Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Minibaan Visserskaai H0
door
Ruben90
Vandaag
om 00:23:50
Op Zuid (NL H0)
door
Ruben90
Vandaag
om 00:20:30
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
Deetrein
Vandaag
om 00:07:24
Rondom Charlois
door
Alewijn
06 November 2025, 23:39:15
Station Roodeschool
door
hervé
06 November 2025, 23:29:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
SvenW
06 November 2025, 23:09:14
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
06 November 2025, 23:04:24
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
Frank 123
06 November 2025, 22:55:41
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
sncf231e
06 November 2025, 22:37:00
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
06 November 2025, 22:34:34
Verkoper beurs Houten
door
Wies
06 November 2025, 22:22:43
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
wimk
06 November 2025, 22:20:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
06 November 2025, 21:50:55
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com
door
Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Dave.......
06 November 2025, 21:24:12
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
06 November 2025, 21:21:27
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
06 November 2025, 21:16:36
Lodewickshaven
door
Frank 123
06 November 2025, 20:34:11
Da's Daz 2
door
Huup
06 November 2025, 20:29:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
06 November 2025, 20:17:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Huup
06 November 2025, 19:35:12
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Arjen52
06 November 2025, 19:18:29
Roco 21026 werkt niet goed
door
N-Sven
06 November 2025, 19:14:29
US diorama in H0
door
puntenglijder
06 November 2025, 19:04:28
Acme nieuwe ICNG
door
Edwin2121992
06 November 2025, 18:49:17
Pendelbetrieb
door
Ronvgs
06 November 2025, 18:47:07
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
R1954
06 November 2025, 17:59:56
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
Ronald Halma
06 November 2025, 16:32:36
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
06 November 2025, 16:07:39
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Teun
06 November 2025, 15:53:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld (gelezen 6603 keer)
Casey Jones
Offline
Berichten: 160
Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Gepost op:
04 January 2008, 20:19:02 »
Hallo
Er is wel eens discussie geweest over het rijden met model-locs in duo tractie. Hoe gaat dit in het grootbedrijf? Hoe "weten" locs in duo of triple-tractie de snelheid en vermogen aan elkaar aan te passen?
Misschien nog een extra vraag: ACTS met de 1200 en een dieselloc.
Hoe gaat dat in zijn werk?
Jay Jay
Gelogd
12x Fleischmann MSF 6735 25x 2N3035
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26906
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #1 Gepost op:
04 January 2008, 21:40:08 »
Locs in het grootbedrijf leveren in principe geen snelheid, maar tractie, oftewel trekkracht. En dat doen ze net zo lang tot de gewenste snelheid is bereikt.
Gelijksoortige locs, b.v. 3 keer 6400, leveren alle 3 een gelijkwaardige trekkracht.
Bij de ACTS combi van 1200 + diesel worden de locs apart bediend. De 1200 rijdt altijd voorop, en daarin zit een apart bedieningspaneeltje waarmee de machinist de dieselloc bedient. En hij laat de dieselloc alleen trekken als hij die trekkracht nodig heeft. Als de dieselloc niet nodig is draait hij loos mee en rijdt dan "gewoon" als een wagen mee. Bij echte locs gaat dat iets makkelijker dan in model.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #2 Gepost op:
05 January 2008, 02:05:16 »
Voor je specifieke acts combitractievraag:
http://www.acts-nl.com/NL/liefhebbers/NS1200%20naar%20ACTS1250.pdf
zie pagina nummer 98 voor antwoord op je vraag.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
DE2225
Offline
Berichten: 128
Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #3 Gepost op:
05 January 2008, 13:29:18 »
In het grootbedrijf zijn er meerdere mogelijkheden. De meest gebruikte methode is het doorkoppelen van twee of meer locomotieven middels stuurstroomkabels. Zo konden bijvoorbeeld de 2200- en 2400- en 6400-en gekoppeld rijden (voor de helderheid, niet door elkaar, maar 2200 bij 2200 etc).
Bij het geven van tractie op de eerste lok worden op de volgende lokken dezelfde schakelingen verricht, dus alle lokken geven evenveel tractie.
Het gaat wat te ver om alle mogelijkheden van multiplebedrijf hier te bespreken, maar er zijn meer mogelijkheden voor wat betreft bij en afschakelen van loks.
Een tweede mogelijkheid is om bijvoorbeeld een aantal 2200-en achter een 1600 te plaatsen. Op zowel de 1600 als de 2200-en is een machinist noodzakelijk, er werd een witte lamp achter de ruit van de 1600 geplaatst die de 2200 machinist in de gaten hield. Indien de machinist van de 1600 extra tractie wilde, zette hij de witte lamp aan. De 2200 machinist gaf vervolgens tractie tot de witte lamp weer doofde. Nadeel van deze oplossing is natuurlijk de noodzaak van 2 bevoegde machinisten.
