Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 17:52:03
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Auteur Topic: Roco digitaal Versterken  (gelezen 1209 keer)

Vijfje5

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Roco digitaal Versterken
« Gepost op: 05 January 2008, 19:29:04 »
Ik heb een digitaal vraagstukje...

Ik rijdt nu een tijdje met het Roco Multimaus systeem. Ik wilde eerst een combinatie van analoog en digitaal. (Een baan digitaal en daarbinnenin een baan analoog) Nu merk ik dat digitaal toch veel mooier rijdt. Ik heb nu 3 loks digitaal, maar een behoorlijke baan (qua rails), 3 banen via wissels aan elkaar gekoppeld. Ik merk dat hoe verder ik van de centrale aansluiting afkom, (ik heb op 1 punt de baan aangesloten) hoe moeilijker de loks het krijgen. Is het een optie om een versterker ofzo aan te schaffen en die ergens anders aan te sluiten?? Wat moet ik hier voor hebben???

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen....

Groeten

Arjan Ploeg

henk

• Offline Offline
Re: Roco digitaal Versterken
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2008, 19:36:48 »
Je geeft zelf al half het antwoord. Je moet om te beginnen een ringleiding onder de baan leggen en de boel pakweg iedere twee meter aansluiten.
Een extra versterker heb je pas nodig als je aan de 3A van de muis tekort komt en dat is over het algemeen pas als je meer dan 3 of 4 treinen tegelijk wil laten rijden (rijden, niet op de baan hebben staan).
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2008, 19:37:53 »
Je hebt geen versterker nodig, maar je moet de baan op meerdere punten voeden.
Dus een voedingsleiding van redelijk dik draad onder je baan en daarvandaan aftakkingen maken naar meerdere punten op de baan, maximaal 2 meter uit elkaar.

PS: hier een voorbeeld van hoe je zo'n ringleiding kunt aanleggen (die dus helemaal geen ring hoeft te zijn):
https://images.beneluxspoor.net/bnls/ringleiding.gif
« Laatst bewerkt op: 05 January 2008, 19:47:46 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Vijfje5

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2008, 01:03:28 »
Heel erg bedankt voor de reacties. Hier kan ik weer een heel stuk verder mee en scheelt mij weer een behoorlijke uitgave voor een versterker......

Super!!

Vr. gr.

Arjan Ploeg

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2008, 01:18:42 »
Als je nu meer dan 4 treinen, bv 10, wilt laten rijden, moet je dan wel een versterker oid kopen?

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2008, 03:59:28 »
Ja. Voor tien treinen zul je toch al gauw 2 extra boosters nodig hebben. Het ligt er wel aan of dat treinen met weinig of met veel verlichting zijn. Rijden er alleen goederentreinen dan heb je aan 1 extra booster vrijwel zeker genoeg; rijden er alleen lange, goed verlichte personentreinen dan heb je zeker 2, misschien zelfs 3 extra boosters nodig. Een andere factor zijn de loks; sommige loks gebruiken aanmerkelijk meer stroom dan anderen.

Houd daarbij ook nog rekening met de verdeling van de baan waardoor de verbruikers niet persé altijd gelijk over de boosters / versterkers verdeeld worden. Een beetje rekenen om vast te stellen hoeveel boosters er naast de standaard Roco versterker nodig zijn is onvermijdelijk. Of je neemt het zekere voor het onzekere, en kiest voor het hoogste aantal extra boosters.

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 January 2008, 10:25:02 »
Je hebt overigens een hele grote baan nodig om 10 treinen echt aan het rijden te hebben. De gemiddelde hobbyïst heeft zo'n baan niet. Stilstaande treinen gebruiken weinig stroom, tenzij ze met brandende binnenverlichting stilstaan.
Zonder automatiseren is het sowieso niet te doen om meer dan twee treinen tegelijk te laten rijden. Met de hand kun je onmogelijk meer dan twee treinen in de gaten houden.
« Laatst bewerkt op: 06 January 2008, 10:31:33 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Vijfje5

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 January 2008, 14:25:11 »
Als ik de baan op verschillende punten ga voeden, moet ik die secties ook met isolatielassen scheiden?? Of kan ik gewoon elke keer aansolderen...

Weet misschien ook iemand hoe ik een stopsectie kan maken in digitaal, zonder allerlei terugmeldmodules etc. Kan dit gewoon dmv isolatielasjes en een reed-contact voor een andere trein?? Zodat lok1 over een reedcontact rijd en dan een sectie van een andere baan (die op 1 punt bijelkaar komen) verbreken (stroom verbreken)??

Dit alles kan wel met analoog, maar omdat digitaal gewoon alle stroom op de baan heeft staan, weet ik niet of dat ook werkt.

Groeten,

Arjan Ploeg

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2008, 16:59:38 »
Je hebt overigens een hele grote baan nodig om 10 treinen echt aan het rijden te hebben. De gemiddelde hobbyïst heeft zo'n baan niet. Stilstaande treinen gebruiken weinig stroom, tenzij ze met brandende binnenverlichting stilstaan.
Zonder automatiseren is het sowieso niet te doen om meer dan twee treinen tegelijk te laten rijden. Met de hand kun je onmogelijk meer dan twee treinen in de gaten houden.

Ben ik inmiddels achter. Analoog zette ik gewoon een hoop treinen op de baan, knop om en ze reden allemaal één kant op. Knop terug en het stopt vrijwel direct.

Digitaal eerst loc aankiezen en dan stoppen, Trix 1200 loopt dan nog behoorlijk door en het is een zware loc. Gelukkig is m'n plan V niet beschadigd. Maar voor meerdere treinen heb ik toch een soort van beveiliging nodig.