Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 14:05:55
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond  (gelezen 8947 keer)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Gepost op: 07 augustus 2018, 12:23:59 »
Goeiemiddag forumers,

Wie heeft een idee waar ik tekeningen en plattegronden kan vinden van met name de ruimten onder de perrons en verdwenen tunnels van station Amsterdam Muiderpoort? Op div. sites en beeldbanken kom ik niet verder dan foto's van de buitenkant van het stationscomplex.

Alvast bedankt.

Richard

Overigens ken ik wel enkele foto's van de oude voetgangerstunnel (die met bocht erin) maar is het verdere verloop en ligging mij onbekend.
« Laatst bewerkt op: 07 augustus 2018, 20:26:07 door Bert van Gelder »
Groeten,
Richard


Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Muiderpoort
« Reactie #2 Gepost op: 07 augustus 2018, 13:25:31 »
Het Utrechts archief...Hartelijk dank! Had ik nog niet aan gedacht.... Hier staat een hele mooie plattegrond bij waar die tunnel ook op staat ingetekend. Ben verder nog benieuwd naar de huidige status van de opslagruimte van het spoorwegmuseum en schietbaan van de spopo, en ook onder welk perron deze zaten.
Groeten,
Richard

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Station Amsterdam Muiderpoort
« Reactie #3 Gepost op: 07 augustus 2018, 19:33:06 »
Ik zat toevallig, naar aanleiding van dit topic, ook eens wat te googlen en kwam de Beeldbank Amsterdam nog tegen:
https://beeldbank.amsterdam.nl/beeldbank/indeling/grid?q_searchfield=muiderpoortstation
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #4 Gepost op: 08 augustus 2018, 08:14:35 »
Dat is een bekende maar toch bedankt, ook hier sfeervolle beelden die het delen waard zijn  (y)
Groeten,
Richard

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Station Amsterdam Muiderpoort
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2018, 09:29:13 »
Ben verder nog benieuwd naar de huidige status van de opslagruimte van het spoorwegmuseum en schietbaan van de spopo, en ook onder welk perron deze zaten.

Hoe moet ik dit lezen? Waren er een opslagruimte van het NSM en een schietbaan van de Spoorwegpolitie op Muiderpoort?

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2018, 09:43:38 »
Station Muiderpoort .
Op de beide perrons stond vroeger een goederenlift ( Groene kleur en stalen opbouw , met in de deuren patrijspoorten . De toegang was als volgt . Naast de personen tunnel was een goederentunnel , die gescheiden was van de personentunnel door een wand met vitrenes of glazen , ondoorzichtige panelen . De toegang tot deze tunnel was via de ingang van de rijwielstalling , en een onderdoorgang onder de reizigerstunnel . Dan kwam je op een t splitsing ,en ging je links of rechts de tunnel in . Ter hoogte van het plaatskaartenkantoor kon je deze tunnel via een deur en gang ,acgter het kantoor komen ,en tot het stationsplein . Tot aan de goederenliften was het middenpad van de tunnels begaanbaar . Achter de goederenlift waren stenentrappen gesitueerd  als opgang naar het perron . Deze trappen waren op perronniveau dicht gemaakt / getegeld en dus onbreukbaar . De pachter van de fietsenstalling gebruikte deze trappen als stortplaats van oude fietswrakken . De goederentunnel was omgebouwd als fietsenstalling , met aan de ene zijde brommerstalling en aan de andere zijde stalling voor langere tijd . Daar de stations entree zeer groot was , was er achter de afscheiding t.o pkt al ruimte voor stalling van fietsen en werkplaats fietsenmaker . Verder was er nog een opslagruimte , naast de westenlijke onderdoorgang , die gebruikt werd als opslag bedrijfs bescherming .

Station Amstel .
Als je voor station Amstel op de parkeerplaats stond , dan zag je grote ronde ramen in de gevel . Achter deze ramen was een toegang /oprit naar de schietbaah van de spoorwegpolitie . Deze schietbaan lag dwars onder het spoor . De schietbaan had een nooduitgang ,die op het perron uitkwam .Het kantoor van de beheerder/instrukteurs was boven het plaatskaarten , net naast de stationskap . Onder dit perron waren 2 grote opslagruimtes ,die in gebruik waren bij het spoorwegmuseum . de toegang enerzijds via de eerst genoemde oprit . En de andere via de GVB hoogspanningsruimte ,bereikbaar via de autooprit ,die gebruikt werd naar de autoslaaptrein . De opslagruimte was niet ideaal . Ik moest re zijn toen de ruimte leeggehaald moest worden . Daar de ruimte donker was en vochtig waren de spullen zeer aangetast door vocht .Door de constructie was de sta hoogte bij de ingang ongeveer 2 meter ,die verminderde tot 30 cm , aan het einde . Door de constructie van station Amstel waren er verschillende loze ruimtes , die via de rijwielstalling bereikbaar waren .