De derde mogelijkheid is hierboven al beschreven.
Groetjes,
Rik
Gelogd
www.smmr.nl
, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26906
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #4 Gepost op:
05 January 2008, 13:41:47 »
Volgens mij is de methode met de witte lamp bij ACTS ook toegepast, voordat de stuurstroomverbinding naar de diesel ingebouwd was.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8586
Spoor N
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #5 Gepost op:
05 January 2008, 13:42:56 »
Niet dat de witte lamp-methode alleen met een 1600 kan maar dat kwam het meest voor, de 1300 werd soms ook zo gebruikt.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26906
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #6 Gepost op:
05 January 2008, 13:44:13 »
Het staat zelfs in het seinenboek.
http://www.henkbartels.nl/railned/index1.htm
Zie onder 9. Seinen op voertuigen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
DE2225
Offline
Berichten: 128
Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #7 Gepost op:
05 January 2008, 13:55:38 »
Het staat inderdaad in het seinenboek, vandaar dat ik schreef "bijvoorbeeld"
Gelogd
www.smmr.nl
, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion
Moddemeijer
Offline
Berichten: 164
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #8 Gepost op:
05 January 2008, 20:53:51 »
De combinatie E-lok + dieselloc(s) heeft een geheel andere doelstelling dan multiple rijden bij E-loks of dieselloks. De diesellocs zijn een soort hulpdiesels om snel weg te kunnen rijden. In principe wordt elektrisch gereden. Door de lage boveleidingsspanning van 2000 V (was 1500 V) zijn er problemen in de leidingen t.g.v. elektrische weerstand. Hierdoor kan niet ongestraft een hoge stroom getrokken worden. Of de draad smelt of de spanning valt beneden het kritische punt. De dieselloks moeten het vermogen leveren dat elektrisch niet te leveren is.
Gelogd
Blausee_Mitholz
Gast
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #9 Gepost op:
05 January 2008, 21:00:32 »
Leuk verhaal maar voorheen reed NS (ja de Nederlandse Spoorwegen toen het nog één was) met de 1200 ook dezelfde containersshuttles die ACTS nu rijd en NS heeft nooit hulpdiesels gebruikt.
ACTS wil hun 1200 en met name de tractie motoren sparen door ze niet meer vol te laten trekken. Vandaar dat ACTS er voor gekonen heeft hupldiesels te gebruiken die tevens op begin en eindpunt kunnen rangeren.
Mvg, Johan.
«
Laatst bewerkt op: 09 January 2008, 23:23:25 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd.
»
Gelogd
Wesley
Offline
Berichten: 876
NS tussen WO2 en deklassering
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #10 Gepost op:
05 January 2008, 21:04:19 »
jaa maar met 1600 + 2200 + 2200 werden erts? treinen gereden alleen dit was omdat de 1600én te licht waren
Gelogd
If I had stayed for other people to make my tools and things for me, I had never made anything.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26906
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #11 Gepost op:
05 January 2008, 23:58:48 »
Een 1600 is niet te licht, die kan in zijn eentje een trein van 4800 ton trekken. Het duurt alleen veel te lang voordat hij op snelheid is, daarom werden die 2200'en er bij gezet, om meer acceleratie te krijgen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
NS 1100
Offline
Berichten: 1486
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #12 Gepost op:
06 January 2008, 00:13:09 »
Een 1600 ging toch slippen als die in z'n eentje zo een zware trein achter zich had hangen?
Gelogd
Jon
Offline
Berichten: 303
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #13 Gepost op:
06 January 2008, 01:14:10 »
Beide hebben gelijk, qua vermogen (4600kW) kan de 1600 de trein alleen trekken. Helaas is het
lok gewicht
te laag. Hierdoor gaat deze slippen, dit is op te lossen door zeer langzaam de tractie te verhogen alleen zoals Klaas al aangaf duurt dit te lang voordat deze dan op snelheid is.
Hierdoor zijn de 2200's erbij gezet deze leverde net het extra vermogen om sneller weg te kunnen rijden.
met vriendelijke groeten,
Jon van Dijk
Gelogd
Casey Jones
Offline
Berichten: 160
Re: Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld
«
Reactie #14 Gepost op:
06 January 2008, 20:17:56 »
Bedankt voor de interessante reacties. Nog één vraag. Klaas schrijft dat een "echte" loc als wagon meegenomen kan worden door een andere loc.
Hoe kan dat? Heeft de loc dan geen last van de overbrenging van de motor naar de wielen? Jay Jay
Gelogd
12x Fleischmann MSF 6735 25x 2N3035
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Snelheid van twee of meer locomotieven gekoppeld