Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond  (gelezen 8953 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #15 Gepost op: 09 augustus 2018, 15:16:33 »
Nu word het duidelijk  ;) de onderste tunnel die je beschrijft als goederentunnel die uitkwam in de fietsenstalling (de vroegere uitgangs-hal) en die de pachter van de fietsenstalling gebruikte als opslag, was in de tijd van in-en uitgangs controle in gebruik als reizigerstunnel naar de uitgang. Toen de uitgangscontrole verviel is de tunnel afgesloten en op de perrons een vloer over het trapgat gelegd, daaronder lagen dus in de latere tijd die jij beschrijft fietswrakken.....grappig! De bovenste tunnel ving toen beide reizigersstromen op en deed dat tot 2004. Overigens ligt er op het perron van spoor 8 en 9 nog een groot stalen luik in de perronvloer op de plek waar vroeger beide tunnels bovenkwamen. Onder dit luik dus geen verborgen NSM schatten maar resten van oude muffe tunnels.
Groeten,
Richard

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #16 Gepost op: 09 augustus 2018, 16:16:52 »
Wie weet wat er nog ligt,wat men of vergeten is of toch nog stalt daar ?
Interessant is deze spoor zoektocht in elk geval wel vind ik.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #17 Gepost op: 09 augustus 2018, 18:40:23 »
Er zitten hier  vast wel een paar kenners van het oude MP station zie ik.  ;)
Ik heb een vraag:
In 1960 of -61 heb ik een  toelatingsexamentje gedaan voor monteur Seinwezen in een rijtuig van het SW, dat vroeger het staatsie rijtuig van Kon. Emma was geweest, het was groen met een mooi smeedwerk aan de open eind balkons. (Is later helaas gsloopt ),maar dit rijtuig stond op een spoorje op stat. MP ... ???
Waar zou dat geweest kunnen zijn ? Op Sporenplan .nl uit 1963 ,zie ik het niet.
Iemand een idee ?
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #18 Gepost op: 09 augustus 2018, 19:07:23 »
Op de kaart "stationsemplacement Muiderpoort" van het Utrechts Archief, link op vorige pagina, ontdek ik een kopspoortje wat oostelijk aan de gooilijn tussen de reizigers en goederensporen inlag. Het eindigt bij het viaduct over de Isulindeweg, ongeveer tov. het seinhuis. Misschien stond daar dat rijtuig.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2018, 19:11:03 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #19 Gepost op: 09 augustus 2018, 19:34:54 »
Ja ,ik zie het spoortje ook op Sporenplannen staan.  :D
Maar je moest dan 3 sporen oversteken om daar te komen. Ik denk dat de NS dat  ook al in die tijd  niet veilig  vond als iemand die sporen ging oversteken.
Ik heb het idee dat het SW rijtuig toch aan een soort perronnetje heeft gestaan...
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #20 Gepost op: 10 augustus 2018, 09:46:43 »
Beste heren ,
Op de sporenplattegrond staat een kopspoor ,wat het juk had tegen het viaduct Insulinde weg . Dit is het uithaalspoor van de westzijde van de Watergraafsmeer . Als na het heuvelen , de groepen wagens tot een trein geformeerd moesten worden ,was dit uithaalspoor nodig . In de late en nachtdienst , was er ook een complete rangeerploeg daar in dienst , inclusief een rangeerbakkie . Het is wel eens gebeurd dat er een verkeerde inschatting gemaakt was , en het spoor enige metersverlengd werd .

Over het rijtuig van het Sw . Kan dit niet op station Amstel gestaan hebben . Station Amstel had een cursuslokaal , en aan de zijde Bilmer een paar kopsporen . Deze werden gebruikt tijdens de vakantie periode voor het laden der auto's voor de autoslaaptreinen ( nu in den Bosch ) .Aan de zijde van Muiderpoort ,waar nu de Metro bovengronds komt was toen een opstelterrein gesitueerd . Tijdens de aanleg van de Metro is station Amstel volledig veranderd .