Nadat ik als storingsmonteur afgekeurd werd , kwam ik als controleur Bedrijfshulpverlenings middelen in de regio NW , op vele lokaties 

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2018, 09:49:41 »
Hoe moet ik dit lezen? Waren er een opslagruimte van het NSM en een schietbaan van de Spoorwegpolitie op Muiderpoort?
De bron weet ik helaas niet meer, ik heb ooit ergens gelezen dat de kelders van de perrons vanaf de opening 1937-39 een voorbehouden functie hadden (BB?) en in latere jaren andere functies kregen zoals leslokalen voor de Spoorwegpolitie en weer later opslag voor het NSM....
Groeten,
Richard

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2018, 10:04:10 »
@J.Ossebaar, ik dacht dat die goederentunnel op MP ook gebruikt werd door reizigers omdat daar wel een trap vanaf het perron naar Amstel op uitkwam. Ik begrijp dus goed dat de Spoorwegpolitie hun schietbaan op het Amstelstation hadden in plaats van Muiderpoort.
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2018, 10:14:40 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2018, 10:43:40 »
Beste Richard ,
Station Muiderpoort licht ver verwijderd van de Amstel . De enige uitgang was op het stationsplein ( Oostplein )  . De goederen liften waren op de perrons niet te bedienen . Als je op het perron stond waren de afgesloten trap opgangen NIET te zien .Station Amstel lag aan de Amstel met een brug over de Weespertrekvaart .

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Online Online
  • Berichten: 6061
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #10 Gepost op: 08 augustus 2018, 11:05:13 »
@Richard,

In een van de eerste nummers van de Railhobby stond dit station centraal in een thema artikel “Van Km naar Km”. Met een uitgewerkt railplan in H0. Misschien heb je daar ook iets aan.

Gr, Hans

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #11 Gepost op: 08 augustus 2018, 11:18:15 »
Dan heb ik het extra trapportaal vanaf het perron van spoor 8/9 (waar nu ongeveer de huidige trap ligt) op tekening aangezien voor reizigerstrap. Het station was dus voor reizigers een gesloten systeem met één in en uitgang.

Hans, dat Railhobby nummer heb ik nog! Zal het weer eens opzoeken.
Heb het al: RH 11/81, van Km...tot Km.... Amsterdam Oost.
Het beantwoord niet de vraag maar geeft wel een goed sfeerbeeld uit de jaren 1970/80.
Groeten,
Richard

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #12 Gepost op: 08 augustus 2018, 15:10:35 »
Station Asd-Muiderpoort gebouwen Pontanestraat .
Hier waren de afdeling NS telecom NW ondergebracht .Boven een paar woningen en kantoorruimte . Op de begane grond de magazijnen en werkplaatsen . Achter het gebouw de garages van de dienstauto's , bereikbaar door een poort/hek aan de zijkant van het gebouw .
Dan was er nog het seinhuis dat na de verwijdering/ombouw oude beveiliging , ontmanteld is en thans erfgoed geworden is . 

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #13 Gepost op: 09 augustus 2018, 07:05:26 »
@ J.Ossebaar, dank voor alle info. Op de Dutch Railway Webring staat ook nog een leuk stuk informatie over station Muiderpoort (en ook het Amstelstation), daar wordt geschreven dat er vanuit de centrale hal twee tunnels boven elkaar naar de perrons geleid hebben, bovenste tunnel voor reizigers naar het perron en die eronder voor reizigers naar de uitgang. De tekening die ik nu heb van het HUA laat dat echter niet goed zien, het verklaart wel waarom er op de tekening uit 1939 twee centrale (?wat is het begrip centraal dan nog waard) hallen waren. Een gedeelte van deze dubbeldeks tunnel zou dichtgemetseld nog steeds als spooktunnel aanwezig zijn.
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2018, 07:12:01 door Modellbahnwagen »
Groeten,
Richard

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Station Amsterdam Muiderpoort, gezocht: tekeningen, plattegrond
« Reactie #14 Gepost op: 09 augustus 2018, 14:15:37 »
Sorry ,
Bij bestudering van foto's van Muiderpoort , dan zie je dat komende vanuit de haal , je eerst een trap op gaat . Dan loop je tegen de vertrekstaten aan en kan je rechts of links naar de perrons .
Daarom mijn excuus , dat ik vertelde dat de beide tunnels naast elkaar lagen , maar ze LIGGEN ONDER ELKAAR . Daar waar de trap van de reizigerstunnel begint , loopt de goederentunnel nog even door . Als ik mij nog goed herinner zat er ook een stations kapper en een bloemenstal , centrale hal links .