetsje van je zolder uit een eerder draadje is nog steeds geldig?

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44917.msg720590#msg720590

Ik bedoel de afmetingen van de zolderkamer, niet de baan zelf.
Vanavond probeer ik nog even te schetsen wat ik in gedachten had. Ik vermoed dat je iets te star denkt over wat er wel en niet mogelijk is.

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #53 Gepost op: 01 oktober 2018, 16:29:09 »
Hoi Wim,

Wel nee in wezen is dit niet meer mogelijk daar ik meer opbergruimte nodig zal hebben, die zal weliswaar onder de baan zal komen.  Toch kan ik het midden van de zolder niet meer benuttigen omdat ook daar kasten rug tegen rug zullen komen.  de ruimte tussen de trappenhal aan de linker kant van de ruimte is aan de ene kant 2m50, aan de andere kant 130cm dit op 1m hoogte, de helling van het dak is 45°.  Op 90cm hoogte heb ik dus genoeg ruimte voor mijn treinen te laten rijden over die afstand.  Op die mannier kan ik overal kasten onderin maken van 80cm hoog.  (zo heb ik genoeg ruimte tussen kast en baan om leidingen te trekken, mogelijk wat scenery dat wat lager komt dan de baan, ruimte voor wisselsturingen,... zo moet ik inderdaad wel voorzien dat het schaduwstation achter de baan komt of in de baan verwerkt is... (opnieuw zoals in voorbeeld nr 1 van dit draadje) anderzijds kan ik ook treinen laten rijden op 120cm, het schaduwstation op 80cm (met wisselsturingen langs de wissels aangezien deze toch niet zichtbaar zijn) onder de effectieve modelbaan.  Natuurlijk een mooie boog waar je makkelijk met langere treinen doorkan heb je ongeveer een goeie 130cm voor nodig, + ook nog 30 cm die je verliest door het schuine dak op 120cm.  gevolg is dat je dan 160cm nodig hebt en 90cm over houd eer je gevangen zit tussen muur en modelbaan ter hoogte van de trappenhal.... zo kan je door middel van een helix de eenvoudigere banen realiseren in voorbeeld 2 en 3... Als ik die baan nog wil voorzien van ruimte om achter door te kunnen moet ze 45cm vooruit komen en dan heb ik tussen baan en muur van de trappenhal eveneens nog 45cm over.  Is dat niet wat krap?

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #54 Gepost op: 01 oktober 2018, 16:47:45 »
Aha. Zou je een schetsje met alle maten van de zolderkamer kunnen maken? Dan wordt het wat duidelijker.
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #55 Gepost op: 01 oktober 2018, 17:17:08 »
Wel zoals gevraagd wim, de maten staan er niet bij, maar de kleine vierkanten zijn 10cm groot, de dikker gedrukte vierkanten zijn 1m.  Het lila vlak links is dus de trappenhal, de licht gele vlakken zijn de 2 radiatoren en het venster rechts is 1m groot. ik wou de maten er nog bij zetten maar blijkbaar ging dat niet zo vlot.  De maten zijn daar waar de opkant stopt op 1m hoogte, daar begint dan het dak onder een helling van 45graden. per 10cm hoger de baan ligt, verlies je 10cm diepte, let wel ik heb ook rekening gehouden met 10cm doorrijhoogte hoogte zodat de treinen altijd probleemloos kunnen rijden zonder dat de pantografen wat raken...


Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #56 Gepost op: 01 oktober 2018, 22:57:41 »
Hallo Bjorn,

Dank je voor de maten en de uitleg. Ik denk dat er nog voldoende mogelijkheden zijn zonder dat een helix nodig is :)
Hieronder een schetsje, zowel een bovenaanzicht als een zijaanzicht. Ik heb geprobeerd om het op schaal te tekenen:




Ik ben uitgegaan van een O-vormige baan op een hoogte van 90 cm boven de vloer. Dat geeft de beste benutting van je ruimte. Achteraan een schaduwstation (grijs vlak). Vooraan het zichtbare deel (groen vlak). Daartussen een loopruimte voor toegang voor onderhoud/noodgevallen.

Het schaduwstation is 40 cm breed. Dat is genoeg om 6 sporen naast elkaar te leggen, dus 3 per richting met nog voldoende marge. Het ligt direct tegen de wand. Veel ruimte heb je hier niet nodig, want er ligt toch geen landschap.
Dan het looppad in het midden. Dat is 50 cm breed. Je kunt er geen wals dansen, maar dat hoeft ook niet. Om zo nu en dan wat rails te poetsen in het schaduwstation of een ontspoorde trein weer op de rails te krijgen is het breed genoeg.
Tenslotte het zichtbare deel. Dit is 80 cm breed. Dieper zou ik niet gaan zodat het volledig vanaf de voozijde toegankelijk is (zowel voor landschapsbouw als hersporen van treinen/ poetsen van rails. Het zichtbare deel heeft een achtergrondplaat (vertikale zwarte streep in de schets). Als je die verwijderbaar maakt, kun je ook vanuit het looppad bij het zichtbare deel (in geval van nood).
Met tussenstukjes (grijs) verbind je het zichtbare deel met het schaduwstation. In het huidige ontwerp moet je onder de baan doorkruipen om in het looppad te komen. Uiteraard kun je ook een uitneembare brug/sectie maken (aan de linker kant) zodat je er gemakkelijker bij kunt.

Tenslotte: de totale baan is 170 cm breed. Tussen zichtbare baan en trappenhal heb je nog 80 cm ruimte over. Ruim voldoende om te staan/bedienen/keuvelen met gasten/enz.
Daarnaast blijft een groot deel van de kamer beschikbaar voor andere dingen. En een voordeel: geen helix, alles op 1 hoogte dus snel te bouwen!

Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #57 Gepost op: 02 oktober 2018, 09:01:35 »
Het lijkt wel of Wim wil bouwen en niet Björn ;)

Ronald
Groet,
      Ronald

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #58 Gepost op: 02 oktober 2018, 09:06:36 »
Met zo veel ruimte zou ik het wel weten ja!  ;D
Mijn vrouw zei gisteren ook al: "Ben je nu bezig om banen voor anderen te ontwerpen? Zou je niet eens aan je eigen baan werken ipv op het forum rond te hangen..."
Daar heeft ze natuurlijk wel gelijk in. Alleen heb ik een hele rits draadjes te solderen voor mijn eigen baan, en daar heb ik een gloeiende hekel aan. Dan is dit veel leuker  :)
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
« Reactie #59 Gepost op: 02 oktober 2018, 09:38:04 »
Gloeiende hekel aan solderen...
Misschien heeft Björn daar meer plezier in?
Maar ja, als er twee ruilen, moet er een huilen. Of beide vrouwen.

Ronald
Groet,
      Ronald