BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Modellbahnwagen op 07 augustus 2018, 12:23:59

Titel: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 07 augustus 2018, 12:23:59
Goeiemiddag forumers,

Wie heeft een idee waar ik tekeningen en plattegronden kan vinden van met name de ruimten onder de perrons en verdwenen tunnels van station Amsterdam Muiderpoort? Op div. sites en beeldbanken kom ik niet verder dan foto's van de buitenkant van het stationscomplex.

Alvast bedankt.

Richard

Overigens ken ik wel enkele foto's van de oude voetgangerstunnel (die met bocht erin) maar is het verdere verloop en ligging mij onbekend.
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort
Bericht door: edwin1974 op 07 augustus 2018, 12:43:45
Misschien heb je iets aan deze link
https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&miadt=39&mizig=210&miview=inv2&milang=nl&micols=1&mires=0&micode=959&mizk_alle=Amsterdam%20muiderpoort

Edwin
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort
Bericht door: Modellbahnwagen op 07 augustus 2018, 13:25:31
Het Utrechts archief...Hartelijk dank! Had ik nog niet aan gedacht.... Hier staat een hele mooie plattegrond bij waar die tunnel ook op staat ingetekend. Ben verder nog benieuwd naar de huidige status van de opslagruimte van het spoorwegmuseum en schietbaan van de spopo, en ook onder welk perron deze zaten.
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort
Bericht door: laurent op 07 augustus 2018, 19:33:06
Ik zat toevallig, naar aanleiding van dit topic, ook eens wat te googlen en kwam de Beeldbank Amsterdam nog tegen:
https://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank/indeling/grid?q_searchfield=muiderpoortstation
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 08 augustus 2018, 08:14:35
Dat is een bekende maar toch bedankt, ook hier sfeervolle beelden die het delen waard zijn  (y)
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort
Bericht door: Eelco Storm op 08 augustus 2018, 09:29:13
Ben verder nog benieuwd naar de huidige status van de opslagruimte van het spoorwegmuseum en schietbaan van de spopo, en ook onder welk perron deze zaten.

Hoe moet ik dit lezen? Waren er een opslagruimte van het NSM en een schietbaan van de Spoorwegpolitie op Muiderpoort?
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: j.ossebaar op 08 augustus 2018, 09:43:38
Station Muiderpoort .
Op de beide perrons stond vroeger een goederenlift ( Groene kleur en stalen opbouw , met in de deuren patrijspoorten . De toegang was als volgt . Naast de personen tunnel was een goederentunnel , die gescheiden was van de personentunnel door een wand met vitrenes of glazen , ondoorzichtige panelen . De toegang tot deze tunnel was via de ingang van de rijwielstalling , en een onderdoorgang onder de reizigerstunnel . Dan kwam je op een t splitsing ,en ging je links of rechts de tunnel in . Ter hoogte van het plaatskaartenkantoor kon je deze tunnel via een deur en gang ,acgter het kantoor komen ,en tot het stationsplein . Tot aan de goederenliften was het middenpad van de tunnels begaanbaar . Achter de goederenlift waren stenentrappen gesitueerd  als opgang naar het perron . Deze trappen waren op perronniveau dicht gemaakt / getegeld en dus onbreukbaar . De pachter van de fietsenstalling gebruikte deze trappen als stortplaats van oude fietswrakken . De goederentunnel was omgebouwd als fietsenstalling , met aan de ene zijde brommerstalling en aan de andere zijde stalling voor langere tijd . Daar de stations entree zeer groot was , was er achter de afscheiding t.o pkt al ruimte voor stalling van fietsen en werkplaats fietsenmaker . Verder was er nog een opslagruimte , naast de westenlijke onderdoorgang , die gebruikt werd als opslag bedrijfs bescherming .

