Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
Vandaag om 01:30:25
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door laurent
Vandaag om 01:28:57
Het oude station Wageningen (versie 3) door Martin Hornis
Vandaag om 01:16:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bram S
Vandaag om 00:58:34
Zonder fouten een Arduino programmeren door Martin Hornis
Vandaag om 00:58:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dennie
Vandaag om 00:42:43
SBB Vectron met Nederlandse bestickering: wie brengt hem uit? door Rondje_HO
Vandaag om 00:37:52
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 00:15:44
Gemeentetram Eemstede door Willem1951
28 februari 2020, 23:55:46
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Duikeend
28 februari 2020, 23:40:09
Coöperatie de Eendracht door Edsko Hekman
28 februari 2020, 23:26:51
Projekt 083-338 door DE-II
28 februari 2020, 23:24:28
Waterstoftrein als alternatief voor diesel door AK952
28 februari 2020, 23:22:37
Kuehn WD10 programmeren, hoe schakeltijd instellen? door jerrytrein
28 februari 2020, 23:05:25
Raadplaatje door Twinkie
28 februari 2020, 23:03:19
Falcons Baan-Zonder-Naam door Remco_Nzo
28 februari 2020, 22:58:33
Rheinburgh, TP V/VI door martijn v m
28 februari 2020, 22:46:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
28 februari 2020, 22:46:15
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
28 februari 2020, 22:39:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
28 februari 2020, 22:34:29
Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk, jullie komen toch ook? door MOVisser
28 februari 2020, 21:52:31
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door iarnrod
28 februari 2020, 21:48:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Overet
28 februari 2020, 21:40:41
Helix teken in AnyRail door Frank 123
28 februari 2020, 21:34:38
Uhlenbrock 76320 decoder, kortsluiting? door heuvelbaan
28 februari 2020, 21:22:16
Schaduwstation Zevenheuvelenbaan door Wim Hesselink
28 februari 2020, 20:59:39
DR4018 eerste 4 outs zijn niet te gebruiken ondanks reset CV8=8 door Bert_Apd
28 februari 2020, 20:54:35
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door NL-modelspoor
28 februari 2020, 20:18:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 februari 2020, 20:12:01
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
28 februari 2020, 19:46:35
  

Auteur Topic: Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.  (gelezen 46435 keer)

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1731
  • Ben niet gek ben een vliegtuig
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #30 Gepost op: 20 augustus 2018, 22:00:47 »
Nou Kees dit zijn een paar hele mooie (Dames) waarvan er een aantal hier ook in de vitrine pronken maar wat zitten er gave exemplaren bij zo als die stroomlijnlok waarvan je nog mooi op die bolle ketel kijkt aan de voorkant :o  (y) hier kan ik van genieten helemaal mijn ding en dan ook met de echte H.... kruizen wat misschien voor sommige mensen gevoelig kan zijn maar we praten hier dan toch over mooie historische modellen en dan mag dat toch wel  ???
Ik blijf hier genieten van wat er nog meer gaat komen.

Gr Robin
HO Reichsbahn,Bayern en alles wat mooi is😉

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5796
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #31 Gepost op: 20 augustus 2018, 22:19:57 »
Helemaal mee eens  :)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1063
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #32 Gepost op: 21 augustus 2018, 21:10:49 »
Heren,

Dank voor de lovende woorden, er komt nog wel het een en ander op de gevoelige plaat voorbij komen de weken.
Dus maak u borst maar nat. ;D

Kees.

könings

  • Gast
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #33 Gepost op: 22 augustus 2018, 00:12:27 »
Die "Belgische 52" van je laatste foto's waren niet bedoeld als "Wiedergutmachung". De 3 die achtergebleven waren op Belgisch grondgebied zijn slechts een aantal keren ingezet, en dan nog uitsluitend door de geallieerden als lazarettreinen tussen Brussel en Keulen. Veel te omslachtig in onderhoud en draaien was bijna nergens mogelijk (lengte).  Ze zijn wel vernummerd naar type 27 (26 was de gewone Br 52 met Wannentender) en al in 1950 teruggestuurd naar Duitsland.

