Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 09:20:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:15:19
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Frank 123
Vandaag om 09:12:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 09:07:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:55:28
Vervangen wissels flm profi door spoorijzer
Vandaag om 08:51:17
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 06:20:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 01:35:58
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Terschellinger Spoor door FritsT
10 October 2025, 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
Kato ETA 515 door Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
10 October 2025, 19:15:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
  

Auteur Topic: Fleischmann DB BR050, vraag over drijfwerk  (gelezen 7124 keer)

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Fleischmann DB BR050, vraag over drijfwerk
« Gepost op: 16 July 2018, 22:49:20 »
Ik heb sinds kort 1 rijdende stoomloc op mijn baan, hij past er qua thema en eigen regels eigenlijk helemaal niet bij, maar ik vind ze wel heel mooi om te zien.
Het betreft hier een DB BR050 van Fleischmann, digitaal en sound vanaf fabriek.
Het is werkelijk een prachtig ding en hij loopt ook zo mooi  :-*

Maar... er valt mij iets op...
Op het drijfwerk zit een klein stangetje (blauw op de foto), en dat staat tijdens rijden stil omdat het draaipunt (aangewezen door de gele pijl) precies op het hart zit van de loc wiel.
Aan de andere zijde van de loc is het precies zo.


Kan dit in 1:1 ook? is zoiets regelbaar?
Of is dat typerend voor deze Fleischmann?
Ik vind het zo jammer dat deze delen niet mee bewegen, dat is juist zo mooi allemaal.

Ik heb al voorzichtig gekeken of ik er iets mee kan, verdraaien of zo, maar ik zie het zo 1-2-3 niet.
Ik zou hem ook niet graag stuk maken.

mvg,
Martijn.
« Laatst bewerkt op: 04 May 2021, 21:34:44 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #1 Gepost op: 16 July 2018, 23:04:19 »
Dat blauwe stangetje bedient de stoomschuif en wordt aangedreven door de contrakruk. Het draaipunt bij de gele pijl hoort niet recht voor het midden van het wiel te zitten maar er iets naast. Dat draaipunt loopt 90 graden achter op de hoofdkruk waar de drijfstang op aangrijpt. Je zou de contrakruk dus iets rechtsom moeten verdraaien om het goed te krijgen (en die aan de linkerkant linksom). Maar ik ken die loc niet goed genoeg om te weten of dat kan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #2 Gepost op: 16 July 2018, 23:21:24 »
Hoi Martijn,

Op deze links wat detailfotos van een BR 01.10: http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokImageHtml/gallerydet105.shtml
en http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/lokImageHtml/gallerydet106.shtml

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #3 Gepost op: 16 July 2018, 23:32:41 »
de pen door de drijfstang draaid normaal met het wiel mee rond ,en zit vast in het wiel
Draaid dus met het wiel mee,en neemt dan de schuif bediening mee (heen en weer)

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2018, 23:35:30 »
Dat is de contrakrukstang... Zoek op 'schaarbeweging', o.a in dit topic: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=39131.90

El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2018, 23:41:40 »
Je zou ook hier (Wikipedia - Duits) nog kunnen kijken over de werking van de stangen (even naar beneden scrollen tot "Steuerung"): https://de.wikipedia.org/wiki/Dampflokomotive

Overigens staat bij de meeste locmodellen de "Schwinge" (schaar) in de neutrale stand.

Met vriendelijke groet,
Wies.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2018, 23:44:35 door Wies. Reden: Verbeterde aanduiding »
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #6 Gepost op: 17 July 2018, 09:37:22 »
Ter illustratie heb ik even een filmpje gemaakt van mijn enige stoomloc.
https://youtu.be/at770nXKAu8
Omdat ik geen rollenbank heb staat de loc te slippen tegen een goederenwagen die op zijn beurt wordt tegengehouden door een blok ijzer.

Merk op dat bij deze Amerikaanse loc alles anders is dan bij Europese locs. De contrakruk staat hier linksom gedraaid t.o.v. het midden van het wiel. Bij Europese locs is dat (bijna) altijd rechtsom.
Ook is de kwartering van de wielen andersom, maar dat kan je zo niet zien omdat je maar naar één kant tegelijk kan kijken. Bij een Europese loc loopt het rechterwiel 90 graden voor op links, bij deze loc loopt het linkerwiel voor.
« Laatst bewerkt op: 17 July 2018, 09:39:22 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
    • Hanulveen.nl
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #7 Gepost op: 17 July 2018, 10:04:33 »
Mooi filmpje Klaas, dankjewel. Daar zie je alles mooi in bedrijf.
Ik zal zo de mijne op film zetten.. ziet er toch heel anders uit dan..