Station Amstel .
Als je voor station Amstel op de parkeerplaats stond , dan zag je grote ronde ramen in de gevel . Achter deze ramen was een toegang /oprit naar de schietbaah van de spoorwegpolitie . Deze schietbaan lag dwars onder het spoor . De schietbaan had een nooduitgang ,die op het perron uitkwam .Het kantoor van de beheerder/instrukteurs was boven het plaatskaarten , net naast de stationskap . Onder dit perron waren 2 grote opslagruimtes ,die in gebruik waren bij het spoorwegmuseum . de toegang enerzijds via de eerst genoemde oprit . En de andere via de GVB hoogspanningsruimte ,bereikbaar via de autooprit ,die gebruikt werd naar de autoslaaptrein . De opslagruimte was niet ideaal . Ik moest re zijn toen de ruimte leeggehaald moest worden . Daar de ruimte donker was en vochtig waren de spullen zeer aangetast door vocht .Door de constructie was de sta hoogte bij de ingang ongeveer 2 meter ,die verminderde tot 30 cm , aan het einde . Door de constructie van station Amstel waren er verschillende loze ruimtes , die via de rijwielstalling bereikbaar waren .


Nadat ik als storingsmonteur afgekeurd werd , kwam ik als controleur Bedrijfshulpverlenings middelen in de regio NW , op vele lokaties 
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 08 augustus 2018, 09:49:41
Hoe moet ik dit lezen? Waren er een opslagruimte van het NSM en een schietbaan van de Spoorwegpolitie op Muiderpoort?
De bron weet ik helaas niet meer, ik heb ooit ergens gelezen dat de kelders van de perrons vanaf de opening 1937-39 een voorbehouden functie hadden (BB?) en in latere jaren andere functies kregen zoals leslokalen voor de Spoorwegpolitie en weer later opslag voor het NSM....
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 08 augustus 2018, 10:04:10
@J.Ossebaar, ik dacht dat die goederentunnel op MP ook gebruikt werd door reizigers omdat daar wel een trap vanaf het perron naar Amstel op uitkwam. Ik begrijp dus goed dat de Spoorwegpolitie hun schietbaan op het Amstelstation hadden in plaats van Muiderpoort.
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: j.ossebaar op 08 augustus 2018, 10:43:40
Beste Richard ,
Station Muiderpoort licht ver verwijderd van de Amstel . De enige uitgang was op het stationsplein ( Oostplein )  . De goederen liften waren op de perrons niet te bedienen . Als je op het perron stond waren de afgesloten trap opgangen NIET te zien .Station Amstel lag aan de Amstel met een brug over de Weespertrekvaart .
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Hans van de Burgt op 08 augustus 2018, 11:05:13
@Richard,

In een van de eerste nummers van de Railhobby stond dit station centraal in een thema artikel “Van Km naar Km”. Met een uitgewerkt railplan in H0. Misschien heb je daar ook iets aan.

Gr, Hans
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 08 augustus 2018, 11:18:15
Dan heb ik het extra trapportaal vanaf het perron van spoor 8/9 (waar nu ongeveer de huidige trap ligt) op tekening aangezien voor reizigerstrap. Het station was dus voor reizigers een gesloten systeem met één in en uitgang.

