Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Boek over de NS in 1984-1985 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:29:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:18
Witmoosdorf door Wim Vink
11 October 2024, 23:53:01
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
11 October 2024, 23:15:03
Rondom Charlois door Alewijn
11 October 2024, 23:13:57
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
11 October 2024, 22:54:00
Liliput Domino-treinstel SBB door Kandersteg2020
11 October 2024, 22:48:11
US diorama in H0 door Benrail
11 October 2024, 22:39:19
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Huup
11 October 2024, 22:34:51
Raadplaatje door Klaas Zondervan
11 October 2024, 22:25:17
Modules van Kees Gorter door basjuh1981
11 October 2024, 22:10:37
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Karst Drenth
11 October 2024, 22:08:20
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
11 October 2024, 21:55:34
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Marlon Hübner
11 October 2024, 21:31:13
Besto Kraftfutter; een industriediorama in 1 door Hans1963
11 October 2024, 21:27:48
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door prutser
11 October 2024, 21:08:50
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door Noordster
11 October 2024, 20:41:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
11 October 2024, 20:25:01
De Projecten van RetroJack door RetroJack
11 October 2024, 20:20:13
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
11 October 2024, 20:12:11
Een tram voor de kikker door Rob Bennis
11 October 2024, 19:53:44
WV Kalender 2025 met donatie BeneluxForum. door basjuh1981
11 October 2024, 18:46:48
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
11 October 2024, 18:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Deetrein
11 October 2024, 17:08:54
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door MOVisser
11 October 2024, 17:00:06
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Ronald69
11 October 2024, 16:55:44
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
11 October 2024, 16:53:56
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Simplex
11 October 2024, 16:48:47
z21 start probleem door spoorijzer
11 October 2024, 16:17:09
Line-up foto's van modellen door MarcNL
11 October 2024, 15:38:07
  

Auteur Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH  (gelezen 5542 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3944
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« Gepost op: 31 December 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH

Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.

In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.

Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.

Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.

Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.

Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.

Door: Martijn de Kuiper
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor