BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: the railwarrior op 18 september 2018, 20:54:51

Titel: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 18 september 2018, 20:54:51
Hoi iedereen,

Ik ben relatief nieuw op het forum en eigenlijk al 8j aan het herbeginnen. Na lang sukkelen is mijn zolderkamer eindelijk afgeraakt. Waarvan volgend resultaat:


(http://i67.tinypic.com/11bukba.jpg)

(http://i67.tinypic.com/zkpr9z.jpg)

(http://i63.tinypic.com/11m8f9s.jpg)

(http://i66.tinypic.com/ogdqub.jpg)

Ik weet echter niet meer wat bouwen. We weten wel bijna zeker dat we uiteindelijk hier niet gaan kunnen blijven wonen door omstandigheden, vooral professioneel bij mijn vrouw dan. Dus zoiezo wil ik modulair bouwen om zodanig wat te kunnen recupereren van mijn baan. Ik heb ook diverse plannen uitgetekend waaronder eentje de kamer rond:

(http://i63.tinypic.com/xbl110.jpg)

Maar ook een baan tegen de linker wand:

(http://i67.tinypic.com/257keg6.jpg)

Of:

(http://i68.tinypic.com/oizoky.jpg)

Uiteraard heb ik nog veel meer plannen gemaakt maar dit leek me het mooiste, ik ben bvb fan van banen als saint tourbiere of la bosse maar dan in een Belgisch kleedje. Tijdperk zij eind jaren 90 zijn. Ik zou dan ook vooral met langere treinen rijden zoals de Benelux maar ook memling of vauban zou aan bod komen. Zeg maar de typische Belgische treinen van eind jaren 90 dus. Reacties zijn meer dan welkom want ik lig wat in de knoop. Het ene plan lijkt te druk het ander te pover en met langere treinen rijden legt zo wat zijn beperkingen op. Ik heb ook al erg veel H0 materieel van mijn grootvader geërfd.

Anderzijds twijfel ik ook om eventueel wat in schaal 1 te bouwen en dan voor een pendelbaantje of rangeerbaan te gaan...

Laat de kritieken maar komen. Nog even dit, de ruimte is 7,5x6m waarvan ik 6,5x6 kan benutten. Ik wil echter wel nog wat ruimte laten omdat ik ook nog aan vliegtuigmodelbouw doe.



Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Rondje_HO op 18 september 2018, 21:40:37
Oei, mooie zolder!  (y)  Spijtig dat je er niet permanent kunt bouwen maar misschien kun je dan juist wel uitproberen wat je wil? Zelf hou ik ook van realistisch lange treinen. Misschien kun je eerst de rails op de grond uitleggen en dan eens wat laten rijden. Dan merk je vanzelf of het je bevalt of dat het juist snel gaat vervelen. Dat heb ik zelf ook gedaan :)
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 18 september 2018, 21:54:26
Hallo Warrior (heb je ook een naam?),

Je zegt dat je al 8 jaar aan het denken/tobben bent. Nu ben ik zelf voorstander van een behoorlijke planning, maar 8 jaar is dan wel weer heel erg lang... :o
Mijn advies is dus: bouw iets simpels, waar je snel resultaat van ziet. Dan blijft het plezier in de hobby bestaan en verzand je niet in een eeuwige bouwplaats. Mocht je dan toch veel sneller bouwen dan je had gedacht, dan kun je later altijd gaan uitbreiden.

Je eerste plan (rondom langs de wand) lijkt me dus veel te ambitieus. Beter een kleinere baan zoals het 2e plan. Aan de achterzijde zou je daar nog een paar extra sporen kunnen leggen voor een klein schaduwstation (4 sporen totaal is genoeg op dit moment denk ik).
Mocht je ook nog een beetje willen rangeren, dan kun je in je zichtbare station nog 2 kopspoortjes toevoegen (zoals in je 3e plan).

Maar niet te lang meer denken, gewoon gaan bouwen aan iets simpels. Dan kun je rijden en dat is altijd leuk. :) Mocht het later niet bevallen, dan kun je altijd nog de boel afbreken en iets nieuws beginnen. Dat is altijd beter dan nog eens 8 jaar tobben...

De amerikaanse modelbouwer Lance Mindheim heeft hier ook enkele interesante theorien over. Ik zal eens op zoek gaan naar een linkje van zijn blogs.

Groet, Wim

PS Je hebt wel een erg mooie kamer tot je beschikking! En helemaal de goede kleur als achtergrond van de modelbaan  (y)

 
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Reinout van Rees op 18 september 2018, 23:35:55
(Als Reinout-als-moderator: ik heb de poll van je bericht afgehaald, op die manier werkt een poll niet lekker).

Regulier als Reinout: zoals anderen ook zeiden, wow, wat een prachtige ruimte. Netjes.

Een tikkie oppassen als je begint en het wat eenvoudig houden: goed idee. Ik ben een eenvoudig enkelsporig zijlijntje aan het bouwen met twee stations en ik kom al om in het werk. En ik ben nog wel een paar jaar bezig. Dus...

Enfin, zolang je zorgt dat je in losse bakken bouwt kan je het altijd wel hergebruiken. Met simpele bakken en dan goedkope rails erop kan je lekker wat lengte krijgen. En lekker experimenteren.
Wat mij goed beviel zijn van die rails aan de muur waar je boekensteunen aan kan hangen. 50cm lange boekensteun, 9mm multiplex plaat met twee latten eronder en dat op die steunen... flexibel als de pest en je kan lekker rap bouwen.

Benieuwd! En: voel je niet verplicht naar onze geweldige tips te luisteren, het is jouw baan :)

Reinout
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 19 september 2018, 14:09:37
Hallo Warrior,

Zoals beloofd een linkje naar de site van Lance Mindheim. In deze blog beschrijft hij een situatie waarin ik mijzelf ook sterk herken:

https://shelflayouts.com/2018/01/fear-of-mistakes/

Doordat je bang bent fouten te maken (bv niet het optimale/beste ontwerp voor je baan te hebben), blijf je steken op het startpunt en bouw je dus helemaal niets. De tijd gaat echter verder of je nu wel of niet iets bouwt.
Zijn belangrijkste les: doe gewoon iets, probeer iets. Al doende leer je en ontwikkel je. Mocht je eerste baan niet perfect zijn (en dat zal hij zeer waarschijnlijk niet zijn), dan is dat niet erg. Het is deel van het leer- en ontwikkelproces. De volgende baan zal zeker beter zijn.

Zelf heb ik ook de neiging om te lang tegen een probleem aan te blijven hikken en allerlei theoretische oplossingen te verzinnen. Maar vaak kun je beter even kort nadenken en dan gewoon beginnen. Lukt het niet direct, dan begin je opnieuw. Vaak is dat veel en veel sneller en effectiever.

Groet, Wim

PS op de site van Mindheim staan meerdere interessante blogs over diverse modelbouw onderwerpen. Soms erg amerikaans qua thema maar vaak toch wel algemeen bruikbaar.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 20 september 2018, 12:46:22

superinteressante site,  nu moet ik wel zeggen dat ik in die 8j tijd eigenlijk nog niet eerder de kans had om effectief te starten.  Ik ben 8j geleden beginnen plannen omdat we toen ook effectief zijn beginnen plannen om ons huis te bouwen, zoals het nu is.  Inmiddels zijn er 2 zoontjes ter wereld gekomen, heb ik zelf een zwaar ongeval gehad met een schedelbreuk als gevolg.  we hebben de bouw gehad van ons huis (die door voorgaande omstandigheden ook nog niet 100% ten einde is) Maar  ik heb dus nu sinds vorige zomer wel mijn zolderkamer af gekregen enkel om mij te realiseren dat op termijn die kamer gewoon veel te klein gaat worden door mijn vrouw haar professionele bezigheden en we waarschijnlijk genoodzaakt gaan worden om toch te verhuizen.  Dit najaar moet ik mijn brevet als treinbestuurder vernieuwen (moet om de 3j) bovendien moet ik ook mijn vliegbrevet vernieuwen... Dus ja, druk genoeg, daarna ben ik echter wel van plan om effectief te starten.

Oei, mooie zolder!  (y)  Spijtig dat je er niet permanent kunt bouwen maar misschien kun je dan juist wel uitproberen wat je wil? Zelf hou ik ook van realistisch lange treinen. Misschien kun je eerst de rails op de grond uitleggen en dan eens wat laten rijden. Dan merk je vanzelf of het je bevalt of dat het juist snel gaat vervelen. Dat heb ik zelf ook gedaan :)

Inderdaad jammer, nu moet ik wel zeggen dat me in het algemeen is aangeraden in modules te werken.  Als er dan wat mislukt dan kan je enkel die module vervangen (indien nodig)
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Scratchbuilt op 20 september 2018, 18:49:48
Hallo Warrior,

Herkenbaar. Stop met lezen en plaatjes kijken. Je raakt er maar depressief van. Koop een startset en laat eens iets rijden. Dan gaat het vanzelf leven. Plan niets. Koop dan een paar extra wissels en wat meer rails en speel. Als een kind. Op je knieën op het tapijt en speel. Langzaam en hard. Alle karretjes erachter en soms ook niet. Maar speel. Probeer. Dan weet je tenminste waar je nachten lang naar zit te kijken op treintjeswebsites. Dan weet je tenminste hoe een modeltrein ruikt, voelt en hoort. Plak een huisje in elkaar. Maak eens een boom.

Maar nogmaals, ik kan het niet vaak genoeg herhalen, plan niets. Planning slaat de creativiteit dood. Laat het groeien.

Albert
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Noordernet op 20 september 2018, 18:56:38
Wát een mooi pleidooi voor onze hobby!

Wolter
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: jowi op 20 september 2018, 19:10:52
ik kan het niet vaak genoeg herhalen, plan niets. Planning slaat de creativiteit dood. Laat het groeien.
Dit geeft alleen maar aan dat je blijkbaar niet het vermogen hebt om vooruit te denken, en geen fantasie hebt, en dingen pas kunt zien als ze fysiek zijn. Ik heb mijn baan bij gebrek aan fysieke ruimte eerst in anyrail getekend, maanden over gedaan, steeds wat veranderen en mezelf inbeelden hoe dat er uit zag. Meedere lagen. Zelfs de tafel en lagen in sketchup getekend, tot aan bedrading aan toe. Ondertussen printplaten ontwerpen voor o.a. Arduino, leren hoe dat werkt, software schrijven. Kleine basis dingen testen. Ondertussen het railplan bijschaven, de baan in Traincontroller invoeren en daar simuleren, kijken waar de knelpunten zijn, baanplan weer bijwerken etc etc etc. Supercreatief, heb erg veel nieuwe techieken en skills moeten leren. En er reed nog geen trein. Daarna daadwerkelijk volgens deze blauwdrukken alles gaan bouwen. Geweldig, en het voldeed exact aan mijn verwachtingen, mijn creativiteit en fantasie slechts beperkt door de fysieke ruimte. Planning slaat creativiteit dood? Onzin.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Ronald Koerts op 20 september 2018, 19:25:57
hoi,

Je hebt een mooie ruimte. Ik zou het wel weten. Lekker een groot "knutsel"-bureau plaatsen. Mooi wat bergruimte maken. Dan een deel voor een baan. Met wel genoeg ruimte om ook daar te "werken". Dus niet vol plempen met baan.