Hans, dat Railhobby nummer heb ik nog! Zal het weer eens opzoeken.
Heb het al: RH 11/81, van Km...tot Km.... Amsterdam Oost.
Het beantwoord niet de vraag maar geeft wel een goed sfeerbeeld uit de jaren 1970/80.
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: j.ossebaar op 08 augustus 2018, 15:10:35
Station Asd-Muiderpoort gebouwen Pontanestraat .
Hier waren de afdeling NS telecom NW ondergebracht .Boven een paar woningen en kantoorruimte . Op de begane grond de magazijnen en werkplaatsen . Achter het gebouw de garages van de dienstauto's , bereikbaar door een poort/hek aan de zijkant van het gebouw .
Dan was er nog het seinhuis dat na de verwijdering/ombouw oude beveiliging , ontmanteld is en thans erfgoed geworden is . 
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 09 augustus 2018, 07:05:26
@ J.Ossebaar, dank voor alle info. Op de Dutch Railway Webring staat ook nog een leuk stuk informatie over station Muiderpoort (en ook het Amstelstation), daar wordt geschreven dat er vanuit de centrale hal twee tunnels boven elkaar naar de perrons geleid hebben, bovenste tunnel voor reizigers naar het perron en die eronder voor reizigers naar de uitgang. De tekening die ik nu heb van het HUA laat dat echter niet goed zien, het verklaart wel waarom er op de tekening uit 1939 twee centrale (?wat is het begrip centraal dan nog waard) hallen waren. Een gedeelte van deze dubbeldeks tunnel zou dichtgemetseld nog steeds als spooktunnel aanwezig zijn.
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: j.ossebaar op 09 augustus 2018, 14:15:37
Sorry ,
Bij bestudering van foto's van Muiderpoort , dan zie je dat komende vanuit de haal , je eerst een trap op gaat . Dan loop je tegen de vertrekstaten aan en kan je rechts of links naar de perrons .
Daarom mijn excuus , dat ik vertelde dat de beide tunnels naast elkaar lagen , maar ze LIGGEN ONDER ELKAAR . Daar waar de trap van de reizigerstunnel begint , loopt de goederentunnel nog even door . Als ik mij nog goed herinner zat er ook een stations kapper en een bloemenstal , centrale hal links .
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 09 augustus 2018, 15:16:33
Nu word het duidelijk  ;) de onderste tunnel die je beschrijft als goederentunnel die uitkwam in de fietsenstalling (de vroegere uitgangs-hal) en die de pachter van de fietsenstalling gebruikte als opslag, was in de tijd van in-en uitgangs controle in gebruik als reizigerstunnel naar de uitgang. Toen de uitgangscontrole verviel is de tunnel afgesloten en op de perrons een vloer over het trapgat gelegd, daaronder lagen dus in de latere tijd die jij beschrijft fietswrakken.....grappig! De bovenste tunnel ving toen beide reizigersstromen op en deed dat tot 2004. Overigens ligt er op het perron van spoor 8 en 9 nog een groot stalen luik in de perronvloer op de plek waar vroeger beide tunnels bovenkwamen. Onder dit luik dus geen verborgen NSM schatten maar resten van oude muffe tunnels.
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: tijgernootje op 09 augustus 2018, 16:16:52
Wie weet wat er nog ligt,wat men of vergeten is of toch nog stalt daar ?
Interessant is deze spoor zoektocht in elk geval wel vind ik.
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Peter Kleton op 09 augustus 2018, 18:40:23
Er zitten hier  vast wel een paar kenners van het oude MP station zie ik.  ;)
Ik heb een vraag:
In 1960 of -61 heb ik een  toelatingsexamentje gedaan voor monteur Seinwezen in een rijtuig van het SW, dat vroeger het staatsie rijtuig van Kon. Emma was geweest, het was groen met een mooi smeedwerk aan de open eind balkons. (Is later helaas gsloopt ),maar dit rijtuig stond op een spoorje op stat. MP ... ???
Waar zou dat geweest kunnen zijn ? Op Sporenplan .nl uit 1963 ,zie ik het niet.
Iemand een idee ?
Peter
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 09 augustus 2018, 19:07:23
Op de kaart "stationsemplacement Muiderpoort" van het Utrechts Archief, link op vorige pagina, ontdek ik een kopspoortje wat oostelijk aan de gooilijn tussen de reizigers en goederensporen inlag. Het eindigt bij het viaduct over de Isulindeweg, ongeveer tov. het seinhuis. Misschien stond daar dat rijtuig.
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Peter Kleton op 09 augustus 2018, 19:34:54
Ja ,ik zie het spoortje ook op Sporenplannen staan.  :D
Maar je moest dan 3 sporen oversteken om daar te komen. Ik denk dat de NS dat  ook al in die tijd  niet veilig  vond als iemand die sporen ging oversteken.
Ik heb het idee dat het SW rijtuig toch aan een soort perronnetje heeft gestaan...
Peter
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: j.ossebaar op 10 augustus 2018, 09:46:43
Beste heren ,
Op de sporenplattegrond staat een kopspoor ,wat het juk had tegen het viaduct Insulinde weg . Dit is het uithaalspoor van de westzijde van de Watergraafsmeer . Als na het heuvelen , de groepen wagens tot een trein geformeerd moesten worden ,was dit uithaalspoor nodig . In de late en nachtdienst , was er ook een complete rangeerploeg daar in dienst , inclusief een rangeerbakkie . Het is wel eens gebeurd dat er een verkeerde inschatting gemaakt was , en het spoor enige metersverlengd werd .

