Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 19:16:48
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: Fleischmann DB BR050, vraag over drijfwerk  (gelezen 6145 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Mijn website
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc. (Fleischmann)
« Reactie #15 Gepost op: 17 juli 2018, 15:51:05 »
Zijn er hier geen Fleischmann-rijders die iets kunnen zeggen over hun stoomlocs? Ik vraag me af of deze fout alleen maar voorkomt bij dit exemplaar of dat het algemeen is bij Fleischmann.
Ik heb even een paar Fleischmann locs laten rijden an allemaal hebben een mooi bewegende schaar (vast in de middenstand natuurlijk) aan beide zijden. Dus geen algemeen Fleischmann probleem.
Groet
Fred
NB: Ik ken/heb geen H0 modellen met bewegende schaarstang, ook niet bij messing-modellen (maar dat zegt niet dat ze er niet zijn). En bij live steam locomotieven in spoor 1 is i.h.a. de werking conform realiteit met vanuit het machinisten huis om te zetten schaarbeweging.
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #16 Gepost op: 17 juli 2018, 15:54:59 »
Ik had een keer een H0 Liliput BR 18.4/5/6 (weet niet meer welke) in mijn handen gehad waarbij je de ganghendel kon verzetten en de schaar volgens mij in een andere stand kwam. Vond het wel een geinig detail en met een servo en decoder volgens mij wel 'werkend' te maken. Het was alleen niet de uitvoering van de BR 18 die ik wilde dus hij is weer terug gegaan.

Ik hoop dat het je lukt om het fliepje een stukje te draaien zodat de stang meebeweegt. Het is to vreemd dat dit zo niet werkt. Fleischmann is dacht ik nou juist bekend om de fijne stoomlocs (hoewel ik uiteindelijk de Roco BR 18.4 de mooiste vond :P )

Mvg,

Robert

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
    • Hanulveen.nl
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #17 Gepost op: 17 juli 2018, 15:58:14 »
Wat ik me afvraag, kan de schaar eigenlijk wel bewegen? Als dat niet zo is dan verklaart dat waarom ze het zo gemaakt hebben.
De schaar kan bewegen, hij is erg losjes zelfs.
Hij zit ook niet knel onder de zwarte ketelbehuizing, wat ik eerst dacht, maar zover loopt hij niet door omhoog.
In mijn opinie zou hij gewoon moeten kunnen bewegen daaronder.

mvg,
Martijn.
NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3015
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #18 Gepost op: 17 juli 2018, 16:04:11 »
Veel Fleischmann stoomlocs hebben die fout, Klaas. Bij sommige van m'n retro stomers beweegt de schaarstang amper bij het rijden, bij sommige wat meer maar dan naar mijn idee niet met de uitslag die het zou moeten hebben. Dit is een typisch Fleischmann probleem.
Groeten,
Richard

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #19 Gepost op: 17 juli 2018, 16:15:18 »
Een berichtje van mij gevonden met wat opvolgende berichten over de verstelbare gangdinges bij de Liliput: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75050.msg3221771798#msg3221771798

Er staat ook een filmpje bij. Maar daar zie je alleen de loc rijden, de ganghendel wordt niet bewogen.

Als die draaikruk een vierkante bevestiging heeft dan zit er vast ook enige speling in, vandaar dat de andere kant wel iets beweegt. Die kruk demonteren en met gepast geweld meer speling creëren (vijlen, snijden, knagen)  is een prutswerkje denk ik maar niet geheel onmogelijk. Of je dit wilt bij deze mooie loc is natuurlijk een ander verhaal.

Mvg,

Robert

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #20 Gepost op: 17 juli 2018, 16:42:58 »
Bij mijn Fleischmann 51... serie is enige beweging zichtbaar (minimaal), of dat komt door de ruime speling of door het draaien van de wielen is nauwelijks te zien. Ik heb ook een Hamo 44... serie daar lijkt meer beweging mogelijk (heb ik echter niet kunnen testen omdat de motor in tegenstelling tot Fleischmann in de lok aangebracht is en ik op dit moment de lok niet kan laten lopen.
Wim

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Mijn website
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #21 Gepost op: 17 juli 2018, 16:52:51 »
Maar daar zie je alleen de loc rijden, de ganghendel wordt niet bewogen.


