Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Hans van de Burgt
Vandaag om 03:46:41
Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Tekenen van lasercutmodellen  (gelezen 5678 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6101
Re: Re: Laser Cut bouwpakketten. Ervaringen.
« Reactie #15 Gepost op: 24 juli 2018, 15:17:53 »
@Koen,

Op zich het je wel gelijk dat ontwerpen en bouwen verschillende zaken zijn. Via het zelf ontwerpen leer je echter wat makkelijker in 3D denken. Het opmerkelijke is dat kinderen de zelf gemaakte bouwpaketten feilloos kunnen monteren. Zonder bouwbeschrijving, dus meer intuïtief.

Over monteren gesproken, lasergesneden bouwpaketten zijn doorgaans in twee soorten te koop. In gesneden karton zoals bijvoorbeeld de pakketjes van Noch en Markenburg. En in gesneden MDF. De laatste variant wordt veelal op de Britse modelspoormarkt aangeboden.



Het is natuurlijk heel persoonlijk, maar zelf werk ik liever met MDF dan met karton. Ik lijm eea met boekbinderslijm. En met MDF gaat dat net iets makkelijker. Na het aanbrengen, kunnen beide te verlijmen delen nog iets verschoven worden. En ging het verkeerd, haal je het eenvoudig weer los, waarna je het opnieuw kunt monteren.

Ook lijken de MDF bouwsels wat minder last te hebben van vocht en/of kromtrekken. Hoe zit dat eigenlijk bij de gekochte pakketjes.

Gr, Hans

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2018, 21:34:36 »
Beste allen,

Het topic "ervaringen met lasercutmodellen" sneeuwde wat onder doordat een aantal begon te kletsen over tekenprogramma's. Dat hoorde in dat draadje niet thuis, vandaar dat het een eigen draadje heeft gekregen.

Gaat uw gang...

Gr, Bert
Team moderatoren

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #17 Gepost op: 28 juli 2018, 10:15:55 »
Wat ik dus begrijp is dat je voor lasecuttekening eerst 2D moet tekenen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #18 Gepost op: 28 juli 2018, 11:00:42 »
Ik denk het wel. Je moet de lasercutter een opdracht geven wat hij moet uitsnijden. Door een 2D tekening in te voeren gaat hij dat dan maken. Volgens mij geven verschillende kleuren van de lijnen in die tekening, de diepte aan. Dus een bepaalde kleur voor helemaal door (voor bijvoorbeeld een raam) en een bepaalde kleur voor een ondiepe snede (zeg maar gravering) voor bijvoorbeeld een baksteen motief.

Met vr. groet, Martijn.

Bert Mengerink

  • SPOOR1HOBBY
  • Offline Offline
  • Berichten: 454
  • Het liefste stoom in module vorm
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #19 Gepost op: 28 juli 2018, 13:56:22 »
Hoi Allen,

Ik maak alle tekeningen in LibreCAD, zowel op de MAC als op Windows.
Bij het tekenen moet je goed rekening houden met de dikte van het materiaal, wat je gebruikt.
Ik varieer nogal van 1 mm triplex tot 12 mm multiplex, dus is elk ontwerp anders.
Ik ben zelf een groot voorstander van triplex of multiplex vanwege de grote stijfheid.
Ik heb met 1 mm triplex al behoorlijk hoge bovenleidingmast (maximaal 40 cm hoog, spoor 1) gemaakt.
Aan huizen ben ik nog niet begonnen, maar ik ga volgende maand naar Duitsland om de gebouwen, die ik wil maken te fotograferen en opmeten.
Gelukkig heb ik al diverse bouwtekeningen van de gebouwen.

Voor 3D-modellen gebruik ik FreeCAD, ook zowel op MAC als Windows.

Groet,
Bert

Met-1 is alles groter.
Veel succes met de hobby.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6101
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #20 Gepost op: 28 juli 2018, 14:27:52 »
In Onshape teken je vlakke 2D parts die je vervolgens verandert in 3D vormen. Deze zijn op allerlei manieren te modelleren. Bijvoorbeeld gaten voor ramen of deuren. Deze parts kunnen vervolgens geassembleerd worden. Bijvoorbeeld een voor- en achterwand, twee zijkanten en een dak, om een huisje te maken.