Over het rijtuig van het Sw . Kan dit niet op station Amstel gestaan hebben . Station Amstel had een cursuslokaal , en aan de zijde Bilmer een paar kopsporen . Deze werden gebruikt tijdens de vakantie periode voor het laden der auto's voor de autoslaaptreinen ( nu in den Bosch ) .Aan de zijde van Muiderpoort ,waar nu de Metro bovengronds komt was toen een opstelterrein gesitueerd . Tijdens de aanleg van de Metro is station Amstel volledig veranderd .
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: zuylen op 10 augustus 2018, 09:57:07
Je zou ook eens in het boek van de hr H. Romers kunnen uitkijken. Titel: Spoorwegarchitectuur in Nederland (1841/1938) op blz 233 vind je er informatie en tekeningen van dit station. Uiteraard moet je dan bij een goed gesorteerde bibliotheek zijn.
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Hans van de Burgt op 10 augustus 2018, 10:11:45
Je zou ook eens kunnen kijken bij de Stichting Bonas - Kennisportaal voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw.
Zie: http://bonas.nl/archiwijzer/archiwijzer.htm

Ze zitten in Houten. Je kunt je vragen per email sturen via info -apestaart- bonas.nl

Dit is so wie so een goede ingang voor iedereen die (historische) gebouwen uit Nederland wil nabouwen.

Gr, Hans
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Peter Kleton op 10 augustus 2018, 10:50:48
 @ Hr Ossehaar :
 Laat ik het daar maar op houden , blijkbaar heb ik de stationsnamen al lang geleden verwisseld en daardoor altijd gedacht dat het MP was. ;)
 Bedankt & groeten ,
Peter
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 10 augustus 2018, 20:22:07
André en Hans, dank voor de tip. Een kennis heeft dat boek, daarstraks met hem gemaild, zodra hij mijn richting opkomt, gaat het boek mee! Stichting Bonas verwijst eveneens naar dit boek (Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 van H.Romers).
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 15 september 2018, 21:44:56
Post T Muiderpoort vanaf het perron van de gooilijn vandaag.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_153932_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_153932_1.jpg)
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 16 september 2018, 16:58:40
Gisteren moest ik in de buurt van Muiderpoort zijn en besloot spontaan even te gaan kijken bij dit station. Achteraf gezien is het wel jammer van dat "spontane" want anders had ik wel een betere camera meegenomen. Ik had nu alleen maar m'n smartfoon bij me :P




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_143838.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_143838.jpg)

Ik ben zoals ik al eerder aangaf benieuwd naar de toestand van de oude reizigerstunnels die het centraal gelegen stationsgebouw verbonden met beide perrons. Sinds 2004 zijn de nieuwe opgangen naar de perrons gelegen in de straattunnels die het voorplein (Oosterspoorplein) verbinden met de omliggende straten. Het hoofdgebouw heeft sinds 2004 geen spoorfunctie meer en is tot nu toe in gebruik als grote fietsstalling met werkplaats en verkoop van fietsen.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmsterdamMP-33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmsterdamMP-33.jpg)bron: Het Utrechts Archief

De oorspronkelijke vertrekhal, op de achtergrond, na de ingangscontrole de korte trap omhoog naar de perrontunnel, links richting spoor 8 en 9, rechts naar spoor 2 en 3. Tegenwoordig is deze toegang dichtgemetseld. De toegangstunnel ligt ongeveer 1m boven straatniveau.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_135844.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_135844.jpg)

De grote hal nu.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_135914.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_135914.jpg)

Dichtgemetselde doorgang naar de voormalige toegangstunnel, links en rechts nog de mooie "statige" donkere betegeling uit 1939 die de doorgang markeerde.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_135519.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_135519.jpg)