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #21 Gepost op: 10 augustus 2018, 09:57:07 »
Je zou ook eens in het boek van de hr H. Romers kunnen uitkijken. Titel: Spoorwegarchitectuur in Nederland (1841/1938) op blz 233 vind je er informatie en tekeningen van dit station. Uiteraard moet je dan bij een goed gesorteerde bibliotheek zijn.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #22 Gepost op: 10 augustus 2018, 10:11:45 »
Je zou ook eens kunnen kijken bij de Stichting Bonas - Kennisportaal voor Nederlandse Architectuur en Stedenbouw.
Zie: http://bonas.nl/archiwijzer/archiwijzer.htm

Ze zitten in Houten. Je kunt je vragen per email sturen via info -apestaart- bonas.nl

Dit is so wie so een goede ingang voor iedereen die (historische) gebouwen uit Nederland wil nabouwen.

Gr, Hans

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #23 Gepost op: 10 augustus 2018, 10:50:48 »
 @ Hr Ossehaar :
 Laat ik het daar maar op houden , blijkbaar heb ik de stationsnamen al lang geleden verwisseld en daardoor altijd gedacht dat het MP was. ;)
 Bedankt & groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #24 Gepost op: 10 augustus 2018, 20:22:07 »
André en Hans, dank voor de tip. Een kennis heeft dat boek, daarstraks met hem gemaild, zodra hij mijn richting opkomt, gaat het boek mee! Stichting Bonas verwijst eveneens naar dit boek (Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938 van H.Romers).
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #25 Gepost op: 15 september 2018, 21:44:56 »
Post T Muiderpoort vanaf het perron van de gooilijn vandaag.

Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #26 Gepost op: 16 september 2018, 16:58:40 »
Gisteren moest ik in de buurt van Muiderpoort zijn en besloot spontaan even te gaan kijken bij dit station. Achteraf gezien is het wel jammer van dat "spontane" want anders had ik wel een betere camera meegenomen. Ik had nu alleen maar m'n smartfoon bij me :P






Ik ben zoals ik al eerder aangaf benieuwd naar de toestand van de oude reizigerstunnels die het centraal gelegen stationsgebouw verbonden met beide perrons. Sinds 2004 zijn de nieuwe opgangen naar de perrons gelegen in de straattunnels die het voorplein (Oosterspoorplein) verbinden met de omliggende straten. Het hoofdgebouw heeft sinds 2004 geen spoorfunctie meer en is tot nu toe in gebruik als grote fietsstalling met werkplaats en verkoop van fietsen.




bron: Het Utrechts Archief

De oorspronkelijke vertrekhal, op de achtergrond, na de ingangscontrole de korte trap omhoog naar de perrontunnel, links richting spoor 8 en 9, rechts naar spoor 2 en 3. Tegenwoordig is deze toegang dichtgemetseld. De toegangstunnel ligt ongeveer 1m boven straatniveau.






De grote hal nu.







Dichtgemetselde doorgang naar de voormalige toegangstunnel, links en rechts nog de mooie "statige" donkere betegeling uit 1939 die de doorgang markeerde.






Rechts naast de grote "vertrek"hal was een kleinere aankomsthal gesitueerd. Bij dit station waren de aankomende en vertrekkende reizigersstromen strikt gescheiden van elkaar. Onder de toegangstunnel naar de perrons ligt nog een tweede tunnel, deze was in gebruik als aankomsttunnel en ligt onder straatniveau, deze aankomsttunnel kwam uit in deze hal waar de uitgangscontrole plaatsvond, rond 1967 werd de in-en uitgangscontrole landelijk afgeschaft en daarmee werd deze hal overbodig, de kleine hal en onderste tunnel werden toen gesloten voor het publiek en vervolgens in gebruik genomen door de pachter van de fietsenhandel die de tunnel gebruikt als opslag, destijds was er op ieder perron een goederenlift die vanuit de onderste tunnel bediend werd. De kiosk op het perron van spoor 2-3 is nog jarenlang bevoorraad met de goederenlift. Inmiddels is er op de perrons geen spoor meer te vinden van deze liften, ondergronds nog wel ga ik ontdekken...

