Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan
door
wob
Vandaag
om 22:42:35
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 22:41:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:05:41
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
Vandaag
om 22:01:58
Raadplaatje
door
ArjanB
Vandaag
om 21:46:09
Dat overkomt mij niet.
door
MOVisser
Vandaag
om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels.
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
bask185
Vandaag
om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
timtrein
Vandaag
om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI
door
wob
Vandaag
om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
wob
Vandaag
om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Arjen52
Vandaag
om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
Frank 123
Vandaag
om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
RobVille
Vandaag
om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC
door
VAM65
Vandaag
om 17:25:53
Roco Plan T
door
008200
Vandaag
om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
saskia
Vandaag
om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden
door
Dion
Vandaag
om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
Vandaag
om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing
door
Joz
Vandaag
om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR
door
Chiel
Vandaag
om 11:49:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld (gelezen 6282 keer)
Casey Jones
Offline
Berichten: 160
Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Gepost op:
04 January 2008, 20:19:02 »
Hallo
Er is wel eens discussie geweest over het rijden met model-locs in duo tractie. Hoe gaat dit in het grootbedrijf? Hoe "weten" locs in duo of triple-tractie de snelheid en vermogen aan elkaar aan te passen?
Misschien nog een extra vraag: ACTS met de 1200 en een dieselloc.
Hoe gaat dat in zijn werk?
Jay Jay
Gelogd
12x Fleischmann MSF 6735 25x 2N3035
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26637
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #1 Gepost op:
04 January 2008, 21:40:08 »
Locs in het grootbedrijf leveren in principe geen snelheid, maar tractie, oftewel trekkracht. En dat doen ze net zo lang tot de gewenste snelheid is bereikt.
Gelijksoortige locs, b.v. 3 keer 6400, leveren alle 3 een gelijkwaardige trekkracht.
Bij de ACTS combi van 1200 + diesel worden de locs apart bediend. De 1200 rijdt altijd voorop, en daarin zit een apart bedieningspaneeltje waarmee de machinist de dieselloc bedient. En hij laat de dieselloc alleen trekken als hij die trekkracht nodig heeft. Als de dieselloc niet nodig is draait hij loos mee en rijdt dan "gewoon" als een wagen mee. Bij echte locs gaat dat iets makkelijker dan in model.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #2 Gepost op:
05 January 2008, 02:05:16 »
Voor je specifieke acts combitractievraag:
http://www.acts-nl.com/NL/liefhebbers/NS1200%20naar%20ACTS1250.pdf
zie pagina nummer 98 voor antwoord op je vraag.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
DE2225
Offline
Berichten: 128
Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #3 Gepost op:
05 January 2008, 13:29:18 »
In het grootbedrijf zijn er meerdere mogelijkheden. De meest gebruikte methode is het doorkoppelen van twee of meer locomotieven middels stuurstroomkabels. Zo konden bijvoorbeeld de 2200- en 2400- en 6400-en gekoppeld rijden (voor de helderheid, niet door elkaar, maar 2200 bij 2200 etc).
Bij het geven van tractie op de eerste lok worden op de volgende lokken dezelfde schakelingen verricht, dus alle lokken geven evenveel tractie.
Het gaat wat te ver om alle mogelijkheden van multiplebedrijf hier te bespreken, maar er zijn meer mogelijkheden voor wat betreft bij en afschakelen van loks.
Een tweede mogelijkheid is om bijvoorbeeld een aantal 2200-en achter een 1600 te plaatsen. Op zowel de 1600 als de 2200-en is een machinist noodzakelijk, er werd een witte lamp achter de ruit van de 1600 geplaatst die de 2200 machinist in de gaten hield. Indien de machinist van de 1600 extra tractie wilde, zette hij de witte lamp aan. De 2200 machinist gaf vervolgens tractie tot de witte lamp weer doofde. Nadeel van deze oplossing is natuurlijk de noodzaak van 2 bevoegde machinisten.
De derde mogelijkheid is hierboven al beschreven.