Mvg,

Robert
Hier de twee standen van de gang-hendel van de Liliput 18:


Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
    • Hanulveen.nl
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #22 Gepost op: 17 juli 2018, 16:59:00 »
Gaaf detail  (y)
NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #23 Gepost op: 17 juli 2018, 17:25:14 »
Ter info: bij de BR 44 (2e serie) van KM1 (spoor 1) wordt (ook nog met bijbehorend geluid) via een servoaandrijving de schaar automatisch in de vooruit- of achteruitstand gezet wanneer de loc wordt omgeschakeld van vooruit naar achteruit of andersom.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 536
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #24 Gepost op: 17 juli 2018, 18:41:04 »
In spoor 1 lijken de mogelijkheden eindeloos!
https://www.youtube.com/watch?v=hV0zZu3PQUA
( 6:34  ;D )
Nu nog echt water uit de waterkolom.

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Mijn website
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #25 Gepost op: 17 juli 2018, 19:33:02 »

Nu nog echt water uit de waterkolom.
Dat leverde Märklin ook (catalogus nummer 5620). Maar het water straaltje was een beetje zuinig voor mijn live steam locs dus ik heb het niet veel gebruikt.
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
    • Hanulveen.nl
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #26 Gepost op: 04 mei 2021, 17:58:21 »
Grappig, door een compleet ongerelateerde zoekopdracht kwam ik weer in mijn eigen draadje terecht.

De Fleischmann is niet naar werkelijkheid uitgevoerd wat de stand van de contrakruk betreft, daar zijn we al over uit.

Maar nu er toch...

... live steam locs ...

...ter sprake komen, die heb ik inmiddels ook.  Twee Spoor1 exemplaren.

En die hebben echt werkende schaarblokken en ganghandels.
Maar beide locs verschillen.
Dit is de nieuwste, een Aster B1 loc, bouwjaar 2021.
Deze werkt zoals je ziet zoals een echte loc ook werkt. Draaiwiel in het machinistenhuis, en functionerend mechaniek.
<a href="https://www.youtube.com/v/8-4Ndiz9h9c" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/8-4Ndiz9h9c</a>

De ander is een Aster uit 1975.
Die heeft een ander systeem.
De contrakruk is inderdaad niet verstelbaar, die zit gewoon vast.
In het echt wel, maar niet bij deze loc  ;)
Door de contrakruk te verstellen selecteer je volle gang vooruit/achteruit.
<a href="https://www.youtube.com/v/zMxAeXa01Cc" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/zMxAeXa01Cc</a>

Ik vond dat leuk om nog even te delen. In 3 jaar tijd heb ik heel wat geleerd over stoomlocs ;D


mvg,
Martijn.




NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Mijn website
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #27 Gepost op: 04 mei 2021, 19:07:04 »
Hallo Martijn,
Je hebt toch ook een Duitse loc? Ik zag dat je bijbehorende rijtuigen hier op het forum een paar dagen geleden voorstelde als nieuwe aanwinst.
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Martijn1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
    • Hanulveen.nl
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #28 Gepost op: 04 mei 2021, 19:14:22 »
Hoi Fred,

Ik heb 3 duitse spoor1 rijtuigen nu.


Maar geen echte duitse loc.
Ik heb een LNER B1, en ik had een Class V 'Schools...maar die heb ik verduitst. ;D

Voor en na. (decals zijn onderweg)



Dit zijn mijn beide spoor-1 Live Steam loc's.


mvg,
Martijn.

« Laatst bewerkt op: 04 mei 2021, 19:18:28 door Martijn1974 »
NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.4.2 |
www.hanulveen.nl

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Ik heb een vraagje over het drijfwerk van een stoomloc.
« Reactie #29 Gepost op: 04 mei 2021, 20:21:23 »
Eigenlijk is al vastgesteld dat het, euh zo hoort op de Fleischmann, niet?

Maar nog wat filmpjes gevonden van zo'n loc 1:1 en in model

1:1: Bahnzeit 63 Die Baureihe 50 - YouTube

model: BR 50 DB (Fleischmann) - YouTube hier zie je duidelijk dat die stang ook, euh, vast zit. 
Jeroen