De toegangen naar de tunnels vanuit het hoofdgebouw zijn veranderd in de loop van jaren om het voor de fietsenstalling werkbaarder te maken en daarom kom je vanuit de kleine hal nu uit in de bovenste tunnel en is de tunnel daaronder nu bereikbaar vanuit een ruimte rechts van bovenstaande foto.

Ik was zeer verheugd te horen dat beide tunnels nog bestaan en de bovenste is zelfs vrij toegankelijk voor als je een fiets wilt uitzoeken of de muurschilderingen van Fabrice wil bekijken. Deze muurschilderingen werden begin jaren 90 aangebracht om het onveilige en enge karakter van de tunnel weg te nemen en een vrolijk gevoel op te roepen...toen deze tunnel in 2004 gesloten werd zijn de muurschilderingen uiteraard blijven zitten.












De bruine tegeltjes op de vloer zijn nog de oorspronkelijke uit 1939 toen het station opgeleverd werd.






Een fikse bocht in de tunnel richting het perron van spoor 8-9, richting Amstel/Utrecht.












De tunnel stopt bij deze muur en hierachter begon de trap naar het perron, de trap zelf is volgestort met zand en het perron dichtgetegeld. Achter de nooduitgangsdeur is een steile stalen trap die uitkomt onder het luik wat in het perron ligt en alleen van onderen is te openen.






Als je je omdraait heb je dit beeld.








Op het perron (spoor 8-9) is behalve het nooduitgangsluik niets meer van een trap of goederenlift meer te herkennen, de goederenlift kwam boven op ongeveer de plek waar ik nu sta....






Vanuit de onderste tunnel komt de noodgang uit onder dit luik.







Hier ben je achter de dichtgemetselde doorgang vanuit de grote hal met weer de mooie donkere tegels.






Vanuit de tunnel kijk ik door een deur die uitkomt op een nooduitgang onder de sporen in de achterliggende Wijtenbachstraat.








Deze deur vanaf de straat...opvallend de raampartij die ook terug te vinden is op deze plek in beide tunnels, echter zit er wel zo'n 1,5 meter tussenruimte tussen, ik kan nergens terugvinden of dit huur-etalages waren of alleen maar lichtdoorlaat naar de perrontunnels. Achter deze ramen is nu een muur gemetseld.






Voormalige raampartij vanuit de toegangstunnel. De kijkrichting is naar het perron van spoor 2-3 aan de Gooilijn richting Hilversum.






Onder dit perron hetzelfde beeld, achter de muur de volgestortte trap naar het dichtgemaakte perron, hier is de tunnel en hal ook volledig beschilderd door Fabrice om deze een vrolijk en geruststellend imago te geven.






Her en der zijn nog wandtegels in de oorspronkelijke gemêleerde bruine kleur uit 1939 te zien.






Ik was erg verrast dat het mogelijk was in de bovenste tunnel te komen, waarvan ik dacht dat hij misschien niet meer bestond. Natuurlijk wilde ik nu ook uit nieuwsgierigheid een blik werpen in de onderste, voormalige uitgangs en goederentunnel. De beheerder van de stalling die mijn verhaal aanhoorde vond het wel leuk en was zo vriendelijk te besluiten mij een persoonlijke rondleiding te geven :D na eerst het licht te hebben aangedaan voor de achterste gedeeltes van de onderste tunnel, gingen we op weg...




Heel ander beeld deze tunnel de onder de vorige ligt, omdat deze tunnel sinds het afschaffen van de uitgangscontrole niet meer in gebruik was voor reizigers is de toestand nagenoeg nog zoals bij de oplevering van het complex in 1939, modernisering heeft nooit plaatsgevonden, behalve de meeste verlichtingsarmaturen, maar dat is van na de sluiting tbv de enige tijd nog gebruikte goederenlift en de pachter van de rijwielstalling.






