Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen Lima Hondekop door Dick55
Vandaag om 11:56:54
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: pre baanplan ontwerpen  (gelezen 4196 keer)

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
pre baanplan ontwerpen
« Gepost op: 24 juni 2012, 21:59:49 »
beste mensen, ik ben nieuw op dit forum en ga een oude hobby nieuw leven in blazen.  Vroeger had ik bij mijn ouders een baantje op zolder gebouwd  toen van 4m x 1m20.  ik heb nu echter een hele zolder ter mijner beschikking.  Ik ben van plan te bouwen in schaal HO tijdperk V  het zal ergens als thema hebben dat het zich rond Brussel zou kunnen afspelen. De ruimte die ik heb is 7m50 x 6m... de laatste meter langs de lange kant kan ik echter niet benuttigen omdat hier nog aansluitingen komen naar ons verluchtingssysteem in de woning en anders kan ik daar niet meer bij. dat heeft me volgende plannen opgeleverd voor een tafel te bouwen.  Let wel, onderaan de plannen zal u merken dat ik een grote open ruimte heb, de kans bestaat dat ik deze nog ga gebruiken voor een volgend project wat ik ooit misschien nog wil realiseren, maar daar is echter nog wel wat twijfel over, desalniettemin wil ik toch hier rekening mee houden om zodanig toch hiervoor de nodige ruimte te vrijwaren.

ziehier de plannen:







let wel, de witte ruimte is dus de ruimte die ik zou gebruiken om mijn baan op te realiseren, wat denken jullie dat het beste zou zijn?

MVG

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2012, 22:18:47 »
Hallo Railwarrior,

welkom terug in deze mooie hobby en op het forum. Je hebt gelukkig een grote ruimte ter beschikking.
In het bovenste plaatje ga je denk ik problemen krijgen met de reikwijdte, je kan normaal maximaal 80cm reiken (ook afhankelijk van je lengte en type bebouwing). Ontsporingen gebeuren uiteraard altijd op de meest ontoegankelijke plaatsen  ;D  Van de onderste twee zou ik de laatste kiezen. Zijn de paden tussen de baan wel breed genoeg om je fatsoenlijk te kunnen draaien en zo, anders gaat het gegarandeerd een keer mis. Ik zie geen maten staan in de tekening, maar als je met rijtuigen in 1:87 gaat rijden zou ik de straal van je bogen zeker niet kleiner als 410 mm nemen (dit is hart op hart gemeten van de rails, dus totaal cirkel wordt nog iets groter), liefst nog wat ruimer. Zonder maten is het daarom moeilijk te beoordelen of je een halve (of hele) cirkel kan maken zo. Lees ook eens in de encyclopedie (knop in de balk bovenaan), daarin staan al heel veel goede tips. Succes met de plannen, ik blijf het volgen.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2012, 12:24:21 »
ik heb even de vrijheid genomen om de maten er bij te vermelden, zodoende geeft het een wat overzichtelijker beeld.  Je komt de kamer binnen vanaf het groene vlak aan de bovenkant.



nog even een kleine opmerking, de straal van de boog bedraagt 360cm




santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2012, 12:36:00 »
In dit stadium van het ontwerp is het handig om een paar hulplijnen te tekenen. Ik neem aan dat het donker grijs gebied je loopruimte is. Vanaf de grijze grens kun je met maximaal je armlengte reiken over de baan. Globaal is de armlengte 70-75 cm.

Met dunne lijntjes, bijvoorbeeld rood, kunt je de contouren van de reikwijdte aangeven. Dan zie je makkelijk welke delen van de baan eigenlijk niet bereikbaar zijn.

Sander

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2012, 14:03:32 »
Zoveel ruimte, dat zie je eigenlijk vnl. bij modelbanen in de VS.
Heb je in elk geval de ruimte om echt wat te bouwen.

Kijk eens op de website van de Model Railroader. http://mrr.trains.com/
Daar staan regelmatig banen op met deze afmetingen en vormen.

En zo zijn er wel meer US sites met baanplannen.
Google op "track layout" + "model railroad", en kijk dan bij "afbeeldingen van ...".
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2012, 15:51:11 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2012, 10:30:44 »
ik ben toch wel van plan om deze grote aan te houden, het onbereikbare deel van de baan ga ik volbouwen met scenery om zodoende een realistisch beeld te krijgen waarin de treinen vooraan rijden... op het middelste gedeelte kan je nagenoeg overal aan door zijn centrale ligging.  daar ben ik ook van plan om wat industrie te maken (ben er nog niet uit welke) daar waar de treinen dus op de hoofdlijn gaan rijden in het gedeelte dat tegen de wand staat (maar dan uiteraard vooraan) met op het langste gedeelte van 648cm een groot station dat tegen de stad aan ligt.

althans dat is de opvatting voor dit plan, zou ik met de boog werken dan komt de industrie langs de zijkant te liggen en het hoofdstation in een boog.  Al moet ik toegeven dat ik in zake bereikbaarheid daar ook nog niet helemaal uit was hoe daar te werk te gaan.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2012, 12:31:00 »
Natuurlijk begrijp ik wel wat je wilt, maar de essentie is terug te vinden in je eigen woorden :
"het onbereikbare deel van de baan ga ik volbouwen met scenery".

Hoe ga je dat doen ?

Sander

Janssens Paul

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2012, 13:56:35 »
Hallo,

Ben zelf ook pas terug begonnen en ben al een statium verder (ben reeds aan sporenleggen toe) en dan kom je snel tot de vaststelling dat onbereikbare plaatsen onbereikbaar blijven ook voor scenery.  Hou er toch maar rekening mee .