Herkenbaar. Stop met lezen en plaatjes kijken. Je raakt er maar depressief van. Koop een startset en laat eens iets rijden. Dan gaat het vanzelf leven.

Al een paar keer voorbij gekomen:  project N & N-baan (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60382.15). Deze is mooi opvouwbaar. Je kan dan lekker rijden voordat je aan de "grote" baan begint. Dan heb je in ieder geval al wat treintjes rijden ;) En later kunnen de zoons het baantje zo overnemen.  ;)

Maar nogmaals, ik kan het niet vaak genoeg herhalen, plan niets. Planning slaat de creativiteit dood. Laat het groeien.

Valt wel mee ;) Ken genoeg bouwers die in meer of mindere mate iets aan planning doen  :)

Inderdaad jammer, nu moet ik wel zeggen dat me in het algemeen is aangeraden in modules te werken.  Als er dan wat mislukt dan kan je enkel die module vervangen (indien nodig)

Klopt. Ik zou inderdaad een baantje in modules bouwen. Kijk maar eens in mijn bouwdraadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=22356.msg775408#msg775408). Ook bewust gekozen voor een "modulaire" opbouw. Dan heb je veel mogelijkheden. Je kan een module en een paar bogen en een (modulair) schaduwstation bouwen.  Dan kan je die altijd weer netjes opbergen en weer opbouwen als je de ruimte nodig hebt. Of gaat verhuizen. Ook kan je die module verder uitbreiden met een extra module.... Dus wordt je baan vanzelf groter.

Succes!

Groet Ronald.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Trein-H0 op 20 september 2018, 19:31:14
@ jowi: En zo zie je, dat een ieder een andere aanpak kiest. De één kan wat jij doet, de ander heeft gewoon even een zetje nodig. En daarvoor zijn we nu juist met elkaar op het forum.

@ the railwarrior: Ik heb banen gezien in N, H0, H0e spoor 1, spoor 0 en LGB. Elk type heeft zijn eigen charme en mogelijkheden. Aangezien je nog 'blanco' bent, misschien eerst uitzoeken wat jou het meest aanspreekt. Misschien wel in gedachte houden, dat je nu een 'zee' van ruimte hebt en later misschien niet. Dus modulair werken kan in dat geval handig zijn. En organisch ontwerpen kan ook heel leuk zijn.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Scratchbuilt op 20 september 2018, 20:36:21
Dit geeft alleen maar aan dat je blijkbaar niet het vermogen hebt om vooruit te denken, en geen fantasie hebt, en dingen pas kunt zien als ze fysiek zijn.

 (y)  (y)  Knap hoor. Mijn therapeut heeft hier maanden voor nodig gehad.  ;D

Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 20 september 2018, 23:57:48
Wat betreft plannen geniet ik ook erg van deze fase, ik denk niet dat ik echt faalangst heb, ik ben realistisch genoeg om te weten dat ik soms dingen misschien meermaals opnieuw zal moeten beginnen bouwen tot ik het juist heb. Mijn grootste struikelblok was tot nu toe dat ik eerder geen ruimte had en met mijn ongeval 6j geleden heeft de bouw en afwerking van ons huis erg veel vertraging opgelopen. Ondertussen ben ik wel blijven plannen en tekenen omdat ik daar ook ontspanning in vond. Ik heb van vroeger nog erg veel materieel uit de tijd dat ik nog een dubbel ovaal had met een stationnetje, wat bergen, een klein depot en een vijvertje in het midden... maar dan spreek ik over haast 25j geleden, toch zie ik deze modellen van roco exclusief nog graag rijden. En net daar knelt het schoentje. Ik ben op diverse beurzen geweest en heb ook andere schalen leren kennen, op 25j tijd zijn er zo ongelofelijk veel mogelijkheden bijgekomen,... zo ben ik werkelijk verbeisterd door de details van de modellen van km1 of kiss in schaal 1. Anderzijds zie ik ook graag lange treinen in schaal H0, of dan toch maar een ‘klein’ baantje in 0 of 1? En laat ons eerlijk zijn de prijs van een startsetje schaal 1 isecht niet mis, daarom wil ik ook wel wat zeker van mijn stuk zijn. Het probleem schuilt hem er in dat kiezen ook verliezen is, je trekt een deur open om een andere te sluiten... er is geen juiste of foute schaal of aanpak maar ik luister uiteraard graag naar Julie raadgevingen. Op die manier kan ik al enkele ‘blunders voorkomen. Een belangrijke vraag voor mijns of het raadzaam is om op een baan die in het zichtbare stuk 6m lang is, met treinen in H0 van 2m40 a 2m60 te gaan rijden? Kan dit door een helix met een straal van 60cm? Of valt het toch af te raden? Dat zijn zo wat de Make of break van mijn project. Ik wil graag het schaduwstation onder de baan hebben zodat het bereikbaar blijft. Anders zit het verscholen tussen de baan en het schuine dak maar totaal onbereikbaar waardoor ik best wel wat potentiële problemen zie opduiken...
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Trein-H0 op 21 september 2018, 07:19:38
Ha, een bekend dilemma. Alles is mooi en dan worden we hebberig. Spoor H0 heb je klaarblijkelijk nog, maar 0 en 1 zijn ook mooi. Dus wat moet je dan? Spoor H0 kan al snel een baan zijn en dan kun je rijden, maar spoor 1 is wel met meer details en aanmerkelijk duurder, dus rijdt er minder snel een trein. Dilemma, dillema.
Ik herken het wel, want ik heb H0 en kreeg van een goede kennis LGB. En als je LGB hebt kan spoor 1 ook. Maar de prijs staat het niet toe bij mij. Dus ik onderdruk de Pavlov-reactie maar en ga wel kijken bij dit soort banen, als het me te machtig wordt.
Een helix met een straal van 60 cm heeft een diameter van 1,2 m en geeft een hellingspercentage van 2, 4%, dus dat zou geen probleem moeten zijn. De lengte van de trein moet ook wel kunnen, want er zijn diverse filmpjes op de u-buis hierover te vinden. Maar dit is ook afhankelijk van wat je naar boven wil 'zeulen'.

Helaas dus geen advies, maar wel herkenning. Gewoon lekker kleine stapjes maken, zo nu een dan een knoopje doorhakken en kijken 'wat bruin kan trekken' en realistisch haalbaar is. Uiteindelijk ontstaat er wel een doel.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 21 september 2018, 08:31:35
Hallo Bjorn,

...Het probleem schuilt hem er in dat kiezen ook verliezen is, je trekt een deur open om een andere te sluiten...
Och, dat hangt ook van je eigen instelling af... Een beetje het glas is half leeg / half vol discussie.
Je kunt ook zeggen dat kiezen winnen is. Voor de keuze had je niets (behalve 2 opties, maar omdat je nog niet gekozen hebt, zit je nog met niks). Na de keuze heb je 1 gekozen optie/werkelijkheid, dus 1 meer dan voorheen :)
Of je dan de andere optie hebt verloren...? Op dat moment in de tijd misschien, maar je kunt ook zeggen dat je die optie uitstelt en op een ander moment gaat uitgewerken. Bv als je met pensioen gaat.

Wat ik uit je eerdere bericht begreep, is dat die 8 jaar niet zo weer besteed was aan plannen en twijfelen, maar aan veel andere dingen. Gewild en ongewild.
Verder lees ik dat je in de toekomst ook erg druk zult zijn met andere zaken; gezin, werk, andere hobby's (erg herkenbaar trouwens, ik zit met hetzelfde euvel). Daarom denk ik nog steeds dat het verstandig zou zijn om met iets relatief eenvoudigs te beginnen. Dan heb je (relatief) snel resultaat en blijft de hobby leuker. En je kunt het zo plannen dat je het later kunt uitbreiden, mocht de bouw toch sneller gaan dan verwacht. Dan hoef je niets af te breken.
Mijn eigen baantje is ook op die manier opgebouwd. Fase 1 is een simpel ovaal met schaduwstation en paradestrecke. Maar de paradestrecke heeft een aftakking. Als fase 1 klaar is, kan ik uitbreiden met de aftakking en dus gewoon verder bouwen. Ondertussen heb ik wel een funktionerende modelbaan.

En qua planning... Tsja, zoals ik in een eerder bericht al zei, ben ik zelf (groot) voorstander van planning. In mijn ogen slaat dat de creativiteit niet dood, maar kun je juist veel creativiteit kwijt in de planfase. En je kunt problemen voorkomen, zodat je later geen dingen hoeft af te breken omdat het toch niet werkt (bv te steile helling oid).
Aan de andere kant kan de planning ook doorslaan. Dan wordt het een hindernis om te beginnen met bouwen (zie Lance Mindheim).

Met je keuze h0 vs Spoor 0 of 1 kan ik niet echt helpen. Dat hangt echt van je eigen voorkeur af. En ook van wat je wilt qua thema. Ik las dat je een Belgisch thema in je hoofd hebt (ook in een ander draadje uit 2012). Hoe zit het met de beschikbaarheid van Belgische treinen in de grotere schalen?

Succes met denken, plannen en met name kiezen!
Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 21 september 2018, 21:11:24
Met je keuze h0 vs Spoor 0 of 1 kan ik niet echt helpen. Dat hangt echt van je eigen voorkeur af. En ook van wat je wilt qua thema. Ik las dat je een Belgisch thema in je hoofd hebt (ook in een ander draadje uit 2012). Hoe zit het met de beschikbaarheid van Belgische treinen in de grotere schalen?

Succes met denken, plannen en met name kiezen!
Groet, Wim

Hoi Wim,

die keuze voor Belgisch was toen en nu nog steeds vooral omwille van het feit dat ik veel Belgisch materieel al zelf heb.  Uiteraard is het dan makkelijk om vanuit dat standpunt voor een Belgisch onderwerp te kiezen.  In schaal 1 heb je niet zo veel mogelijkheden maar... ik heb echter al wel modellen gezien naar Belgisch voorbeeld.  een Pruisische P8 kan je min of meer simpel ombouwen naar een type 26 stoomloc.  een V60 is een reeks 80 rangeerloc bij ons.  Natuurlijk speelt het idee ook wel dat ik er stiekem mee fantaseer om zelf mijn eigen modellen te bouwen in schaal 1 dmv 3d printen op termijn... LAAAAANGE termijn weliswaar.  Wie weet is de markt tegen dan weer helemaal een andere richting uitgegaan maar het is wel leuk om op die manier te zinspelen.  Zoals gezegd, op die manier geniet ik ook van mijn hobby, door te dromen.  Ieder beleeft zijn hobby natuurlijk op zijn eigen mannier en zoals gezegd ook dit is leuk, en ook hier geniet ik van maar die harde keuze zal toch moeten gemaakt worden.  In schaal 0 zijn er echter meer mogelijkheden de dag van vandaag, maar toch heeft deze schaal niet diezelfde charme vind ik althans... vooral als ik ergens op een beurs kom en weer die prachtige modellen in schaal 1 zie ben ik meteen verliefd... Een moeilijke keuze dus...
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 22 september 2018, 10:01:39
Hallo Bjorn,

Tsja, als je direct verliefd wordt bij het zien van spoor 1 modellen, en je hebt dat niet (of minder) bij schaal h0 of 0, dan zou ik toch voor spoor 1 gaan. De ruimte heb je er wel voor. Het budget ook neem ik aan (ik kan en wil niet in je portemonnaie kijken).
Qua modellen zit je dan inderdaad wel meer vast aan Duits Tp 3 materieel, maar je zou dat kunnen ombouwen tot enkele Belgische modellen.
Aan de andere kant kost ombouwen ook flink wat tijd, en daar zit je volgens mij minder ruim in. Misschien dan toch maar een Duits thema? Dat levert sneller resultaat, en blijkbaar spreekt het je ook aan want je wordt nu al verliefd bij het zien van die modellen.

Groet, Wim  -]  :)



Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Ad Cleijsen op 22 september 2018, 14:08:23
Hoi Wim,

Je zit in dezelfde fase als ik, maar dan een andere volgorde.
Ik ben gestart met de overweging en heb, ongeacht de schaalkeuze, direct de module benadering gedaan. Toen gaan kijken naar wat. Uiteindelijk zou ik op schaal O uitkomen, totdat ik 1 zag en dat is het dan ook geworden.

Dus direct gaan bouwen met treinen gedoe - rommelen, rotzooi, fouten, opnieuw rommelen, weer opnieuw etc. Kijk eens op mijn draadje 'starten vanaf 1' Diverse malen gestart, weer aan de kant en weer aan de gang.
Vervolgens met de zolder aan de gang. Nu dan eindelijk begint hiervan het einde in zicht te komen en de zolder wordt ingericht als traincave, ja, met treinbaan, smartTV, internet versterking. Dus meer dan compleet, zelfs domotica gericht naar treinen rijden. Moet goed komen lijkt me. Verwacht nog een maand of 2/3 en dan zou ik met inrichting moeten kunnen beginnen en och wordt dat 4/5 maanden ook goed.

Hoor het graag van je.
Overigens men roept wel dat spoor 1 duur is, is ook zo. Maar HO koop je zomaar 10/20 locs met vele rijtuigen. Spoor 1 doe je beperkter, niet enkel omdat ze duurder zijn, maar ook er rijdt er simpelweg minder op dezelfde ruimte.

Groet Ad
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Rondje_HO op 22 september 2018, 14:19:13
Precies, denk ook aan je budget. In spoor 1 ben je voor de loc zo € 2.500,- / € 3.000,- kwijt plus nog eens € 400,- / € 500,- per rijtuig. Met een lok + 4 rijtuigen zit je dus zo al € 5000,- Wil je in H0 de Vauban nabootsen dan ben je € 550,- kwijt voor de rijtuigen (8 stuks! en prachtig gedetailleerd van LS Models) plus € 300,- voor een loc compleet met sound.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Ferry As op 22 september 2018, 14:33:34
Martijn,

Sorry, maar de prijzen die je noemt, zijn enigzins te hoog weergegeven.

€ 5000 euro voor een stammetje is echt onzin

Ja, er zijn er voor die prijzen maar er is meer voor veel minder. Philotrain in H0 is ook niet goedkoop

Neem als voorbeeld een V60 van Marklin in spoor 1.

Dit is echt geen verkeerd model, ziet er goed uit. Voor zo'n 300 a 400 euro wel te vinden.

Ook rijtuigen zijn er zat te vinden voor een redelijke prijs.

Ja, spoor 1 is wat duurder maar daar staat tegenover dat je minder nodig hebt en ook niet onbelangrijk, een stuk waardevaster dan H0 of N...

Grt.

Ferry




Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: borotof op 22 september 2018, 14:44:24
Hoe kleiner de schaal, hoe meer geld je per vierkante meter kwijt kunt  ;D
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Scratchbuilt op 22 september 2018, 16:34:04
Oh, gaat het weer over geld?  ;D

De hoeveelheid geld die een modelbaan kost is zeer persoonlijk en voornamelijk afhankelijk van wat jouw persoonlijke perceptie van modelspoor is. Kun je alleen gelukkig worden van gloednieuwe treinen die volautomatisch over een perfecte modelbaan moeten rijden dan moet je idd flink in de buidel tasten. Mag het ook een tweedehandsje zijn dan kan het voor wat minder, maar evengoed.

Daar staat mijn persoonlijke benadering tegenover. Ik bouw alles zelf van papier, karton, plastic en allerlei prulletjes uit de rommeldoos en gebruik daarvoor chassis en onderstellen die ik tweedehands koop op beurzen en via internet. Dat kan in elke schaal. Een beetje model kost mij nooit meer dan een paar tientjes, ik heb nog nooit een modelbaan gehad die meer gekost heeft dan 200 euro alles erop en eraan. Nu hoef je mij niet serieus te nemen, dat doe ik zelf ook niet, maar er zijn meer zelfbouwers. Kijk hier maar eens: https://www.spur-g-aus-papier.de/ (https://www.spur-g-aus-papier.de/)

Albert
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Ad Cleijsen op 22 september 2018, 16:51:37
Oh, het gaat weer over geld.

Zoals in dit draadje door Ferry vernoemd en ikke een paar berichten ervoor. Spoor 1 valt best mee. Ja, een nieuwe loc van Dingler of een Premium van KM1 is gewoon grof geld, zo je het er voor over hebt- prima toch.
Maar alternatieven genoeg, beschouw (ook hier te vinden) de baan 'schrotplatz; van Samuel eens of de activiteiten van Jaap (jajo). De fun rond 'oersik in 1' ook een draadje, of avontuur voor velen, waaronder ikkezelf. Zelfbouw en vooral creativiteit en een beetje lef - je leven hangt er niet van af ;). Kijk eens - ook hier te vinden - de foto's van 01TREFF 2018 - ja HEEEEL dure modellen en ook HEEEEL creatieve oplossingen.

Als laatste, Ferry en ondergetekende verdedigen niet onze keuze voor spoor1 maar zijn wel van mening dat een correcte overweging veel vooroordelen weg zal nemen (of niet dan Ferry?)

Groeten Ad
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Jeronimos op 22 september 2018, 16:52:17
Misschien een ludiek idee.
Omdat je schrijft dat je vrouw misschien door haar werk vaak moet verhuizen.

Daarom een baan die ook permanent in opbouw is.  Dus dat je de aanleg en opbouw van een baanvak weergeeft.

Dus een soort van Crailoo voor het railmateriaal, veel grondverzetsmaterieel een Plasser en Theurers, etc.


Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Rondje_HO op 22 september 2018, 17:53:31
Martijn,

Sorry, maar de prijzen die je noemt, zijn enigzins te hoog weergegeven.

€ 5000 euro voor een stammetje is echt onzin

Ja, er zijn er voor die prijzen maar er is meer voor veel minder. Philotrain in H0 is ook niet goedkoop

Neem als voorbeeld een V60 van Marklin in spoor 1.

Dit is echt geen verkeerd model, ziet er goed uit. Voor zo'n 300 a 400 euro wel te vinden.

Ook rijtuigen zijn er zat te vinden voor een redelijke prijs.

Ja, spoor 1 is wat duurder maar daar staat tegenover dat je minder nodig hebt en ook niet onbelangrijk, een stuk waardevaster dan H0 of N...

Grt.

Ferry

Nou ja, oke  :)  Er zijn goedkopere alternatieven maar ik was uitgegaan van nieuw en topmerk als bv. KM1 (bv. een br. 01 vanaf € 3200,-). En dat heb ik vergeleken met voorbeeld die Vauban (van LS Models, ook een topmerk). Als je dan kijkt naar de tweedehands prijzen van bijvoorbeeld ICR's dan kan H0 soms ook behoorlijk waardevast zijn (of zelfs 2,5 keer zoveel waard zijn ;D ).

Ik heb het zelf ook hoor, als ik een spoor 1 loc zie. Ik heb al best vaak bijna die koop gedaan. Maar als ik dan ging rekenen wat er allemaal nog bij kwam (door mijn krappe tijd is zelfbouw geen optie) en hoeveel ruimte ik ervoor nodig heb toch maar niet gedaan  ;D
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 22 september 2018, 22:01:06
Hoi Wim,

Je zit in dezelfde fase als ik, maar dan een andere volgorde....... 
....Hoor het graag van je.
Hallo Ad,
Even voor de goede orde; ik ben niet de topicstarter, dat is Bjorn (Railwarrior) :)

Ja, spoor 1 is wat duurder maar daar staat tegenover dat je minder nodig hebt en ook niet onbelangrijk, een stuk waardevaster dan H0 of N...
Hallo Ferry,
Persoonlijk koop ik geen treinen als investering. Het kan natuurlijk wel (een Märklin Northlander was achteraf best leuk geweest... ;D), maar dan zou ik ze niet op de baan laten rijden... ;)
Voor mij zijn treinen hobby, dus enkel en alleen voor mijn plezier. Dat een lok na aankoop weinig tot niets meer waard is (economisch dan), boeit mij niet. Het gaat om mijn plezier. Ik zal ze dus ook met een gerust hart weatheren en rond laten rijden (en oh schande, de originele verpakking weggooien!  ;) ). Verkopen doe ik toch niet.
Geld dat ik uitgeef aan de modelbaan is geld dat ik niet voor iets anders nodig heb. De noodzaak om ze in geval van nood te kunnen verkopen, zou voor mij geen fijn/veilig gevoel geven. Dan zou ik ook minder van de hobby kunnen genieten denk ik.
Maar ik ken ook mensen waar een groot deel van de hobby eigenlijk de handel in treinen is. In dat geval is het natuurlijk anders.

Dan toegepast op spoor 1. Aangezien dit gemiddeld gezien toch behoorlijk geprijsde treinen zijn (om een understatement te gebruiken), dan zou ik toch nog even flink nadenken of ik dan wel zo'n dure lok zou willen kopen, als behoud van waarde zo belangrijk is.

Groet, Wim -N rijder die op beurzen ook kan genieten van prachtige schaal 1 modellen
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Ad Cleijsen op 23 september 2018, 10:44:51
Bjorn dus,

Gelukkig wordt er nu wat genuanceerder naar spoor 1 gekeken.
Niet moeilijk, komt allen in februari '19 naar het 01TREFF  van Michael te Baarn. Spoor Z rijders en doorgewinterde 1-ers of groentjes (ikke dus) en aanschouw.