Aan het einde van de gang zijn we weer onder het perron van spoor 2-3 beland, maar nu enkele meters lager dan daarnet, en wel in de opslagruimte achter de voormalige goederenlift. Een trap van de installatie ruimte van de goederenlift die onder deze ruimte ligt komt uit achter het roestige deurtje, wij gingen rechts de nooddeur door waarachter ook nog een gedeelte van de oorspronkelijke lange perrontrap aanwezig is...






De trap vanaf het perron geeft ook een aardig beeld van hoe hier nooit gemoderniseerd is, de trap, de tegels en de leuning zijn hier nog in hun oorspronkelijke gedaante van eind jaren dertig. Achter het vuilwitte schot is ook hier de trap volgestort met zand en is het perron dicht getegeld.

Het doet mij erg denken aan beelden uit Berlijn in de tachtiger jaren van dichtgemetselde "geisterbahnhöfe" in diverse U en S-bahn trajecten.







In het midden is de schacht van de vroegere goederenlift te zien.




















We gaan nu de andere kant op naar het perron richting het Amstelstation en Utrecht (sp 8-9).














Hier was ooit de goederenlift voor het perron van spoor 8 en 9.






Het lijkt op waar we net waren, achter de goederenlift, alleen in spiegelbeeld.







Fietsen, overal fietsen.




















De roestige deur rechts geeft toegang tot een oude schuilkelder van de BB.








Een zure lucht komt je tegemoet.







Resten van oude overlevings voorraden van de BB. De glimmende zwarte zakken op de tegels zijn lijkzakken volgens de beheerder, en nee, het is dus geen grap.







De zware plafondbalken vallen op en de ruimte is verlicht door twee ouderwetse "peertjes" die een ouderwets gelige gloed afgeven, jammer dat m'n camera dat niet registreert, het is hier sowieso een aparte sfeer, het zwakke gelige licht, de zure stank en het dreunende geluid als er een trein over spoor 8 of 9 passeert.







Met rechts een oude roestige verwarmingsradiator. In deze ruimte was je dus "veilig" bij een luchtaanval....







Het wigvormige andere uiteinde van de schuilruimte.





bron: Het Utrechts Archief

Foto van de bouw van station Muiderpoort, circa 1937, het ontstaan van de reizigerstunnels is goed te zien en de betonnen bunker is denk ik de schuilkelder waar we nu inzitten.







Bakelieten schakelaar om het licht weer uit te doen en de ruimte te verlaten.







Weer terug in de onderste tunnel valt deze fraaie voormalige doorgang naar de uitgangs-hal van het station op.
















In de tegenover liggende tunnelwand weer roestige raamkozijnen die onder straatniveau uitkwamen op de raampartij in de Wijtenbachstraat van een aantal plaatjes hierboven.






Terug het stationsgebouw in, de rondleiding van de zeer vriendelijke stallingsbeheerder, overigens hier vanaf 1983 in dienst, is ten einde.







Weer buiten, nog meer fietsen....😨
Groeten,
Richard

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #27 Gepost op: 16 september 2018, 17:33:30 »
Een mooi voorbeeld hoe een mooi station verpauwperd . Het enige verschil ,toen ik er nog kwam , en nu , zijn de gemetselde stenen muren , maar er liggen nog steeds fietswrakken , in de tunnel . Ook de mooie stationshal ,met de daarachter liggende ruimte is nu fietsenstalling . Ook heeft de gemeente nog niets gedaan aan de vele fietsen ,die gestald worden op het trotior .
Zelfs de oude houten bluszandkist in het brommer gedeelte is er nog . De glazenwand in de wijtenbachstraat bestond uit draadglas en verlichte zo de tunnels . 

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #28 Gepost op: 16 september 2018, 23:22:43 »
Even wat geprobeerd, het moet provisorisch een hoog liggend station gaan voorstellen. Nog geen idee hoe het er uitziet bij daglicht, het spoor ligt hier in ieder geval wel te hoog boven straatniveau.







Groeten,
Richard

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #29 Gepost op: 17 september 2018, 00:26:03 »
Gaaf Richard. Ik kom er dagelijks, maar loop er altijd hard voorbij (onderweg naar werk of de trein).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de