Doel:€250.00
Donaties:€157.50

Per saldo:€-92.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 30-06-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:26:29
Modeltrein Express eigen productie (nog niet bekend wat!) door Niekleair
Vandaag om 02:47:50
Raadplaatje door Niekleair
Vandaag om 02:42:15
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door AndrevdG
Vandaag om 02:06:01
Toekomst van modeltreinbeurzen? door Rondje_HO
Vandaag om 01:27:03
Reacties via de achterdeur door Hennik
Vandaag om 01:21:21
Dat overkomt mij niet. door Syb030
Vandaag om 00:44:54
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 00:12:39
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
06 juli 2020, 23:35:23
Een modelbaan in een garage...... zou dat kunnen? door Ronald Halma
06 juli 2020, 23:34:21
Beweegbare stroomafnemers H0 door MOVisser
06 juli 2020, 23:25:04
Projekt 083-338 door Silvolde
06 juli 2020, 23:22:59
Lok (DCC) stopt bij kort spanningsverlies door 72sonett
06 juli 2020, 23:10:21
Even voorstellen: nieuwe baan: Ernum, Marklin H0 analoog 2.70x2.90 U vorm x 2 door HaHoHo
06 juli 2020, 23:07:06
Automatisch schaduwstation, Marklin, voor analoog en digitaal door Te 2/2
06 juli 2020, 23:03:49
Reichsbahn, periode 2e wereldoorlog door AndréDev
06 juli 2020, 22:55:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 juli 2020, 22:27:58
Sint Valies (Testbaantje in een koffer, h0f) door minibart
06 juli 2020, 22:15:51
MST De Maaslijn gaat weer voorzichtig opstarten door Roel
06 juli 2020, 21:59:55
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
06 juli 2020, 21:59:50
BMB-Module: "On Southwark Bridge" door St00mboy
06 juli 2020, 21:54:49
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
06 juli 2020, 21:50:07
Rollenbank zelf bouwen met 3D-geprinte materialen door coldforged
06 juli 2020, 21:48:27
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland TP II, tijdperk 2e wereldoorlog. door jerrytrein
06 juli 2020, 21:46:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mallet96
06 juli 2020, 21:46:06
NS 2100 spoor 0 door Okke
06 juli 2020, 21:44:21
Wil weer beginnen door VvKan
06 juli 2020, 21:38:09
Artitec NS 3700, antslipbandjes door Coen Burki
06 juli 2020, 21:32:28
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
06 juli 2020, 21:29:26
Reclame-, Stations-, naamborden maken met Paint Shop Pro, maar verschalen? door Leen Kievit
06 juli 2020, 21:22:43
  

Auteur Topic: 15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH  (gelezen 4158 keer)

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2467
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH
« Gepost op: 31 december 2017, 12:43:08 »
15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH

Door: Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven
Uitgeverij Uquilair
ISBN 978-90-71513-95-5, eerste druk 2016.
160 bladzijden.

In het bekende format van de de reeks “Treinen in Beeld” is alweer enige tijd geleden het boek ‘15 jahre Lokomotion, Gesellschaft für Schienentraktion mbH’ van de handen van Henk Zwoferink en Vincent van Werkhoven verschenen. Voor eenieder die nog niet bekend is met dit format: Plaatjes, plaatjes, plaatjes en nog meer plaatjes, aangevuld met enige bladzijden teksten met achtergronden. Dat is precies hoe ik het graag zie, vooral ook omdat de bijschriften bij de foto´s aanvullende informatie bieden, maar zij die meer tekst verwachten zullen teleurgesteld worden.

Zoals de titel al doet vermoeden is de aanleiding voor het uitgeven van het boekje het 15 jarig jubileum van Lokomotion, een private vervoerder van vracht over de alpen van Zuid/Duitsland naar Italië en Slovenië. Opgericht in 2000 werd de eerste trein gereden in 2001 wat in ieder geval de rekensom met betrekking tot het 15 jarige jubileum kloppend maakt. Na het voorwoord volgt een klein eerste hoofdstuk over de geschiedenis en activiteiten van Lokomotion. Klein is dan ook echt klein, het is niet meer dan 1 pagina.

Het volgende hoofdstuk kent dezelfde inhoud, maar nu is Rail Traction Company (RTC) het onderwerp. Dat kon ik in eerste instantie niet echt plaatsen, het boek ging toch over Lokomotion? En aangezien ik geen kenner ben heb ik toch even goed moeten zoeken waarom dit is gedaan. Wat blijkt, RTC is aandeelhouder van Lokomotion en werkt nauw samen met hun eigen dochter. Dat is overigens ook zichtbaar in het kleurenschema van de beide maatschappijen: Beide hanteren de bekende zebrastrepen, ieder wel in zijn eigen kleur. Dit suggereert dus veel maar wordt niet echt beschreven in het boek. Misschien dat de auteurs de kennis als bekend veronderstellen maar hier hadden ze wat mij betreft een fotootje minder kunnen plaatsen en wat meer tekst kunnen toevoegen.

Vervolgens wordt het uitgebreide en gevarieerde locomotievenpark omschreven (hoofdstuk 3) en wordt ingegaan op het feit dat er meer wordt getrokken dan alleen goederen (hoofdstuk 4). Daarna een bijdrage over Lokomotion in Nederland (het blijven Nederlandse auteurs, hoofdstuk 5) en wordt specifiek ingegaan op de verbinding met Triest (hoofdstuk 6). Afgesloten wordt met een integrale lijst van de aanwezige locomotieven. Alle hoofstukjes worden gevolgd door een oneindige hoeveelheid foto’s. Een verdere omschrijving laat ik achterwege want het is namelijk vooral een plaatjesboek. En het heeft weinig zin dat allemaal te beschrijven. Wat wel gezegd moet worden: de variatie in plaatjes is goed en zonder uitzondering zijn de plaatjes mooi.

Wat blijft er dan hangen? Ik moet zeggen dat ik van tevoren niet zoveel zin had in het boek. Ik vind goederenverkeer namelijk vaak erg saai en ik zal nooit verschil kunnen maken tussen de verschillende soorten containerdraagwagens. En ik moet ook zeggen dat ik het moderne locomotievenpark ook niet erg spannend vind. Maar toch ben ik wel blij met dit boekje. Het is namelijk weer een bijzonder mooi plaatjesboek met mooie foto’s. De auteurs hebben duidelijk hun best gedaan om niet alleen ellenlange containertreinen op te nemen maar ook aandacht te geven aan bijzonder combinaties in de vorm van ‘Sonderzüge” combinaties met locomotieven van andere organisaties. Dat, en het feit dat er een leuke omschrijving is opgenomen van de verschillende locomotieven aangevuld met een integrale lijst van hun trekpaarden maakt dat dit boek een breed publiek zal aanspreken.

Oh ja, de uitgave is alleen in de Duitse taal verschenen. Met enige basiskennis van deze taal kom je al heel ver.

Door: Martijn de Kuiper
Martijn