Groet, wat mij betreft gesloten en nu weer verder met de zolder.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Rondje_HO op 23 september 2018, 11:47:56
Ik denk dat het alleen maar goed is om zoveel mogelijk verschillende meningen te horen over H0, spoor 1 of investeren of juist hobbyen :) En inderdaad, ga eens naar een grote tentoonstelling. Ik zou naast het spoor 0/1 treffen ook nog eens naar een beurs gaan waar ze alle schalen naast elkaar hebben, dan kun je goed de verschillende voor- en nadelen naast elkaar zien. Deze hobby heeft echt zo waanzinnig veel kanten dat er zeker weten voor iedereen wel iets is te vinden :)
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Ferry As op 23 september 2018, 14:24:37
Wim,

Voor mij is het ook geen investering, puur voor de fun en wat ik koop, dan kan ik dat missen.

Wat ik ermee wilde zeggen dat mijn ervaring is nadat ik gestopt was met H0 en de boel ging verkopen, de restwaarde beduidend lager was dan dat ik bij Spoor 1 zie.

Je kunt nooit in de toekomst kijken ( dat is maar goed ook ) of het eens verkocht moet worden. Ja, er komt een moment dat dat zeker gaat gebeuren, in ieder geval nadat dat ik mijn achternaam eer ga aan doen...   ::)
 
Martijn,

Idd, helemaal mee eens, goed orienteren en uit zien te vissen wat je echt wilt. 

Grote emplacementen, met lange ( persoons ) treinen, tja, dat kan in 1 maar dan heb je heeeeel veel ruimte nodig met de bijbehorende financiele middelen.

Is dat leuker dan een kleinere rangeerbaan ? Dat is aan ieder voor zich, ik haal meer plezier uit een kleinere baan, een beetje heen en weer tuffen met geweatherd materieel dat er zo echt mogelijk uit ziet.
Daarnaast vind ik zelf bouwen eigenlijk het leukste.... Rijden is eigenlijk maar bijzaak..

Spoor 1 hoeft niet perse duur te zijn... bEr is genoeg te vinden voor een redelijke prijs.

Daarnaast, spoor 1 heeft 9x meer volume dan H0
Een lok van 250 euro in H0 is dan 2250 euro in spoor 1 en daar kan je best iets leuks voor kopen   :angel:

Ok, eensch,  een nogal simpele vergelijking  ;D

Anyway, maak een lijstje wat je het leukste vind en dan zal het wel duidelijker worden

Spoor 1 is echt verslavend, geen seconde spijt gehad van de overstap die ik heb gemaakt.

Daarnaast heb ik daar ook een paar goede vrienden aan over gehouden, het sociale aspect is voor mij ook niet onbelangrijk.

De 16e en 17e februari 2019 is er de 2e editie van het Spoor 01 treff in Maarn, georganiseerd door Michiel.

De gelegenheid om in NL een groot aantal banen in de grotere schalen eens te bekijken. H0 en N banen zijn er genoeg te zien op andere evenementen.

Grt

Ferry
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 23 september 2018, 16:04:25
Inderdaad, ik heb het forum gestart en eigenlijk gaat het al over heel wat anders...

Geld is niet per se een probleem.  Als ik hier zo lees blijkt dat ook wel, een H0 baan kan je inderdaad ook massa's geld in duwen.  maar anderzijds is een spoor 1 loc ook wel inderdaad in 3 dimensies bekeken ongeveer 3x zo groot.  Je rijd gewoon met een pak minder materieel.  Daar waar je met een goeie 9 treinen anders even zeer rondrijd met een spoor H0 baan.  Per slot van rekening hebben we soms nog vele treinen op de plank staan ergens die we nog niet of een andere keer op onze baan laten rijden.  Uiteindelijk is die discussie zo lang als dat ze breed is.

ik wil modelsporen omdat het mijn hobby was, is, en omdat ik het graag doe.  Ik wil liefst op alle aspecten van de hobby mij amuseren.  Spoor 1 en 0 vind ik fantastisch ook H0 heeft zeker zijn charmes en eigenlijk ben ik wel wat gehecht aan die modellen die ik heb, zoals die van LS models (en inderdaad heb ik dan ook die ICR rijtuigen)

In Maarn was ik vorig jaar ook al, toen werd er mij hetzelfde pleidooi gedaan als wat ik nu hoor.  Het probleem is wat mij betreft vooral dat ik de keuze moet maken, wil ik lange treinen zien rijden, of rangeren met kortere treinen, ik wil zoiezo mijn oude materiaal houden, maar wat doe ik er inmiddels mee (sentimentele waarde misschien, maar voor mij zitten er erg veel herinneringen aan mijn grootvader vast.  Ik ben nl. opgegroeid met mijn grootouders.

Ik denk dat ik mezelf beter de vraag stel, ga ik voor spoor 1 met een tof rangeerbaantje of een baan zoals eerder beschreven in H0.  waar ik met lange treinen kan rijden.

Gisteren was ik nog naar Oostende waar er een opendeurdag was van de Modelspoorklub Kust. daar was hun paradebaan ook weer te zien en spoor 0 forum was ook weer aanwezig.  Weer enkele toffe babbels gehad en leuke ideeën opgedaan.  Een keer alles opgebouwd is op zolder in zake kastruimte en opbergruimte ga ik normaal ook wel wat meer weten, misschien is er dan niet meer genoeg ruimte om een spoor 1 baan te bouwen...
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 23 september 2018, 16:19:29
Inderdaad, ik heb het forum gestart en eigenlijk gaat het al over heel wat anders...
Dat zou niet de eerste keer zijn op dit (of een ander) forum  ;D

..... ik wil zoiezo mijn oude materiaal houden, maar wat doe ik er inmiddels mee (sentimentele waarde misschien, maar voor mij zitten er erg veel herinneringen aan mijn grootvader vast.  Ik ben nl. opgegroeid met mijn grootouders.
Daar zijn vitrines voor uitgevonden :)
Serieus, je hebt veel meer aan de treinen ook al rij je er niet mee. Voordat mijn baan rijvaardig was, stonden al mijn N treinen in de doos. Mijn vrouw vond dat maar raar (had ze gelijk in) en heeft me een vitrine voor mijn verjaardag gegeven. Sindsdien staan de treinen in de vitrine en ik voor de vitrine om ze te bewonderen. :D
Inmiddels is de baan rijvaardig (ok, bijna dan...) en kan ik ze ook daar bewonderen. Maar lang niet alles past op de baan. Een deel staat dus in de vitrine (ipv te verstoffen in een schaduwstation).
Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Rondje_HO op 23 september 2018, 17:25:14
... zoals die van LS models (en inderdaad heb ik dan ook die ICR rijtuigen)....

Mocht je daar overigens vanaf willen dan hou ik mij van harte aanbevolen ...


... ik wil zoiezo mijn oude materiaal houden, maar wat doe ik er inmiddels mee (sentimentele waarde misschien, maar voor mij zitten er erg veel herinneringen aan mijn grootvader vast....

Oh, da's nou weer jammer  ;D ;)


Wanneer je kastruimte nodig hebt kun je ook kiezen om lage kasten te maken (ik heb ze van IKEA, die zijn ca. 80 cm hoog) en daarop de baan te leggen. Dan kun je misschien helemaal rond gaan met de baan en toch rondom ook kasten hebben.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 23 september 2018, 17:52:26

Wel die kasten wou ik nu dus ook nemen, van galant als ik me niet vergis.  alleen zijn die momenteel uitverkocht en ze worden niet meer in het gamma opgenomen. heb ik vernomen althans, er is een alternatief, maar dat zijn eigenlijk kleerkasten die je kan moduleren en ook als bureaukast gaan gebruiken,... nu geheel rondom zal ik toch niet kunnen gaan want mijn bureau moet daar ook nog gehuisvest worden.  en ik heb ook nog enkele andere projectjes in modelbouw langs treinen die ik ook nog wil uitwerken... 
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Ad Cleijsen op 23 september 2018, 18:02:51
Bjorn,

spoor 1 te groot, HO te klein = spoor O - problem solved.

Och een geintje
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 23 september 2018, 18:04:14
Bjorn,

spoor 1 te groot, HO te klein = spoor O - problem solved.

Och een geintje

Of schaal S om het nog even wat moeilijker te maken  :P
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 25 september 2018, 18:10:23
Even een update,

en ook even alle gekheid op een stokje, Gisteren nog een boeiend gesprek gehad met de vrouw des huizes.  Haar idee was, begin met het materiaal wat je hebt, je kan later nog eventueel naar een andere baan omschakelen.  We hadden het ook nog over hoe we de toekomst zien ivm verhuizen.  Normaal gesproken zouden we nog 1 keer verhuizen, ofwel verbouwen we ons huidige huis en blijft de ruimte hetzelfde als wat we nu hebben, ofwel bouwen we opnieuw en dan voorzien we een grote kelder waar we eventueel de H0 baan kunnen huisvesten en een modulaire baan in spoor 1.  Moesten we niet verhuizen ziet mijn vrouw het wel zitten om in onze tuin eventueel een tuinbaan aan te leggen, iets wat me ook wel weet aan te spreken eigenlijk.  onze tuin is momenteel een goeie 700 vierkante meter groot.

misschien is dat nog het leukste compromis?
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Ronald Koerts op 25 september 2018, 18:59:23
In een tuin van 700 m2 kan ook een schuurtje voor een mooie "spoor 1" of eigen hok gebouwd worden ....  :angel:  :angel:  ;D Maar in ieder geval goed om er over te hebben met de dame / vrouw des huizes...  (y)

Groet Ronald.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 25 september 2018, 19:15:04

dat schuurtje moet je ook mogen bouwen, de gemeente gaat daar niet zo happy mee zijn vrees ik en de wijkagent controleert zeer streng hier in de buurt... een klein tuinhuisje van 4x4m zal nog wel mogen maar ik vrees dat meer niet zal mogen...
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Ronald Koerts op 25 september 2018, 19:18:40
Een omgevingsvergunning is zo aangevraagd  ;D  Heb wel eens uitbouwtje gedaan dat niet geheel binnen de regels was. De gemeente was niet zo snel met beslissen dus was het na 12 week en 1 dag gewoon bouwen omdat de vergunning automatisch gegeven diende te worden.  ;D

Groet Ronald.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 september 2018, 19:20:26
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat Railwarrior in België woont. Daar gelden andere wetten.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 25 september 2018, 19:53:54

Inderdaad,... soms denk ik dat onze overheden zo corrupt zijn als een 3de wereld land. Het is soms echt een ramp. We mochten 1 bijgebouw plaatsen van max 50vierkante meter. Verder mag een tuinhuis wel nog maar je tuinhuis, terras, zwembad en andere constructies (zelfs een hondenhok telt mee) mogen samen max 80 vierkante meter groot zijn. Ga je er ook maar 1 cm over dan mag je alles afbreken...
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Klaas Zondervan op 25 september 2018, 21:29:36
Dat heet geen corruptie, maar de wet handhaven.  ;D
In NL gaan ze meer uit van een maximaal percentage van de oppervlakte die je mag bebouwen. Als je van plan bent om bij te bouwen is het in ieder geval aangeraden om je goed op de hoogte te stellen van wat wel en niet mag.
Dat een terras meetelt vind ik wel vreemd, dat is toch geen bouwwerk? Ook een zwembad telt in NL niet mee, want dat steekt niet significant boven de grond uit.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Bert van Gelder op 25 september 2018, 22:23:59
Aan Railwarrior, even een vriendelijk verzoek.