Groetjes
Paul

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2012, 16:01:05 »
Ik had eogenlijk gedacht om in modules van 1m50x1m15 te werken... Op die manier blijft alles bereikbaar, althans zo heb ik vroeger de baan opgebouwk op zolder bij mijn ouders en dat werkte toch aardig... Ofwel was ik 15jaar geleden een stuk leniger :-)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2012, 16:25:44 »
Hallo Railwarrior,

er zijn meerdere oplossingen om je reikwijdte te vergroten. Het werken in modules is natuurlijk al een hele goede. Als je vanaf alle kanten kan werken vergroot je je reikwijdte (als er niet teveel obstakels in de scenery staan) tot ca 1,50 m. Ook het plaatsen van luiken of andere wegneembare delen kan de bereikbaarheid vergroten. Als je rails aan de achterzijde bijv. onder een berg of heuvel wil laten lopen, zorg dan voor toegang van onderaf. Het is in ieder geval belangrijk om dit wel goed in te plannen. Werk je met modules en luiken, dan is er natuurlijk wel de extra moeilijkheid van de overgangen. Zodra de module of het luik is gemonteerd zit je nl weer met je bereikbaarheid, dus dan kan je ook niet goed bij de overgangen komen.
Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing en blijf nog steeds beetje jaloers op de beschikbare ruimte  ;D.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2012, 23:41:50 »
ik heb eens een basis ontwerpje gemaakt, op basis hiervan kan ik verder werken denk ik.


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2012, 23:51:08 »
Railwarrior (heb je ook een naam ?),

Hiermee los je in ieder geval een flink stuk van de problemen met de bereikbaarheid op.

Wat voor type baan ga je bouwen ? 2-rails of 3-rails, analoog of digitaal ? Als ik kijk naar je voorlopige baanplan denk ik dat het verstandig is een beetje te gaan lezen over 'keerlus' zaken.

Sander

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #12 Gepost op: 30 juni 2012, 21:28:38 »
De naam is bjorn hoor :-)

het type rails dat ik ga gebruiken zal zoiezo rocoline zijn.  De reden is eenvoudigweg dat ik daar al materieel van heb en er ook mee vertrouwd ben (vanwege een vroeger baan op zolder bij mijn ouders...) en het is ook de bedoeling op deze keer digitaal te gaan rijden.  Ik heb veel goeds gehoord over de locomuis van roco/fleismann en eventueel in combinatie met de nieuwe z21 module.  het zijn natuurlijk voorlopig denkpistes.  Elke dag kom ik nieuwe dingen tegen en nieuwe ideeën die het oude weer doen vergeten :-) maar goed, 2 dingen staan wel vast dat is dat ik rocoline zou gebruiken en dat liefst digitaal...

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #13 Gepost op: 06 juli 2012, 13:12:08 »
de laatste ontwikkelingen...

het thema:

dit is iets waar ik nog niet over nagedacht had maar in feite wel belangrijk bij het ontwerpen van het sporen plan.  Uiteindelijk probeer je toch zo getrouw mogelijk iets weer te geven en daar had ik nog niet zo bij nagedacht.  Ik heb hier nu wel al verschillende baanplannen zien passeren en zoals gekend in de modelbouw wereld moet je altijd wel compromissen sluiten.  Aanvankelijk had ik meer gedacht iets te bouwen van de lijn 37, maar nu heb ik ook wel een leuk idee gekregen.  Ik moet toegeven dat het misschien wel onconventioneel is maar daarom niet minder leuk om te doen.  Het gaat hem over de lijn 44, deze werd tot 1959 tot stavelot bediend en liep toen langs het circuit van spa-francorchamps.  tot 1969 werd francorchamps nog bediend tijdens de weekends van formule 1 wedstrijden of andere grote wedstrijden van het desbetreffende circuit.  Het karakter van de lijn 44 in het algemeen is momenteel totaal niet veranderd, of toch zeer weinig, ik heb mij inmiddels ook het boek aangeschaft lijn 44 van Thomas Steenthof wat toch wel enkele zeer interessante inzichten gaf.  Aangezien ik altijd wel zelf ook erg autosportminded was lijkt het me wel een leuk project om te maken, en dan eventueel in een meer hedendaags kleedje steken.  Ok, de baan is ondertussen opgebroken in het echte leven, maar daarom lijkt het me wel een leuk project om de baan te bouwen, met het idee hoe ze er vandaag de dag zou uitgezien hebben.  Aan de ene kant heb je dan Francorchamps, met zijn circuit, en aan de andere kant Spa, met Daar dan Spa monopole waar je een klein goederen emplacement had met bijhorende station met 3 sporen.  het sporen plan zou dan wel enigszins bescheiden blijven maar wel realistisch, met een paar leuke rangeermogelijkheden.  Ik ben wel van plan om eens te kijken hoe het allemaal opgebouwd was vroeger en ben van plan om eens in de archieven her en der te duiken op zoek naar leuke nieuwe foto's en voorbeelden omtrent dit onderwerp.  Tips zijn uiteraard altijd welkom.

the railwarrior

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re:pre baanplan ontwerpen
« Reactie #14 Gepost op: 08 juli 2012, 20:52:33 »
in navolging van mijn vorige post heb ik eens een sporenplan gemaakt... Ik geef toe dat het er enigszins eenvoudig uit ziet zeker gezien de ruimte die beschikbaar is, maar op deze manier kan ik wel iets realistisch maken. op de eerste foto zie je het zichtbare gedeelte, dan heb ik nog een foto met de keerlus en last but not least natuurlijk het schaduwstation met keerlus.