Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door henk
Vandaag om 13:18:00
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
  

Auteur Topic: bang de rails te beschadigen  (gelezen 10544 keer)

lars

  • Gast
bang de rails te beschadigen
« Gepost op: 05 January 2008, 17:38:10 »
hallo iedereen.
ik heb vandaag een blokje gekocht om de rails mee schoon te maken. aleen ben ik bang de rails te beschadigen hoe moet ik het gebruiken. dit is het artikel numer 10002 van roco. alvast bedankt

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2008, 17:42:20 »
Je moet het gewoon over de rails heen en weer schuiven, en wel in de rijrichting.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #2 Gepost op: 05 January 2008, 17:43:10 »
Een gum voor de rails moet je in één richting over de spoorstaven halen. Niet gaan gummen zoals op papier, daar krijg je krassen van. Gewoon van links naar rechts of andersom. Dat werkt prima  :)
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #3 Gepost op: 05 January 2008, 19:06:47 »
Ow nu is er voor mij weer wat nieuws? Waarom maar in 1 richting?

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #4 Gepost op: 05 January 2008, 19:15:50 »
Beusi,

Citaat
Niet gaan gummen zoals op papier, daar krijg je krassen van.


mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2008, 21:04:08 »
Een gum voor de rails moet je in één richting over de spoorstaven halen. Niet gaan gummen zoals op papier, daar krijg je krassen van.

Heb jij die krassen wel eens gezien dan?
Zo'n bewering schreeuwt natuurlijk om een test, en die heb ik dan ook uitgevoerd.

Een stukje Rocoline, enigszins aangeslagen, maar nog nooit gepoetst. Inspectie met een loep liet zien dat er lichte krasjes op zaten, vooral in dwarsrichting.
Daarna een keer of 20 dat blokje er over heen en weer gehaald. Resultaat: geen krasje meer te bekennen. En het resultaat wordt beter naarmate je er minder hard op duwt.

Kortom, er worden vaak negatieve dingen over die blokjes gezegd, waar ik inmiddels niks meer van geloof. Voor mij is een poetsblokje de ultieme manier om de rails schoon te maken, niks mis mee.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2008, 21:15:03 »
Leuk Klaas. Ik denk dat al tig jaar. Poetsblokken werken prima en of ze nou krassen... ik moet het nog zien. Ik heb veel meer moeite met wielreinigers bestaande uit een soort koperen staalborstel die spanning doorgeven en je wielen "schoonmaken" .... lees inkrassen.
Ik ga binnenkort eens zo'n stuk Polibloc van Conrad (om printplaten te reinigen) aanschaffen, kijken of dat nog beter resultaat geeft.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Tijdperk III

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • DE "2405"
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #7 Gepost op: 05 January 2008, 21:35:23 »
Een poetsblok werkt inderdaad het beste door deze gewoon in de lengterichting over beide spoorstaven tegelijk te bewegen.
Met een gelijkmatige druk en het liefst in één richting.
Het voorkomt inderdaad krassen, dit heb ik ook gemerkt met een fleischmann
poetsblok, deze heeft het zelfde effect op de spoorstaven.

De rails slijt namelijk wel degelijk door het gebruik van een poetsblok.
Je poetst er iedere keer een klein laagje van af, ook al doet men voorkomen
dat dit niet het geval is.

Dit duurd overigens op een huis tuin en keukenbaan zeer lang en is nauwelijks merkbaar.

Maar als je bijvoorbeeld 3/4 jaar 8 uur per dag over 150 meter rails met een rococlean poetswagen rijdt is er wel degelijk slijtage, de kop van de spoorstaaf slijt gelijkdelijk weg door het contact tussen zowel trein en rails en poetsblok en rails.

Het kan zeker geen kwaad rails goed schoon te maken, maar maak ook je locomotieven er mee schoon door gewoon het poetsblok even lichtjes tegen de wielen te houden terwijl de motor draait.

Ik denk dat menig modelbouwer wel wat heeft aan deze informatie.
Maar tips trucs e.d. over railspoetsen zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen.


Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #8 Gepost op: 05 January 2008, 22:03:08 »
Op Beneluxrail was destijds een FAQ te vinden over railpoetsen. Het lullige is dat veel poetsinfo inderdaad is gebaseerd op "het verhaal dat een blok krasjes achterlaat" zonder dat het daadwerkelijk gecontroleerd is.
Op mijn club circuleert het verhaal ook al jaren. Dat is een baan die voorlopig nog jaren in aanbouw is, dus er wordt gezaagd, geboord, geslepen enz en er hangen honderden relais onder de baan met soms wel 12 omcontacten die al dat slijp- en boorstuifsel niet echt waarderen.
Schuurpapiertje erdoor trekken? Nee, want dan wordt het alleen maar erger. 1400 waterproof misschien en ook natmaken. Ja, vast wel, dan krijg je weer water op messing en da's volgens mij ook niet echt OK.
Over de poetswagens heeft ook iedereen wel een mening.
Waar werk ik thuis mee? Met 2 Roco poetswagens (wel elke zoveel km het blok eens in wasbenzine leggen, reinigen en laten drogen en terugzetten) en een Liliput wagentje waarin je een strookje weetikveelwat kunt zetten. Ik heb een stuk zeemleer gekocht wat ik in stroken knip en daarin zet. Zeemleer krast niet, maakt prima schoon maar na 100m poetsen is het ook zwart en dan moet je het vervangen. Ik probeer niet eens om het in de wasmachien schoon te krijgen, maar zwart is het wel. Verder gebruik ik inderdaad poetsblokken om hier en daar vuil weg te poetsen, met name waar ik weer eens teveel met mijn vette vingertjes heb lopen dingesen. Alleen al dat moet je proberen zoveel mogelijk te vermijden.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #9 Gepost op: 05 January 2008, 22:32:32 »
Tijdperk 111, ben zeer onder de indruk. Rij je ook nog wel eens zonder Roco clean wagen ???  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #10 Gepost op: 06 January 2008, 02:43:46 »
Ik heb veel meer moeite met wielreinigers bestaande uit een soort koperen staalborstel die spanning doorgeven en je wielen "schoonmaken" .... lees inkrassen.

