Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door Hans GJ
Vandaag om 12:52:15
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 12:48:50
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Karben
Vandaag om 12:14:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 11:33:59
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
  

Auteur Topic: NS omBC290x van MK modelbouwstudios  (gelezen 38968 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #45 Gepost op: 05 september 2018, 14:47:15 »
Voor de volledigheid: ik ben nooit erg tevreden over metaalverf van Humbrol en Revell. Iets beter vind ik Modelmaster en ik zal eens kijken wat ik daarvan kan vinden en op dit moment ben ik het meest fan van Alclad. Op het dak zit nu 101 aluminium. Dat is me voor de kozijnen dan te licht/glimmend

Alclad biedt de volgende kleuren:



Ik kan me voor de raamkozijnen voorstellen om dat in 106 white aluminium, 117 matt aluminium  of 119 airframe aluminium te doen. . Ik heb flesjes staan van 108, 109, 110 en 112, maar dat is natuurlijk allemaal niet. Het beste is het om live onder een flesje te kijken, dan kun je zien hoe het eruit komt te zien.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #46 Gepost op: 05 september 2018, 14:59:03 »
per saldo zijn aluminium raamlijsten van een trein in de praktijk gewoon dof lichtgrijs...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #47 Gepost op: 05 september 2018, 14:59:41 »
Voor de vergelijking met mat '36:

Weet niet of ik deze hier mag plaatsen: de foto's zijn niet van mij





Geen idee hoe dit is gerestaureerd. Wel is te zien dat het dak lichter overkomt dan de raamkozijnen.

per saldo zijn aluminium raamlijsten van een trein in de praktijk gewoon dof lichtgrijs...


Eens!


mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 05 september 2018, 15:01:17 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #48 Gepost op: 05 september 2018, 15:20:04 »
ja dak is dan ook aluverf, kozijnen zijn echt alu. Verder lijkt t of die mat 36 nog een extra laagje glanslak heeft gehad.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #49 Gepost op: 05 september 2018, 15:30:33 »
De beglazing van de tussenwanden weet ik niet. Dat kan wel, maar ik denk dat je daar later echt niets meer van ziet, omdat je door de buitenwand al door beglazing kijkt straks.

mvg,
Ivo
Ik heb enige ervaring met binnenbeglazing en dat is dat het door de buitenramen zichtbaar blijft en de lichtreflecties met invallend licht erg natuurgetrouw zijn. Het laat in mijn beleving het interieur meer tot leven komen. Heb dat zelf ooit eens met een Roco plan D rijtuig gedaan (18 raampjes voor de binnendeuren gevijld uit perspex, een saai karwei en zoek nog naar een alternatief voor zulke werkjes, laten printen?). Ik kan er jammer genoeg geen plaatje van laten zien omdat ik het rijtuig een aantal jaar geleden verkocht heb.

Ook geprobeerd met kristal klear maar daarvoor zijn binnenramen al te groot en krijg je geen strakke doorzichtige ruit.

Het is maar een idee.
Groeten,
Richard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #50 Gepost op: 05 september 2018, 15:36:48 »
Het zijn nogal wat ramen. Even uit mijn hoofd geteld zijn het er 17.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #51 Gepost op: 05 september 2018, 15:59:18 »
Ja, dat is een flinke hoeveelheid "binnenramen" en het is ook geen leuk werkje. Wat ik destijds deed met die plan D was twee ruiten voor de binnenschuifdeuren als proef gemaakt, daarna de kap erop om het effect te checken en toen dat erg beviel doorgegaan met de rest van de ramen. Voor de mooie dunne MK wandjes lijkt me doorzichtig plastic plaat beter geschikt dan perspex, dat was meer geschikt voor de erg dikke tussenwand van Roco.
Groeten,
Richard

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #52 Gepost op: 06 september 2018, 09:22:41 »
Heb dat zelf ooit eens met een Roco plan D rijtuig gedaan (18 raampjes voor de binnendeuren gevijld uit perspex, een saai karwei en zoek nog naar een alternatief voor zulke werkjes, laten printen?).
Maykel levert met de kit mee een aantal gesneden ruiten voor in de koppen. Ik heb nog niet bekeken hoe dat snijden is gedaan, maar je kunt het frezen of snijden met de snijplotter. Aangezien Maykel de kit met een tekenprogramma ontwerpt zijn de tekeningen van de binnenramen al gemaakt, omdat dat hetzelfde is als de etstekening met misschien een kleine marge voor de passing.

Voor de snijplotter is hier een draadje plan U in geplot styreen, met ook de ramen. Eerst nog als plaatmateriaal, maar later per raam gemaakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #53 Gepost op: 06 september 2018, 11:06:35 »
Frie stuurt me altijd zijn catalogus. Ik zie een instrumentenpaneeltje staan, maar de vraag is of die bij een omBC hoort of niet. Bedankt voor zijn telefoonnummer.
Anders is het vast wel een mooie basis om aan te passen naar een omBC instumentenpaneel. Iets is beter dan niets, en hoeveel zie je ervan wat niet klopt door de raampjes?
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #54 Gepost op: 06 september 2018, 13:36:19 »
Ik zweer bij de metaalverven van Vallejo uit de Metal Color reeks. Zeer prettig om mee te werken en met water te verdunnen. Het is al airbrushready.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #55 Gepost op: 06 september 2018, 15:40:01 »
ja dak is dan ook aluverf, kozijnen zijn echt alu. Verder lijkt t of die mat 36 nog een extra laagje glanslak heeft gehad.

