Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:15:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:10:18
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 10:04:22
Frans loodsje et cetera door Jelmer
Vandaag om 09:59:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:43:19
Extra functie in Zimo MS450P22 door Ben
Vandaag om 09:30:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 09:28:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 09:26:53
13 december modelspoorbeurs Houten door Jheronimus
Vandaag om 09:25:18
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Ben
Vandaag om 08:56:38
Spelregels 'Raadplaatje' door tothebeach
Vandaag om 08:56:06
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
Vandaag om 08:42:38
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Noordernet
Vandaag om 08:36:30
Roco traxx 'Eurocity' door Arjan6511
Vandaag om 08:30:38
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door VAM65
Vandaag om 07:47:49
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
09 December 2025, 23:05:43
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door Edsko Hekman
09 December 2025, 23:02:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
09 December 2025, 22:56:26
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Frank 123
09 December 2025, 22:20:19
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
09 December 2025, 22:10:38
ratelende 1300 van Electrotren door GMA70
09 December 2025, 21:35:10
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
09 December 2025, 21:21:14
Rivarossi br 56 HR2891S door Priegelman
09 December 2025, 21:00:10
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
09 December 2025, 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
09 December 2025, 20:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
09 December 2025, 19:55:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
09 December 2025, 19:44:23
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
09 December 2025, 19:33:09
US diorama in H0 door Wim Vink
09 December 2025, 19:04:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
09 December 2025, 18:38:23
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond  (gelezen 10529 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Gepost op: 07 August 2018, 12:23:59 »
Goeiemiddag forumers,

Wie heeft een idee waar ik tekeningen en plattegronden kan vinden van met name de ruimten onder de perrons en verdwenen tunnels van station Amsterdam Muiderpoort? Op div. sites en beeldbanken kom ik niet verder dan foto's van de buitenkant van het stationscomplex.

Alvast bedankt.

Richard

Overigens ken ik wel enkele foto's van de oude voetgangerstunnel (die met bocht erin) maar is het verdere verloop en ligging mij onbekend.
« Laatst bewerkt op: 07 August 2018, 20:26:07 door Bert van Gelder »
Groeten,
Richard


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Station Amsterdam Muiderpoort
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2018, 13:25:31 »
Het Utrechts archief...Hartelijk dank! Had ik nog niet aan gedacht.... Hier staat een hele mooie plattegrond bij waar die tunnel ook op staat ingetekend. Ben verder nog benieuwd naar de huidige status van de opslagruimte van het spoorwegmuseum en schietbaan van de spopo, en ook onder welk perron deze zaten.
Groeten,
Richard

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Station Amsterdam Muiderpoort
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2018, 19:33:06 »
Ik zat toevallig, naar aanleiding van dit topic, ook eens wat te googlen en kwam de Beeldbank Amsterdam nog tegen:
https://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank/indeling/grid?q_searchfield=muiderpoortstation
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2018, 08:14:35 »
Dat is een bekende maar toch bedankt, ook hier sfeervolle beelden die het delen waard zijn  (y)
Groeten,
Richard

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11766
    • Mijn fotoarchief
Re: Station Amsterdam Muiderpoort
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2018, 09:29:13 »
Ben verder nog benieuwd naar de huidige status van de opslagruimte van het spoorwegmuseum en schietbaan van de spopo, en ook onder welk perron deze zaten.

Hoe moet ik dit lezen? Waren er een opslagruimte van het NSM en een schietbaan van de Spoorwegpolitie op Muiderpoort?

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2018, 09:43:38 »
Station Muiderpoort .
Op de beide perrons stond vroeger een goederenlift ( Groene kleur en stalen opbouw , met in de deuren patrijspoorten . De toegang was als volgt . Naast de personen tunnel was een goederentunnel , die gescheiden was van de personentunnel door een wand met vitrenes of glazen , ondoorzichtige panelen . De toegang tot deze tunnel was via de ingang van de rijwielstalling , en een onderdoorgang onder de reizigerstunnel . Dan kwam je op een t splitsing ,en ging je links of rechts de tunnel in . Ter hoogte van het plaatskaartenkantoor kon je deze tunnel via een deur en gang ,acgter het kantoor komen ,en tot het stationsplein . Tot aan de goederenliften was het middenpad van de tunnels begaanbaar . Achter de goederenlift waren stenentrappen gesitueerd  als opgang naar het perron . Deze trappen waren op perronniveau dicht gemaakt / getegeld en dus onbreukbaar . De pachter van de fietsenstalling gebruikte deze trappen als stortplaats van oude fietswrakken . De goederentunnel was omgebouwd als fietsenstalling , met aan de ene zijde brommerstalling en aan de andere zijde stalling voor langere tijd . Daar de stations entree zeer groot was , was er achter de afscheiding t.o pkt al ruimte voor stalling van fietsen en werkplaats fietsenmaker . Verder was er nog een opslagruimte , naast de westenlijke onderdoorgang , die gebruikt werd als opslag bedrijfs bescherming .

