Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-06-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:34:35
Marklin Mobile station 2 voor spoor n door 89er
Vandaag om 11:32:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door nkob
Vandaag om 11:22:43
De NS 600/2000 van MK Modelbouwstudio door Huib
Vandaag om 10:57:08
Servo-positie instellen met MultiMaus door Timo
Vandaag om 10:26:33
De Hondsrugbaan, H0 door Martin Hornis
Vandaag om 10:18:17
Overstappen op schaal TT? door Pauldg
Vandaag om 10:17:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 10:13:53
Schrijfblokkarton, correspondentiekaarten en wat verf. (h0) door nkob
Vandaag om 09:16:54
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 09:01:00
Advies beste lijm voor bouwpakketten door Marij Stoffels
Vandaag om 07:47:31
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 07:36:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 juni 2019, 23:13:09
Projekt 083-338 door 44
25 juni 2019, 23:00:55
Baanplan Edwin (poging 2) door poftie
25 juni 2019, 22:39:54
Digitaal maken van een lok: doorgebrande leds door 008200
25 juni 2019, 22:34:40
Gezocht: 11mm wielen met asb door Pauldg
25 juni 2019, 21:50:21
NS sproeitrein in h0 door Eric B
25 juni 2019, 21:49:22
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
25 juni 2019, 21:48:32
Obdam in halfnul (De jaren '50 en '60 herleven) door Eric B
25 juni 2019, 21:31:54
NS modelbaan Hoekdam H0 door NS264
25 juni 2019, 20:48:14
Buitenlust door Wijktrein
25 juni 2019, 20:40:26
Dat overkomt mij niet. door Wim1969
25 juni 2019, 19:57:42
Baan in Los Angeles door AndrevdG
25 juni 2019, 18:15:58
Pimp mijn DB 407 door Dave.......
25 juni 2019, 17:26:20
Roco z21 geeft ERROR 2 door ZwolsBas
25 juni 2019, 17:23:13
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door rolfm
25 juni 2019, 15:56:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Thom
25 juni 2019, 15:12:42
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
25 juni 2019, 15:08:37
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Ronald Hofmeester
25 juni 2019, 13:36:20
  

Auteur Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH  (gelezen 2621 keer)

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2001
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« Gepost op: 31 december 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH

Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.

In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.

Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.

Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.

Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.

Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.

Door: Martijn de Kuiper
Martijn