Google+
Doel:€250.00
Donaties:€53.20

Per saldo:€-196.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

01TREFF Maarn, 16 &17 februari door FritsT
Vandaag om 17:16:32
Welke centrale voor Marklin HO, C-rails, 40 wissels, etc? door laurent
Vandaag om 17:15:40
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Railroadtycoon
Vandaag om 17:14:32
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 17:13:53
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 17:12:28
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 17:08:56
Ardennen: welk goederenvervoer en materieel op dit moment? door C_cornelis_S
Vandaag om 17:01:45
Projekt 083-338 door jerrytrein
Vandaag om 16:45:35
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door IJsselsteyn
Vandaag om 16:27:49
Roco h0, NS 1200 door Coen Burki
Vandaag om 16:19:57
Foto/Filmtopic Laurent door Erik01
Vandaag om 16:18:47
De 9e Grote Modelspoorexpo LEUVEN 13 en 14 OKTOBER 2018 door Basmans
Vandaag om 16:16:36
Verlichting boven de baan door waldberg
Vandaag om 15:46:04
Minibeurs /opendag door VAM65
Vandaag om 15:29:02
Projekt RET ZGT 4/6 801-850 en 6/6 701-750 in H0 door Trainhunter
Vandaag om 15:19:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Chris80
Vandaag om 14:32:34
Probleem automatisch rijden Rocrail. door AlbertG
Vandaag om 12:55:55
Marktwerking ;) door IJsselsteyn
Vandaag om 12:48:04
Museum Bahnbetriebswerk Schwarzburg, tijdperk V door Schwarzburg
Vandaag om 12:31:29
Licht boven de baan door Bert van Gelder
Vandaag om 12:30:05
  

Auteur Topic: De laatste stoomlocomotief  (gelezen 920 keer)

Gerard Rozeveld

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
De laatste stoomlocomotief
« Gepost op: 20 augustus 2018, 14:21:51 »

Boektitel: De laatste stoomlocomotief

Auteurs: Eelco Storm

ISBN: 9789462582460

Uitgever: WBOOKS

Eerste druk: 2018

Aantal pagina's: 168

Formaat: 21 x 28 cm

Illustraties: circa 200 in kleur en zwart-wit

Uitvoering: gebonden


"Na afloop van de Tweede Wereldoorlog lag het materieelpark van de Nederlandse Spoorwegen grotendeels in puin. De NS stond voor een moeilijke keuze: Of de reeds ver voor de oorlog ingezette modernisering van de spoorwegen doorzetten, of (tijdelijk) terug­ vallen op de stoomlocomotief. Het werd de eerste optie. Een eerste prognose ging uit van zeventien jaar om de stoomlocomotief af te schaffen. Het lukte de NS echter om dit plan in minder dan dertien jaar uit te voeren. Tussen mei 1945 en december 1957 slaagde de NS er in om het spoorwegbedrijf ingrijpend te vernieuwen. Een prestatie van formaat.."

Het boek geeft een overzicht van de verschillende typen NS stoomlocomotieven, vooral tegen het einde van de levensloop en de gang naar de sloper. Liefhebbers van NS stoomlocomotieven kunnen hun hart ophalen bij het zien van de vele foto's. Ook de lijstjes met nummers, datum en plaats buitendienststelling, enz., worden vast gewaardeerd. Al zijn de foto's van de sloop iets waar met pijn in het hart naar gekeken zal worden, ze voegen duidelijk iets toe aan de lotgevallen van de verschillende series stoomlocomotieven.

Ook voor de spoorweg enthousiasteling die niet zoveel opheeft met stoomlocomotieven heeft het boek veel te bieden. De instroom van de naoorlogse diesel - en elektrische locomotieven wordt uitgebreid besproken, vergezeld van veel foto's Deze foto's geven een interessant beeld van het spoorse gebeuren op en naast het spoor in deze periode van vernieuwing, waar oud en nieuw samen op en rond het spoor te zien waren.

Het boek leest plezierig, zeker ook door de vele foto's die het verhaal wat de schrijver ons wil vertellen illustreren. Voor degenen die het boek willen aanschaffen, enige haast is geboden, het boek is bij WBOOKS bijna uitverkocht.

Doelgroep: Geïnteresseerden in de geschiedenis van het grote voorbeeld, periode 1945 – 1957.

« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2018, 12:46:57 door Gerard Rozeveld »

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 767
  • wie met modder gooit,verliest grond!
    • Kuyerbosch  H0
Re: De laatste stoomlocomotief
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2018, 18:00:03 »
Dit gaat toch over hetzelfde boek hoop ik ?
In januari 2018 is het precies zestig jaar geleden dat de Nederlandse Spoorwegen de stoomtractie afschaften. Dit gebeurde met een korte afscheidsrit met locomotief NS 3737, die daarna werd bijgezet in het Spoorwegmuseum. Zo'n museale toekomst was echter maar weinig locomotieven toebedacht. Het standaard eindstation van de Nederlandse stoomlocomotieven was een van de vele sloperijen in Nederland, die enkele dagen tijd de trots van menig machinist terugbrachten tot een berg oud metaal. Dit nieuwe boek over het einde van de stoomtractie brengt de laatste jaren, de afvoer en de sloop van de Nederlandse stoomlocomotieven in de jaren vijftig in beeld. Van de locomotieven die onherstelbaar beschadigd waren in de oorlog, tot de laatste exemplaren die het tot in 1958 (en soms zelfs nog iets langer) volhielden. Het boek toont echter niet alleen de sloop. Ook de locomotieven die de slopershamer bespaard bleven, komen aan bod.

Ik ga hem morgen afhalen,is al gereserveerd.
« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2018, 18:04:14 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Gerard Rozeveld

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2192
Re: De laatste stoomlocomotief
« Reactie #2 Gepost op: 22 augustus 2018, 01:17:35 »
Is hetzelfde boek  ;).