Ook onzin, a) het is geen koper, maar messing, b) messing is zachter dan het materiaal waar je wielen van gemaakt zijn...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MRP_Peter

  • Gast
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #11 Gepost op: 06 January 2008, 04:19:41 »
De meeste rails zijn gemaakt van koper of messing.
Sommige merken galvaniseren de rails nog eens een keer met een Nickel laagje wat het oxideren tegengaat.
De rails van een italiaans merk wat je vroeger kocht was zelfs gemaakt van aluminium, ook een frans merk had dit qua rails dan, maar goed, dat even terzijde.
De rails van een engels merk die ik voor mijn modelbaan gebruik is ook voorzien van een Nickel laagje.
Het Nickel laagje voorkomt dus niet dat er vuil aan je wielen blijft kleven.
De wielen van een trein kunnen uit een aantal verschillende metalen bestaan.
Meestal wordt koper of messing voor de wielen gebruikt waar dan een ander metaal laagje op gegalvaniseerd wordt.
Over het algemeen genomen is nu juist dit laagje van een betere kwaliteit en hardheid dan het metaalsoort waarvan het asje gemaakt is.
Een koperen of messing reinigingsborsteltje om je wielen schoon te maken zal dan over het algemeen genomen nauwelijks krassen in je wielen maken.
Overigens, voor mijn baan gebruik ik een gewone droge doek of een stukje wc papier, wat bijna altijd voldoende is om de rails schoon te krijgen, voor de wielen gebruik ik het messing borsteltje wat geen krassen in de wielen achterlaat.

Slijten doen wielen en rails altijd, dus je zult op een gegeven moment toch aankomen bij het feit dat er krasjes in je rails of wielen zitten, al dan niet veroorzaakt door fijn stof, wat dat soort stof ook mag zijn.
Voorkomen kun je het niet echt dus.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #12 Gepost op: 06 January 2008, 08:04:47 »
De meeste rails zijn gemaakt van koper of messing.

Peter, dit is iets van vroeger. Toen waren rails van messing vrij algemeen. Rails van koper heb ik nog nooit meegemaakt.
Tegenwoordig zijn de meeste rails van nieuwzilver (in het Engels nickelsilver). Dat is een legering van koper, zink en nikkel.
Märklin rails zijn van roestvrij staal. Tenminste, bij C- en K-rails. M-rails waren van gewoon staal met een nikkel laagje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #13 Gepost op: 06 January 2008, 10:30:45 »
Citaat
Kortom, er worden vaak negatieve dingen over die blokjes gezegd, waar ik inmiddels niks meer van geloof.
Geloof het maar, de Roco railgum, railreinigingswagen en soortgelijke artikelen laten krasjes achter.

Is dat erg? Nee! Het is van belang dat je een railgum op de juiste manier gebruikt. Als je hard op een railgum drukt, dan krijg je diepe groeven, waarin zich gemakkelijk nieuw vuil verzameld. Als je echter zachtjes op de railgum drukt, dan krijg je alleen oppervlakkige groeven, waarin zich minder snel nieuw vuil verzameld.
Bij correct gebruik van een railgum worden bestaande diepe groeven na verloop van tijd zelfs "hersteld" (de rail rondom diepe groeven wordt weggegumd zonder nieuwe diepe groeven te maken).

Ik gebruik overigens zelden een railgum, heel af en toe voor hardnekkig vastzittend vuil. Tegenwoordig klik ik een of twee reinigungszwerge van Noch onder mijn treinen. Daarvoor had ik een Roco railreinigingswagon waarbij ik een stukje keukenrol rond het slijpblokje had bevestigd. Hierdoor word het meeste vuil al van de rails geveegd.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: bang de rails te beschadigen
« Reactie #14 Gepost op: 06 January 2008, 10:31:48 »
Heb jij die krassen wel eens gezien dan?
Zo'n bewering schreeuwt natuurlijk om een test, en die heb ik dan ook uitgevoerd.

Toen ik een railgum kocht, heb ik getest hoe ik het beste de rails kon schoonmaken. Ik heb hier Fleischmann profi liggen en als ik de rails in de lengterichting ging schoonmaken was er niets aan de hand, geen krassen. Ging ik echter gummen zoals op papier, dan zag ik ineens hele kleine krasjes. En ik kan niet zeggen dat ik hard op de spoorstaven drukte. Deed het heel licht.

Wellicht dat het verschil in onze ervaringen in de soort railgum en gebruikte rails ligt
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x