Rechts naast de grote "vertrek"hal was een kleinere aankomsthal gesitueerd. Bij dit station waren de aankomende en vertrekkende reizigersstromen strikt gescheiden van elkaar. Onder de toegangstunnel naar de perrons ligt nog een tweede tunnel, deze was in gebruik als aankomsttunnel en ligt onder straatniveau, deze aankomsttunnel kwam uit in deze hal waar de uitgangscontrole plaatsvond, rond 1967 werd de in-en uitgangscontrole landelijk afgeschaft en daarmee werd deze hal overbodig, de kleine hal en onderste tunnel werden toen gesloten voor het publiek en vervolgens in gebruik genomen door de pachter van de fietsenhandel die de tunnel gebruikt als opslag, destijds was er op ieder perron een goederenlift die vanuit de onderste tunnel bediend werd. De kiosk op het perron van spoor 2-3 is nog jarenlang bevoorraad met de goederenlift. Inmiddels is er op de perrons geen spoor meer te vinden van deze liften, ondergronds nog wel ga ik ontdekken...

De toegangen naar de tunnels vanuit het hoofdgebouw zijn veranderd in de loop van jaren om het voor de fietsenstalling werkbaarder te maken en daarom kom je vanuit de kleine hal nu uit in de bovenste tunnel en is de tunnel daaronder nu bereikbaar vanuit een ruimte rechts van bovenstaande foto.

Ik was zeer verheugd te horen dat beide tunnels nog bestaan en de bovenste is zelfs vrij toegankelijk voor als je een fiets wilt uitzoeken of de muurschilderingen van Fabrice wil bekijken. Deze muurschilderingen werden begin jaren 90 aangebracht om het onveilige en enge karakter van de tunnel weg te nemen en een vrolijk gevoel op te roepen...toen deze tunnel in 2004 gesloten werd zijn de muurschilderingen uiteraard blijven zitten.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_135952.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_135952.jpg)





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140020.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140020.jpg)

De bruine tegeltjes op de vloer zijn nog de oorspronkelijke uit 1939 toen het station opgeleverd werd.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140103.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140103.jpg)

Een fikse bocht in de tunnel richting het perron van spoor 8-9, richting Amstel/Utrecht.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140124.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140124.jpg)





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140208.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140208.jpg)

De tunnel stopt bij deze muur en hierachter begon de trap naar het perron, de trap zelf is volgestort met zand en het perron dichtgetegeld. Achter de nooduitgangsdeur is een steile stalen trap die uitkomt onder het luik wat in het perron ligt en alleen van onderen is te openen.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140251.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140251.jpg)

Als je je omdraait heb je dit beeld.






(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_154749.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_154749.jpg)

Op het perron (spoor 8-9) is behalve het nooduitgangsluik niets meer van een trap of goederenlift meer te herkennen, de goederenlift kwam boven op ongeveer de plek waar ik nu sta....




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140421.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140421.jpg)

Vanuit de onderste tunnel komt de noodgang uit onder dit luik.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140606.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140606.jpg)

Hier ben je achter de dichtgemetselde doorgang vanuit de grote hal met weer de mooie donkere tegels.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140641.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140641.jpg)

Vanuit de tunnel kijk ik door een deur die uitkomt op een nooduitgang onder de sporen in de achterliggende Wijtenbachstraat.






(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_144710.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_144710.jpg)

Deze deur vanaf de straat...opvallend de raampartij die ook terug te vinden is op deze plek in beide tunnels, echter zit er wel zo'n 1,5 meter tussenruimte tussen, ik kan nergens terugvinden of dit huur-etalages waren of alleen maar lichtdoorlaat naar de perrontunnels. Achter deze ramen is nu een muur gemetseld.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140716.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140716.jpg)

Voormalige raampartij vanuit de toegangstunnel. De kijkrichting is naar het perron van spoor 2-3 aan de Gooilijn richting Hilversum.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141117.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141117.jpg)

