Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 16:57:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
Vandaag om 16:15:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 15:03:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 14:58:50
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 14:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Rocrail terugstel tijd wissels door Hans1963
Vandaag om 14:22:39
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door hervé
Vandaag om 12:25:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02
  

Auteur Topic: ATB techniek en ECTS  (gelezen 9666 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #30 Gepost op: 01 August 2018, 15:34:35 »
Implementatie van de beveiliging is per treintype verschillend.
Het is niet alleen hardware maar ook software, met materieel-specifieke parameters, wat meegenomen moet worden in de toelating.
Kast A van leverancier B wordt alleen toegelaten in loktype C, voor loktype D moet een groot deel van het traject gewoon opnieuw worden doorlopen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #31 Gepost op: 01 August 2018, 15:44:34 »
Een VIRM mag 160 km/u, maar op een baanvak als Asd-Ut waar ook 160 km/u gereden mag worden zal de ATB groen tonen, echter is het snelheidsplafond in de VIRM op 140 km/u ingesteld en zal die nooit 160 km/u aan kunnen geven.
Dat is juist het punt, de ATB grijpt in omdat code groen maximaal 140 km/u betekent en daarop is afgesteld. Dit wijzigen naar 160 km/u is niet toegestaan omdat investeringen in de huidige beveiliging niet meer gedaan mogen worden (gevallen als ATB-vV uitgezonderd).  Was code groen als ''maximum snelheid materieel'' doorgegeven dan had IRM op Asd - Ut 160 kunnen rijden (en op baanvakken waar je 140 km/u mag ook want die grens is weggevallen).

Het gaat om de codes doorgegeven aan de EU, niet aan wat de ATB aan de trein doorgeeft. Misschien las je dat verkeerd of praten we langs elkaar.  :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2517
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #32 Gepost op: 01 August 2018, 16:45:42 »
Op baanvakken waar je 100 km/u mag, geeft ATB aan dat je 130 mag. ATB grijpt dan ook niet in als je 120 of 125 rijdt.
Prorail wou dit afvangen om op die baanvakken de ATB op 80 te limiteren, maar dat hebben ze er toch niet weten door te drukken.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #33 Gepost op: 01 August 2018, 17:13:45 »
Gaat 'ie' weer, uitzonderingen die de regel bevestigen;

Thalys PBA mag met "ATB groen" tussen Hfd en Gvm 160 km/h rijden. Is al zo vanaf 1999 en is nog steeds zo. Vrijgave door ATB ng bakens waardoor geel14 in groen wijzigt.
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #34 Gepost op: 01 August 2018, 17:13:55 »
Voor de goede orde wil nog even opmerken dat men om die 160 km/h ook te kunnen halen het treinstel tot een drietje had gereduceerd.

Waarschijnlijk om de snelheid sneller te halen, die 8 motoren krijgen echt wel een extra bak naar de 160. 140 houdt hij al vast bij de een na laatste rijstand, hij wil echt nog harder, maar ja ATB verhinderd dat  :P

Groeten Edwin.

Jeanne

  • Offline Offline
  • Berichten: 231
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #35 Gepost op: 01 August 2018, 17:44:22 »
Het oorspronkelijke bericht kan ik niet terug vinden maar die truc is onmogelijk gemaakt bij het doorgeven van de ATB-codes.  ATB-groen is doorgegeven als 'maximaal 140 km/u' in plaats van 'maximum materieelsnelheid'. En helaas zijn regels nu eenmaal regels...

Het afgelopen jaar was er op OVL bij Yahoo een draadje over het onderwerp ATB en 160 km/h. In de discussie met o.a. Arco Sierts wordt veel over dit opgehelderd de (on)mogelijkheden.
Jeanne Kok

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • Spoor N
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #36 Gepost op: 01 August 2018, 18:49:50 »
Dat klinkt erg interessant maar ik las het ergens op Somda, wat nu natuurlijk niet meer te vinden is. Heb je een link naar de discussie?

Gaat 'ie' weer, uitzonderingen die de regel bevestigen;

Thalys PBA mag met "ATB groen" tussen Hfd en Gvm 160 km/h rijden. Is al zo vanaf 1999 en is nog steeds zo. Vrijgave door ATB ng bakens waardoor geel14 in groen wijzigt.
De PBKA ook :P in de rest van Nederland werkt het ook maar mag het niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #37 Gepost op: 01 August 2018, 23:40:51 »
En ook al mag een VIRM 160km/h. Ik heb ooit een keer met twee stellen van Leiden naar Den Haag gereden waarvan de voorste een defecte ATB had. Leuk over de middensporen dus gaan met die zooi. Nou, sneller dan 155km/h ben ik niet gekomen want toen moest ik al weer afremmen voor Mariahoeve... Dus ook voor de VIRM hoef je geen baanvakken van 160km/h te maken, ook geen ETCS dus laat het lekker ATB!  ;)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #38 Gepost op: 02 August 2018, 08:56:55 »
Goede argumentatie........ Wat dacht je van ICNG, SLT, SNG en FLIRT mag ook allemaal 160. Af te vragen is waar sprinters dat kunnen halen, maar ICNG gaat dat zeker wel kunnen. Doe toch maar ERTMS en denk iets verder dan gisteren.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #39 Gepost op: 02 August 2018, 11:17:49 »
En beargumenteer dan waarom toch maar ERTMS Daan?
Ruim 3 miljard kost die operatie (denkt men nu...)! Daar kan je heel veel andere leuke dingen van doen in het land...
Zo moeten we in dit land nog een energietransitie maken voor de bevolking, leven er ook nog veel in armoede... Ik zal liever dat geld in andere zaken steken...