Als je reageert op een bericht, gebruik dan de knop REAGEER, en niet de CITAAT-knop.
Anders komen alle berichten dubbel te staan.

Met dank,

Gr, Bert
Team moderatoren...
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 28 september 2018, 14:09:07
wel ja, je moet weten dat er ook wel wat corruptie heerst hoor, ons kent ons en ook word er veel met geld onder tafel geschoven tussen bepaalde figuren en autoriteiten hoor.  Desalniettemin kan je niet zomaar doen wat je wil in dit Belgenlandje
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 28 september 2018, 14:33:10
Terwijl we in Nederland geen flauw idee hebben wat corruptie precies is...  :angel:

Ahum, bouwfraude...  :-X

Maar goed, terug naar de modelbaan. Ik heb nog steeds het idee dat je hart uitgaat naar grotere schalen.
Dan zou ik een mooie vitrine kopen voor je h0 modellen van je opa. Later kun je daar zelfs nog wel en modelbaan voor bouwen, maar ik zou me voorlopig om 1 schaal richten. En ik proef schaal 1 in je berichten.
Een baan in de tuin is leuk, maar vreet ook veel tijd aan voorbereiding en bouw. Om die reden zou ik eerst een paar modules voor binnen bouwen. Dan kun je alvast wat rijden/rangeren met je spoor 1 loks en dus genieten.

Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 28 september 2018, 15:50:57
Dat klopt ook wel Wim, ergens denk ik er net zo over.  Je kan namelijk niet alles hebben in princiepe.  ik heb ook nog enkele andere bouwprojecten die ik graag zou realiseren (minder gerelateerd aan treinen) spoor 1 is een schaal die zeker mijn hart veroverd heeft, toch moet ik zeggen dat schaal H0 ook nog steeds zijn plaats verdient.  Ik twijfel werkelijk tussen deze 2 schalen.  Na 8jaar ben ik in H0 nog steeds niet tot een baanplan gekomen waar ik zo iets van heb, ok dit is het.  Ik zie liefst dubbelsporig bvb in H0 waarin treinen mekaar kunnen kruisen.  toch als ik een plan uitteken en de wisselstraten wil beperkten val ik snel terug op een enkelsporig plan waar ik dan achteraf niet tevreden over ben.  Enkelsporige plannen nodigen minder uit om met lange 'zware' treinen te rijden maar eerder met buurtgoederenvervoer, en dubbelsporige plannen met een toch wel realistisch karakter vragen veelal meer ruimte dan ik ter mijner beschikking heb (ook al heb ik eigenlijk een riante ruimte) In spoor 1 vind ik het veel minder erg om met korte treinen te rijden en te rangeren, spoor 1 is dan ook een heel ander gegeven.  je kan daarin ook een 'kleine' baan bouwen met meer mogelijkheden en detail.  dat spreekt me wel aan eerlijk gezegd...

het blijft een moeilijke keuze.  De ene ochtend stap ik uit mijn bed en denk ik, Het word Spoor 1, de volgende ochtend denk ik weer, H0 is toch de meer verstandige keuze voor een herbeginner...
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Rondje_HO op 28 september 2018, 16:02:28
Een nadeel van een tuinbaan is overigens wel dat je er niet het hele jaar door van kunt genieten. Het regent hier nogal eens en dan is het gewoon toch wat minder leuk  :(
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 28 september 2018, 16:03:31
Je kunt ook een dubbelsporig paradetraject nemen met een schaduwstation aan de achterzijde (op hetzelfde niveau dus). Dat is relatief snel te bouwen en je kunt al snel je treinen zien rijden. Wissels zijn niet nodig in je zichtbare deel.
Voor de afwisseling kun je dan no een aftakking toevoegen. Bv een enkelsporige lijn die aftakt van de hoofdlijn. Een station is niet nodig. Misschien een halte om het wat aan te kleden en je personentreinen (alleen de stoptreinen) een reden geven om wat langer stil te staan.
Je kunt het altijd nog weer uitbreiden met industrie of een haventje oid.

Bij deze een link van iemand die zoiets in N bouwt.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9848#p158655

Je schrijft dat enkelspoor minder uitnodigt tot zware treinen. Nu worden die treinen natuurlijk bij voorkeur over de hoofdlijnen gestuurd, maar het kan best zijn dat een zware trein een beginpunt aan een zijlijn heeft. Bv een groeve voor ballast of kalk. Via de enkelsporige lijn rijdt de trein naar de dichtsbijzijnde hoofdlijn en dan verder het land in.
Daarnaast bestaan er ook enkelsporige hoofdlijnen. Zeker in Duitsland zijn er daar best veel van. Enkelsporig betekent niet per definitie simpeler, rustiger of korte treintjes.

...het blijft een moeilijke keuze.  De ene ochtend stap ik uit mijn bed en denk ik, Het word Spoor 1, de volgende ochtend denk ik weer, H0 is toch de meer verstandige keuze voor een herbeginner...
Denk aan Lance Mindheim.... voor je het weet ben je een decennium verder en heb je nog steeds niets... Denk niet te lang na. Begin aan een relatief simpele baan (schaal maakt niet zo veel uit), maar begin in ieder geval.

Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 28 september 2018, 16:18:25
Goed punt wat je zegt ivm regenweer.  Daar had ik al even niet mee stilgestaan.  Anderzijds heb ik op die momenten dan natuurlijk nog mijn binnenbaan om me even om te bekommeren in dat geval.

Die link die je stuurt ivm dat spoor N baantje is echt wel boeiend.  Als ik dat uitvergroot naar spoor H0 komt het zo wat overeen met de ruimte die ik heb.  Ik was bovendien aan iets soortgelijks aan het denken... Moest ik momenteel een baantje bouwen denk ik toch eerder voor H0 te gaan.

Wat betreft beginnen.  Ik heb net mijn managementcursus met vrucht afgesloten en heb vanmiddag mijn resultaten gehad.  Nu komende maand zou ik nog voor mijn treinbrevet moeten studeren en bij goed weer mijn vliegbrevet moeten vernieuwen.  ondertussen moet ik dan op zolder nog even de kasten monteren en de laatste hand leggen aan de afwerking.  Dan kan ik beginnen bouwen.  Ik hoop realistisch genomen eind dit jaar of begin volgend jaar effectief te kunnen starten.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 29 september 2018, 18:26:03
@wim nadat ik nog even je post las bedacht ik me dat achterin een schaduwstation nogal moeilijk is met het schuine dak.  Ik ben echter van plan om met een helix naar onder toe te werken en onderin een schaduwstation te maken.  Dit werd me echter al afgeraden.  Anderzijds als ik de delfthavense schipbruggen zie van maasbuurtspoor, dan moet ik zeggen dat het bij hun althans toch gesmeerd loopt...

Misschien is dit ook een optie?
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 30 september 2018, 22:03:37
Hallo Bjorn,

Gefeliciteerd met het slagen voor je managementscursus en succes met je trein- en vliegbrevet. Ik zie dat je nog wel even druk bent :)

Waarom zou dat schaduwstation onder het schuine dak een probleem worden? Het voordeel van een schaduwstation aan de achterzijde is, dat erboven geen landschap nodig is. Net zoals de N baan die ik als voorbeeld stuurde. Wat wel een probleem kan zijn, is de bereikbaarheid, maar dat heeft niets te maken met een schuin dak. Dat probleem heb je ook met een rechte muur.
Je kunt het op meerdere manieren oplossen.
1. Hele baan verrijdbaar maken zodat je er achter kunt komen bij problemen in het schaduwstation. Al kan het naar voren rijden van een hele baan in schaal h0 wat problematischer worden dan in N (scheelt toch een factor 4 in oppervlak)
2. De baan niet tegen de muur bouwen, maar een smalle gang aan de achterzijde houden. 40 cm breed is genoeg denk ik, maar dat hangt ook van je postuur af
3. Een O vormige baan bouwen ipv een rechthoek. Op het achterste deel komt het schaduwstation, op het voorste deel het zichtbare deel van de baan. In de tussenruimte heb je dan plek om te staan (voor onderhoud en noodgevallen). Deze oplossing vraagt evenveel ruimte als optie 2, maar geeft ruimere bogen tussen S-station en zichtbaar deel.
4. Schaduwstation onder het zichtbare deel van de baan en verbinden met 1 of 2 helixen.

Optie nr 4 wordt veel toegepast en is technisch gezien zeker mogelijk. Ik wil hem echter ook afraden. De reden is meervoudig: een helix vreet ruimte, (veel) tijd om te maken, geld (er gaat ontzettend veel rails in zitten wat dus ook weer tijd kost). Verder hebben je loks altijd te maken met een lange helling, iedere keer dat ze een rondje over je baan maken. Dat is nooit goed voor een motor; ze slijten gewoon harder.

Persoonlijk vind ik helixen ondingen. Soms zijn ze een noodzakelijk kwaad (bv bij weinig ruimte), maar als je ze kunt voorkomen zou ik dat zeker doen.
In jouw geval heb je meer dan voldoende ruimte. Daarnaast heb je (erg) weinig tijd. Ik zou dus voor een baanplan gaan dat snel te bouwen is.
Je kunt het zelfs zo bouwen dat je schaduwstation en je zichtbare deel losse segmenten zijn. Ze worden in eerste instantie verbonden door twee 180 graden bogen (ook op losse segmenten). Mocht je later dan toch het schaduwstation onder het zichtbare deel willen hebben, dan bouw je 2 helixen en plaats je het schaduwstation een stuk lager. Zowel schaduw als zichtbaar station zijn dan volledig her te gebruiken. Alleen de twee 180 graden bogen niet.

Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 01 oktober 2018, 14:51:55
Hoi wim,

bedankt met je felicitaties alvast.