Bron: Wikipedia

Hierop zie je dat de schaarstang (3) wel verstelbaar is, maar de contrakruk (2) niet.
Het zit dus niet kloppend op mijn loc, die zou met deze stand nooit rijden... :(


Edit:

Hierbij een filmpje van mijn loc.
https://youtu.be/eHV3rGsEomc

Het lijkt alsof je hem 90 graden kan verzetten, maar dat zijn gegoten vormen.


En ook aan de achterzijde zie ik niets wat ik los zou kunnen draaien...


Ik denk dat ik min loc maar zo laat, ik ben er heel blij mee en wil 'm niet per ongeluk slopen.
Maar ik ben een stuk wijzer over de techniek van een stoomloc  8)


mvg,
Martijn.
« Laatst bewerkt op: 17 July 2018, 10:29:01 door Martijn1974 »
NS | H0 | DCC | ECoS-2.5 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #8 Gepost op: 17 July 2018, 10:20:44 »
De contrakruk is inderdaad niet verstelbaar, die zit gewoon vast. De schaarstang is in het echt wel verstelbaar, maar in model niet. Dat zou het te ingewikkeld maken en je ziet het toch nauwelijks.

Nu nog zien hoe je bij jouw loc de contrakruk kan verdraaien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1975
    • Mijn website
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #9 Gepost op: 17 July 2018, 12:57:08 »
De contrakruk is inderdaad niet verstelbaar, die zit gewoon vast. De schaarstang is in het echt wel verstelbaar, maar in model niet. Dat zou het te ingewikkeld maken en je ziet het toch nauwelijks.

Bij de nieuwe Märklin spoor 1 Baureihe 78 is de schaar ook verstelbaar (andere klein-serie modellen hadden dit ook al):
https://youtu.be/1UwZFyXnaME?t=17s
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #10 Gepost op: 17 July 2018, 13:57:13 »
Bij schaal 1 is dat haalbaar. Maar is het in H0 ook wel eens gedaan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #11 Gepost op: 17 July 2018, 14:12:29 »
Martijn, in je filmpje lijkt het alsof er aan de linkerkant toch een beetje beweging in zit.
Wat ik me afvraag, kan de schaar eigenlijk wel bewegen? Als dat niet zo is dan verklaart dat waarom ze het zo gemaakt hebben.

Ik heb ook naar het onderdelenblad gekeken, en daar lijkt het dat de gaten in de wielen waar de krukpennen in zitten vierkant zijn. Dat zal er inderdaad weinig te verdraaien zijn en zal je met dit beeld moeten leren leven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #12 Gepost op: 17 July 2018, 14:54:42 »
De schaar van de Fleischmann loc kan wel degelijk bewegen, zie de opname van de linkerkant van de loc waar er meer beweging zit in het geheel.
Aan de rechter kant staat het vrijwel stil inderdaad, en dat vind ik een kwalijke geometrische fout van Fleischmann.

Veel algemener is natuurlijk het feit dat bij bijna alle model-stoomlocs de schuifbeweging in de middenstand staat - zo komt een echte stoomloc uit zichzelf niet van zijn plek.
Maar om dat werkend te krijgen, daar is nogal wat voor nodig.
Dan moet de stoomschuif goed gelagerd zijn om heen en weer te kunnen bewegen, en de twee stangen die via de schaar achter elkaar die stoomschuif doen bewegen, moeten dat ook aankunnen.
Het hele stelsel zou wat grover uitgevoerd moeten worden, ten koste van detaillering op schaal.
En zou je dat allemaal voor elkaar krijgen, rest nog de vraag: vooruit of achteruit  :laugh:
Wil je beide, dan zul je net als in het echt een verstelmechaniek moeten hebben. Wat wil je dan bij dat verstellen allemaal laten meebewegen, de hele stang tot in het machinistenhuis?  :)

P.S. Heel mooi uitgevoerd trouwens bij dat spoor 1 model - met positief antwoord op mijn laatste vraag :)
Alleen zie je er bij een 78'er bij het rijden maar weinig van de schuifbeweging, door de lage omloop waar de schuifstang zowat in verdwijnt. Je moet goed kijken.
« Laatst bewerkt op: 17 July 2018, 15:23:03 door VictorPM »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc. (Fleischmann)
« Reactie #13 Gepost op: 17 July 2018, 15:11:33 »
Zijn er hier geen Fleischmann-rijders die iets kunnen zeggen over hun stoomlocs? Ik vraag me af of deze fout alleen maar voorkomt bij dit exemplaar of dat het algemeen is bij Fleischmann.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #14 Gepost op: 17 July 2018, 15:44:13 »
Ik schreef al eerder dat bij mijn fleischmann locs de astap vastzit in het wiel,en dat de stang beweegt
De kruk zit vast in het wiel en draait dus met het wiel mee rond