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #40 Gepost op: 02 August 2018, 11:53:08 »
1. Omdat je op een aantal trajecten er niet aan gaat ontkomen om harder te rijden.
2. Omdat het veiliger is. De afhankelijkheid van de machinist wordt steeds minder. Uiteindelijk zijn daar kosten mee te besparen.
3. Omdat het in onderhoud goedkoper wordt. De infra wordt minder complex. Denk bijvoorbeeld aan het verdwijnen van ES-lassen.
4. Omdat de spoorcapaciteit in Level3 toeneemt.

Dit is allemaal nodig om ons van A naar B te kunnen brengen. Nederland loopt zonder grote investeringen in infra vast. Het investeren in spoor, waaronder ERTMS, helpt juist om die energietransitie mogelijk te maken.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #41 Gepost op: 02 August 2018, 13:03:34 »
Citaat
Moderator: vriendelijk verzoek niet de CITAAT-knop te gebruiken als je reageert op het laatste bericht. Anders komen de berichten dubbel onder elkaar te staan..


1: Zie ik niet snel gebeuren en een hogere snelheid op trajecten brengt nog meer kosten met zich mee.
2: Machinist zit nog steeds op de trein, dus die besparing zie ik niet. Ik zie geen verschil in veiligheid tussen ATB en ETCS rijden. Gezien de andere infra projecten in Nederland zag de reiziger voorlopig dan wel weer de dupe zijn omdat treinen niet rijden wegens verstoringen....
3: Eens dat die ES lassen gaan verdwijnen. Moet wel eerst ook het spoor weer aangepast worden, weer meer kosten... Momenteel worden hele trajecten en gebieden voorzien van nieuwe beveiliging en seinen, ook kostbaar en die investering wordt dan nu ook weer weggegooid als je de boel weer gaat verbouwen...
4: Voorlopig is Level 3 nog niet aan de orde...

Dus als we investeren in de infra, welke al los staan van het invoeren van ERTMS, helpt dat om mijn aardgasaansluiting om te bouwen naar een duurzame energie omgeving. Knap!
Zoals je leest, ik ben nog niet overtuigt door je betoog om miljarden in ERTMS te investeren...
« Laatst bewerkt op: 02 August 2018, 15:02:47 door Bert van Gelder »

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #42 Gepost op: 02 August 2018, 13:20:48 »
1. Dan zou ik toch beter kijken, want NS is bezig met remproeven voor VIRM om 160 te kunnen. Amsterdam-Utrecht en de Hanzelijn zijn al geschikt om 200km/h te kunnen. Er lopen diverse projecten om harder te gaan rijden.
2. In eerst instantie blijft de machinist op de trein, maar dit is natuurlijk een eerste stap naar...
3. Die ES-lassen kun je gewoon verwijderen in periodieke vervangingen. De kosten zijn daardoor niet hoger.
4. Ook hier komt weer dat het een eerste stap is naar. Je moet ergens beginnen.

Die aardgasaansluiting kun je overigens zelf ook overbodig maken. Zelf ben heb ik in mijn huis geen gas meer.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #43 Gepost op: 02 August 2018, 15:09:22 »
1: Die paar trajecten zijn bekend en aangepast of zo aangelegd. Voor vele andere projecten zijn hoge kosten nodig om een hogere snelheid te kunnen rijden. VIRM kan al sinds 1996 160km/h...
2: Ik denk dat jij en ik het niet gaan meemaken dat er geen machinist meer op de trein zit ook al is dat technisch al jaren mogelijk...
3: Eens, maar je gaat voorbij aan het punt dat er nu juist veel geïnvesteerd is en wordt in vervanging van de huidige beveiliging. Die moet ook weer even mee....
4: Ontwikkelen moeten we blijven doen maar wel tegen normale tarieven en zodat de treinen kunnen blijven rijden. Het ging al niet goed met de transitie naar RandstadRail in 2006, over de HSL zijn hele boeken geschreven. Op de Hoekselijn wordt men al sinds april vorig jaar per bus vervoerd en de tram in Utrecht rijdt ook nog steeds niet. Wel is de Noord-Zuid lijn nu eindelijk open na hoeveel jaar vertraging? ERMTS verzorgd nog steeds veel problemen op de Betuweroute en op de HSL gaat het ook niet fantastisch. Natuurlijk, in ATB gebied is ook nog wel'ns een seinstoring maar die worden toch steeds minder weer... En dan zoveel geld investeren en problemen veroorzaken voor zij die graag van A naar B willen... Lekker bezig zeggen we dan, je zal er van afhankelijk zijn!

Fijn dat je al van het gas af bent. Helaas is dat voorlopig nog niet voor iedereen weggelegd. Net zoals welvaart voor elke Nederlander. Kan je mooi geld in investeren, ik weet nog een potje van 3 miljard...

En o ja, Nederland wil natuurlijk weer het beste jongetje van de EU klas zijn. Ik zie de Duitsers en de Fransen nog niet snel mee overstag gaan naar ERTMS...

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: ATB techniek en ECTS
« Reactie #44 Gepost op: 02 August 2018, 15:14:42 »
1. Dan zou ik toch beter kijken, want NS is bezig met remproeven voor VIRM om 160 te kunnen.
Dat is niet om 160 km/h te kunnen rijden, want dat hebben ze al bij toelating gedaan. (toelating voor 160 km/h = 176 km/h) En dat is zonder problemen gehaald tussen Hfd en Gv. De proeven die nu gedaan worden is voor een nieuw type remkraan waarbij de EP stand meteen wordt overgeslagen, en de trein meteen ED gaat remmen.
Groeten Joop, machinist Lls