Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:44:01
Ijzeren Rijn: militair transport door defender
Vandaag om 21:43:28
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 21:40:47
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door Casmir
Vandaag om 21:38:08
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
Vandaag om 21:23:08
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:04:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
  

Auteur Topic: Tekenen van lasercutmodellen  (gelezen 5672 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Tekenen van lasercutmodellen
« Gepost op: 23 juli 2018, 10:56:18 »
@Pallie,

Welk tekenprogramma gebruik jij?

Zelf tekenen is helemaal niet moeilijk. En zelfs een eigen lasersnijder is niet per se nodig. Deze kun je gratis of tegen geringe kosten gebruiken op een FaLab of ROC. Wil je het op afstand doen, kun je de tekeningen in .DXF formaat opsturen naar een bedrijf dat het voor jou snijdt. Bijvoorbeeld het Snijlab in Rotterdam.

Per saldo zal het zelf op deze wijze vervaardigde bouwpakket goedkoper zijn dan die van de bekende producenten.

Gr, Hans

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2018, 14:22:15 »
Vraag

Ik lees hier dat het helemaal niet zo moeilijk is om te tekenen, nu wil ik dat best eens gaan proberen. (Heb wat ideeen van wat ik wil maken) en alhier volgend moet ik best een eindje kunnen komen lijkt me.

Maar dan wil ik wel een (gratis) tekenprogrammaatje hebben op mijn mac. Iemand daar ideeen voor? Hoor het graag.

groet Ad

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2842
    • foto's op Imgur
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2018, 14:41:08 »
https://www.gratissoftware.nu/gratis-cad-autocad-software.php

Ik denk dat NanoCAD wel een aardig gratis programma is.
Is alleen 2D, mar daarin moet je het eigenlijk toch eerst een beetje onder de knie krijgen.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

hepost

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2018, 14:42:26 »
Kijk eens bij draftsight van dassault systemes. Gratis en werkt met .dwg

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2018, 14:44:02 »
@Ad,

Ja zo’n programma is er. Je kunt Onshape.com gebruiken. Dat hoef je niet te installeren. Het draait in je webbrowser.

Vanaf september ga ik - na een jaar revalidatie - weer introductie-avonden en een cursusprogramma verzorgen. Ik ga dat weer doen in samenwerking met de NVM en het TechLab. Locaties in Eindhoven en Utrecht de Meern. Net als vorig jaar wordt per sessie 25.- euro gevraagd.

Belangstellenden kunnen zich melden per PB.

Gr, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2018, 16:32:02 »
@Ad,
Ja, Onshape. Het best bewaarde 3D CAD geheim...  8)
Kan ik alleen maar aanbevelen!
Er is hier op het forum een aantal mensen dat daar mee werkt, dus ondersteuning kun je hier wel vinden.
Daarnaast heeft Onshape zelf ook talloze instructie-video’s waarmee je de kneepjes van het vak kunt leren. En ook een zeer actief forum.
Nog een voordeel van het webbased zijn: dat werkt zonder restricties ook op een Mac!  En op een iPad of iPhone (of ander tablet of smartphone). En allemaal in hetzelfde document. Dus als je thuis ergens aan begonnen bent, kun je dat in de trein afmaken  ;D
Onshape wordt gebruikt door professionals (betaald) maar is eenvoudig genoeg om ook door hobbyisten (gratis) gebruikt te worden.
O ja, en nog een advies: als je nog geen of weinig ervaring in CAD hebt, vergeet de 2D manier en leer direct de (parametrische) 3D manier van ontwerpen aan. Als je daar eenmaal de slag van te pakken hebt is het ontwerp veel intuitiver en makkelijker (en foutlozer) te maken en aan te passen.
Succes!

Bye
Jan

PS. als je eenmaal voor Onshape hebt gekozen is een cursusje bij Hans zeer aan te bevelen!
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2018, 16:39:11 door Jan Bouwman »
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2018, 16:41:53 »
Ik ga daar eens naar kijken, reeds bedankt.

Ad

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2018, 20:02:41 »
@Ad,

Je bent van harte welkom. Ik vergat vandaag te vermelden dat per sessie maximaal 10 deelnemers kunnen deelnemen. De eerste aanmeldingen zijn al binnen.😀

Gr, Hans

pallie

  • Lief zijn
  • Offline Offline
  • Berichten: 164
  • DB-ag Periode V-VI
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2018, 23:37:52 »
@Pallie,

Welk tekenprogramma gebruik jij?


Ik gebruik Autocad. Meest simpel voor mij omdat ik daar ervaring mee heb.
De bouwkundige 3D programma's zijn minder geschikt vind ik.
DB periode V-VI

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #9 Gepost op: 24 juli 2018, 00:24:32 »
Hoi,

Zelf ook enorm geïnteresseerd in Autocad of wat dan ook.
Het ontbreekt mij echter aan tijd om me er nu in te verdiepen, eerst andere projecten afronden

Maar dat mag dan aub weer in een eigen topic gestart worden.

Aan jullie de eer er een te starten als vervolg op dit topic voordat de boel ondersneeuwd hier.