Mvg Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1063
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #34 Gepost op: 22 augustus 2018, 17:56:06 »
Zo zie je maar. ;D

Ook ik leer er weer wat bij, ik wist niet dat ze achter waren gebleven in Belgie.
Dank je voor de reactie Bas. (y)

En dan de volgende dame.

Ik denk bij velen al bekende, de 44 012, een 4 cilinder 44 waar er 2 van zijn gebouwd, de 011 en de 012.
Zij is een ombouw uit een 3 cilinder. ;)

Br 44-012 by Kees Borgers, on Flickr

Br 44-012. by Kees Borgers, on Flickr

Br 44 012 by Kees Borgers, on Flickr

Br 44 012. by Kees Borgers, on Flickr

Hier nog even een link naar de ombouw, https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77119.0

Kees.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5796
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #35 Gepost op: 22 augustus 2018, 18:17:55 »
Mooi met die twee kleuren zo :)

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #36 Gepost op: 22 augustus 2018, 19:34:22 »
Die ex oostfront 52'ers werden ingezet op plekken waar de Luftwaffe geen luchtdekking kon geven… Door de condens installatie heb je zo goed als geen rook, waardoor je veel slechter zichtbaar bent voor vliegtuigen. Verder heb je door de turbine op de schoorsteen een permanente aanjager, waardoor je heel slechte kolen kan stoken zonder dat de prestaties er al te erg onder lijden.

http://kondenslok.de/frame.htm?/hen_dt4_2.htm

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1063
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #37 Gepost op: 24 augustus 2018, 16:55:29 »
Na dit goederen geweld nu weer eens wat anders.

En ja, de Br 18.0, zij is van Gutzold en in tegenstelling van alle andere 18's een 3 cilinder i.p.v een 4 cilinder.
Deze dame staat op RP 25 en loopt schitterend, zij heeft tender aandrijving met 4 slipbanden.
De tender zelf is als een baksteen zo zwaar, de trekkracht is dan ook formidabele.

Br 18 001 by Kees Borgers, on Flickr

Br 18 001. by Kees Borgers, on Flickr

Br 18 001.. by Kees Borgers, on Flickr

Helaas is er ook van deze Sachsische dame niet 1 over gebleven.

Hier nog even een originele foto van haar.

br 18 010 (2) by Kees Borgers, on Flickr

Kees.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 8558
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #38 Gepost op: 24 augustus 2018, 17:21:29 »
Zo die is mooi Kees  (y)

Maar misschien ben je er al op uitgekeken. Dan kun je hem morgen wel meenemen naar Houten. Ik wil hem wel van je hebben hoor. Wil niet dat je naar zo'n uitgekeken loc moet kijken  :D
Met vriendelijke groet,
Wim

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1063
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #39 Gepost op: 24 augustus 2018, 19:39:10 »
Sorry dame's en heren.

Van alles wat ik laat zien is niks te koop. ;D

Kees.

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 800
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #40 Gepost op: 24 augustus 2018, 21:30:21 »
Wim toch, dat zou bij jou toch geen mm rijden, geeft direct kortsluiting!

(ik zie regelmatig een sleper hangen, kees heeft in zijn album een mooie baan met K-rails staan en zijn forumnaam is... juist ja Puntenglijder.)

Kees, fantastische foto's van prachtige modellen. Kijk er met veel plezier naar!  :D

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1063
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #41 Gepost op: 27 augustus 2018, 12:13:50 »
Heren bedankt voor de gezellige reactie's.

Na deze mooie 3 cilinder nu een 4 cilinder verbund, en wel de Br 02.

Ja de Br 02, dit was de eerste Einheits locomotief die er door de DRG gebouwd werd.
Ze was naast de Br 01 een nieuwe ontwikkeling en men ging kijken of een 4 cilinder verbund goedkoper was dan een 2 cilinder.