Ik weet niet hoe de cabine ramen van mat'36 zijn, maar de zijramen lijken mij bij al het stroomlijn materieel tot en met de Hondekoppen gelijk. De 'kozijnen' zijn van staal en zijn met verzonken klinknagels in de wand gemonteerd, voor klinknagel tellen moet je dus achter de binnen wand zijn ;D Dit geld ook voor de cabineraamranden van de Hondekoppen. Ervaring komt van de casco revisie van de 766 en de nu opgestarte revisie van de 220.902. Het was volgens mij mat/dof alu/licht grijs kleurig geschilderd, exacte kleur heb ik nog niet kunnen achterhalen. Bij draairamen/schuiframen (Latere serie Hondekop en Plan U) was het beweegbare deel, van aluminium profieltjes om het glas opgebouwd, dit is geanodiseerd en dus een beetje zijdeglans.

Groeten Edwin

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #56 Gepost op: 08 september 2018, 17:09:43 »
De ramen zijn aangepakt. Ik heb de verschillende Alclad tinten bekeken en ik heb het geprobeerd met Alclad 117 Dull aluminium. Het heeft het door mij gewenste effect. Namelijk een tint donkerder dan het dak en nog een beetje metallic eruit zien. Staal Alclad heb ik niet geprobeerd, want dat is behoorlijk donker en past niet bij mijn herinnering en de eerder geplaatste foto's vind ik.

Dus eerst alle frames in de zwarte Alclad primer en dan de 117 erover:



Je ziet wel heel duidelijk het verschil met nieuwzilver en ik kan Maykel alleen maar gelijk geven dat dit te hard eruit ziet.

Vervolgens een uurtje plakken en dan is dit het resultaat:







Op de foto's zie je niet heel veel verschil, maar in het echt komt het behoorlijk anders over.

Nu heb ik een dilemma, wat ik nog niet heb opgelost: De kit heeft foute raamopeningen of foute raamsponningen in de bagageruimte voor de gang en het toilet. Ik zal het later nog wel laten zien. Maar het betekent dat ik aan een kant de wand zou moeten opvullen en aan de andere kant het gat groter moet vijlen.

In een al gespoten bak  ??? ::) ? Ja inderdaad, maar ik denk dat dat nog wel gaat lukken. Het is maar de vraag of het de moeite waard is, maar anderzijds blijf ik de fouten altijd zien.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #57 Gepost op: 08 september 2018, 21:33:05 »
Wat is het probleem: De raamframes/kozijnen zijn volgens mij goed, maar de openingen in de bak niet:



Het raam in de bagageruimte moet gezien de foto's in de boeken inderdaad breder zijn zoals het kozijn is en niet het gat in de bak. Hier is het een optie de bak uit te vijlen precies op maat. Het is een zorgvuldig klusje en ik ben vooral bang voor beschadiging van de lak op de randen, maar dat is denk ik wel te herstellen.

Dan het toiletraam:



Deze opening in de bak moet smaller. Hier is de enige goede oplossing een plaatje messing opzoeken en precies pas maken en de naden plamuren. Dan moet er geschuurd worden en een deel opnieuw gespoten.

Overigens is de eenvoudige oplossing de raamkozijn los te zagen van de deuren en vervolgens de ramen in een passende sponning lijmen. Alleen zit er dan een te smal raam met een spijl in de bagageruimte en een groot raam zonder spijl in het toilet.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Locwissel

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #58 Gepost op: 08 september 2018, 22:08:57 »

Potverdikkie, zonde joh.  Je was zo goed op dreef.  :(

Maar je hebt wel gelijk wanneer je zegt dat de wetenschap dat er een foutje in het model zit je altijd zal blijven achtervolgen.
Het zal niet gemakkelijk worden om m.n. het toiletraam weer terug te brengen naar de gewenste grootte.

Succes met deze lastige kwestie.  (y)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re: NS omBC290x van MK modelbouwstudios
« Reactie #59 Gepost op: 09 september 2018, 17:41:21 »
Ik heb nog niet besloten wat ik ga doen aan die ramen.

Ik kon het niet laten te kijken of de ramen in de koppen zijn te plaatsen. In tegenstelling tot de ramen aan de zijkanten zijn dit losse frames die van de buitenkant in de kop kunnen worden geplaatst, dus in principe vlak met de wand. De ramen in de zijkanten vallen 0,2mm naar binnen, terwijl die in het echt natuurlijk ook vlak tegen de zijkant zitten.
Het plaatsen van de kopramen is een beetje lastig. De passing blijkt zeer goed, maar op de juiste maniet licht klemmend. Door een beetje schuiven is lakschade onvermijdelijk dus hier en daar moet nog wat worden bijgewerkt. Van binnenuit zijn de frames vastgelijmd met superlijm langs de naden gesmeerd met een opengeknipte naald.

De kop vind ik zo goed geslaagd:







De frontruit is in 3 ruitjes gebogen en past zo goed in de kop. De 2 ruiten aan beide kanten vallen aan de bovenkant iets naar binnen zoals het hoort en de achterste 2 ruiten zitten vlak. De echte liefhebber kan die nog naar achteren open zetten, want deze ruiten konden voor de ventilatie open worden gezet. De ruiten in de deuren liggen netjes vlak.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*