"tekenen voor Lasercut" bijvoorbeeld.

Gr Koen. (team moderators)
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2018, 00:27:13 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6097
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #10 Gepost op: 24 juli 2018, 00:36:46 »
@Pallie,

Ik gebruik een heel pallet aan tekenprogramma’s, waaronder Autocad. Toch is de overstap naar Onshape niet zo moeilijk. De basis van een Part ontwerp is namelijk een 2D tekening. Min of meer zoals je die met Autocad ook maakt.

Wat Jan Bouwman al opmerkte, is het (leren) denken in 3D van onschatbare waarde. Zelfs als je uiteindelijk alleen maar platte 2D Parts wilt maken: muurdelen uit karton, MDF of andere materialen.

Wat Onshape zo sterk maakt, is het werken vanuit twee krachtige fundamenten:
  • Parametrisch ontwerpen
  • Design Intent
Bij het tekenen van lijnen, hoeken, cirkels enz. schrijft Onshape op de achtergrond een sport programma-code met instructies. In deze code staan ook de onderliggende relaties tussen de verschillende onderdelen van je tekening. Bijvoorbeeld dat een hoek 450 is, of dat twee lijnen parallel moeten lopen. Of simpel dat de lengte van lijn A gelijk moet zijn aan de lengte van lijn B.
Gelukkig hoef je die code niet zelf te maken, en doet het programma dat dus.
En wat kun je er mee? Wel je kunt heel makkelijk veranderingen aanbrengen, zonder dat je de hele of halve tekening opnieuw moet maken. We noemen dit parametrisch ontwerpen.

Het begrip Design Intent is wat lastiger uit te leggen. Het doet een beroep op je boerenverstand. Dus het leren nadenken hoe je het makkelijkst je ontwerp kunt maken, kunt aanpassen indien nodig en vooral ook bezig zijn met de maakbaarheid van je ontwerp.

Gr, Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6172
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #11 Gepost op: 24 juli 2018, 08:47:10 »
Hans en anderen.
Ik heb zeer veel geleerd om vanuit het platte vlak naar 3 dimensies te gaan door bouwplaten te gaan plakken.
Daarna ze bestuderen hoe de vlakken zijn gemaakt en waarom. Een volgend stap is ze zelf gaan ontwerpen handmatig van wit karton plakken en proberen en plakken en proberen en dan dus pas gaan uitwerken in een tekening (welk pakket dan ook).

Denken aan: Welke schaal ga ik gebruiken?; hoe bouw ik het model op, welke onderdelen; Sterkte van de diverse componenten, dikte karton, hout, styreen ; hoe kom ik aan de juiste informatie, foto's, tekeningen; Is het nog te bekijken voor eigen info; maak ik een foto collage voor de vlakken of ga tekenen, etc...
Dan pas komt het tekenen en uitwerken.
In mij geval ook nog bij het maken van modellen: Is er een doos voor?, hoe maak een juiste bouwbeschrijving, kan het gemaakt worden door de kopers, zijn de onderdelen niet te klein om te gieten etc.

Volgens mij is het direct starten in een tekenpakket een leuk idee om dat pakket te leren kennen, maar om dan ook direct een model te willen gaan ontwerpen,.....
Paint is in veel gevallen ook een goed hulpmiddel. Voor mij is een tekenpakket slechts een zeer klein deel van het tot stand komen van een model.

Welk pakket ook: een slechte start, geen goede voorbereiding en geen goed eigen idee van wat je wil maken heeft een grotere kans tot mislukken.

Mijn advies is: kies een makkelijk gelaserd model en ga dat na tekenen. Al is het maar een vierkant schuurtje of garaget-je. Probeer je in te denken waarom de maker het zo gedaan heeft en hoe je het zelf zou moeten aanpakken. Ga buiten kijken naar gebouwen en zie hoe raambogen gemaakt zijn, hout constructies etc.

Ronald Visser


« Laatst bewerkt op: 24 juli 2018, 08:51:49 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #12 Gepost op: 24 juli 2018, 09:18:21 »
@Ronald
Inderdaad, ontwerpen cq. modelleren is een vak. Ongeacht welke hulpmiddelen je daar bij gebruikt. Alle aspecten die jij noemt horen daar bij.
Laten we niet het idee laten ontstaan dat een computerprogramma dat wel even van ons over kan nemen.
Maar dat laat onverlet dat we best mogen nadenken over de beste tools voor een bepaalde klus, toch?  (y).

Maar... laten we het verzoek van Koen in acht nemen en dit draadje niet verder vervuilen  :police:

Happy modelling!
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6172
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #13 Gepost op: 24 juli 2018, 10:28:06 »
Jan, ik ben niet begonnen met het onderwerp tekenen.
Draadje gaat over ervaringen met lasercut bouwpakketten.

Ronald Visser
 :-X
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
    • Midland
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2018, 11:03:02 »
Het bouwen en ontwerpen zijn twee verschillende onderwerpen.
Niks mee om daar in diverse topics wat dieper op in te gaan.

Toch?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#