Wat je aanhaalt is inderdaad waar ik dus mee zit, de bereikbaarheid.  De baan zou in zijn geheel 6m50 lang worden dan. om een mooie boog te maken heb je toch 1m30 nodig ongeveer, daarmee komt dat op het smalste stuk van de zolder de baan dan op 40cm van de muur komt te staan en voor de baan zelf nog te weinig ruimte over blijft om effectief voor de baan te kunnen staan.  met name een goeie 30cm ik heb ook al zitten denken om een baan te maken de kamer rond (weliswaar veel eenvoudiger dan eerst aangegeven.  toch blijf ik steeds op datzelfde probleem botsen lijkt het..  Hoe dan ook ruimte voorzien om achterom te gaan is niet mogelijk, de o vormige baan net hetzelfde probleem, en verrijdbaar maken van zulk een baan is bijna vragen om brokken denk ik.  daarom dat ik voor optie 4 dacht te kiezen maar dat word me langs alle kanten afgeraden merk ik nu... zo gaat het wel bijzonder moeilijk worden denk ik... bovendien moet ik ook echt wel nog ruimte voorzien voor een ander project wat ik nog in de pijplijn heb zitten...

Persoonlijk ben ik ook geen echte voorstander van helixen maar het lijkt me de meest praktische oplossing om toch nog ruimte te kunnen behouden voor andere projecten.  Mijn twijfel bevind zich er vooral in dat je bij wijze van spreken al je treinen in de helixen jaagt links en rechts en dan heel veel treinen hoort rijden maar ze niet ziet rijden... dat vind ik in se een beetje sneu... Misschien is het toch een waardevol idee om nog eens na te denken over die baan de kamer rond, zoals initieel uitgetekend op blz 1 van dit draadje, weliswaar in een eenvoudiger kleedje?

Let wel, ik moet daar volgende maand rekening mee gaan houden aangezien ik dan de kasten begin te bouwen die onder de modelbaan gaan komen (de pre onderbouw zeg maar)
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 01 oktober 2018, 15:50:03
Hallo Bjorn,
Ik zie het ruimte probleem nog niet helemaal. Je lijkt juist ontzettend veel ruimte te hebben.
Voor de goede orde, het schetsje van je zolder uit een eerder draadje is nog steeds geldig?

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=44917.msg720590#msg720590

Ik bedoel de afmetingen van de zolderkamer, niet de baan zelf.
Vanavond probeer ik nog even te schetsen wat ik in gedachten had. Ik vermoed dat je iets te star denkt over wat er wel en niet mogelijk is.

Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 01 oktober 2018, 16:29:09
Hoi Wim,

Wel nee in wezen is dit niet meer mogelijk daar ik meer opbergruimte nodig zal hebben, die zal weliswaar onder de baan zal komen.  Toch kan ik het midden van de zolder niet meer benuttigen omdat ook daar kasten rug tegen rug zullen komen.  de ruimte tussen de trappenhal aan de linker kant van de ruimte is aan de ene kant 2m50, aan de andere kant 130cm dit op 1m hoogte, de helling van het dak is 45°.  Op 90cm hoogte heb ik dus genoeg ruimte voor mijn treinen te laten rijden over die afstand.  Op die mannier kan ik overal kasten onderin maken van 80cm hoog.  (zo heb ik genoeg ruimte tussen kast en baan om leidingen te trekken, mogelijk wat scenery dat wat lager komt dan de baan, ruimte voor wisselsturingen,... zo moet ik inderdaad wel voorzien dat het schaduwstation achter de baan komt of in de baan verwerkt is... (opnieuw zoals in voorbeeld nr 1 van dit draadje) anderzijds kan ik ook treinen laten rijden op 120cm, het schaduwstation op 80cm (met wisselsturingen langs de wissels aangezien deze toch niet zichtbaar zijn) onder de effectieve modelbaan.  Natuurlijk een mooie boog waar je makkelijk met langere treinen doorkan heb je ongeveer een goeie 130cm voor nodig, + ook nog 30 cm die je verliest door het schuine dak op 120cm.  gevolg is dat je dan 160cm nodig hebt en 90cm over houd eer je gevangen zit tussen muur en modelbaan ter hoogte van de trappenhal.... zo kan je door middel van een helix de eenvoudigere banen realiseren in voorbeeld 2 en 3... Als ik die baan nog wil voorzien van ruimte om achter door te kunnen moet ze 45cm vooruit komen en dan heb ik tussen baan en muur van de trappenhal eveneens nog 45cm over.  Is dat niet wat krap?
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 01 oktober 2018, 16:47:45
Aha. Zou je een schetsje met alle maten van de zolderkamer kunnen maken? Dan wordt het wat duidelijker.
Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 01 oktober 2018, 17:17:08
Wel zoals gevraagd wim, de maten staan er niet bij, maar de kleine vierkanten zijn 10cm groot, de dikker gedrukte vierkanten zijn 1m.  Het lila vlak links is dus de trappenhal, de licht gele vlakken zijn de 2 radiatoren en het venster rechts is 1m groot. ik wou de maten er nog bij zetten maar blijkbaar ging dat niet zo vlot.  De maten zijn daar waar de opkant stopt op 1m hoogte, daar begint dan het dak onder een helling van 45graden. per 10cm hoger de baan ligt, verlies je 10cm diepte, let wel ik heb ook rekening gehouden met 10cm doorrijhoogte hoogte zodat de treinen altijd probleemloos kunnen rijden zonder dat de pantografen wat raken...

(http://i68.tinypic.com/24uywcj.jpg)
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 01 oktober 2018, 22:57:41
Hallo Bjorn,

Dank je voor de maten en de uitleg. Ik denk dat er nog voldoende mogelijkheden zijn zonder dat een helix nodig is :)
Hieronder een schetsje, zowel een bovenaanzicht als een zijaanzicht. Ik heb geprobeerd om het op schaal te tekenen:

(https://farm2.staticflickr.com/1955/44319720474_137c10cf0c_b.jpg) (https://flic.kr/p/2awo9PC)


Ik ben uitgegaan van een O-vormige baan op een hoogte van 90 cm boven de vloer. Dat geeft de beste benutting van je ruimte. Achteraan een schaduwstation (grijs vlak). Vooraan het zichtbare deel (groen vlak). Daartussen een loopruimte voor toegang voor onderhoud/noodgevallen.

Het schaduwstation is 40 cm breed. Dat is genoeg om 6 sporen naast elkaar te leggen, dus 3 per richting met nog voldoende marge. Het ligt direct tegen de wand. Veel ruimte heb je hier niet nodig, want er ligt toch geen landschap.
Dan het looppad in het midden. Dat is 50 cm breed. Je kunt er geen wals dansen, maar dat hoeft ook niet. Om zo nu en dan wat rails te poetsen in het schaduwstation of een ontspoorde trein weer op de rails te krijgen is het breed genoeg.
Tenslotte het zichtbare deel. Dit is 80 cm breed. Dieper zou ik niet gaan zodat het volledig vanaf de voozijde toegankelijk is (zowel voor landschapsbouw als hersporen van treinen/ poetsen van rails. Het zichtbare deel heeft een achtergrondplaat (vertikale zwarte streep in de schets). Als je die verwijderbaar maakt, kun je ook vanuit het looppad bij het zichtbare deel (in geval van nood).
Met tussenstukjes (grijs) verbind je het zichtbare deel met het schaduwstation. In het huidige ontwerp moet je onder de baan doorkruipen om in het looppad te komen. Uiteraard kun je ook een uitneembare brug/sectie maken (aan de linker kant) zodat je er gemakkelijker bij kunt.

Tenslotte: de totale baan is 170 cm breed. Tussen zichtbare baan en trappenhal heb je nog 80 cm ruimte over. Ruim voldoende om te staan/bedienen/keuvelen met gasten/enz.
Daarnaast blijft een groot deel van de kamer beschikbaar voor andere dingen. En een voordeel: geen helix, alles op 1 hoogte dus snel te bouwen!

Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Piggelmee op 02 oktober 2018, 09:01:35
Het lijkt wel of Wim wil bouwen en niet Björn ;)

Ronald
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 02 oktober 2018, 09:06:36
Met zo veel ruimte zou ik het wel weten ja!  ;D
Mijn vrouw zei gisteren ook al: "Ben je nu bezig om banen voor anderen te ontwerpen? Zou je niet eens aan je eigen baan werken ipv op het forum rond te hangen..."
Daar heeft ze natuurlijk wel gelijk in. Alleen heb ik een hele rits draadjes te solderen voor mijn eigen baan, en daar heb ik een gloeiende hekel aan. Dan is dit veel leuker  :)
Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Piggelmee op 02 oktober 2018, 09:38:04
Gloeiende hekel aan solderen...
Misschien heeft Björn daar meer plezier in?
Maar ja, als er twee ruilen, moet er een huilen. Of beide vrouwen.

Ronald
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 02 oktober 2018, 14:23:05
Zin om te bouwen heb ik zeker, alleen wil ik niet onbezonnen te werk gaan, en er zijn nogal wat beslommeringen op mijn pad gekomen anders denk ik dat ik al 4 banen had kunnen bouwen.  Al goed, ik hoop eind dit jaar stilletjes echt de bouw in te kunnen zetten... Dat solderen vind ik echt niet zo erg, ik doe dat zelfs graag, bij mij is het meer de scenery waar ik wat bang van heb... van opleiding ben ik eigenlijk ooit ITer geweest (18j geleden ondertussen) ik ben dan dus al wat technischer aangelegd, Via via ben ik uiteindelijk treinbestuurder geworden bij de NMBS (in België dus) en vanaf volgende maand zal ik actief worden bij DB-cargo hopend om meer internationaal te kunnen rijden, (die mogelijkheid had ik niet met de NMBS) Daarom wil ik dan ook zo veel mogelijk met modules werken.  Als er dan wat mislukt met de scenery, dan zijn de gevolgen nog enigszins beperkt.  Ik denk dat je me meer in de groep kunt steken van de verzamelaars modelspoorders die, in mijn geval dan, materiaal verzamelen.  Ik zou de collectie die ik al heb graag aanvullen met de treinen waar ik zelf mee gereden heb in mijn carrière.  De baan mag dan ook eind jaren 90 begin jaren 2000 dateren wat mij betreft.  Het idee van Wim is mij eigenlijk zeer genegen.  op die mannier kan ik ook weer onder het schaduwstation nog wat extra opbergruimte hebben.  1 puntje dat ik zou aanpassen is eventueel een schaduwstation maken van 50cm breed en de modelbaan 70cm diep maken...als ik goed kan rekenen geraak ik dan 8 sporen kwijt in mijn schaduwstation.

Wat betreft ruilen, denk ik althans, dat mijn vrouw bijna een feestje zou geven na al mijn gepieker en gezeur  ::)  :P

Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 02 oktober 2018, 14:53:45
Hallo Bjorn,
Fijn dat ik kon helpen. :)
Wat betreft je schaduwstation: uiteraard kan het breder. Dat hoeft zelfs niet ten koste te gaan van de baanbreedte aan de voorzijde. Volgens mij heb je daar voldoende ruimte voor de bediening.

Nog een andere vraag: hoe lang worden de treinen waarmee je wilt rijden? Als dat nl niet superlang is (zeg minder dan 2.5 m), dan zou je de railharpen van je schaduwstation verschoven kunnen plaatsen. Je kunt dan 8 opstelsporen kwijt op een plaat van 35 cm breed :D
Maar goed, dat zijn details. Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking van je plannen.

Groet, Wim

PS: feestje? gezellig!
PPS: mocht je zin hebben om te solderen; kom maar langs! De koffie staat klaar :)
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 02 oktober 2018, 15:14:46
de treinen waarmee ik zou gaan rijden zouden tussen de 2 en 3m zitten grotendeels, mogelijk eens een langere goederentrein, maar ook kortere, ik heb veel met treinen gereden waar zo van die staalrollen op zaten, als we dan naar montzen reden waren we blij dat we met 200m trein boven geraakte (lees 20 wagens van 10cm op schaal is rond de 2m) maar ook enkele treinstellen zullen niet ontbreken, dan spreken we van treinen 60cm lang ongeveer.

Hoe bedoel je railharpen?

dit was hoe ik het ongeveer in gedachten had.

(http://i67.tinypic.com/9ih1n8.jpg)
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 02 oktober 2018, 16:17:33
Met railharpen bedoel ik parallelle sporenbundels zoals je die vaak in schaduwstations ziet. In een s-station voor 2 richtingen heb je dus 2 harpen. Meestal liggen die naast elkaar, maar je kunt ze ook in de lengte verschuiven. Het geheel wordt dan langer, maar smaller, zoals in dit schetsje:
(https://farm2.staticflickr.com/1953/44332945294_e2f054bb7a_b.jpg) (https://flic.kr/p/2axxW6L)

Het ontwerp wat jij in gedachten had, kan ook prima hoor. Alleen een vraagje over het nut van die 4 wissels in het midden (in de korte opstelsporen). Die kun je gewoon weglaten. Door het spoor op te delen in 2 stukken, kun je ook 2 korte treinen kwijt (achter elkaar). De achterste trein moet uiteraard wachten tot de voorste is vertrokken, maar dat zal geen belemmering zijn voor je exploitatie. Normaliter zullen de treinen toch een tijdje wachten in het schaduwstation en niet direct doorrijden.
 
Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 02 oktober 2018, 20:46:50
Dat klopt wel dat je inderdaad die gewoon kan weg laten en dan een andere trein eerst laten rijden, maar op deze mannier kan ik eventueel een bepaalde trein wat langer laten stilstaan als je daar zin in hebt, anders ben je verplicht om hem te laten rijden omdat hij in de weg staat van een andere trein.  op deze mannier kan je nog net iets meer variatie brengen in je treinverkeer denk ik... jouw idee is anders ook best leuk maar dan ben ik inderdaad beperkt tot treinen van 2m (in welke mate je dat kan zien als een beperking natuurlijk). Volgens mij is dit de beste optie.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 02 oktober 2018, 21:44:26
Ah ok, op die manier.  :) Klopt! Je hebt wat meer vrijheid. Per richting kun je dan 2 lange en 2 korte treinen "onbeperkt" stallen, terwijl je op het doorgaande spoor kunt doorrijden.

Ik zie dat je trouwens bij het buitenste spoor een S bocht hebt (zowel links als rechts): de boog van het baanvak sluit direct aan op het wissel en creeert een tegenboog. Dat geeft hogere kans op ontsporingen. Een klein stukje recht tussen wissel en boog lost het op. Of nog beter; het wissel al in de boog laten beginnen. Dan heb je er ook geen last van én je hebt iets langere opstelsporen.

Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 02 oktober 2018, 23:02:04
dat met die s bochten had ik ook opgemerkt, er is nog veel werk aan het plan op zich, maar dit is iets wat werkt voor mij wat het schaduwstation betreft heb ik het volgende getekend.

(http://i68.tinypic.com/260bk8y.jpg)

veel winst haal je wel niet uit je opstelsporen moet ik zeggen maar dat is vooral omdat ik eerst dat stukje rechtdoor heb geplaatst om opnieuw een S bocht te vermeiden.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 03 oktober 2018, 08:56:47
Goedemorgen,
Ik bedoelde het nog net iets anders qua wissels. Omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:

(https://farm2.staticflickr.com/1938/45021656662_efcb409372_b.jpg) (https://flic.kr/p/2bApKZG)

Je zou een zelfde truckje ook kunnen uithalen met de bundel van het binnenste spoor. Dan laat je het spoor al iets eerder uiteen wijken (ipv parallel te blijven tot aan het eeste wissel).

Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 03 oktober 2018, 11:12:51
klopt, op die mannier win je inderdaad wel een stuk in lengte.  Enkel werk ik met roco line code 83 sporen.  Er is bij Roco althans dat ik weet, geen wissel in het gama die afdraait aan een boog van straal r4 (480mm ongeveer) daarom was hetgeen ik tekende volgens mij de beste oplossing, weliswaar met mijn eerder beperkte kennis.  Ik sta natuurlijk open voor suggesties.  Andere sporen gebruiken zie ik echter niet zitten.  Van de vroegere baan van mijn grootvader heb ik een pak sporen kunnen recupereren van roco line die werkelijk nog in goede staat zijn.  ik zou het dan ook zonde vinden om er geen gebruik van te maken, de sporen die minder mooi ogen kunnen we hergebruiken in het schaduwstation...
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 03 oktober 2018, 14:00:39
Maar waarom zou het wissel dezelfde radius als de rest van de boog moeten hebben?  ???
Neem gewoon de standaard 15 graden wissels (42440/42441). Die hebben een radius van 873 mm voor het afbuigende spoor. Dat past prima in je schaduwstation. Een ander merk gebruiken is niet nodig.
Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 06 oktober 2018, 15:22:30
Bij deze nog een schetsje in Wintrack. Standaard wissels en R4 bogen. S-bogen zijn niet nodig.

(https://farm2.staticflickr.com/1942/31260947168_44a7ea4cf3_b.jpg) (https://flic.kr/p/PCqwtJ)

Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 20 oktober 2018, 17:28:27
Weer even geleden, intussen weer druk aan het werk geweest. Nu had ik deze week weer even tijd om ook eens aan het zichtbare gedeelte te denken. Het ziet er wat traditioneel uit op zich. De linkerkant moet een laadkade worden voor een kleine steengroeve.

(http://i66.tinypic.com/35ldoy0.jpg)

Het schaduwstation heb ik wat mee zitten experimenteren, is nog een work in progress...
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 22 oktober 2018, 18:31:14
Halo Bjorn,
... Het ziet er wat traditioneel uit op zich....
Dat is niet perse fout hoor. Sterker nog, omdat dit ontwerp bij het grote voorbeeld succesvol is, noemen wij het traditioneel omdat het zo veel voorkomt. Dus is het juist goed en herkenbaar. Een modelbaan die een verzameling van uitzonderingen is, ziet er vaak uit als een karikatuur.

Over het baanplan zelf heb ik een paar vragen/opmerkingen:
- Komt er aan elk van de 4 stationssporen een perron of is bv het bovenste alleen voor goederentreinen bedoeld?
- links zie ik 2 sets overloopwissels, rechts maar 1 set. Ik vermoed dat 1 setje aan elke zijde voldoende is, maar dat hangt er van af wat je in je station wilt doen.
- Als je van rechts komt, kun je nu niet op het bovenste spoor (waar de kopspoortjes aftakken) binnenrijden. (Ik ga er van uit dat je links rijdt)

Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 22 oktober 2018, 19:26:19
De bedoeling is inderdaad om Belgisch Links te rijden.  de sporen zouden allen een perron krijgen.  en inderdaad zou ik links met 2 overloopwissels werken om het station op elke mannier te kunnen berijden.  Wat betreft als je van rechts komt heb je volkomen gelijk.  dit is echter een foutje wat er in mijn plan geslopen is  :-[.  1 setje aan elke zijde zou inderdaad wel voldoende zijn maar dit geeft natuurlijk meer rijmogelijkheden.

Bekijk ik het misschien beter in een optiek van Less is More?

Belgische groetjes  :)
Bjorn
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 23 oktober 2018, 16:16:12
Hallo Bjorn,

"Less is more" is denk ik altijd een goed uitgangspunt.  :)
Je kunt er voor kiezen om ieder spoor vanuit beide richtingen bereikbaar te maken. Dat geeft natuurlijk de maximale flexibiliteit, maar de vraag is of je dat nodig hebt. Om maar te zwijgen of je al die wissel en flexibiliteit uberhaupt gaat gebruiken.

Zelf ben ik een voorstander om een station op te bouwen: je begint zo simpel mogelijk. Lukt het dan niet om de treinbewegingen te maken die je wilt, dan voeg je sporen en wissels toe. Op die manier voorkom je  dat je een overdaad aan sporen legt, die je eigenlijk niet nodig hebt.

In jouw geval is je station gewoon een doorgangsstation aan een dubbelsporige lijn. Laten we het B(jornhuizen) noemen (of Bjornbeke, dat klinkt wat Vlaamser). De treinen komen vanuit A, rijden via B naar C. En natuurlijk weer terug.

Het simpelste station zou uit 2 sporen bestaan, zonder wissels. Stoptreinen stoppen langs het perron. Sneltreinen/Intercities en goederentreinen rijden zonder stoppen door. Het wordt dan doorgaans een halte genoemd. ;)

Nu is dat voor de meeste modelspoorder niet direct het meest interessante station, dus verzinnen we er dingen bij. Bijvoorbeeld een parallel spoor waarop een stoptrein opzij kan worden genomen, zodat de intercity hem kan inhalen. Een paar sporen om goederen te laden/lossen. Een zijlijn die aansluit op de hoofdlijn. Al deze zaken vragen meer spoor (en wissels). Voor de modelspoorder (en de modelspoorfabrikanten!) een welkome zaak, maar in het groot kost dat (veel) geld en wordt het zo veel mogelijk vermeden. Als je alle treinbewegingen met 1 spoor kunt afhandelen, waarom zou je dan een 2e spoor aanleggen? Dat kost alleen maar geld en levert niets extra op.

Als modelspoorder hebben we natuurlijk andere eisen aan een spoorweg. Wij willen niet iets zo goedkoop mogelijk vervoeren van A naar B, maar wij willen juist een zo interessant mogelijk treinverkeer zien. Maar als je wilt dat de baan (het station) er realistisch uitziet, moet je wel in je achterhoofd houden dat in het groot elk spoor een funktie heeft (of had).

In jouw baanplan zie ik voor elke richting een extra spoor. Dat is dus voldoende om treinen te kunnen inhalen. Overloopwissels zijn daarvoor niet nodig.