Station Amstel .
Als je voor station Amstel op de parkeerplaats stond , dan zag je grote ronde ramen in de gevel . Achter deze ramen was een toegang /oprit naar de schietbaah van de spoorwegpolitie . Deze schietbaan lag dwars onder het spoor . De schietbaan had een nooduitgang ,die op het perron uitkwam .Het kantoor van de beheerder/instrukteurs was boven het plaatskaarten , net naast de stationskap . Onder dit perron waren 2 grote opslagruimtes ,die in gebruik waren bij het spoorwegmuseum . de toegang enerzijds via de eerst genoemde oprit . En de andere via de GVB hoogspanningsruimte ,bereikbaar via de autooprit ,die gebruikt werd naar de autoslaaptrein . De opslagruimte was niet ideaal . Ik moest re zijn toen de ruimte leeggehaald moest worden . Daar de ruimte donker was en vochtig waren de spullen zeer aangetast door vocht .Door de constructie was de sta hoogte bij de ingang ongeveer 2 meter ,die verminderde tot 30 cm , aan het einde . Door de constructie van station Amstel waren er verschillende loze ruimtes , die via de rijwielstalling bereikbaar waren .


Nadat ik als storingsmonteur afgekeurd werd , kwam ik als controleur Bedrijfshulpverlenings middelen in de regio NW , op vele lokaties 

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2018, 09:49:41 »
Hoe moet ik dit lezen? Waren er een opslagruimte van het NSM en een schietbaan van de Spoorwegpolitie op Muiderpoort?
De bron weet ik helaas niet meer, ik heb ooit ergens gelezen dat de kelders van de perrons vanaf de opening 1937-39 een voorbehouden functie hadden (BB?) en in latere jaren andere functies kregen zoals leslokalen voor de Spoorwegpolitie en weer later opslag voor het NSM....
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #8 Gepost op: 08 August 2018, 10:04:10 »
@J.Ossebaar, ik dacht dat die goederentunnel op MP ook gebruikt werd door reizigers omdat daar wel een trap vanaf het perron naar Amstel op uitkwam. Ik begrijp dus goed dat de Spoorwegpolitie hun schietbaan op het Amstelstation hadden in plaats van Muiderpoort.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2018, 10:14:40 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #9 Gepost op: 08 August 2018, 10:43:40 »
Beste Richard ,
Station Muiderpoort licht ver verwijderd van de Amstel . De enige uitgang was op het stationsplein ( Oostplein )  . De goederen liften waren op de perrons niet te bedienen . Als je op het perron stond waren de afgesloten trap opgangen NIET te zien .Station Amstel lag aan de Amstel met een brug over de Weespertrekvaart .

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6641
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #10 Gepost op: 08 August 2018, 11:05:13 »
@Richard,

In een van de eerste nummers van de Railhobby stond dit station centraal in een thema artikel “Van Km naar Km”. Met een uitgewerkt railplan in H0. Misschien heb je daar ook iets aan.

Gr, Hans

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #11 Gepost op: 08 August 2018, 11:18:15 »
Dan heb ik het extra trapportaal vanaf het perron van spoor 8/9 (waar nu ongeveer de huidige trap ligt) op tekening aangezien voor reizigerstrap. Het station was dus voor reizigers een gesloten systeem met één in en uitgang.

Hans, dat Railhobby nummer heb ik nog! Zal het weer eens opzoeken.
Heb het al: RH 11/81, van Km...tot Km.... Amsterdam Oost.
Het beantwoord niet de vraag maar geeft wel een goed sfeerbeeld uit de jaren 1970/80.
Groeten,
Richard

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #12 Gepost op: 08 August 2018, 15:10:35 »
Station Asd-Muiderpoort gebouwen Pontanestraat .
Hier waren de afdeling NS telecom NW ondergebracht .Boven een paar woningen en kantoorruimte . Op de begane grond de magazijnen en werkplaatsen . Achter het gebouw de garages van de dienstauto's , bereikbaar door een poort/hek aan de zijkant van het gebouw .
Dan was er nog het seinhuis dat na de verwijdering/ombouw oude beveiliging , ontmanteld is en thans erfgoed geworden is . 

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #13 Gepost op: 09 August 2018, 07:05:26 »
@ J.Ossebaar, dank voor alle info. Op de Dutch Railway Webring staat ook nog een leuk stuk informatie over station Muiderpoort (en ook het Amstelstation), daar wordt geschreven dat er vanuit de centrale hal twee tunnels boven elkaar naar de perrons geleid hebben, bovenste tunnel voor reizigers naar het perron en die eronder voor reizigers naar de uitgang. De tekening die ik nu heb van het HUA laat dat echter niet goed zien, het verklaart wel waarom er op de tekening uit 1939 twee centrale (?wat is het begrip centraal dan nog waard) hallen waren. Een gedeelte van deze dubbeldeks tunnel zou dichtgemetseld nog steeds als spooktunnel aanwezig zijn.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2018, 07:12:01 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #14 Gepost op: 09 August 2018, 14:15:37 »
Sorry ,
Bij bestudering van foto's van Muiderpoort , dan zie je dat komende vanuit de haal , je eerst een trap op gaat . Dan loop je tegen de vertrekstaten aan en kan je rechts of links naar de perrons .
Daarom mijn excuus , dat ik vertelde dat de beide tunnels naast elkaar lagen , maar ze LIGGEN ONDER ELKAAR . Daar waar de trap van de reizigerstunnel begint , loopt de goederentunnel nog even door . Als ik mij nog goed herinner zat er ook een stations kapper en een bloemenstal , centrale hal links .