Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Probleem met motor Roco BR41  (gelezen 1822 keer)

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Probleem met motor Roco BR41
« Gepost op: 11 september 2018, 12:19:33 »
Nadat ik bij een BR41 van Roco een decoder geimplanteerd had, reed de loc niet zoals ik dat wilde. Af en toe een stukje, zowel analoog als digitaal. het leek alsof de aandrijving geblokkeerd werd maar dat is niet het probleem. De tandwielen zijn schoongemaakt en opnieuw in het vet gezet en ik voel met de hand ook geen weerstand in de aandrijving.

Uiteindelijk heb ik de motor maar weer uit de loc gehaald, als ik deze onbelast laat draaien gaat dat iets langer goed. Maar uiteindelijk begint het toerental af te nemen totdat de motor stopt met draaien terwijl er nog steeds spanning op de motor staat. Als ik na ongeveer een halve minuut weer opnieuw spanning op de motor zet draait de motor even kort op een laag toerental, en stopt daarna weer. Ik heb de motor toen deze op volle snelheid draaide ook even licht belast door voorzichtig een vinger tegen het vliegwiel te houden waardoor het toerental logischerwijs iets verminderde. Maar als ik daarna het vliegwiel loslaat gaat de motor niet sneller draaien.

De koolborstels zijn nog erg lang en worden goed tegen de collector gedrukt. De collector is ook schoon. Het probleem doet zich dus voor als de motor wat warmer wordt. Voordat ik de 41 ombouwde heeft de loc probleemloos een rondje gereden. Ik heb meerdere digitale Roco-locs die allemaal uitstekend rijden, van een vrij nieuwe V100 en V200 tot een 215 en een 23 uit de jaren '80 met de oude motor. Dergelijke problemen zijn bij mij tot dusver niet bekend. Is deze motor nog te gebruiken/repareren of moet ik op zoek naar een andere?

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Probleem met motor Roco BR41
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2018, 12:45:37 »
Hi Mark,

Misschien dat hij door het warm draaien ergens uitzet en vast gaat lopen.
Goed (recht) in elkaar gezet?

groet
Harald

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Probleem met motor Roco BR41
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2018, 12:50:11 »
Ik heb dergelijke problemen ook bij een paar roco loks gehad. Geen idee wat de oorzaak was, maar uiteindelijk heb ik het opgelost door een nieuwe motor te bestellen bij roco.

Moet zeggen dat de mijne ook begon te "ruiken" als ik hem langer liet draaien. Kwam geen rook vanaf of zo, maar wel een geur die niet echt aangenaam was.

Denk zelf dat er toch ergens in de isolatie van de spoelen wat beschadigd is geraakt in de loop der tijd en dat de digitale spanning uiteindelijk de druppel is geweest.

Inderdaad ook verschillende in leeftijd waarbij de 23 uit de jaren 80 ook mijn oudste lok was.
Totaal meer dan 60 loks omgebouwd, 2 of 3 met problemen, maar 1 daarvan was ook bij mij de BR41.

Met nieuwe motor verder geen problemen meer gehad. Is even een investering, maar dan kun je wel weer genieten van de lok.

Groet,
Roelco

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met motor Roco BR41
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2018, 12:51:26 »
Ik zie twee mogelijk oorzaken:
1. te weinig smering op de motorlagers.
2. draadbreuk in de ankerwikkelingen.

Dat laatste kan je controleren met een ohmmeter, als je tenminste goed bij de collector kan komen. Meet steeds de ohmse weerstand tussen twee naast elkaar liggende lamellen van de collector. Je krijgt dan 5 waarden die nagenoeg gelijk moeten zijn.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Probleem met motor Roco BR41
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2018, 12:56:16 »
Het kan zijn dat door overmatig van oliegebruik de olie inbrandt op de koolborstels.

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: Probleem met motor Roco BR41
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2018, 15:36:09 »
Ik verdenk zelf met name de ankerwikkelingen. Helaas doet m'n multimeter raar als ik de weerstanden wil meten, dus dat gaat hem nu niet worden. De problemen doen zich dus vooral voor als de motor langer draait of belast wordt, m.a.w. als deze warm wordt. Dan zouden de weerstandswaarden dus kunnen veranderen.

De motor zit goed in elkaar en draait soepel rond. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de motorlagers te slecht gesmeerd zijn. De collector en koolborstels zijn droog en schoon en zitten dus niet vol met olie. Er komt ook geen branderige lucht vanaf.

Ik heb ook een (nog) analoge BR44 met dezelfde motor. Misschien ga ik die maar eens proberen om e.e.a. uit te sluiten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Probleem met motor Roco BR41
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2018, 15:40:36 »
De motor zit goed in elkaar en draait soepel rond.
Draait hij ook nog soepel als hij moeilijk begint te doen?
De weerstandswaarden van de wikkelingen zullen niet veranderen, maar ik kan me voorstellen dat een soldering aan de collector brak is en het contact verliest als de zaak warm wordt.

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Probleem met motor Roco BR41
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2018, 17:47:45 »
Of eventueel gruis en andere troep tussen de lamellen van de collector? Eens met een tandenstoker er tussen schoonmaken misschien.

Succes met de motor.

Mvg,

Robert

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: Probleem met motor Roco BR41
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2018, 20:53:43 »
Als de motor moeizamer begint te draaien/stopt, zit de motor niet vast. De collector was dus schoon, ik had inderdaad al eens met een tandenstoker tussen de lamellen geprikt om eventueel gruis weg te halen. Maar er zat eigenlijk geen vuil tussen. Ik vermoed dat de loc nog maar weinig gereden heeft.

Mark94

  • Offline Offline
  • Berichten: 89
    • Mijn toekomstige baan
Re: Probleem met motor Roco BR41
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2018, 12:46:22 »
Een tijdje geleden had de 44 een stukje analoog gereden. Ook dat ging zonder problemen. Nu had ik de motor uit de tender gehaald en wilde deze nog eens testen. De motor deed precies hetzelfde als de motor uit de 41, wat ik toch erg vreemd vond. Dus ik heb beide motoren maar eens meegenomen naar de zolder en getest met de trafo van het testovaal. Nu bleven beide motoren goed draaien. Waarschijnlijk is de trafo bij m'n werkbank niet zo lekker meer. Eerst maar eens uitzoeken waarom de 41 op de digitale baan blijft steken...