Ten tweede heb je goederenspoortjes ingepland. Links voor een steengroeve en rechts nog een ander kopspoortje. Waar dient dit spoortje aan de rechterkant trouwens voor?
In ieder geval moet je de goederentrein ergens kunnen parkeren om die sporen te kunnen bedienen. Logischerwijs zou dat spoor 4 zijn (als je van onderen begint te tellen), omdat de laadsporen ook vanaf dat spoor aftakken. Omlopen (indien nodig) kan via het hoofdspoor (spoor 3) worden gedaan.
Een goederentrein die van links komt, kan direct naar spoor 4 rijden (en na het rangeren zijn reis vervolgen naar rechts), zonder dat er overloopwissels nodig zijn.
Een goederentrein die van rechts komt, zal overloopwissels nodig hebben om op spoor 4 te komen (precies de wissels die je huidige plan niet heeft). Om vanaf spoor 4 weer verder naar links te kunnen rijden, heb je aan de linkerkant ook een setje overloopwissels nodig (de meegebogen wissels in je ontwerp).

De andere overloopwissels zijn dus niet nodig. Tenzij je daar ergens een grote noodzaak voor ziet, dus een treinbeweging die je niet kunt maken zonder deze extra 4 wissels.

Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 23 oktober 2018, 19:55:52
Hoi wim,

ik volg je volledig in je denkwijze.  Mijn betrachting is om een zo realistisch mogelijk spoorbedrijf uit te beelden.  In de werkelijkheid is het ook zo dat men geen 'nutteloze' wissels gaat aanleggen om toch maar die mogelijkheid te hebben.  Men gaat (hoewel je in spoore termen daar soms aan zou twijfelen) toch even denken of die kosten wel verantwoord zijn.  Zo zou je in modelspoorland ook diezelfde bedenking kunnen maken. 

In modelspoorland ga je inderdaad wel dingen er bij verzinnen maar in het echte leven kom je dit ook best wel tegen.  Weliswaar eind jaren 90 en begin jaren 2000 was dit meer en meer in verval.  Ik herinner me echter nog begin van mijn carriere dat we soms toeleveringen mochten gaan doen met een beperkt aantal wagens.  Het was wel aan het uitsterven maar het was er nog op dat moment... Het is die sfeer waar ik naar op zoek ben, misschien een beetje sentiment naar het begin van mijn carrière waar je toch altijd wel wat romantischer tegen de dingen aan kijkt dan na 15 of 20j dienst.

Spoor 4 is inderdaad een multifunctioneel spoor, zoals ik vroeger in puurs ook al eens zag gebeuren (maar ook in andere stations gebeurde dit) De goederentrein werd ontvangen aan het perron om dan te wisselen van loc (een elektrische loc kan moeilijk aan een loskade komen waar doorgaans geen wasdraad (bovenleiding) voorzien is) Mogelijk gaat dit spoorverloop aan de loskade nog wat anders verlopen. Hoe spoor 4 bereikt word heb je inderdaad een goed punt, de wissels links hebben die extra oversteek niet nodig, en rechts is die oversteek gewoon verkeerd geplaatst. Ik ga vanavond nog eens proberen wat tijd vrij te maken om een nieuw plan te tekenen.
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 24 oktober 2018, 11:01:33
Ok zoals gisteren beloofd nog wat aan het plan liggen rommelen.  Het was niet zo eenvoudig als ik eerst dacht, rechts lag die wissel namelijk lichtjes gebogen om zo plaats te laten voor het perron tussen de sporen.  Daardoor heb ik een klein boogje moeten toevoegen tussen wissel en engelse wissel rechts. om zo toch het gewenste resultaat te bekomen.  Links is het vrij straight forward denk ik. daar heb ik de engelse wissel verwijderd en gewoon gekozen voor eenvoudige wissels met dan in de bocht voor het station een oversteek.  Vooral omdat ik op die mannier toch wat meer variatie breng in het sporenplan...

(http://i68.tinypic.com/9lfz4n.jpg)
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 24 oktober 2018, 15:12:50
Dat ziet er prima uit!  (y)
Niet meer aan zitten en direct beginnen met bouwen!  ;D

Ik kan het wel waarderen dat je het station niet symmetrisch hebt gemaakt. Vaak zie je dat mensen de wisselstraten spiegelen, maar door dat niet te doen, krijg je net iets meer variatie. Ook de lange boog aan de linker zijde ziet er goed uit. En door dat rechts niet te doen, heb je ook weer meer afwisseling.  :D

Het enige wat je nog zou kunnen doen is iets meer ruimte tussen spoor 2 en 3 proberen te maken zodat het perron iets breder kan worden. Maar zoals je al schreef, dat is niet heel eenvoudig. Misschien nog een klein stukje gebogen rail tussen de twee enkele wissels aan de rechter kant? Dan wijken de sporen nog net iets meer.

Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 25 oktober 2018, 17:11:42
Hoi wim,

Die afwisseling is ook wat me weet te boeien.  Tussen spoor 2 en 3 kan ik inderdaad nog wat ruimte laten maar aangezien ik met flex sporen ga werken kan ik daar nog altijd wel een mauw aan passen...

waar ik echter wel nog aan gedacht heb is eventueel een baan te bouwen de hele ruimte rond.  Dit kan een mooi begin zijn en het kan hier ook mee blijven maar om de mogelijkheid makkelijk te voorzien heb ik toch nog een extra spoor voorzien aan de rechterzijde.  Dit kan eventueel een extra rangeermogelijkheid geven op een buiten dienst gesteld baanvak om van loc te wisselen op spoor 4, in combinatie met het andere doodlopende spoor dan uiteraard.  (gebeurt 2 emplacementen hier in de buurt toevallig net hetzelfde) Maar op termijn kan ik dit spoor ook gebruiken als aansluiting naar de rest van de baan die ik dan nog steeds kan bouwen als de moed, tijd, zin, geld,... er is uiteraard :)

(http://i63.tinypic.com/25iohno.jpg)

Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 25 oktober 2018, 22:19:51
Hallo Bjorn,
De aftakking van de zijlijn rechtsonder lijkt me een prima idee!  (y)
Alleen de 2 engelse wissels die nu direct na elkaar in het hoofdspoor liggen, vind ik er iets minder uit zien. Aan de andere kant: je hebt vrijwel geen ruimte om het engels wissel van de zijlijn te vervangen door 2 enkele. Daarnaast zullen ze in schaal h0 ook iets minder storingsgevoelig zijn. Je gaat Rocoline gebruiken toch?

Ik zie dat je her en der nu ook tunnelingangen hebt geplaatst. Worden dat echt tunnels? Ze staan aan de rechter kant namelijk wel heel erg dicht op het station (en met name de wisselstraat). Of verdwijnt het spoor onder een viadukt of iets dergelijks?

Aan de rechterzijde zou de boog van het hoofdspoor nog iets ruimer kunnen, in ieder geval in het begin waar je het station verlaat.

Groet, Wim

PS Zo'n aftakkend lijntje dat aan de rand van de modelbaan ophoudt, maar wel een mogelijkheid geeft om later uit te breiden. Waar ken ik dat van? ;) Oh ja:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256&start=140#p189794
 ;D
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: the railwarrior op 26 oktober 2018, 10:43:22
Hoi wim,

het is inderdaad de bedoeling om H0 rocoline te gebruiken zonder balast (in het verleden was ik zeer te spreken over dit materieel en over het algemeen heb ik toch begrepen dat Roco een van de betere merken is kwa storingsgevoeligheid)

Ik heb de tunnelingangen er bij geplaatst meer indicatief om aan te geven wat buiten beeld gebeurt en wat in beeld zal gebeuren.  Zo denk ik om rechts te werken met een brug waaronder de sporen verdwijnen.  Links ben ik er nog niet helemaal uit wat ik ga doen, ook de loskade ben ik nog over aan het twijfelen of ik niet iets kleins in de industrie doe, een steengroeve (komt hier regelmatig voor dat daar 1 of 2 sporen liggen voor het laden en lossen van.  maar daar.  Voor hetzelfde geld komt daar een spoor te liggen waar men wat boomstammen kan laden of zo... Ik moet het eens grondig bekijken...

Die boog aan de rechterzijde zou inderdaad iets ruimer kunnen.  Maar is dit nodig?  ik voorzie daar geen problemen in zake rijden of dat het ontsporingsgevoelig zou zijn.  Ik heb bovendien hier nog een partij sporen liggen R3 en R4 van roco, ik dacht deze in die boog te hergebruiken.  Vroeger lagen ze ook buiten beeld en door ze los te schroeven heb ik ze kunnen recupereren... een deel was zelfs niet gebruikt,...

Mooie baan trouwens wim, en wat kunnen we zeggen, great minds think alike  ;) ;D
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 26 oktober 2018, 22:44:54
Dank je Bjorn :)

Wat betreft de boog aan de rechterzijde: technisch gezien is er geen enkel probleem. En hij ligt inderdaad al in het onzichtbare deel, dus de rails zelf zijn niet te zien. Echter, hij begint wel ongeveer direct onder je brug. Dat heeft tot gevolg dat een trein die naar rechts onder de brug verdwijnt, opeens scherp naar links wegdraait. Bij lange rijtuigen zie je de achterkant dan juist naar rechts uitzwenken, waardoor de illusie van een "echte" spoorweg onmiddelijk verdwenen is. Dat zou jammer zijn.

Je zou een overgangsboog kunnen maken: na de wisselstraat eerst een railstuk R7/R8, dan R5/R6 en tenslotte de boog met R3/R4. Daar heb je wel genoeg ruimte voor. Je kunt dit natuurlijk ook met flexrail doen, dat gaat nog eenvoudiger.

Groet, Wim
Titel: Re: Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat?
Bericht door: Wim Hesselink op 28 oktober 2018, 20:38:19
Bij deze nog een schetsje in Wintrack met een alternatief voor de boog aan de rechterkant van de baan:

(https://farm2.staticflickr.com/1959/31731135848_45ac8812fc_b.jpg) (https://flic.kr/p/QkYnc7)

Komend vanuit het schaduwstation heb ik de eerste 90 graden met R3/R4 gelegd, net zoals jij al had. Daarna een stukje (45 graden) met R5/R6.
Tenslotte een gedeelte met R9/R10 (ik kwam er achter dat Roco geen R7/R8 heeft).

Het oorspronkelijke verloop van het buitenste spoor (met R4) heb ik laten staan om het verschil aan te geven.
Je ziet dat je op dezelfde ruimte in ieder geval met een ruime boog kunt beginnen, waardoor de treinen wat "natuurlijker" uit het zicht verdwijnen.

Ik snap dat je nog voldoende R3/R4 in je bezit hebt, en liefst wilt gebruiken. Toch zou ik hier (voor het zichtbare deel) niet besparen. De R3/R4 kun je later vast wel bij een uitbreiding gebruiken.
Groet, Wim

PS eigenlijk had ik moeten solderen aan mijn eigen baan dit weekend, maar dit is veel leuker...  ;D :-X