Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:25:26
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:16:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 12:52:26
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:50:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:43:51
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:44:44
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 11:36:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 10:34:36
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
  

Auteur Topic: De laatste stoomlocomotief  (gelezen 9170 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
De laatste stoomlocomotief
« Gepost op: 20 August 2018, 14:21:51 »

Boektitel: De laatste stoomlocomotief

Auteurs: Eelco Storm

ISBN: 9789462582460

Uitgever: WBOOKS

Eerste druk: 2018

Aantal pagina's: 168

Formaat: 21 x 28 cm

Illustraties: circa 200 in kleur en zwart-wit

Uitvoering: gebonden


"Na afloop van de Tweede Wereldoorlog lag het materieelpark van de Nederlandse Spoorwegen grotendeels in puin. De NS stond voor een moeilijke keuze: Of de reeds ver voor de oorlog ingezette modernisering van de spoorwegen doorzetten, of (tijdelijk) terug­ vallen op de stoomlocomotief. Het werd de eerste optie. Een eerste prognose ging uit van zeventien jaar om de stoomlocomotief af te schaffen. Het lukte de NS echter om dit plan in minder dan dertien jaar uit te voeren. Tussen mei 1945 en december 1957 slaagde de NS er in om het spoorwegbedrijf ingrijpend te vernieuwen. Een prestatie van formaat.."

Het boek geeft een overzicht van de verschillende typen NS stoomlocomotieven, vooral tegen het einde van de levensloop en de gang naar de sloper. Liefhebbers van NS stoomlocomotieven kunnen hun hart ophalen bij het zien van de vele foto's. Ook de lijstjes met nummers, datum en plaats buitendienststelling, enz., worden vast gewaardeerd. Al zijn de foto's van de sloop iets waar met pijn in het hart naar gekeken zal worden, ze voegen duidelijk iets toe aan de lotgevallen van de verschillende series stoomlocomotieven.

Ook voor de spoorweg enthousiasteling die niet zoveel opheeft met stoomlocomotieven heeft het boek veel te bieden. De instroom van de naoorlogse diesel - en elektrische locomotieven wordt uitgebreid besproken, vergezeld van veel foto's Deze foto's geven een interessant beeld van het spoorse gebeuren op en naast het spoor in deze periode van vernieuwing, waar oud en nieuw samen op en rond het spoor te zien waren.

Het boek leest plezierig, zeker ook door de vele foto's die het verhaal wat de schrijver ons wil vertellen illustreren. Voor degenen die het boek willen aanschaffen, enige haast is geboden, het boek is bij WBOOKS bijna uitverkocht.

Doelgroep: Geïnteresseerden in de geschiedenis van het grote voorbeeld, periode 1945 – 1957.

« Laatst bewerkt op: 21 August 2018, 12:46:57 door Gerard Rozeveld. Reden: HTML aangepast »

klusser

  • Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • Berichten: 1203
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Re: De laatste stoomlocomotief
« Reactie #1 Gepost op: 20 August 2018, 18:00:03 »
Dit gaat toch over hetzelfde boek hoop ik ?
In januari 2018 is het precies zestig jaar geleden dat de Nederlandse Spoorwegen de stoomtractie afschaften. Dit gebeurde met een korte afscheidsrit met locomotief NS 3737, die daarna werd bijgezet in het Spoorwegmuseum. Zo'n museale toekomst was echter maar weinig locomotieven toebedacht. Het standaard eindstation van de Nederlandse stoomlocomotieven was een van de vele sloperijen in Nederland, die enkele dagen tijd de trots van menig machinist terugbrachten tot een berg oud metaal. Dit nieuwe boek over het einde van de stoomtractie brengt de laatste jaren, de afvoer en de sloop van de Nederlandse stoomlocomotieven in de jaren vijftig in beeld. Van de locomotieven die onherstelbaar beschadigd waren in de oorlog, tot de laatste exemplaren die het tot in 1958 (en soms zelfs nog iets langer) volhielden. Het boek toont echter niet alleen de sloop. Ook de locomotieven die de slopershamer bespaard bleven, komen aan bod.

Ik ga hem morgen afhalen,is al gereserveerd.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2018, 18:04:14 door klusser »
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: De laatste stoomlocomotief
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2018, 01:17:35 »
Is hetzelfde boek  ;).