Het resultaat kun je vervolgens omzetten in een aantal snijtekeningen in .DXF formaat zodat je de onderdelen met een lasercutter kunt snijden uit karton of MDF. Maar je kunt er ook een 3D tekening van maken in .stl formaat waarbij je het kunt (laten) printen.

Een van de sterkste punten van Onshape is dat je dat simpele huisje steeds als basis kunt gebruiken voor veel meer complexe bouwsels. Meer of minder vensters, een bredere deur, een langere en hogere wand. Of zaken toevoegen zoals schoorstenen, dakgoten en regenpijpen.

Niet door de tekening te veranderen, maar door het aanpassen van de meetwaarden. We noemen dat parametrisch ontwerpen.

Gr, Hans

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #21 Gepost op: 28 juli 2018, 14:52:45 »
Ik teken (construeer) altijd het complete model in 3D. Ik hou daarbij rekening met hoe ik straks het model wil fabriceren en bouwen.
Dus als ik een bouwwerkje wil maken waarbij de wanden bestaan uit 3 lagen styreen van 0.5 mm. bv, dan teken ik ook 3 objecten van 0.5 mm in 3D
Als ik iets in 3D wil printen, hou ik rekening met de minimale wanddikte en modelleer ik evt. honingraten in dikkere wanden. Ik teken dus nooit ‘zo maar’ een 3D model als ik weet dat ik het later wil gaan bouwen.
Het voordeel van alles modelleren in 3D is, vind ik, dat je de passing van het gehele model kunt controleren voordat je het werkelijk bouwt en dan ik niets hoef uit te slaan of lastige (foutgevoelige) berekeningen hoef te maken.
Heb ik ‘plat’ werk, dan exporteer ik de wanden van het 3D model naar een dxf bestand dat ik dan vervolgens importeer in het aansturingsprogramma van, in mijn geval een snijplotter, maar dat kan natuurlijk ook een programma voor een lasersnijder zijn.
Dat aansturingsprogramma is dan uiteraard wel een 2D programma maar daarin importeer ik uitsluitend de dxf bestanden. Ik construeer daar niet mee. Ik gebruik dat 2D programma wel voor het efficient nesten van de objecten.
In feite sla ik dus, voor wat betreft het construeren, het 2D gedeelte helemaal over.
Ik gebruik 2D slechts als een tussenstap om data naar een machine te kunnen sturen.
Het is dus zeker niet zo dat je alleen maar een 3D programma gebruikt als je iets 3D wilt printen en een 2D programma ‘moet’ gebruiken als je iets plats wil snijden.

Happy modelling
Jan

Ps, Hans was me net voor  :)
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

Jan Bouwman

  • Offline Offline
  • Berichten: 235
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #22 Gepost op: 28 juli 2018, 15:04:34 »
Nog even een kleine aanvulling op Hans zijn verhaal: het is inderdaad waar dat je in Onshape begint met een 2D ‘tekening’ maar die moet je niet vergelijken met een uitgewerkte Autocad tekening. Niet voor niets noemt Onshape deze tekeningetjes ‘sketches’. Dit zijn simpele basisvormen die nodig zijn om het 3D object te kunnen beschrijven. Dus als je een kubus wilt maken doe je twee dingen:
Je tekent een vierkant (sketch)
Je extrudeert dat vierkant tot een kubus.
De kubus is een ‘solid object’ en is het resultaat van deze twee handelingen (‘features’ in jargon)
Hoe eenvoudiger de sketch hoe beter het model te onderhouden is.

Er zijn 3D pakketten die dit op een andere manier doen, bv. door het selecteren en plaatsen van ‘primitives’. Dat zijn dan kant en klare eenvoudige 3D objecten.

Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen te vertellen over de werkwijze van en met 3D programma’s, maar ik laat het even hier bij.

Bye
Jan
Goed gereedschap is het halve werk, maar zonder vakmanschap blijft het daarbij ...

Mijn bouwdraadje: In the Dutch Mountains

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #23 Gepost op: 28 juli 2018, 23:13:34 »
Ik ben kortstondig in de leer geweest in samenwerking met Ronald Koerts, wel bekend hier.
Was nog niet verder gekomen dan een zijwandje.
En in Rijswijk gelaserde baksteenprint H0 bij Gerco(Rijnstraatproject) kunnen bestellen.
Moet ook nog ervaren hoe het bouwt met dat spul, dat moet dan weer in het andere draadje.