Groetjes,
Rik
Gelogd
www.smmr.nl
, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26637
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #4 Gepost op:
05 January 2008, 13:41:47 »
Volgens mij is de methode met de witte lamp bij ACTS ook toegepast, voordat de stuurstroomverbinding naar de diesel ingebouwd was.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8472
Spoor N
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #5 Gepost op:
05 January 2008, 13:42:56 »
Niet dat de witte lamp-methode alleen met een 1600 kan maar dat kwam het meest voor, de 1300 werd soms ook zo gebruikt.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26637
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #6 Gepost op:
05 January 2008, 13:44:13 »
Het staat zelfs in het seinenboek.
http://www.henkbartels.nl/railned/index1.htm
Zie onder 9. Seinen op voertuigen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
DE2225
Offline
Berichten: 128
Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #7 Gepost op:
05 January 2008, 13:55:38 »
Het staat inderdaad in het seinenboek, vandaar dat ik schreef "bijvoorbeeld"
Gelogd
www.smmr.nl
, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion
Moddemeijer
Offline
Berichten: 164
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #8 Gepost op:
05 January 2008, 20:53:51 »
De combinatie E-lok + dieselloc(s) heeft een geheel andere doelstelling dan multiple rijden bij E-loks of dieselloks. De diesellocs zijn een soort hulpdiesels om snel weg te kunnen rijden. In principe wordt elektrisch gereden. Door de lage boveleidingsspanning van 2000 V (was 1500 V) zijn er problemen in de leidingen t.g.v. elektrische weerstand. Hierdoor kan niet ongestraft een hoge stroom getrokken worden. Of de draad smelt of de spanning valt beneden het kritische punt. De dieselloks moeten het vermogen leveren dat elektrisch niet te leveren is.
Gelogd
Blausee_Mitholz
Gast
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #9 Gepost op:
05 January 2008, 21:00:32 »
Leuk verhaal maar voorheen reed NS (ja de Nederlandse Spoorwegen toen het nog één was) met de 1200 ook dezelfde containersshuttles die ACTS nu rijd en NS heeft nooit hulpdiesels gebruikt.
ACTS wil hun 1200 en met name de tractie motoren sparen door ze niet meer vol te laten trekken. Vandaar dat ACTS er voor gekonen heeft hupldiesels te gebruiken die tevens op begin en eindpunt kunnen rangeren.
Mvg, Johan.
«
Laatst bewerkt op: 09 January 2008, 23:23:25 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd.
»
Gelogd
Wesley
Offline
Berichten: 876
NS tussen WO2 en deklassering
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #10 Gepost op:
05 January 2008, 21:04:19 »
jaa maar met 1600 + 2200 + 2200 werden erts? treinen gereden alleen dit was omdat de 1600én te licht waren
Gelogd
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26637
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #11 Gepost op:
05 January 2008, 23:58:48 »
Een 1600 is niet te licht, die kan in zijn eentje een trein van 4800 ton trekken. Het duurt alleen veel te lang voordat hij op snelheid is, daarom werden die 2200'en er bij gezet, om meer acceleratie te krijgen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
NS 1100
Offline
Berichten: 1483
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #12 Gepost op:
06 January 2008, 00:13:09 »
Een 1600 ging toch slippen als die in z'n eentje zo een zware trein achter zich had hangen?
Gelogd
Jon
Offline
Berichten: 303
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #13 Gepost op:
06 January 2008, 01:14:10 »
Beide hebben gelijk, qua vermogen (4600kW) kan de 1600 de trein alleen trekken. Helaas is het
lok gewicht
te laag. Hierdoor gaat deze slippen, dit is op te lossen door zeer langzaam de tractie te verhogen alleen zoals Klaas al aangaf duurt dit te lang voordat deze dan op snelheid is.
Hierdoor zijn de 2200's erbij gezet deze leverde net het extra vermogen om sneller weg te kunnen rijden.
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
Gelogd
Casey Jones
Offline
Berichten: 160
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #14 Gepost op:
06 January 2008, 20:17:56 »
Bedankt voor de interessante reacties. Nog één vraag. Klaas schrijft dat een "echte" loc als wagon meegenomen kan worden door een andere loc.
Hoe kan dat? Heeft de loc dan geen last van de overbrenging van de motor naar de wielen? Jay Jay
Gelogd
12x Fleischmann MSF 6735 25x 2N3035
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld