Als extra wens heb ik:- ze moeten makkelijk met de hand te ontkoppelen zijn zonder hulpmiddelen.
Marklin kortkoppeling werkt meer dan uitstekend met telex koppeling. Enige voorwaarde, niet in een boog.
Er zijn wel kortkoppelingen waarbij je een wagen verticaal uit de trein kan tillen zonder hulpstukken, maar dat is niet echt ontkoppelen.
De Telex koppeling is alleen bruikbaar in combinatie met een beugelkoppeling, dus alle andere varianten vallen volgens mij
De ideale koppeling bestaat niet. Als dat zo zou zijn, dan zouden alle andere niet meer bestaan.
Fleischmann beugelkoppeling voldoet aan al je eisen
Sorry, ben ik niet me je eens. Ben vrij zeker van dat als je een wagon ergens uit een stam tilt, dat de koppelingen op dat punt behoorlijk ontkoppeld zijn. Bovendien gaat het om het scheiden van twee wagons en niet om een 'ontkoppeling op de correcte wijze met de hand uit te voeren.'Ben er vrij zeker van dat dit niet waar is.
Bovendien gaat het om het scheiden van twee wagons en niet om een 'ontkoppeling op de correcte wijze met de hand uit te voeren.'
Vroeger als kind had ik marklin treintjes met relex koppelingen. Prima dingen vond ik dat. Toen kreeg ik op een dag kortkoppelingen van M* en wat was ik ongelukkig.....Nu wil ik een rangeer stukje gaan maken voor mn treinbaan en ik ben in dubio over welke koppelingen te gebruiken. Ik wilde eerst die mooie roco assymetrische kortkoppelingen (40271) gaan gebruiken, maar toen kwam ik er achter dat daar geen telex koppelingen voor zijn(?).