Ik dacht dat ik het me wel mezelf eventjes kon aanleren maar dat leer je niet even from scratch.
Daar moet je wel even meer tijd aan besteden wil je het leren.

Dat wil ik ook wel doen maar ben ook met andere projecten bezig voor mijn modelbaan die ik wil afronden.
Dus toch maar een beetje structuur in de vele ideeën voor modelbouw.

Hoop het later op te pakken en nog van Ronald te kunnen leren anders via hier. :laugh:

Ik weet dat er redelijk wat mensen mee bezig zijn op dit gebied leek me dus zeker mooi om hier in nu al twee topics te delen.

Aan ieder ander natuurlijk de mogelijkheid te blijven plaatsen./reageren in beide topics.
Ik lees wel mee.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #24 Gepost op: 29 juli 2018, 11:02:28 »
Ik vind het ook altijd zeer handig en belangrijk om eerst alle onderdelen los te tekenen (parts) en deze als een Assembly in elkaar te zetten, zodat je kunt zien of alles wel goed past, beweegt zoals je uitgedacht had, of waar eventuele problemen zitten wanneer je modellen gedeeltelijk demonteerbaar wil bouwen.
Groeten Jake

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6101
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #25 Gepost op: 29 juli 2018, 11:32:16 »
@Jakeman,

Zowel Onshape (gratis) als Solidworks (licentie nodig) werken met het Parts - Assembly model. Zelfs voor hobbyisten die helemaal geen gebruik maken van een snijplotter, vlak frees of lasercutter, maar hun modellen met een mesje snijden uit bijvoorbeeld styreenplaten, kan het handig zijn een CAD teken-/ontwerpprogramma te gebruiken. Je bent veel sneller in staat om de juiste vorm en maten te bepalen.

Ik had het eerder al over “Design Intent”. Je tekent niet alleen, maar denkt tegelijkertijd na over hoe je iets wil of kan maken.

Een paar algemene uitgangspunten:

Styreenplaten kun je bewerken met een snijplotter (bijvoorbeeld een Cameo), of een frees (bijvoorbeeld een Stepcraft). Met een lasercutter gaat dat niet zo goed, want het laserlicht is zo heet, dat het materiaal wegsmelt. Je krijgt dan lelijke randen.

Hout, MDF of karton laten zich prima snijden met een lasercutter, net als acrylplaten. Wel gelden er maximum diktes voor het te gebruiken materiaal.

Voor de workshop Onshape in september hebben zich al heel wat BNLS’ers gemeld. Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar. Opgeven graag per PB.

Gr, Hans

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #26 Gepost op: 29 juli 2018, 12:18:06 »
Ik onderschrijf Hans wat betreft "design intent".

Er komt veel meer bij kijken dan alleen "ik teken het even".

Zoals aangegeven in post #11 probeer je in te denken van een standaard eenvoudig model het hoe en wat.
Weet ook van bouwkunde/constructie en materialen. Ik ben nu het zinken dak van Mortsel aan het uitwerken en ben alleen al met de hoekoplossingen van de zinken opstaande randen een aantal uren bezig om het naar tevredenheid te krijgen .

Veel doen en veel fouten maken is mijn devies.

Ronald Visser
( ??? wat is een definitie van een fout (=leermoment))
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Ad Cleijsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 950
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #27 Gepost op: 29 juli 2018, 13:11:31 »
Heren,

Zo heb ik mijn ideeen wat ik wil maken, maar dat is niet te koop. En inderdaad even een pakketje installeren. Het vraagt toch echt wel wat meer dan even wat software downloaden. Zo zoekt een ieder zijn ding op in modelbouw en dit is niet het mijne. Althans nog niet?

Dus op zoek naar diegene die dan een lasercut ideetje wil uitwerken - en ja, dat wordt gewoon betaald.

Groet Ad

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6174
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #28 Gepost op: 29 juli 2018, 13:38:31 »
Je kan altijd bij mijn terecht. Ik zit dan wel met de planning.

Ga je zelf laseren?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6101
Re: Tekenen van lasercutmodellen
« Reactie #29 Gepost op: 29 juli 2018, 13:45:45 »
@Ad,

Mijn agenda is nog leeg. Maar na de vakantie ben je welkom.
Stuur maar een PB.

Gr, Hans