De 02 locomotieven werden dan ook samen geconstrueerd en het meesten was het zelfde, zoals de ketel, lok huis en diverse apparatuur aan de ketel.
Helaas heeft de 02 het niet gered door constructie fouten, bij Maffei riep men al dat het een mislukking zou worden toen men de tekeningen zag.

Toch hebben de 02's vanaf 1924 tot 1939 dienst gedaan en waren het laatst in dienst in BW Hof.( daar liepen bijna alle 4 cilinders)
De 02's werden in 1939 omgebouwd naar 01's in Meiningen.

Er zijn in totaal 10 Br 02 gebouwd, de eerste 8 door Henschel en de laatste 2 door Maffei.

br 02 003 by Kees Borgers, on Flickr

br 02 008 by Kees Borgers, on Flickr

Boven de Br 02-003 en onder de 02-008.( henschel)

br 02 010 by Kees Borgers, on Flickr

En dan hier de 02-010 met al wel de grote wind leiplaten ( Maffei)

Br 02 009 by Kees Borgers, on Flickr

Br 02 009 by Kees Borgers, on Flickr

Br 02 009 by Kees Borgers, on Flickr

Br 02 009 by Kees Borgers, on Flickr

P8120014 by Kees Borgers, on Flickr

Br 02 009 by Kees Borgers, on Flickr

En hier dan mijn Br 02 009 van Micro Metakit.

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1063
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #42 Gepost op: 29 augustus 2018, 15:18:06 »
Omdat we toch in de experimentele fase zitten nu nog zo een exoot.

Vele van jullie hebben haar al gezien, de 04 002.
Deze 4 cilinder verbund 03 werd gebouwd in 1932 door Krupp, met een ketel druk van 25 atu ( speciale ketel) zou zij het toppunt zijn in het stoom wezen.
Met een vermogen van rond de 2100 PK behoorden zij toen tot de lok met het meeste vermogen.

Helaas bleken de ketels niet bestand tegen de hoge druk ( ook na diverse aanpassingen ) en werden in 1935 terug gebracht naar 16 atu, hierbij
ging het vermogen ook naar beneden.
De beide machines werden omgenummerd en kregen de volgende nummers : 04 001 = 02 101 en de 04 002 = 02 102.

Op 3 april 1939 explodeerde de 02 102, door een water tekort en werd de 02 101 stilgezet, in 1940 werden beiden locomotieven verschroot. :(

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=ehiiOBJcP80

Hier een klein filmpje van de 04 002.

En dan hier een originele foto van haar.

Br 04-001 by Kees Borgers, on Flickr

Met dank aan de Eisenbahnstiftung voor de foto.

Natuurlijk mogen mijn foto's van haar niet ontbreken.

Br 04 002 by Kees Borgers, on Flickr

Br 04 002 by Kees Borgers, on Flickr

Br 04 002 by Kees Borgers, on Flickr

Br 04 002 by Kees Borgers, on Flickr

En dan hier nog een link naar de bouw van haar. ;)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=23956.0

Veel kijk plezier,

Kees.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1063
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #43 Gepost op: 04 september 2018, 08:01:32 »
Aangezien Duitsland groter werd door de aansluiting van Oostenrijk, mag deze dame natuurlijk ook niet ontbreken.

Het gaat hier om de Br 16 of Reihe 310.

Br 16 by Kees Borgers, on Flickr

Br 16. by Kees Borgers, on Flickr

Br 16, by Kees Borgers, on Flickr

Wat het eerst op valt is natuurlijk de vreemde as indeling en de taps toe lopende ketel.
Deze 4 cilinder verbund had drijfwielen van 2140 mm en werd onder anderen gebouwd in Wien Florisdorf.

br 16 by Kees Borgers, on Flickr

Hier de dame voor de Orient Express.

br 16 005 by Kees Borgers, on Flickr

Met dank aan de Eisenbahn Stiftung.

Kees.

könings

  • Gast
Re: Landerbahn en Reichsbahn locomotieven.
« Reactie #44 Gepost op: 04 september 2018, 09:27:27 »
Da's een mooike, nog nooit gezien.