Onder dit perron hetzelfde beeld, achter de muur de volgestortte trap naar het dichtgemaakte perron, hier is de tunnel en hal ook volledig beschilderd door Fabrice om deze een vrolijk en geruststellend imago te geven.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140750.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_140750.jpg)

Her en der zijn nog wandtegels in de oorspronkelijke gemêleerde bruine kleur uit 1939 te zien.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141508.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141508.jpg)

Ik was erg verrast dat het mogelijk was in de bovenste tunnel te komen, waarvan ik dacht dat hij misschien niet meer bestond. Natuurlijk wilde ik nu ook uit nieuwsgierigheid een blik werpen in de onderste, voormalige uitgangs en goederentunnel. De beheerder van de stalling die mijn verhaal aanhoorde vond het wel leuk en was zo vriendelijk te besluiten mij een persoonlijke rondleiding te geven :D na eerst het licht te hebben aangedaan voor de achterste gedeeltes van de onderste tunnel, gingen we op weg...




Heel ander beeld deze tunnel de onder de vorige ligt, omdat deze tunnel sinds het afschaffen van de uitgangscontrole niet meer in gebruik was voor reizigers is de toestand nagenoeg nog zoals bij de oplevering van het complex in 1939, modernisering heeft nooit plaatsgevonden, behalve de meeste verlichtingsarmaturen, maar dat is van na de sluiting tbv de enige tijd nog gebruikte goederenlift en de pachter van de rijwielstalling.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141627_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141627_1.jpg)

Aan het einde van de gang zijn we weer onder het perron van spoor 2-3 beland, maar nu enkele meters lager dan daarnet, en wel in de opslagruimte achter de voormalige goederenlift. Een trap van de installatie ruimte van de goederenlift die onder deze ruimte ligt komt uit achter het roestige deurtje, wij gingen rechts de nooddeur door waarachter ook nog een gedeelte van de oorspronkelijke lange perrontrap aanwezig is...




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141733.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141733.jpg)

De trap vanaf het perron geeft ook een aardig beeld van hoe hier nooit gemoderniseerd is, de trap, de tegels en de leuning zijn hier nog in hun oorspronkelijke gedaante van eind jaren dertig. Achter het vuilwitte schot is ook hier de trap volgestort met zand en is het perron dicht getegeld.

Het doet mij erg denken aan beelden uit Berlijn in de tachtiger jaren van dichtgemetselde "geisterbahnhöfe" in diverse U en S-bahn trajecten.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141754.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141754.jpg)

In het midden is de schacht van de vroegere goederenlift te zien.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141812.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141812.jpg)






(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141937.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141937.jpg)






(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141825.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_141825.jpg)

We gaan nu de andere kant op naar het perron richting het Amstelstation en Utrecht (sp 8-9).





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142938.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142938.jpg)






(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142001.jpg)

Hier was ooit de goederenlift voor het perron van spoor 8 en 9.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142031.jpg)

Het lijkt op waar we net waren, achter de goederenlift, alleen in spiegelbeeld.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142127.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142127.jpg)

Fietsen, overal fietsen.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142305.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142305.jpg)






(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142552.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142552.jpg)






(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142611.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142611.jpg)

De roestige deur rechts geeft toegang tot een oude schuilkelder van de BB.






(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142641.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142641.jpg)

Een zure lucht komt je tegemoet.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142702-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142702-2.jpg)

Resten van oude overlevings voorraden van de BB. De glimmende zwarte zakken op de tegels zijn lijkzakken volgens de beheerder, en nee, het is dus geen grap.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142713.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142713.jpg)

De zware plafondbalken vallen op en de ruimte is verlicht door twee ouderwetse "peertjes" die een ouderwets gelige gloed afgeven, jammer dat m'n camera dat niet registreert, het is hier sowieso een aparte sfeer, het zwakke gelige licht, de zure stank en het dreunende geluid als er een trein over spoor 8 of 9 passeert.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142817-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142817-2.jpg)

Met rechts een oude roestige verwarmingsradiator. In deze ruimte was je dus "veilig" bij een luchtaanval....





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142838-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142838-2.jpg)

Het wigvormige andere uiteinde van de schuilruimte.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmsterdamMP-23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/AmsterdamMP-23.jpg)bron: Het Utrechts Archief

Foto van de bouw van station Muiderpoort, circa 1937, het ontstaan van de reizigerstunnels is goed te zien en de betonnen bunker is denk ik de schuilkelder waar we nu inzitten.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142910-2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142910-2.jpg)

Bakelieten schakelaar om het licht weer uit te doen en de ruimte te verlaten.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142950.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_142950.jpg)

Weer terug in de onderste tunnel valt deze fraaie voormalige doorgang naar de uitgangs-hal van het station op.






(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_143031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_143031.jpg)







(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_143249.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_143249.jpg)

In de tegenover liggende tunnelwand weer roestige raamkozijnen die onder straatniveau uitkwamen op de raampartij in de Wijtenbachstraat van een aantal plaatjes hierboven.




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_143135.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_143135.jpg)

Terug het stationsgebouw in, de rondleiding van de zeer vriendelijke stallingsbeheerder, overigens hier vanaf 1983 in dienst, is ten einde.





(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_143547.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_143547.jpg)

Weer buiten, nog meer fietsen....😨
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: j.ossebaar op 16 september 2018, 17:33:30
Een mooi voorbeeld hoe een mooi station verpauwperd . Het enige verschil ,toen ik er nog kwam , en nu , zijn de gemetselde stenen muren , maar er liggen nog steeds fietswrakken , in de tunnel . Ook de mooie stationshal ,met de daarachter liggende ruimte is nu fietsenstalling . Ook heeft de gemeente nog niets gedaan aan de vele fietsen ,die gestald worden op het trotior .
Zelfs de oude houten bluszandkist in het brommer gedeelte is er nog . De glazenwand in de wijtenbachstraat bestond uit draadglas en verlichte zo de tunnels . 
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 16 september 2018, 23:22:43
Even wat geprobeerd, het moet provisorisch een hoog liggend station gaan voorstellen. Nog geen idee hoe het er uitziet bij daglicht, het spoor ligt hier in ieder geval wel te hoog boven straatniveau.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180916_230146.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180916_230146.jpg)




(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_150821.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_150821.jpg)
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: laurent op 17 september 2018, 00:26:03
Gaaf Richard. Ik kom er dagelijks, maar loop er altijd hard voorbij (onderweg naar werk of de trein).
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: j.ossebaar op 17 september 2018, 12:21:42
Wat is er met post T Muiderpoort gebeurd . De post zou in oorspronkelijke staat bewaard blijven , en op verzoek voor publiek geopend worden .
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: j.ossebaar op 17 september 2018, 12:32:42
Ga ook eens naar KLASSIEKE BEVEILIGING.COM Station Muiderpoort met sporenplan .
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: ingenium op 17 september 2018, 14:20:22
Met rechts een oude roestige verwarmingsradiator. In deze ruimte was je dus "veilig" bij een luchtaanval....

Maar dat klopt best aardig hoor. In Berlijn is 95% van de ondergrondse infrastructuur in tact gebleven. Dan bedoel ik ruimtes, tunnels, leidingen, afvoeren. De metro functioneerde al heel snel weer. Dit was ook een reden om niet meteen de oorspronkelijke stratenstructuur meteen helemaal om te gooien. Toevallig een beetje in verdiept toen ik eerder dit jaar in Berlijn was. (Je moet 's avonds nog wat te lezen hebben natuurlijk)
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 17 september 2018, 21:37:37
Mijn avonden in Berlijn waren meestal gevuld met Berliner Weiße ;D (was toen nog jong) heb daar weleens een boekje over de U bahn gekocht maar daar is te lezen dat de metro ook wel serieuze klappen heeft gekregen en dat het merendeel van de tunnels onder water was gelopen door bomvoltreffers aan de Spreeoever waar toevallig net een metrolijn onderdoor liep. Het metronet was wel als eerste weer hersteld na de oorlog. Dat van de stratenstructuur had ik nog nooit eerder gehoord, interessant, in Rotterdam hadden ze toen geen last van zo'n knellende factor.
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 17 september 2018, 21:50:09
Wat is er met post T Muiderpoort gebeurd . De post zou in oorspronkelijke staat bewaard blijven , en op verzoek voor publiek geopend worden .
Dat is ook gebeurd. Het is nu een statisch monument, opening voor publiek lijkt me niet erg zinvol, het is er leeg, je zou het wel als spotplek voor goed ter been zijnde (4 trappen op) spoorwegliefhebbers kunnen inrichten.

Overigens vertelde de stallingsbeheerder van het station dat de gemeente op niet te lange termijn de fietsstalling wil verplaatsen naar een andere plek in de stad. Wat er dan met de huidige locatie, het station, gebeurd was hem niet bekend.
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 17 september 2018, 22:13:49

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_144300.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_144300.jpg)

Niet alleen het seinhuis en het stationsgebouw heeft een beschermde status maar onder andere ook deze hele fraaie keermuur. Je moet natuurlijk wel houden van deze architectuurstijl.
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 16 oktober 2018, 01:19:30
Eens proberen wat het effect is van losgezaagde stoeptegels uit de standaard platen van Auhagen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_004704.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20181016_004704.jpg)
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: MOVisser op 16 oktober 2018, 09:00:39
Is eventueel mogelijk een eigen patroon voor je te maken.
Komt dan op shapeways te staan.

Ronald Visser
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 16 oktober 2018, 12:21:59
Ronald, dat zou een optie kunnen zijn, maar wil eerst de Juweela tegels (de gehwegplatten) vergelijken met deze tegeltjes. De Juweela's zijn iets groter dan de Auhagen tegels en moet ik nog even afwachten welke het best gaan bevallen.
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: MOVisser op 16 oktober 2018, 15:56:10
Is goed.
Bij mij is elke maat mogelijk evenals het patroon dat je er in wil hebben.
In de praktijk worden tegels geknipt om te passen in bochten, worden in een ronding meegelegd of lopen in patroon recht door (haakse uitvoering).

Ronald Visser

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trot-images.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trot-images.jpg)


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trot-download.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trot-download.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/trot-1images.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/trot-1images.jpg)
Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 17 oktober 2018, 01:01:32
Dank voor de voorbeelden, volgens mij komen optie 1 en 3 het meeste voor en minder vaak dat tegels in de ronding worden meegelegd. Behalve één rij tegels die de bocht altijd meevolgt heb je dus alle vrijheid in de verdere invulling. Gewoon wat je het mooiste vind. Zelf vind ik het elegantste als het patroon de bocht volgt.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_152706.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20180915_152706.jpg)

Hier houdt het patroon ook geen rekening met de bocht en werden de laatste tegels gewoon passend geknipt. De tegels liggen trouwens niet versprongen, iets wat je volgens mij niet zo vaak ziet in Nederland.

Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Robbedoes op 17 oktober 2018, 08:20:16
Hallo allemaal,

Wat een leuk topic!! Als kind (meer dan vijfendertig jaar geleden) reisde ik als treinliefhebber met mijn strippenkaart binnen de Amsterdamse stadszones graag met de trein tussen de verschillende stations. Muiderpoort vond ik altijd wat deprimerend, zal ook wel gelegen hebben aan de uitstraling van de buurt destijds.

Als ik nu de foto’s bekijk vind ik het een prachtig station qua architectuur.

Btw wat heeft die fietsenboer een ruimte zeg!! Leuk voor een mooie treinbaan. Als spoor 1 rijder is ruimte natuurlijk altijd een obsessie :-)

Robert


PS
Ook het Amstelstation vind ik een pareltje. Maar dat vond ik ook vroeger al als je de centrale hal betrad.

Titel: Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
Bericht door: Modellbahnwagen op 19 oktober 2018, 11:00:32

Btw wat heeft die fietsenboer een ruimte zeg!! Leuk voor een mooie treinbaan.

Had ik de stallingbeheerder ook al vertelt ;D